We hebben een stagiair. Iemand van in de vijftig die jaren geleden bij een herstructurering werkloos is geworden en nu in het kader van zijn traject bij ons zes maanden lang drie dagen per week moet komen werken om zijn uitkering niet te verliezen. Hij zou vroeger een afdelingshoofd geweest zijn en volgens mijn chef dus niet 'eender wat' willen doen.
Maar...
- Moet vijf minuten zoeken om vanuit Excel iets te printen/op te slaan als pdf
- Niet vertrouwd met het concept filter
- Ik vraag of hij weet wat een draaitabel is. Zegt ja en vervolgens blijkt dat hij duidelijk NIET weet wat het is.
- Spendeert vervolgens nog eens vijf minuten om uit datzelfde bestand iets anders als pdf op te slaan
- "Hoe, maar ik heb toch al iets opgeslagen als pdf, kan ik dat dan nog eens doen, dat bestaat toch al???"
- Nog nooit gehoord van het concept tabblad, zowel in een browser of als Excel
- Om een hoofdletter te typen zet hij Caps Lock aan en dan af
- Dubbelklikt op alles waar je maar één keer op moet klikken. Op zaken waar je dan wél op moet dubbelklikken is het vaak maar één keer
- Facturen gericht aan klant X moeten worden achtergehouden en manueel naar de klant doorgestuurd. Twee minuten later. "Seg, deze factuur voor klant Y, is dat ook voor klant X?"
Ok, je kan niet alles weten en als je ergens nieuw bent, is het vaak zoeken om je taken onder de knie te krijgen, maar als je vaardigheden fundamenteel fout zitten...

Gisteren bijna twee uur mee bezig geweest om één simpele taak uit te leggen. En hij heeft er niets aan als ik alles voor hem voorkauw, want dan leer je helemaal niets, maar het kan toch niet zijn dat als je zogezegd jarenlang op een administratie hebt gewerkt dat je zulke dingen fundamenteel niet kan/snapt.
Het voelt echt aan alsof ik het aan mijn moeder moet uitleggen.