In een overdracht van onderneming is het wel de bedoeling dat alles exact hetzelfde blijft en dat er geen nieuwe contracten getekend moeten worden en dat voor de volledige groep.Niet alle voorwaarden staan duidelijk op papier. Als je bvb van een vast bedrijf naar een consultancy-functie overgaat, dan verandert je functie wel degelijk, ook al staat er "developer" op je arbeidsovereenkomst.
Wanneer er wel iets verandert dan betekent dat contractbesprekingen en is dat geen overdracht van onderneming meer. Althans zo was het telkens bij mij. Zo mogen wel vragen voor zaken aan te passen (dat hebben ze bij ons ook gedaan) en een "geharmoniseerd" contract aanbieden, maar je bent niet verplicht van dat te tekenen. Indien je niet tekent, blijft je originele contract van toepassing.
In de praktijk was het bij ons telkens overdracht zonder contract besprekingen, naderhand kregen we de keus naar een geharmoniseerd contract te gaan zoals gebruikelijk binnen het nieuwe bedrijf. En daar ben ik geen enkele keer slechter uit gekomen, meer zelfs, iedereen bij ons is er iedere keer op vooruit gegaan.
), heb ik mooi gezegd dat de rest van het personeel niks zal tekenen op mijn aanbevelen. Achteraf toch enkele mensen getekend omdat ze dachten slimmer te zijn dan iemand van de vakbond, ze zijn achteraf met hangende pootjes naar ons gekomen..
. Hangt er vanaf hoe je contract nu beschreven staat, maar in quasi 99% van de gevallen zal het huidige contract niet volstaan om een consultancy functie op te nemen. Als je sterk in je schoenen staat (zoals informatici meestal), is er geen vuiltje aan de lucht en zla je vaak wat extra krijgen, maar veel mensen zitten niet in die situatie.
" erbij.