Man man man. Weeral een kindertuin. Nogmaals het schoolvoorbeeld hoe belangrijk het is om in leidinggevende posities echte leiders neer te zetten. En dus geen bazen of mensen die het doen voor hun ego en nooit rekening houden met het menselijk aspect.
Je mag best hard zijn als leidinggevende, je moet niet altijd de mening volgen van je mensen, maar wees ten alle tijden rechtvaardig, transparant en correct. Een onpopulaire maatregel gaat zo veel gemakkelijker aanvaard worden ipv. vanuit je ivoren toren, wat beslissingen met gigantische impact op de werkvloer, te nemen.
- Indien ze overuren vanaf nu afschaffen, prima. Alle uitstaande overuren netjes uitbetalen. Samenzitten met de 7 werknemers en bekijken hoe de workload is. Eventueel iemand extra aanwerven indien jullie het niet binnen de contractuele werkuren gebolwerkt krijgen. Het is aan de rvb om daar budget voor te voorzien, na vaststelling van de coördinator.
- Vooraleer een procesverbeteraar aan te stellen, kan je als coördinator zelf in gesprek gaan met jullie, beter begrijpen wat jullie doen en hoe de processen verlopen. Indien jullie SAMEN tot de vaststelling komen dat deze niet efficiënt zijn, dan voorstellen om tijdelijk een procesverbeteraar aan te stellen, of iemand van het team aanstellen of als coördinator zelf dat initiatief nemen.
- Hieruit komt dan ook voort of er een noodzaak is voor een logboek of iets anders, mét duidelijke regels.
- In kaart brengen wat het aanpassen/afschaffen van dienstverlening als gevolg kan hebben, in overleg met jullie.
- In kaart brengen wat het aanpassen van lidgelden als gevolg kan hebben, opnieuw in overleg met jullie.
- Loon correct uitbetalen, hierover bestaat geen discussie.
Opnieuw ik ben zeer blij dat ik voor vooraanstaande multinationals werk als consultant. Dit soort van "leiderschap" komt daar niet voor, althans nog niet meegemaakt. Alles verloopt correct, volgens contract, onder volwassen mensen.
En toch lees en hoor ik vaak van dit soort cowboy verhalen.