Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Niet alle voorwaarden staan duidelijk op papier. Als je bvb van een vast bedrijf naar een consultancy-functie overgaat, dan verandert je functie wel degelijk, ook al staat er "developer" op je arbeidsovereenkomst.
In een overdracht van onderneming is het wel de bedoeling dat alles exact hetzelfde blijft en dat er geen nieuwe contracten getekend moeten worden en dat voor de volledige groep.

Wanneer er wel iets verandert dan betekent dat contractbesprekingen en is dat geen overdracht van onderneming meer. Althans zo was het telkens bij mij. Zo mogen wel vragen voor zaken aan te passen (dat hebben ze bij ons ook gedaan) en een "geharmoniseerd" contract aanbieden, maar je bent niet verplicht van dat te tekenen. Indien je niet tekent, blijft je originele contract van toepassing.

In de praktijk was het bij ons telkens overdracht zonder contract besprekingen, naderhand kregen we de keus naar een geharmoniseerd contract te gaan zoals gebruikelijk binnen het nieuwe bedrijf. En daar ben ik geen enkele keer slechter uit gekomen, meer zelfs, iedereen bij ons is er iedere keer op vooruit gegaan.

Tuurlijk, bij een CAO32 (de overdracht van onderneming) heb je een garantie dat je rechten (en plichten) dezelfde blijven. Tenzij je vrijwillig iets anders tekent. Maar wees gerust dat ik al héél veel gevallen meegemaakt heb waarbij "geharmoniseerde" contracten voorgesteld waren die een verslechtering was. De leukste was toen dat ik met de werknemers van een bedrijf samengekomen was in dat bedrijf en de nieuwe eigenaar iedereen een nieuw contract wou aansmeren. Ik ging als eerste binnen om een nieuw contract te tekenen en toen men klaar was met al mijn gegevens te vragen (ze hadden zelfs geen personeelslijst :D), heb ik mooi gezegd dat de rest van het personeel niks zal tekenen op mijn aanbevelen. Achteraf toch enkele mensen getekend omdat ze dachten slimmer te zijn dan iemand van de vakbond, ze zijn achteraf met hangende pootjes naar ons gekomen..

Maar terug on-topic: als je naar consultancy gaat ipv een vaste werkplaats, verandert er natuurlijk altijd iets essentieels :). Hangt er vanaf hoe je contract nu beschreven staat, maar in quasi 99% van de gevallen zal het huidige contract niet volstaan om een consultancy functie op te nemen. Als je sterk in je schoenen staat (zoals informatici meestal), is er geen vuiltje aan de lucht en zla je vaak wat extra krijgen, maar veel mensen zitten niet in die situatie.

Tuurlijk, bij een CAO32 (de overdracht van onderneming) heb je een garantie dat je rechten (en plichten) dezelfde blijven. Tenzij je vrijwillig iets anders tekent. Maar wees gerust dat ik al héél veel gevallen meegemaakt heb waarbij "geharmoniseerde" contracten voorgesteld waren die een verslechtering was. De leukste was toen dat ik met de werknemers van een bedrijf samengekomen was in dat bedrijf en de nieuwe eigenaar iedereen een nieuw contract wou aansmeren. Ik ging als eerste binnen om een nieuw contract te tekenen en toen men klaar was met al mijn gegevens te vragen (ze hadden zelfs geen personeelslijst :D), heb ik mooi gezegd dat de rest van het personeel niks zal tekenen op mijn aanbevelen. Achteraf toch enkele mensen getekend omdat ze dachten slimmer te zijn dan iemand van de vakbond, ze zijn achteraf met hangende pootjes naar ons gekomen..

Maar terug on-topic: als je naar consultancy gaat ipv een vaste werkplaats, verandert er natuurlijk altijd iets essentieels :). Hangt er vanaf hoe je contract nu beschreven staat, maar in quasi 99% van de gevallen zal het huidige contract niet volstaan om een consultancy functie op te nemen. Als je sterk in je schoenen staat (zoals informatici meestal), is er geen vuiltje aan de lucht en zla je vaak wat extra krijgen, maar veel mensen zitten niet in die situatie.
Maar dat is ook het voordeel van een outsourcing waar de mensen mee gaan he. Het klinkt misschien als "oei wat gaat er gebeuren"voor de werknemers. Maar het andere bedrijf heeft een dienst over gekocht, inclusief mensen. En die dienst moet blijven draaien. Dus die groep mensen staat heel sterk, want het andere bedrijf heeft de kennis van die mensen nodig.

Wij hebben bevoorbeeld 1 keer gehad: We hadden allemaal 42 verlofdagen, in het nieuwe bedrijf was de standaard 24. dus ze wilde het verschil uitbetalen in loon. Het tegenvoorstel van de groep was 36 verlofdagen met loon om de overige dagen te betalen + een extraatje (want voor een WN is een verlofdag meer waard dan wat het waard is in loon). De volledige groep heeft het been stijf gehouden en ze zin toch moeten plooien of niemand ging hun voorstel accepteren.

Laatst bewerkt:
Ze blijven allemaal nog 4 maand on-site.
Daarna mag het overnemend bedrijf doen wat ze willen met die mensen.
Maar de motivatie van die mensen is momenteel onder 0.

Velen hebben geen zin in het consultancy verhaal. Ik geef hen geen ongelijk.
En ik zie 90% van al die mensen binnen de 4 maand zelf van werknemer veranderen.

Niet echt een ergernis, eerder een facepalm:

Daarnet zitten sukkelen aan telefoon omdat een gebruiker van een platform van ons blijkbaar "verbinding" zei tegen een koppelteken en het mailadres van zijn hobbyclub (of wat het ook was) dus ook spelde als

"de verbinding naamvanclub at gieeeemeel punt kom"

terwijl het uiteraard gewoon "de-naamvanclub@gmail.com" moest zijn :unsure:

Ha zwarten, kunt ge effe nog een paar wijzigingen doen in het bim model. De modellen van de externe partner staan op het platform.
Geen probleem lijkt me een paar uurtjes werk.
....een fukking IFC model van 600mb groot. Dat zit hier al heel de morgen te converteren naar RVT en ik heb nog geen lijn aangepast ondertussen.

Soms zijn het toch echt kleine zaken waardoor heel uw planning overhoop gehaald wordt.

Hier onlangs een IFC model gehad van 1.8 Gb groot. Daar valt gewoon niet meer mee te werken. Duurt een eeuwigheid voor je het model 5° geroteerd hebt.

En wat in het vet gedrukt staat: Inderdaad. Je moet dergelijke zaken eens proberen timetracken. Reden nummer 37 waarom timetracken complete bullshit is.

Hier onlangs een IFC model gehad van 1.8 Gb groot. Daar valt gewoon niet meer mee te werken. Duurt een eeuwigheid voor je het model 5° geroteerd hebt.

En wat in het vet gedrukt staat: Inderdaad. Je moet dergelijke zaken eens proberen timetracken. Reden nummer 37 waarom timetracken complete bullshit is.
volgende keer vraag ik gewoon een light versie van het IFC model met minder polygonen. Als het onwerkbaar is mag de externe partner het oplossen.

@Noctilucus, ik heb precies toch de indruk dat jij de viewpoint van een CFO en/of investeringen voor een bedrijf niet goed kent?
En daar bedoel ik niets slechts mee, niet iedereen moet dat kennen, iedereen zijn eigen job.

Of die CFO uiteindelijk wel of niet zijn geld waard is, weet ik uiteraard niet. En het spreekt voor zich dat iemand in die functie het bedrijf moet kennen, en niet vanuit een ivoren toren moet beslissen.

Maar:

Kostenbesparende investeringen zijn nu net het type investeringen waar ge een zo snel mogelijke ROI wilt hebben. Twee jaar is daar zowat het maximum voor imo. Op 2 jaar verandert de wereld en uwe business best wel hoor...
Dus als de ROI langer is, vermindert ge uw cash positie, terwijl ge het uitgeeft aan zaken waarvan ge nog niet es weet of het na de payback nog relevant zal zijn.
Voor een ROI van 2j+ moet ge dus sterke kwalitatieve argumenten hebben (bvb. core en blijvend onderdeel van bedrijf, kwaliteit of branding verhogend werken, minder ongevallen,...).

En dit zijn dus net degenen waar ge niet noodzakelijk op een korte ROI moet rekenen...

Super, moet ge ook geen/weinig geld steken in kostenbesparende investeringen...

Agreed zoals ik dus al zei.

Ons bedrijf verkoopt quasi louter kostenbesparende projecten en hebben zelden een ROI van minder dan 2 jaar. Toch verkopen onze projecten als zoete broodjes en is ons bedrijf in 10 jaar tijd gegroeid van 20 man naar 100 man.

Care to explain?

Ons bedrijf verkoopt quasi louter kostenbesparende projecten en hebben zelden een ROI van minder dan 2 jaar. Toch verkopen onze projecten als zoete broodjes en is ons bedrijf in 10 jaar tijd gegroeid van 20 man naar 100 man.

Care to explain?
Niet specifiek, want ik ken uw bedrijf niet en bijgevolg ook niet uw producten, noch markt noch klanten. Dus als ge nen uitleg wilt zult ge echt wel met wat details over de brug moeten komen.
Maar ik gok dat het antwoord hierin zal liggen:
Voor een ROI van 2j+ moet ge dus sterke kwalitatieve argumenten hebben (bvb. core en blijvend onderdeel van bedrijf, kwaliteit of branding verhogend werken, minder ongevallen,...).

En ik zal nog toevoegen: Compliance aan regulations. Als ge daarin zit mag uwen ROI zo hoog zitten als ge uw klak kunt smijten
:laugh:
.

Maar dat is ook het voordeel van een outsourcing waar de mensen mee gaan he. Het klinkt misschien als "oei wat gaat er gebeuren"voor de werknemers. Maar het andere bedrijf heeft een dienst over gekocht, inclusief mensen. En die dienst moet blijven draaien. Dus die groep mensen staat heel sterk, want het andere bedrijf heeft de kennis van die mensen nodig.
daar zeg je het: kennis. Dat geldt mss voor jouw sector, maar het outsourcen van veel andere jobs leidt niet zomaar tot dezelfde effecten zoals jij zegt, daar staan mensen vaak minder sterk.

Situatie:
Mensen (een bende roemenen/polen/whatever) zijn kotjes aan het bouwen in gyproc. Daar moeten wij kabels in de muren steken voor stopcontacten en schakelaars.
Op één punt moet er een kabelbaan passeren. Die muur was er nog niet, dus wij leggen voorlopig de kabelbaan klaar tussen de metalen profielen zodat ze gemakkelijk hun plaat kunnen uitsnijden.
Dat was blijkbaar niet duidelijk genoeg. Kabelbaan hebben ze weg gehaald en hun platen gewoon rond de kabels gepast die ik er al had in gestoken.
Dat is echt élke keer hetzelfde met gyprocmannen. Dat is puur van niet willen, ikke en de rest kan stikken.

Twintiger die vraagt via mail om een afspraak te maken bij iemand die niet bij ons werkt, die hij perfect zelf zou kunnen maken. Niet eens dringend of zo.
Stuurt zaterdag avond (we zijn gesloten tijdens het weekend) een mail met nog wat instructies zodat we het zeker niet "fout" doen en om 14u vandaag forward van die mail met "kind reminder 😉" erbij.

Echt, fuck you, dude! Voor woensdag pak ik die telefoon niet op voor jou! 😡
Afspraken maken bij externen doen we vooral voor dringende zaken of oudere mensen, niet voor jonge gasten die wél de tijd hebben om een mail te sturen op hun iPhone en dus ook niet te beperkt zijn om het zelf te doen!

Laatst bewerkt:
Mails die op zaterdag binnenkomen en dan het hele weekend blijven liggen en niemand die er zich iets van aantrekt. En ik kan daar met de late op maandag dan aan beginnen want anders blijven ze gewoon liggen.

wat zijn telenet klanten toch gatachterlijk. Facebook enz down ineens 100+ extra in de queue om te klagen dat fun FB/IG niet werkt. Denk eens logisch na wat kan TELENET daar aan doen. En dan hebt ge mensen die het nog niet doorhebben die vragen wanneer wanneer wij dat gaan oplossen.

WIJ?? ZIJN EEN ANDER BEDRIJF.

Is dat eigenlijk normaal dat ik s nachts wakker lig van mijn werk en aan vanalles zit te denken dat werkgerelateerd is. Ik heb dit eigenlijk al in elke job gehad en vooral als ik de dag nadien vroeg op moet/ver moet rijden. Ik kan dus stellen dat dit waarschijnlijk niet aan de job ligt. Zijn er nog mensen die dit wekelijks meerdere nachten tegenkomen?

Is dat eigenlijk normaal dat ik s nachts wakker lig van mijn werk en aan vanalles zit te denken dat werkgerelateerd is. Ik heb dit eigenlijk al in elke job gehad en vooral als ik de dag nadien vroeg op moet/ver moet rijden. Ik kan dus stellen dat dit waarschijnlijk niet aan de job ligt. Zijn er nog mensen die dit wekelijks meerdere nachten tegenkomen?

Ik heb dat jaren enorm hard gehad en ben er uiteindelijk mee naar de dokter gegaan.
Paar keer zelfs.
Uiteindelijk heeft die me trazadon voorgeschreven een maand of 2 geleden en sindsdien gaat het stukken beter. Af en toe nog wel es last van maar stukken minder.

Ik heb dat jaren enorm hard gehad en ben er uiteindelijk mee naar de dokter gegaan.
Paar keer zelfs.
Uiteindelijk heeft die me trazadon voorgeschreven een maand of 2 geleden en sindsdien gaat het stukken beter. Af en toe nog wel es last van maar stukken minder.
Juist, herinner me dat je dat begon te nemen. Geen negatieve gevolgen van?

Verplicht op kantoor deze voormiddag maar ik heb eigenlijk weinig tot niets te doen. Ik ga mij ergens zetten waar niemand mijn scherm kan zien en nog wat vacatures zoeken en eens loopbaanbegeleiding cheques bestellen.

Terug
Bovenaan