Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik ben 3 dagen ziek geweest op 7j tijd :unsure:. Ben ook gewoon niet vaak ziek. Er zijn er die een scheet laten en ziek zijn. Dat is gewoon zo. Aangezien ik er quasi altijd ben, valt het ook op wie er vaak "ziek" is, en begin je daar patronen in te zien. Da's geen karaktertrek, da's gewoon menselijk lijkt me. Net zoals er zijn die voor 't minste zagen en mensen die gewoon verder doen.
Ik 0 dagen op 6j. En ook de jaren ervoor nooit ziek, buiten eens een snotvalling of eens wat lichte hoofdpijn of iets dergelijks. Het moet echt van mijn kinderjaren geleden zijn dat ik nog eens echt ziek was.
En wat wil je hier nu meer zeggen? Ik ben in het veleden nog nooit echt ziek geweest, dus al de anderen die dat wel zijn geweest zijn zwakkelingen?

Wacht maar tot je eens iets serieus meemaakt, dan zal je je mening wel bijstellen. Trust me

En wat wil je hier nu meer zeggen? Ik ben in het veleden nog nooit echt ziek geweest, dus al de anderen die dat wel zijn geweest zijn zwakkelingen?

Wacht maar tot je eens iets serieus meemaakt, dan zal je je mening wel bijstellen. Trust me
Alsof zeggen dat je niet veel ziek bent een mening is. Wtf zegt gij eigenlijk allemaal

Alsof zeggen dat je niet veel ziek bent een mening is. Wtf zegt gij eigenlijk allemaal
Dat is geen mening neen.
Maar stellen dat mensen die wél veel ziek zijn, fakende profiteurs zijn, is dat wel.
Alsof je zomaar kan kiezen om wel of niet vaak ziek te zijn :unsure:

Wat ik hier mee wil zeggen? Dat ik een goed immuun systeem heb? Verder heb ik wel al eens een operatie aan de knie moeten ondergaan 9j. geleden en eens mijn wijsheidstanden laten trekken. Maar dat is niet ziek zijn.

Ik wil alleen maar zeggen dat ik niet mee doe aan dat fake ziek zijn. En aangezien ik in een leidinggevende positie zit, heb ik zicht op 10 fte's en verder met mijn manager zicht op een 200 fte.
Als de stats (vertrouwelijk, geanonimiseerd) worden gedeeld, dan vallen die goed mee. In mijn team was er recent iemand ziek en geloof me, die was echt ziek en hij wilde nog meeting X en Y volgen (ondanks een doktersbriefje) en ik heb hem op het hart gedrukt om offline te gaan en uit te zieken. En pas terugkomen wanneer hij volledig hersteld is.

Die heb je dus ook. Nog proberen door te werken, zelfs al ben je ziek (van thuis uit, dus hij kon geen collega's aansteken).

Als ik ooit merk dat iemand van mijn vertrouwen profiteert, dan zal die niet al te veel meer van mij moeten verwachten. Al zal ik ten alle tijden professioneel blijven.

Dat is geen mening neen.
Maar stellen dat mensen die wél veel ziek zijn, fakende profiteurs zijn, is dat wel.
Alsof je zomaar kan kiezen om wel of niet vaak ziek te zijn :unsure:
Dat heb ik nooit gezegd en zal ik nooit beweren.
Maar de dag dat iemand me komt melden dat die ziek is en dat ik via via te zien krijg dat die persoon bv. gaan skiën is, dan zal ik toch eens subtiel polsen bij die persoon wat er precies aan de hand is.
Dit soort dingen kunnen namelijk toxisch zijn in je team.

Maar als je (regelmatig) echt ziek bent en je kan er niets aan doen. Geen probleem, uitzieken en pas terugkomen wanneer je je beter voelt.

Dat heb ik nooit gezegd en zal ik nooit beweren.
Maar de dag dat iemand me komt melden dat die ziek is en dat ik via via te zien krijg dat die persoon bv. gaan skiën is, dan zal ik toch eens subtiel polsen bij die persoon wat er precies aan de hand is.
Dit soort dingen kunnen namelijk toxisch zijn in je team.

Maar als je (regelmatig) echt ziek bent en je kan er niets aan doen. Geen probleem, uitzieken en pas terugkomen wanneer je je beter voelt.
Jij niet neen, Biljart wel 😉

En met het voorbeeld van skiën wanneer je ziek bent, ben ik het helemaal eens!
Maar ook daar schuilen gevaren in.
Vb: Jonas is ziek, moet 3 weken herstellen van een longontsteking.
Thomas toont je een bericht op zijn tijdlijn van Jonas breed smilend op de skies.

Nadien blijkt dat Jonas zijn broer die op de tijdlijn van Jonas heeft geplaatst met daaronder "Shit man, ondertussen ook al weer 3j geleden, volgend jaar nog eens samen boeken?"
Maar de roddelmolen heeft tijdens zijn afwezigheid wel z'n werk gedaan... :unsure:

Mij lijken zowel een goeie als een slechte gezondheid niets om mee te stoefen, daar kies je doorgaans even hard voor als voor je oogkleur of lengte. 🤷🏼‍♀️
Je zegt het goed, doorgaans :p je mag nog zo neutraal zijn als maar kan. Iedereen weet dat uw naaste collega voor dezelfde verkoudheid dan jij wel 4 dagen thuis blijft.

Als er op uw ziektebriefje staat “Mag de woning verlaten”, dan mag men toch op reis gaan?

Ja en neen:
Tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid moet de zieke werknemer altijd ingaan op een uitnodiging van een medisch onderzoek door de adviserende geneesheer. Als de dokter heeft aangegeven dat de zieke werknemer het huis mag verlaten, mag hij of zij evengoed zijn ziekteverlof in het buitenland doorbrengen. De zon is soms het beste medicijn. Wel moet de medewerker hier zijn werkgever over informeren en een voorafgaandelijk akkoord van de adviserende geneesheer hebben gekregen.

Jij niet neen, Biljart wel 😉

En met het voorbeeld van skiën wanneer je ziek bent, ben ik het helemaal eens!
Maar ook daar schuilen gevaren in.
Vb: Jonas is ziek, moet 3 weken herstellen van een longontsteking.
Thomas toont je een bericht op zijn tijdlijn van Jonas breed smilend op de skies.

Nadien blijkt dat Jonas zijn broer die op de tijdlijn van Jonas heeft geplaatst met daaronder "Shit man, ondertussen ook al weer 3j geleden, volgend jaar nog eens samen boeken?"
Maar de roddelmolen heeft tijdens zijn afwezigheid wel z'n werk gedaan... :unsure:
Klopt, daarom dat ik nog geen standpunt inneem en eerst eens ga polsen bij die persoon. Indien het gaat om een misverstand, dan breng ik het team op de hoogte en haal ik die roddel de wereld uit.

Je zegt het goed, doorgaans :p je mag nog zo neutraal zijn als maar kan. Iedereen weet dat uw naaste collega voor dezelfde verkoudheid dan jij wel 4 dagen thuis blijft.
En hoe kan jij objectief meten dat het dezelfde verkoudheid is?

Ja, er zijn plantrekkers die alles uit gaan melken. Maar die zijn de uitzondering.

Na corona zou het wel duidelijk mogen zijn dat het voor het bedrijf in the end beter is dat die 4 dagen uitziekt en geen andere mensen aansteekt.
Maar het probleem is nog steeds de echte gevallen van de valse onderscheiden. En die gevallen zijn er mss meer in een negatieve bedrijfsomgeving (Micromanagement, achterklap en roddels, pesten,...) Dan in een positieve omgeving.

Stoefen dat je ziek gaat werken op kantoor zou tegenwoordig ook afgevangen worden met een gesprekje bij hr en een vriendelijk verzoek om terug 'aar huis te gaan.

Objectief kan ik dat niet meten. Kom, ge snapt toch wat ik bedoel?

De uitzondering? Niet helemaal mee akkoord hoor.
In het geval dat er opvallend ziekteverzuim is, dat statistisch afwijkt van het gemiddelde (in Vlaanderen/bij jouw werkgever/in jouw team in vergelijking met andere teams) zou ik het niet meer dan terecht vinden dat er regelmatig een controle-arts wordt gestuurd zodat de profiteurs op de vingers kunnen getikt worden.

Ik wil alleen maar zeggen dat ik niet mee doe aan dat fake ziek zijn. En aangezien ik in een leidinggevende positie zit, heb ik zicht op 10 fte's en verder met mijn manager zicht op een 200 fte.
Tenzij je naast de line manager ook de geneesheer bent van de personen in kwestie ben je niet in de positie om daar over te oordelen denk ik. En neem het van mij aan, er zijn mensen die gedurende jaren op de toppen van hun tenen moet lopen om een basic leefbaar niveau te kunnen bereiken waarin ze kunnen werken. Niet elk ziekbeeld is zomeer fysiek zichtbaar. Het is niet omdat iemand er cava uitziet dat het daarom iemand met een goede gezondheid is.
Als de stats (vertrouwelijk, geanonimiseerd) worden gedeeld, dan vallen die goed mee. In mijn team was er recent iemand ziek en geloof me, die was echt ziek en hij wilde nog meeting X en Y volgen (ondanks een doktersbriefje) en ik heb hem op het hart gedrukt om offline te gaan en uit te zieken. En pas terugkomen wanneer hij volledig hersteld is.
Precies alsof het een gunst van u is dat een zieke werknemer mocht thuisblijven. Dikke yikes om in zo'n omgeving te werken.

Goh ja ... hele discussies allemaal. Ik zelf ben ook vrijwel nooit ziek geweest de laatste vele jaren.
Ben recent 1 keer ziek geweest ergens begin dit jaar, 3 werkdagen thuis + 't weekend dik afgezien (gelukkig gene Corona, ben getest geweest, heeft mij dan weeral 50 EUR gekost om eens ziek te zijn).
Dat was dan iets van een 6j geleden of zoiets dat ik nog thuis gezeten heb op ziekteverlof.

To be fair ... 't is eens leuk om thuis te zitten eh, maar die dagen had ik toch liever niet zo zeer liggen afzien & gewoon gewerkt.

& also to be fair ... overheen die jaren heb ik hier & daar wel eens gewerkt met een snotvalling, iets waarvoor ik niet thuis bleef.
Naar de toekomst toe ... 'k weet ni of dat nog ideaal zou zijn post-Corona.
Maar natuurlijk, met dat thuiswerk dat meer ingeburgerd is zal dat dan wss veranderen in thuis werken met de doos papieren zakdoekjes. :rolleyes:

Terug
Bovenaan