Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

wat zijn telenet klanten toch gatachterlijk. Facebook enz down ineens 100+ extra in de queue om te klagen dat fun FB/IG niet werkt. Denk eens logisch na wat kan TELENET daar aan doen. En dan hebt ge mensen die het nog niet doorhebben die vragen wanneer wanneer wij dat gaan oplossen.

WIJ?? ZIJN EEN ANDER BEDRIJF.

Alhoewel tegenwoordig de meeste mensen wel over internet, pc en smartphone beschikken, zijn er echt wel veel mensen die amper kennis hebben op dat vlak en het verschil niet kennen tussen FB, e-mail, webbrowser, dé Google, ...

Ik denk dat vooral oudere mensen door hun (klein)kinderen wel even ingewijd zijn in het gebruik van het internet en ze wel weten hoe ze hun FB moeten openen of een mail lezen, maar zodra er dan ergens iéts fout gaat dan zijn ze natuurlijk eraan voor de moeite. En dat is daarom niet als kritiek bedoeld, op oude leeftijd is het op zich nog wel knap dat ze het aandurven om mee proberen te zijn met de moderne tijden. Mijn bomma is in de 80 en zit sinds enkele jaren ook op FB en kan daar redelijk goed mee overweg, zolang er niets misgaat. Die belde me zo ook eens in paniek omdat al haar FB-contacten waren verdwenen. Ze kon niemand meer zien en kon met niemand meer praten, ALLES was verdwenen en het werkte niet meer. Bleek dat ze gewoon haar browservenster met FB, dat altijd opstond, had geminimaliseerd en ze dus voor het eerst haar bureaublad te zien kreeg. :unsure:

Alhoewel tegenwoordig de meeste mensen wel over internet, pc en smartphone beschikken, zijn er echt wel veel mensen die amper kennis hebben op dat vlak en het verschil niet kennen tussen FB, e-mail, webbrowser, dé Google, ...

Ik denk dat vooral oudere mensen door hun (klein)kinderen wel even ingewijd zijn in het gebruik van het internet en ze wel weten hoe ze hun FB moeten openen of een mail lezen, maar zodra er dan ergens iéts fout gaat dan zijn ze natuurlijk eraan voor de moeite. En dat is daarom niet als kritiek bedoeld, op oude leeftijd is het op zich nog wel knap dat ze het aandurven om mee proberen te zijn met de moderne tijden. Mijn bomma is in de 80 en zit sinds enkele jaren ook op FB en kan daar redelijk goed mee overweg, zolang er niets misgaat. Die belde me zo ook eens in paniek omdat al haar FB-contacten waren verdwenen. Ze kon niemand meer zien en kon met niemand meer praten, ALLES was verdwenen en het werkte niet meer. Bleek dat ze gewoon haar browservenster met FB, dat altijd opstond, had geminimaliseerd en ze dus voor het eerst haar bureaublad te zien kreeg. :unsure:
Voor 80+'ers wil ik nog mee gaan in dat verhaal, voor hen is het allemaal Chinees dat ik uit kraam als ik ze ga helpen (ik heb zo ook ne 'Marcel' die al eens durft bellen als er iets scheef loopt op z'n laptop).
Zij zijn dan het 'happy path' aangeleerd door een kennis/familie, maar wee oh wee als er van afgeweken moet worden natuurlijk.

Maar hoeveel jeugd dat bijna even analfabetisch is in de 'tech' die ze toch dagelijks gebruiken ... jah, dat gaat m'n boekje toch wel wat te buiten.
Regelmatig kent men nog maar weinig meer dan hun smartphone & de apps die ze er op draaien.

Bij ons werken er een ganse hoop ingenieurs, industrieel en burgerlijk, net afgestudeerd en anderen met al vele (10-tallen) jaren ervaring en toch krijgen we dagelijks de domste vragen ivm IT en dergelijke.

Vorige week kreeg er eentje een nieuwe smartphone van ons, in de doos, alles erbij, folie nog op het scherm. 2 uur later staat hij terug in de bureau en vraagt hij mij

Moet daar nog een batterij in?
-Euh, nee, die zit vast in het toestel
Aah ik dacht van wel wat toestel start niet
-Misschien moet je eerst even de lader aansluiten en de batterij opladen?

En zo'n vragen krijg je dan van een 28-jarige

Bij ons werken er een ganse hoop ingenieurs, industrieel en burgerlijk, net afgestudeerd en anderen met al vele (10-tallen) jaren ervaring en toch krijgen we dagelijks de domste vragen ivm IT en dergelijke.

Vorige week kreeg er eentje een nieuwe smartphone van ons, in de doos, alles erbij, folie nog op het scherm. 2 uur later staat hij terug in de bureau en vraagt hij mij

Moet daar nog een batterij in?
-Euh, nee, die zit vast in het toestel
Aah ik dacht van wel wat toestel start niet
-Misschien moet je eerst even de lader aansluiten en de batterij opladen?

En zo'n vragen krijg je dan van een 28-jarige

Op zich heb ik het nu wel nog nooit meegemaakt dat een nieuw toestel een vollédig lege batterij heeft en totaal niet opstart.

Ik werk in het centrum van Brussel, en zonder iemand te willen stigmatiseren, met veel mensen van een andere origine. Nu, ik ben hulpzaam en wil mensen helpen, maar de laatste tijd loopt het de spuigaten wat uit. Die snappen echt NIKS, van hun correspondentie tot informatica.

"Kun je me helpen? Ik kan niet met word werken, kun jij mijn cv niet helpen maken?" -> oké dan.. Al snel een kwartiertje kwijt.
"Ik snap mijn belastingsbrief niet, kan jij eens helpen vertalen?" -> oké, zal proberen.
"Kun jij me online inschrijven voor een bijscholing? Ik kan da niet". -> oké.

Nu komt er één af met een brief voor haar tellers door te geven, komaan, hoe -sorry- debiel kan je zijn? "ik kan da niet ik snap da niet", dus is ze al twee dagen aan 't zagen dat ik haar meters doorgeef. "ik heb ne foto genomen van mijn gas en elektriciteitskast, maar ik snap da allemaal niet ze!!"

Wa is 't volgende? Ik moet uwe strijk doen want ge weet niet hoe ge een strijkijzer in de stekker steekt? Komaan jongens.

Ik werk in het centrum van Brussel, en zonder iemand te willen stigmatiseren, met veel mensen van een andere origine. Nu, ik ben hulpzaam en wil mensen helpen, maar de laatste tijd loopt het de spuigaten wat uit. Die snappen echt NIKS, van hun correspondentie tot informatica.

"Kun je me helpen? Ik kan niet met word werken, kun jij mijn cv niet helpen maken?" -> oké dan.. Al snel een kwartiertje kwijt.
"Ik snap mijn belastingsbrief niet, kan jij eens helpen vertalen?" -> oké, zal proberen.
"Kun jij me online inschrijven voor een bijscholing? Ik kan da niet". -> oké.

Nu komt er één af met een brief voor haar tellers door te geven, komaan, hoe -sorry- debiel kan je zijn? "ik kan da niet ik snap da niet", dus is ze al twee dagen aan 't zagen dat ik haar meters doorgeef. "ik heb ne foto genomen van mijn gas en elektriciteitskast, maar ik snap da allemaal niet ze!!"

Wa is 't volgende? Ik moet uwe strijk doen want ge weet niet hoe ge een strijkijzer in de stekker steekt? Komaan jongens.
Zolang er zotten zijn die dat voor hen doen gaan die dat nooit zelf leren. Je houdt dat zelf in stand.

Is dat eigenlijk normaal dat ik s nachts wakker lig van mijn werk en aan vanalles zit te denken dat werkgerelateerd is. Ik heb dit eigenlijk al in elke job gehad en vooral als ik de dag nadien vroeg op moet/ver moet rijden. Ik kan dus stellen dat dit waarschijnlijk niet aan de job ligt. Zijn er nog mensen die dit wekelijks meerdere nachten tegenkomen?
Zeer herkenbaar. En ik heb dan zelfs een job waarvoor ik thuis eigenlijk niets kan doen. Dus het heeft dan totaal geen zin daaraan te denken.
Ik heb periodes gehad dat ik gewoon in mijn dromen aan 't werken ben. Echt vermoeiend. Ben blij dat ik binnenkort van functie wissel. Hopelijk denk ik dan ook een pak minder aan werk in m'n vrije tijd.

Maar hoeveel jeugd dat bijna even analfabetisch is in de 'tech' die ze toch dagelijks gebruiken ... jah, dat gaat m'n boekje toch wel wat te buiten.
Regelmatig kent men nog maar weinig meer dan hun smartphone & de apps die ze er op draaien.
Ik denk dat daar gewoon een enorm vertekend beeld van bestaat, zeker hier op het forum waar het merendeel oftewel een IT achtergrond heeft of interesse in informatica.

De jeugd gebruikt veel tech, maar dat is nog iets heel anders dan ermee kunnen werken. Netflix, tiktok of instagram zal allemaal geen probleem zijn. Maar voor veel mensen is zelfs het instellingen menu van hun iPhone een waar avontuur om door te scrollen. En op zich is daar niets mis mee, niet iedereen heeft de interesse om daarmee te werken.

Net zoals ik met een auto kan rijden en buiten de absolute basis ook geen enkele technische kennis bezit daarover.

Ik denk dat daar gewoon een enorm vertekend beeld van bestaat, zeker hier op het forum waar het merendeel oftewel een IT achtergrond heeft of interesse in informatica.

De jeugd gebruikt veel tech, maar dat is nog iets heel anders dan ermee kunnen werken. Netflix, tiktok of instagram zal allemaal geen probleem zijn. Maar voor veel mensen is zelfs het instellingen menu van hun iPhone een waar avontuur om door te scrollen. En op zich is daar niets mis mee, niet iedereen heeft de interesse om daarmee te werken.

Net zoals ik met een auto kan rijden en buiten de absolute basis ook geen enkele technische kennis bezit daarover.

Voor zaken zoals tech of talen mondt dit m.i. toch vaak uit in een aangeleerde hulpeloosheid en beseffen mensen vaak niet hoeveel tijd al die kleine vragen in beslag nemen. Niets is ook zo ergerlijk als "da ga ik toch ni kunne zenne" te horen nog voor je iets uitgelegd hebt.

Je betaalt ook genoeg aan jouw garage om geen technische kennis te moeten bezitten. En als je in vrolijke bui beslist om er zelf aan te sleutelen, dan zal de rekening achteraf dubbel zo dik zijn waarschijnlijk (de mijne ook hoor :woohoo:).

Mensen die hun zinnen 1-op-1 vertalen van het Nederlands naar het Engels verdienen kletsen.
Zoals bij alles, we hebben daar een topic voor. Enjoy!!!

Ik denk dat vooral oudere mensen door hun (klein)kinderen wel even ingewijd zijn in het gebruik van het internet en ze wel weten hoe ze hun FB moeten openen of een mail lezen, maar zodra er dan ergens iéts fout gaat dan zijn ze natuurlijk eraan voor de moeite.

Mijn schoonmoeder was ook zo iemand die totaal ongeletterd was op dat vlak, maar beetje bij beetje heb ik die dingen getoond en is dat gaan verbeteren.

Met de Whatsapp panne had ze gemerkt dat een berichtje aan mij niet doorkwam. Dus stuurde ze maar een SMS.

Toch even trots 😅

Terug
Bovenaan