Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik doe meer dan gewoon mijn werk, wees gerust.

kan me voorstellen dat mensen zoals jij het ergerlijk vinden dat hun oncollegiaal gedrag (ziekte-cultuur, kantjes ervan afrijden,...) opgemerkt wordt. Want zo positief is zulk een gedrag niet, toch?
Wat jij nu schetst, is absoluut de uitzondering. Maar niet iedereen die ziek is, faket. Ook al zijn ze 4x per jaar een week thuis met ziekte. En mensen die frequenter dan anderen ziek zijn MAAR daarmee absoluut geen kantjes afrijden etc voelen zich aangesproken met dat soort uitspraken. Ik ben ook vaker ziek dan mijn collega, gelukkig wordt er bij mij niet getwijfeld of nu wel-of-niet-toevallig migraine heb als er zon schijnt etc.

Het LIJKT alsof je iedereen die frequent ziek is, over de kam der profiteurs scheert. Wat waarschijnlijk je bedoeling niet was?

Het is even ongezond als een collega die alles bijhoudt en opmerkt imho.

Je hebt zelden het volledige plaatje, er kan heel veel meespelen. En al je dan direct collega's hebt die je veroordelen, dan kan het een eindeloos straatje worden.

bijhouden vs opmerken.

Opmerken is menselijk en is niks mis mee. Zeker als je samenwerkt met mensen en niet louter op uzelf. Dan valt dat direct op als bepaalde mensen vaak ziek zijn.
Samenwerken betekent ook werk overnemen en neen, een controle-arts sturen doen ze hier niet en volk bijzetten ook niet, dus ja dan is er soms wel eens een opmerking dat het werk overgenomen moet worden door de rest.
en ja, het volledig plaatje. Ze kunnen ook halftijds werken als hun gezondheid het niet toelaat of thuis orde op zaken zetten (heb gemerkt dat familiale problemen vaak nogal eens een reden zijn om dankzij een welwillende huisarts thuis te zitten).

Tja, ik vond die nood aan ziektebriefje soms ook wel ambetant, maar het gaat wel om wettelijke verplichtingen zodat je op je twee oren kan slapen en gewoon doorbetaald wordt. Je kan ook een dokter aan huis laten komen als het te erg is. Huisarts die niet opneemt, bel dan naar de dokter van wacht. Gaat het wel, ga dan gewoon naar spreekuur en rust/slaap daarvoor en daarna.
Het gaat voor alle duidelijkheid niet over een wettelijke verplichting opgelegd door de overheid, maar een contractuele verplichting. Bedrijven die zo'n verplicht ziektebriefje afschaffen zien meestal een daling van het absenteïsme. Niet door een daling van het aantal briefjes Tout court, wel door een daling van de duur van de afwezigheid .

Soit, ik heb momenteel 2 weken ziekteverlof, maar presteer dagelijks enkele uren, voor zover het fysiek stilzitten gaat. Nog ziekteverlof tot en met donderdag, maar wss ga ik maandag al terug werken. Iets wat bij rigidere werkgevers niet vlug zou gebeuren.

Het gaat voor alle duidelijkheid niet over een wettelijke verplichting opgelegd door de overheid, maar een contractuele verplichting. Bedrijven die zo'n verplicht ziektebriefje afschaffen zien meestal een daling van het absenteïsme. Niet door een daling van het aantal briefjes Tout court, wel door een daling van de duur van de afwezigheid .

Soit, ik heb momenteel 2 weken ziekteverlof, maar presteer dagelijks enkele uren, voor zover het fysiek stilzitten gaat. Nog ziekteverlof tot en met donderdag, maar wss ga ik maandag al terug werken. Iets wat bij rigidere werkgevers niet vlug zou gebeuren.

Bedankt voor de correctie :)

Klopt inderdaad wel dat sommigen de neiging hebben om ziektebriefjes niet uit te doen en/of toch gedeeltelijk aan het werk te blijven. Vraag is natuurlijk wat het meest wenselijk is... Ik geef zelf altijd advies om de duur van ziektebriefjes uit te doen. Toch zeker in geval van ziektes waar er risico op herval en/of aansteken van collega's bestaat wanneer het werk te vroeg hervat wordt en je nog niet volledig hersteld bent.

Bovendien riskeer je bij een ongeval, toch zeker bij arbeiders, dat de arbeidsongevallenverzekering claimt dat je tegen het medisch advies in zelf het werk hervat hebt en dat daardoor het ongeval veroorzaakt is door je eigen nalatigheid. Als je dus een grote blessure hebt en het twijfelachtig is of je wel terug kan starten, raad ik iedereen altijd aan om de dokter te laten beslissen of je terug het werk aankan of niet. Als je dat in de hand hebt, ben je gedekt bij problemen.

Zeker bij bouwvakkers en rugklachten is dat nuttig, omdat het daar moeilijk zelf uit te maken is of je genezen bent of niet. Als een dokter dat doet, ben je veilig.

Zo blijkt. Naast uw "gewoon werk" hou je dus ook het doen en laten van uw collega's nauwgezet bij. Hoeveel tijd neemt dat in beslag per dag? Doe je dat tijdens uw gewone uren of tijdens de obligatoire gratis overtime? En uw baas is ermee akkoord dat je uw tijd daaraan verschijt?
Amai zere teentjes?

als men persoonlijk wordt, zijn de argumenten op zeker?
Succes en kusje van de juf.

Ik ben 3 dagen ziek geweest op 7j tijd :unsure:. Ben ook gewoon niet vaak ziek. Er zijn er die een scheet laten en ziek zijn. Dat is gewoon zo. Aangezien ik er quasi altijd ben, valt het ook op wie er vaak "ziek" is, en begin je daar patronen in te zien. Da's geen karaktertrek, da's gewoon menselijk lijkt me. Net zoals er zijn die voor 't minste zagen en mensen die gewoon verder doen.

Laatst bewerkt:
Haaa, de klassiekers.

bij mensen die om 17h al doorgaan zeggen: "ha, heb je een halve dag??"

Nee, maar ik was hier al om 7:30 en gij pas om 10u

En die dan bij aankomst natuurlijk nog eerst even "de ronde" moeten doen om mensen te begroeten en nog even op de hoogte te brengen van hun levensverhalen van de voorbije twaalf uur, of een update te geven van die andere levensverhalen die ons 24 uur eerder ook al niet boeiden.

Zo blijkt. Naast uw "gewoon werk" hou je dus ook het doen en laten van uw collega's nauwgezet bij. Hoeveel tijd neemt dat in beslag per dag? Doe je dat tijdens uw gewone uren of tijdens de obligatoire gratis overtime? En uw baas is ermee akkoord dat je uw tijd daaraan verschijt?

Toch ook weer typisch hier dat een simpele observatie ineens gelijkstaat aan "nauwgezet het doen en laten van uw collega's bijhouden"... Iemand die vaak ziek is, dat merk je toch zonder "nauwgezet het doen en laten van uw collega's bij te houden"? Dat neemt toch letterlijk _geen_ tijd in beslag?

Soms snap ik de discussies hier niet hoor. Na al die jaren, nog steeds niet.

edit: en ja, er kunnen genoeg geldige redenen zijn voor regelmatig ziek zijn. Maar dat is even niet de kwestie die ik wil aanhalen.

Je hebt overal profiteurs in elke sector denk ik, maar sommige mensen hebben soms gewoon echt brute pech.
Bij ons op de werkvloer is er iemand die hier nog geen jaar werkt, en in totaal al 1,5 maand of misschien meer heeft thuis gezeten. Jongen wil wel werken maar heeft wel altijd iets voor, was hier 2 weken bezig bam stiefdochter corona 10 dagen thuis, komt terug werken, enkele weken gaan voorbij, kerel heeft ontsteking aan zijn oog een kleine week er van tussen, hij komt terug werken 2weken later opnieuw last van zijn oog, niet goed laten behandelen (ok, zijn schuld natuurlijk) 3 of 4 weken geleden, kerel heeft een longontsteking of keelontsteking ik wil het kwijt zijn, komt na 1 week terug na dat de dokter hem 2 weken had voorgeschreven, halve dag heeft hij het volgehouden dan is hij toch maar naar huis gegaan. Vorige week komt hij terug werken, het is dinsdag als hij telefoon krijgt dat zijn andere stiefdochter corona heeft hopla tot op het einde van de week thuis, maandag liet hij zijn vriendin bellen naar het werk omdat hij zelf niet meer durfde met de boodschap dat zijn zoontje corona heeft overgekregen, resultaat waarschijnlijk nog eens 10 dagen thuis...
En dikwijls zijn dat de mensen die de job het meest nodig hebben.

Second.

Toen ik nog geen kinderen had was ik quasi nooit ziek. Tegenwoordig is dat al snel 1 keer per 2 maand.

Vannacht de buikgriep overgekregen van ons zoontje. Misselijk, kotsen, diarree, zweetbuien, ... alles eruit. Voel me zo slap als een vod. Policy op het werk? Vanaf dag 1 moet je een doktersbriefje hebben. Lees: in plaats van te recupereren tijdens uw ziektedag moet je met uw laatste restjes energie nog een doktersbriefje proberen bemachtigen:
- Vanochtend gebeld naar pediater die ons zoontje onderzocht had. -> Ah oei, ze werkt vandaag niet.
- Zonet verschillende keren gebeld naar mijn huisarts. -> Neemt niet op.

Straks is het middag en kan ik nog steeds niet uitrusten. Dan moet ik straks nog passeren bij de dokter om met een hyperbesmettelijke buikgriep alle anderen ziek te maken in de wachtzaal en intussen hopen dat ik niet moet kotsen of in mijn broek schijt terwijl ik daar 2 uur moet wachten.

Je zou het ontzien om ziek te worden. Niet zozeer omwille van de ziekte zelf, maar vooral om dat doktersbriefje te bemachtigen terwijl je gewoon wil recupereren. Maar intussen wel 10 000'en Belgen die een ziektebriefje for life hebben gekregen van één of andere corrupte dokter terwijl ze in het zwart werken.
Troost u, tot voor kort moesten wij in die situatie de dag na ons doktersbezoek nog naar de controlearts gaan. Tenzij onze huisarts voorschreef dat we het huis niet mochten verlaten, dan kwam de controlearts bij ons thuis. Ge zijt dan ook nooit op uw gemak, want als ge de ziel uit uw lijf aan het kakken zijt en de deur niet kunt opendoen als hij net dan aanbelt, verviel de geldigheid van uw ziektebriefje en was je onwettig afwezig.

Nu krijg je bij je ziektemelding al mee of de arts al dan niet op controle zal komen.

Je hebt overal profiteurs in elke sector denk ik, maar sommige mensen hebben soms gewoon echt brute pech.
Bij ons op de werkvloer is er iemand die hier nog geen jaar werkt, en in totaal al 1,5 maand of misschien meer heeft thuis gezeten. Jongen wil wel werken maar heeft wel altijd iets voor, was hier 2 weken bezig bam stiefdochter corona 10 dagen thuis, komt terug werken, enkele weken gaan voorbij, kerel heeft ontsteking aan zijn oog een kleine week er van tussen, hij komt terug werken 2weken later opnieuw last van zijn oog, niet goed laten behandelen (ok, zijn schuld natuurlijk) 3 of 4 weken geleden, kerel heeft een longontsteking of keelontsteking ik wil het kwijt zijn, komt na 1 week terug na dat de dokter hem 2 weken had voorgeschreven, halve dag heeft hij het volgehouden dan is hij toch maar naar huis gegaan. Vorige week komt hij terug werken, het is dinsdag als hij telefoon krijgt dat zijn andere stiefdochter corona heeft hopla tot op het einde van de week thuis, maandag liet hij zijn vriendin bellen naar het werk omdat hij zelf niet meer durfde met de boodschap dat zijn zoontje corona heeft overgekregen, resultaat waarschijnlijk nog eens 10 dagen thuis...
En dikwijls zijn dat de mensen die de job het meest nodig hebben.
Klinkt precies vooral als niet op de eerste rij gezeten wanneer het verstand werd uitgedeeld. Ge kunt wel eens pech hebben, maar als dat van het 1 in het ander is dan is dat vaak geen toeval meer.

Troost u, tot voor kort moesten wij in die situatie de dag na ons doktersbezoek nog naar de controlearts gaan. Tenzij onze huisarts voorschreef dat we het huis niet mochten verlaten, dan kwam de controlearts bij ons thuis. Ge zijt dan ook nooit op uw gemak, want als ge de ziel uit uw lijf aan het kakken zijt en de deur niet kunt opendoen als hij net dan aanbelt, verviel de geldigheid van uw ziektebriefje en was je onwettig afwezig.

Nu krijg je bij je ziektemelding al mee of de arts al dan niet op controle zal komen.
Komt dit soort van infantiele regelingen er vaak niet net omdat er in het verleden veel te veel geprofiteerd werd? En nu heeft men van alle al dan niet ridicuele zaken geïmplementeerd om dat tegen te gaan.

Klinkt precies vooral als niet op de eerste rij gezeten wanneer het verstand werd uitgedeeld. Ge kunt wel eens pech hebben, maar als dat van het 1 in het ander is dan is dat vaak geen toeval meer.
Inderdaad het is een beetje een sociaal geval om het zo cru te zeggen, en het zijn dikwijls zulke mensen die dat gewild of ongewild voor hebben.
Natuurlijk een oog kan je niet faken (tenzij je een echte goede acteur bent) ik heb zelf gezien dat hij er van af zag, en met zijn longontsteking zag hij er ook niet bepaald goed uit.

Inderdaad het is een beetje een sociaal geval om het zo cru te zeggen, en het zijn dikwijls zulke mensen die dat gewild of ongewild voor hebben.
Natuurlijk een oog kan je niet faken (tenzij je een echte goede acteur bent) ik heb zelf gezien dat hij er van af zag, en met zijn longontsteking zag hij er ook niet bepaald goed uit.
Niet per se (enkel) op de werkvloer, maar mensen bij mensen uit lagere sociale klasse, of bij mensen die in armoede opgegroeid zijn, komt dat helaas vaker voor:
- door gebrek aan opleiding niet begrijpen waarom een bepaald medicament belangrijk is om te nemen, en omdat het een duur medicament is, het wegens redelijk op droog zaad zitten, dan maar niet kopen en daardoor hervallen in ziekte of niet voldoende genezen.
- of wegens een lagere sociale status niet over het netwerk beschikken dat hen ondersteunt in het aanvragen van een studiebeurs waardoor hun kinderen minder goede toegang hebben tot educatie.
- of bij gebrek aan geld gaat er heel wat "bandbreedte" van uw hersenen naar: hoe kom ik volgende week rond en hoe hou ik de monden van mijn kinderen gevoed i.p.v ik moet mijn sollicitatiegesprek voorbereiden en het dan ook daadwerkelijk doen.
- of bij een kleine financiële meevaller van pakweg 1.000 euro eerst die breedbeeldtv kopen (oef, eindelijk kunnen we ons iets van luxe veroorloven en hoeven we niet elke cent in 2 te bijten om te winkelkar te betalen) i.p.v. dat geld te gebruiken voor meer duurzame aankopen (bvb. degelijke schoenen die een tijd meegaan en normaal niet te veroorloven zijn, maar op termijn goedkoper uitkomen dan elk half jaar nieuwe goedkope schoenen te moeten kopen waar je ook nog eens slechte, pijnlijke voeten van krijgt).

En dan zie je dat armoede vaak een vicieuze cirkel is waar het moeilijk is om uit te geraken. Je kan dat echt niet persoonlijk die mensen verwijten, want de grote meerderheid zit van kindsbeen af in die cirkel. Je kan niet zomaar zeggen "ja maar de gemiddelde mens". Nee, nog voor ze geboren zijn, hebben ze vaak al een achterstand die ze moeten inhalen.

/niet persoonlijk op jou bedoeld. Ik wou het maar meegeven als context aangezien we allemaal soms nogal makkelijk mensen durven te beoordelen/veroordelen.

Ik ben 3 dagen ziek geweest op 7j tijd :unsure:. Ben ook gewoon niet vaak ziek. Er zijn er die een scheet laten en ziek zijn. Dat is gewoon zo. Aangezien ik er quasi altijd ben, valt het ook op wie er vaak "ziek" is, en begin je daar patronen in te zien. Da's geen karaktertrek, da's gewoon menselijk lijkt me. Net zoals er zijn die voor 't minste zagen en mensen die gewoon verder doen.
Ik 0 dagen op 6j. En ook de jaren ervoor nooit ziek, buiten eens een snotvalling of eens wat lichte hoofdpijn of iets dergelijks. Het moet echt van mijn kinderjaren geleden zijn dat ik nog eens echt ziek was.

Terug
Bovenaan