Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Deze morgen om 9h mijn boel bijeen gepakt nadat ik een email had ontvangen van mijn nieuwe coördinator waaruit blijkt dat zij informatie tijdens een vertrouwelijk gesprek heeft doorgespeeld aan de raad van bestuur.

Ben het daar kotsmoe, das al de 7de coördinator op nog geen jaar tijd en telkens dikke gezever. Maar heel de problematiek ligt wel aan het personeel en zeker niet aan de beslissingen van hogerhand.
Wat doet zo'n coördinator? Is dat hetzelfde als een team lead/manager?
En hoe komt het dat je al aan nr. 7 zit? Gaat het om een toxische omgeving of zijn ze gewoon incompetent?

Dat kan toch niet zo'n moeilijke functie zijn om zo'n hoog verloop te hebben.

Ik zou m'n bon geven en iets anders zoeken.

Edit: iets anders zoeken - zeggen dat je iets anders hebt - indien geen toegevingen voortgaan.

Het is nu ook niet dat de jobs voor het oprapen liggen, en ik vind het nog altijd wel tof om elke maand mijn loon te krijgen.

Als consultant heb je daar niets aan te zeggen (mostly).

Je werkt nl. niet voor dat bedrijf waar je zit. Jij werkt voor een ander bedrijf dat u gaat onderverhuren. Dat je daar een bureau krijgt on-site is gewoon logisch, maar in welk gebouw ze u zetten & welke projecten men u intern geeft ... daar zit uw WG voor niets meer tussen & je weet dat dit elk moment kan veranderen. De aard van het bodyshopping beestje weet je wel.

OK, over 't algemeen wordt je geplaatst voor een bepaald project of in een bepaald team in context van je competenties, maar je hebt eigenlijk zelf geen poot om op te staan.

Nu ... als een project u echt niet aan staat kan je altijd bij uw eigen WG aangeven dat je een ander project wilt natuurlijk. Dit zal echter ook niet van vandaag op morgen doorgaan.

Ik blijf op hetzelfde project maar gewoon op een andere fysieke locatie. Het stoort me ook wel wat dat dit niet eerst eens gepolst wordt. Zo moeilijk is het toch niet om even een gesprek aan te gaan om te zeggen "Kijk Carrion, we denken eraan u op locatie X te zetten. Wat is uw mening daarover?". Vooral omdat ik vorige maand nog 2 gesprekken heb gehad (met mijn eigen teamlead als met de team manager) en ik toen vrij duidelijk heb gemaakt dat ik hier graag zit en gelukkig ben en dus liefst ook hier gewoon zou blijven.

Al merk ik dat ik sinds ik het nieuws kreeg nu al 2 dagen met vrij grote tegenzin naar mijn werk kom.

Wat doet zo'n coördinator? Is dat hetzelfde als een team lead/manager?
En hoe komt het dat je al aan nr. 7 zit? Gaat het om een toxische omgeving of zijn ze gewoon incompetent?

Dat kan toch niet zo'n moeilijke functie zijn om zo'n hoog verloop te hebben.
De coördinator is de tussenfiguur tussen de raad van bestuur en de werknemers. Het is een kleine VZW met momenteel 7 werknemers.

De houding van de RVB maakt het onmogelijk om een coördinator zijn werk te doen.

Het jammere is dat de stap voor zelfstandig te worden niet enkel mijn keuze is, moet kapitaal vinden/hebben om iets op te starten.
Deze gesprekken zijn ondertussen stilletjes aan in gang aan het schieten.

Het ander voorstel heb ik ondertussen al verworpen, voelde me niet goed telkens ik dacht om de keuze te maken.
Maar hier blijf ik ook niet, ik heb nog paar weken verlof en tijdens en erna ga ik mogelijke vacatures af zodat ik hier niet te lang meer moet blijven.

Ik was/ben ook van die mening, beter aanbieding krijgen of opkrassen, echter nu ik er zelf voorsta is het niet zo makkelijk.
Maar iets anders vinden doen we wel.
Zoals hierboven gezegd, jammer genoeg hangt het zelfstandig worden niet enkel van mezelf af.

Ach in het honderdlopen doet het nu al met momenten.
Het gaan voornamelijk langer dagen worden voor de collega's die achterblijven.
Van ons team van 7 is er al 1 weg, ik hopelijk ook snel en 2 andere hebben hun opzeg ook ondertussen gegeven.
Toont wel aan dat er iets mis is.
Maar als je dit zoals mij aanbrengt dan ben je de slechte en de negatieve op de werkvloer.
Ach ze kunnen geen bedrijf leiden en modderen maar wat aan, maar op het einde van het jaar keren ze zichzelf wel een mooie winstbonus uit dus zij blijven content.

Dit is inderdaad de visie van de zaakvoerders, pay nuts get monkeys en als ze weggaan vinden we wel andere die het willen doen.
Tot nu het moment is dat de mensen beginnen inzien dat dit bedrijf niet meer de voortrekkersrol heeft die het vroeger wel had in de sector en dat ze zichzelf oppermachtig voelen en dus de band met de concullega's helemaal om zeep is.

Dit alles maakt dat de keuze van nieuw werkvolk zeer beperkt is en niet meer uit de sector zelf komen (wat niet altijd negatief hoeft te zijn).

Het is niet dat de vacatures in mijn sector zo rijkelijk aanwezig zijn en eerlijk gezegd het loon dat ik nu heb in deze sector ga ik nergens anders vinden. Net zoals de functie en de mogelijkheid om nog bij te leren gaat op een ander niet aanwezig/groter gaan zijn.

In het slechtste geval kan ik wel enige tijd overbruggen tussen 2 jobs door, ideaal is het natuurlijk niet.

Begrafenisondernemer

Bijkomende info die ik paar dagen geleden ontdekt heb.
Mijn eerste gesprek was 2 augustus, op 6 augustus hebben ze al een vacature uitgeschreven voor mijn functie.
13 augustus heb ik pas men 2e gesprek gekregen met hun belachelijke uitleg en in die tussentijd was het telkens van we moeten het nog uitrekenen.

Zo zie je maar wat je voor hen betekent. Nu kunnen ze weer iemand aannemen voor een basisloon en basisvoorwaarden, is weer wat euro's uitgespaard
En de soap gaat verder.
Zaakvoerders zijn te weten gekomen dat ik op mezelf wil beginnen en ipv met mij samen te zitten en het uit te praten, doen ze zeer kinderachtig, praten ze niet meer tegen mij, maken ze me zwart bij de rest,...

Dag zelf hebben ze nog een aangetekend schrijven verzonden via post en mail dat ik mijn werk niet doe, slecht presteer,...
Ineens uit het niets, ze laten me enkel werk doen waarvan ze weten dat ik dit het minst graag doe.
In reactie is ook reeds bij hen via aangetekend schrijven.
En viavia te weten gekomen dat ze zich informeren om me te ontslaan op staande voet met als reden slecht presteren, negatieve houding, mensen ronselen voor mijn opstart, stelen van bedrijfsinformatie,...

Kindjes zijn het.

ergernisje en tevens ook glimlach

global helpdesk staff die mij contacteert om uitleg te krijgen over een fix voor een bug die ik als eerste heb vastgesteld (master ticket staat op mijn naam)
Heb net ene het moeten tonen in remote sessie hoe het gefixed te krijgen (terwijl ik alle stappen schoon gedocumenteerd had)

arme wereld :( en dan willen ze die dienst lokaal afschaffen en compleet globaal maken.
Die firma is failliet binnen de 2 jaar wegens niemand die nog een werkende pc heeft.

En de soap gaat verder.
Zaakvoerders zijn te weten gekomen dat ik op mezelf wil beginnen en ipv met mij samen te zitten en het uit te praten, doen ze zeer kinderachtig, praten ze niet meer tegen mij, maken ze me zwart bij de rest,...

Dag zelf hebben ze nog een aangetekend schrijven verzonden via post en mail dat ik mijn werk niet doe, slecht presteer,...
Ineens uit het niets, ze laten me enkel werk doen waarvan ze weten dat ik dit het minst graag doe.
In reactie is ook reeds bij hen via aangetekend schrijven.
En viavia te weten gekomen dat ze zich informeren om me te ontslaan op staande voet met als reden slecht presteren, negatieve houding, mensen ronselen voor mijn opstart, stelen van bedrijfsinformatie,...

Kindjes zijn het.
Man man. Ik ben soms toch echt blij dat ik in een professionele omgeving werk en niet in een kindertuin.

De coördinator is de tussenfiguur tussen de raad van bestuur en de werknemers. Het is een kleine VZW met momenteel 7 werknemers.

De houding van de RVB maakt het onmogelijk om een coördinator zijn werk te doen.
Kan je zo eens een vb. geven van wat de rvb beslist of wilt dat de coördinator moet doen, wat botst met de 7 werknemers?

Technisch gezien zal je (meestal) wel al je arbeidscontract komen tekenen zijn nog vooraleer je uw opzeg geeft op uw 'huidig werk', maar ik denk dat er weinig bedrijven echt zullen 'vechten' om u toch te verplichten te komen werken. Dan start het nl. al van in den beginne slecht, dus dat komt dan toch nooit meer goed.
Je opzeg begint de maandag na ontvangst van de opzegbrief, zelfs al is je contract nog niet begonnen. Dus je opzeg kan lopen voor je begint.

Laatste 4 jaar alle salestargets gehaald als organisatie, steeds boven plan verkocht en een voorbeeld geweest als Benelux-cluster naar de rest van Europe. Behalve de rechtstreekse "goed gedaan" van onze eigen salesmanager nooit iets gehoord.

Nu gaan we 1 kwartaal missen en mag ik binnen 2 weken naar Amsterdam om op mijn knieën te gaan zitten voor de Europese directie om uit te leggen waarom we het gemist hebben, hoe we het denken aan te pakken & zorgen dat het nooit meer gebeurt. Dit terwijl we al 4 maand zitten te roepen dat dit eraan komt omdat we onszelf hopeloos uit de markt aan het prijzen zijn.

Kutmentaliteit, bah.
Die "goed gedaan" zal wel geaccompagneerd geweest zijn met een deftige commissie op die sales hé.
Als het eens niet goed draait is het standaard antwoord de hoge verkoopsprijzen natuurlijk :rolleyes:
De never ending MKT - Sales clash

Je opzeg begint de maandag na ontvangst van de opzegbrief, zelfs al is je contract nog niet begonnen. Dus je opzeg kan lopen voor je begint.
Welja, maar ik zag het eerder in de andere richting eh nl. dat als je ergens een contract hebt getekend, maar u 'bedenkt' tussen dag van signing & dag van aanvangst dat men u niet voor de rechter zal dagen om alsnog te starten.

Niet dat je uw opzeg nog zou cancellen voordat dit in gang is getreden, nadat je uw opzeg 'gegeven' hebt.
Dat je tijdens die 11w opzeg dus gerust nog wel iets anders kunt tegen komen en dat je dus logischerwijs uwen opzeg pas zou geven eens je 't contract officieel getekend hebt bij de nieuwe WG (e.g. überhaupt 1 woord er over piepen tegen uwen huidige patron).

By the way ... of die opzeg nu al officieel is in gegaan of niet ... eens je die brief verzonden hebt is het toch vrij finaal eh. 'k Zie het niet gebeuren dat je dan ineens van gedacht gaat veranderen op een dag of 2 (onafhankelijk al getekend elders). Daarmee dat ik het zeg als 'uw opzeg geven'.

Klant: "Jullie versturen véél te snel aanmaningen. Ik doe wat ik kan. Ik betaal wanneer ik geld heb"
Ik: "Ok, ik zal het doorgeven"
Ik: "Ja uw klant die zaagt dat wij graag snel onze centen willen hebben. Ik zie dat zijn betaaltermijn zeven dagen na factuurdatum is. "(dan krijg je bij ons extra korting
Verkoper: "Ah, zet die dan maar op standaard dertig dagen, dan heeft hij wat respijt"

44fb8769364a75638fb21f19bfed9d7a.jpg

Verkoper "Jamaarhelaholazoniethéé, dan verliest die klant zijn korting. Hij wil geen aanmaningen, maar hij wil ook die extra betaalkorting niet kw kwijtraken"

Ja, zo kan ik het ook ze. :sop:

Die "goed gedaan" zal wel geaccompagneerd geweest zijn met een deftige commissie op die sales hé.
Als het eens niet goed draait is het standaard antwoord de hoge verkoopsprijzen natuurlijk :rolleyes:
De never ending MKT - Sales clash
Het gaat me absoluut niet om de bonussen of whatever. Toen ik er begonnen was hadden we sub 10% marktaandeel en was elke deal die je kon binnenhalen echt een voldoening, op alle niveaus. Dat hebben we naar structureel rond de 18% kunnen krijgen met een orderboek dat 3-4 maand op voorhand gevuld is (tegenover vroeger elke maand krabben om voldoende deals binnen te krijgen. Maar onderweg zijn we wél die voldoening kwijtgeraakt van één tegen allen als team. En dat vind ik wel wat jammer :) was/is voor mij een grote reden om er te werken.

We worden ook (een groot deel) gebonust op absolute marge trouwens, dus met te vragen om prijsverlaging snijden we in ons eigen vel. We komen er in de benchmarks gewoon niet goed uit tov de concurrentie.

Van die salestargets kan je echt gek worden op den duur.

Wij (als bedrijf) scoorden jaar na jaar boven target, en elk jaar werd de lat weer hoger gelegd (vorige target + 2%)

en als je dan een jaarke es just niet haalde *bam* besparingen want crisis!! Terwijl je nog altijd meer verkocht dan 2 jaar terug bv.
Blij dat ik niet in sales zit :lol:

ergernisje en tevens ook glimlach

global helpdesk staff die mij contacteert om uitleg te krijgen over een fix voor een bug die ik als eerste heb vastgesteld (master ticket staat op mijn naam)
Heb net ene het moeten tonen in remote sessie hoe het gefixed te krijgen (terwijl ik alle stappen schoon gedocumenteerd had)

arme wereld :( en dan willen ze die dienst lokaal afschaffen en compleet globaal maken.
Die firma is failliet binnen de 2 jaar wegens niemand die nog een werkende pc heeft.
Merk ook wel zo'n trend in het bedrijfsleven. Toen ik pas begon te werken was het vooral "excellence", nu is het vaak "good enough" (pareto principle bv). Ik vind dat soms ook spijtig, maar als individu heb je daar weinig impact op. Alles moet gewoon efficiënter/goedkoper, en 100% kwaliteit wordt nog maar zelden nagestreefd.

Kan je zo eens een vb. geven van wat de rvb beslist of wilt dat de coördinator moet doen, wat botst met de 7 werknemers?
Overuren afgeschaft, aanstellen van procesverbeteraar, verplichten van een logboek bij te houden, weigeren voor het aanstellen van een bemiddelaar, dienstverlening aanpassen of delen afschaffen. Lidgeldsysteem aanpassing. Geen enkele vorm van communicatie/overleg. Loon onrechtmatig inhouden. Resterende overuren niet volledig uitbetalen. Aanstellen van vriendjes in leidinggevende posities die geen kennis hebben van ons werk onze doelgroep of sociaal werkveld,....

Overuren afgeschaft, aanstellen van procesverbeteraar, verplichten van een logboek bij te houden, weigeren voor het aanstellen van een bemiddelaar, dienstverlening aanpassen of delen afschaffen. Lidgeldsysteem aanpassing. Geen enkele vorm van communicatie/overleg. Loon onrechtmatig inhouden. Resterende overuren niet volledig uitbetalen. Aanstellen van vriendjes in leidinggevende posities die geen kennis hebben van ons werk onze doelgroep of sociaal werkveld,....
Man man man. Weeral een kindertuin. Nogmaals het schoolvoorbeeld hoe belangrijk het is om in leidinggevende posities echte leiders neer te zetten. En dus geen bazen of mensen die het doen voor hun ego en nooit rekening houden met het menselijk aspect.

Je mag best hard zijn als leidinggevende, je moet niet altijd de mening volgen van je mensen, maar wees ten alle tijden rechtvaardig, transparant en correct. Een onpopulaire maatregel gaat zo veel gemakkelijker aanvaard worden ipv. vanuit je ivoren toren, wat beslissingen met gigantische impact op de werkvloer, te nemen.
  • Indien ze overuren vanaf nu afschaffen, prima. Alle uitstaande overuren netjes uitbetalen. Samenzitten met de 7 werknemers en bekijken hoe de workload is. Eventueel iemand extra aanwerven indien jullie het niet binnen de contractuele werkuren gebolwerkt krijgen. Het is aan de rvb om daar budget voor te voorzien, na vaststelling van de coördinator.
  • Vooraleer een procesverbeteraar aan te stellen, kan je als coördinator zelf in gesprek gaan met jullie, beter begrijpen wat jullie doen en hoe de processen verlopen. Indien jullie SAMEN tot de vaststelling komen dat deze niet efficiënt zijn, dan voorstellen om tijdelijk een procesverbeteraar aan te stellen, of iemand van het team aanstellen of als coördinator zelf dat initiatief nemen.
    • Hieruit komt dan ook voort of er een noodzaak is voor een logboek of iets anders, mét duidelijke regels.
  • In kaart brengen wat het aanpassen/afschaffen van dienstverlening als gevolg kan hebben, in overleg met jullie.
  • In kaart brengen wat het aanpassen van lidgelden als gevolg kan hebben, opnieuw in overleg met jullie.
  • Loon correct uitbetalen, hierover bestaat geen discussie.
Opnieuw ik ben zeer blij dat ik voor vooraanstaande multinationals werk als consultant. Dit soort van "leiderschap" komt daar niet voor, althans nog niet meegemaakt. Alles verloopt correct, volgens contract, onder volwassen mensen.

En toch lees en hoor ik vaak van dit soort cowboy verhalen.

Man man man. Weeral een kindertuin. Nogmaals het schoolvoorbeeld hoe belangrijk het is om in leidinggevende posities echte leiders neer te zetten. En dus geen bazen of mensen die het doen voor hun ego en nooit rekening houden met het menselijk aspect.

Je mag best hard zijn als leidinggevende, je moet niet altijd de mening volgen van je mensen, maar wees ten alle tijden rechtvaardig, transparant en correct. Een onpopulaire maatregel gaat zo veel gemakkelijker aanvaard worden ipv. vanuit je ivoren toren, wat beslissingen met gigantische impact op de werkvloer, te nemen.
  • Indien ze overuren vanaf nu afschaffen, prima. Alle uitstaande overuren netjes uitbetalen. Samenzitten met de 7 werknemers en bekijken hoe de workload is. Eventueel iemand extra aanwerven indien jullie het niet binnen de contractuele werkuren gebolwerkt krijgen. Het is aan de rvb om daar budget voor te voorzien, na vaststelling van de coördinator.
  • Vooraleer een procesverbeteraar aan te stellen, kan je als coördinator zelf in gesprek gaan met jullie, beter begrijpen wat jullie doen en hoe de processen verlopen. Indien jullie SAMEN tot de vaststelling komen dat deze niet efficiënt zijn, dan voorstellen om tijdelijk een procesverbeteraar aan te stellen, of iemand van het team aanstellen of als coördinator zelf dat initiatief nemen.
    • Hieruit komt dan ook voort of er een noodzaak is voor een logboek of iets anders, mét duidelijke regels.
  • In kaart brengen wat het aanpassen/afschaffen van dienstverlening als gevolg kan hebben, in overleg met jullie.
  • In kaart brengen wat het aanpassen van lidgelden als gevolg kan hebben, opnieuw in overleg met jullie.
  • Loon correct uitbetalen, hierover bestaat geen discussie.
Opnieuw ik ben zeer blij dat ik voor vooraanstaande multinationals werk als consultant. Dit soort van "leiderschap" komt daar niet voor, althans nog niet meegemaakt. Alles verloopt correct, volgens contract, onder volwassen mensen.

Zoals je zelf zegt, sommige hun ego staat goed beleid/leiderschap in de weg

Het jammere is dat er niemand iets aan kan doen.

Zowel vakbond, toezichthouders, 2 diensten van de sociale inspectie, de overkoepelende organisatie hebben er weet van, zijn er mee bezig en delen onze mening.

Positief, deze week mijn eerste week bij mijn nieuwe klant bijna achter de rug. Vergeleken bij mijn militair poortbedrijf echt wel next level. Veel meer verantwoordelijkheid, veel minder domme kutwerkjes.

Negatief, maandag terug naar mijn oude klant :headshake: De drie kandidaten die ze hadden om mij te vervangen zijn gewoon niet komen opdagen voor hun gesprek. :sop: Ze willen dat ik daar mijn contract uit doe, wat ik wel begrijp, dus ik zit er nog vast tot 1 oktober. Maar voor mij wel vervelend dat ik nu een week zeer intensief op een totaal andere manier gewerkt heb en dan nog eens terug moet :(

werk als consultant. Dit soort van "leiderschap" komt daar niet voor, althans nog niet meegemaakt. Alles verloopt correct, volgens contract, onder volwassen mensen.

Hier is er steeds een baas boven baas die zich moeit met de beslissingen die genomen zijn door de leidinggevende onder hem.

Terug
Bovenaan