Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dat stukske Fluvius-ambtenaar is nog wat meer het bloed van onder onze nagels aan het halen. Fuck man. Steek die kerel één dag in het echte werkleven en hij loopt al wenend naar zijn moeder. Maar onder zijn beschermende Fluvius-monopolie-stolp kan hij wel de grote man uithangen hoor.

Dat is echt zo'n ongelofelijk arrogant kutbedrijf hé. Excuseer, kutoverheidsdienst. Arrogant, traag, geldverslindend, bijna meer verlofdagen dan werkdagen, wereldvreemd en klantvriendelijkheid bestaat alleen op papier in hun fancy foldertjes. En wie zichzelf wil bedienen van al dat lekkers, kan er alleen binnengeraken met connecties.

Hier, connecties.

Jij bent toch ook echt een pest op dit forum hé met uw dwaze off-topic commentaar continu. Waar hebben ze jou weer uitgehaald?
ambtenaar @work.

Het is nu ook niet dat jouw bijdrage zo groot is buiten wekelijks dezelfde rants. Het ene half jaar over een bedrijfswagen, het andere halfjaar over omver gereden worden met de fiets, en nu zijn we aan de ambtenaren.. Whats next?

Dat je 1x je ergernis post ok, maar ondertussen weten we het al.

Hier, connecties.

Dus een online vacature bewijst dat je geen connecties moet hebben?

Tiens, ik zie nergens "onmetelijke arrogantie" staan bij de vereiste persoonlijke eigenschappen. Dat is misschien gewoon een nice to have.

ambtenaar @work.
Voorspelbaar. Doe ons een plezier en doe iets nuttigs met ons geld.

Het is nu ook niet dat jouw bijdrage zo groot is buiten wekelijks dezelfde rants. Het ene half jaar over een bedrijfswagen, het andere halfjaar over omver gereden worden met de fiets, en nu zijn we aan de ambtenaren.. Whats next?

Ambtenaren die hun tijd en dus ons geld verspillen door de maatschappij nog verder te bezwaren en belasten met off-topic, persoonlijke aanvallen op forums. Dat lijkt me wel een goed thema voor mijn volgende rant.

Dat je 1x je ergernis post ok, maar ondertussen weten we het al.

Het is de eerste keer dat ik rant over Fluvius-medewerkers. En dan slaagt hij er nog in om met die ene zin (waarbij hij het bloed vanonder onze nagels haalt) nog een dt-fout te maken ook. Hoe onprofessioneel kan je eigenlijk worden.

Moesten ze nu bij hun selectieprocedures wat meer inzetten op intelligentie, professionaliteit en klantvriendelijkheid ipv arrogantie, dan zou ik misschien ook een kans maken om in dat overgesubsidieerd paradijs te vertoeven. Het feit alleen al dat ze niet durven zeggen hoeveel dagen verlof ze hebben buiten enkele vage termen als "veel verlof", "gunstige verlofregeling", ... betekent ook al veel.
Of wanneer de schaamte van het profitariaat te groot wordt.

Laatst bewerkt:
Voorspelbaar. Doe ons een plezier en doe iets nuttigs met ons geld.

Ambtenaren die hun tijd en dus ons geld verspillen door de maatschappij nog verder te bezwaren en belasten met off-topic, persoonlijke aanvallen op forums. Dat lijkt me wel een goed thema voor mijn volgende rant.

Het is de eerste keer dat ik rant over Fluvius-medewerkers.
Troost je, de helft van mijn loon komt van het stad en aangezien je hier (gelukkig) niet woont gaat je bijdrage aan mijn loon vrij verwaarloosbaar zijn. Hopelijk verzacht dat toch een beetje van je leed.

Dus jij werkt 8u op een dag zonder pauze te nemen dan? Of mag je dat enkel doen als je in de privésector werkt in jouw wereld?

De nadruk van je rant ligt wel weer op het woord ambtenaren en overheidsbedrijf. En wat meer verlof daarmee te maken heeft zal me eigenlijk ook een raadsel blijven.
Als jij tegen hen ook dezelfde arrogantie hebt zoals hier dan ga je van klantvriendelijkheid idd niet veel merken ook al heeft die mens maar 3 dagen verlof op een jaar.

Dus een online vacature bewijst dat je geen connecties moet hebben?

Tiens, ik zie nergens "onmetelijke arrogantie" staan bij de vereiste persoonlijke eigenschappen. Dat is misschien gewoon een nice to have.
Al paar keer op de Fluvius helpdesk en techniekers moeten dienst doen en telkens correct verder geholpen geweest.
Mijn geval was een momentopname net zoals uw geval dit is.

Om daarvoor weer direct iedereen van Fluvius over dezelfde kam te scheren...
Btw, je kan er zelf ook gaan werken, connecties zijn zeker niet nodig.

Zo als particuliere klant eens een "gesprek" gehad (telefonisch) met iemand van Pidpa over de "administratiekost" nadat wij ons huis hadden gekocht. Die zei op een gegeven moment letterlijk: "ja meneer, het is ni da ge uw contract kunt afsluiten en ergens anders klant kunt worden voor uw water he" met een arrogant lachske en legde toen op.
Gelukkig is er een toepasselijke South Park clip voor elke situatie (Fluvius-ambtenaar-cable company, zelfde pot nat) !!

*zucht*

De communicatie bij ons is weer van topniveau. Na het overlegcomité van vorige week, iedereen van de organisatie van hogerhand (voor gans het land) ingelicht dat we nog niet naar het systeem van 2 dagen kantoor, 3 dagen thuiswerk max gingen overschakelen vanaf september maar dat we als we naar kantoor wilden komen dat dat mocht, maar dat niemand verplicht is.

Gisteren is er een vergadering geweest tussen de directe oversten en hun directeur (voor Bxl nota bene) en daar is simpelweg beslist dat ze toch wel willen verplichten van 1 dag in de week naar Bxl te gaan. Maar dan weer wat verder in hun uitleg dat ze niemand kunnen verplichten hoor. Het is voor de collegialiteit en de overgang in oktober naar het 3 dagen thuiswerk. Van zo'n communicatie krijg ik dus de wubbes. 🤦‍♀️

Ik moet de trein nemen naar Bxl, wat me al niet happig maakt om op te gaan, en ik weet dat de collega die naast me zit (nog) niet gevaccineerd is (Brusselaar) wat er al helemaal voor zorgt dat ik niet sta te springen om naar kantoor te gaan. Ik ben zwanger en ik wil toch geen onnodige risico's nemen.

Zoals je zegt zou ik het inderdaad bij je baas aankaarten dat je dat nog niet ziet zitten. Misschien is er begrip voor, misschien ook niet maar dan doe je nog wat je wilt aangezien het niet verplicht is.
Rechtstreekse chef heeft gisteren eindelijk zelf gecommuniceerd, hij gaat niemand dwingen maar het is wel aangeraden om af en toe naar kantoor te gaan om de overgang naar meteen 2d/week op kantoor anders misschien te groot is. Zolang het overlegcomité voor Brussel geen versoepelingen aankondigt, zit ik veilig.

Gisteren wel fameus op mijn tong moeten bijten toen de collega's tijdens de teamvergadering begonnen over dat het iedereen zijn eigen keuze heeft ivm vaccinatie en dat we de niet-gevaccineerden niet mogen beoordelen. Zo hypocriet allemaal. Al zeker 2 van de 20 die zeker niet gevaccineerd zijn. Vergadering compleet in het Frans, bien sûr.

Lol Securitas.. Wat voor een dwaas nutteloos bedrijf is dat eigenlijk. Overal beveiliging doen en nergens hebben ze ergens toegang.

Toen ik stage deed bij de politie in Kortrijk ook.. Een meisje van Securitas bij me van 1m50 en mss 40kg.. En die stond dan de hele dag alleen aan het onthaal, maar ze mag wel niet werken in het politiesysteem dus moest ze alles op blaadjes schrijven en na haar shift lagen al die blaadjes daar tot er ooit eens een inspecteur tijd/zin gaat hebben om dat te doen.

Als je dus in Kortrijk je gsm kwijt bent.. Doe geen moeite om aangifte te doen want dat blaadje gaat ergens tussen honderden andere belanden en geen mens die dat daar ooit terug kan vinden.

Ook qua veiligheid.. Normaal kijk je wat iemand op zijn kerfstok heeft voordat je ze binnen laat.. Maar aangezien ze niet in dat systeem kunnen laten ze gewoon iedereen maar binnen.

Dan hebben ze aan alles gedacht qua veiligheid van het gebouw zelf en doen ze het daarmee helemaal teniet.

En het lijkt erop dat iedereen daar zomaar kan gaan werken.. Dat meisje dat ik beschreef die nog geen muis de baas zou kunnen, een kennis van me met dezelfde lichaamsbouw en die gast mankt tot en met maar werkt dan wel bij Securitas..

Moest ik inbreker zijn dan zoek ik express een bedrijf die werkt met hen.
Ge kent er duidelijk veel van. Agenten krijgen onder hun voeten van de politie als ze (proberen) tussen komen. Wettelijk mogen ze enkel zichzelf verdedigen. Genoeg agenten die miserie en zelfs hun job verloren zijn om tussen te komen. Eens je een strafblad krijgt op deze manier kan je zelfs in de sector niet meer aan de slag. Observeren en rapporteren is het enige dat je eigenlijk mag en daar hoef je geen kleerkast voor te zijn. Kom je er wel tussen zijn eventuele gevolgen voor jou (en dat weten ook de criminelen).

Wat betreft recrutering : er wordt wel degelijk gefilterd hoor. Ik heb al meerdere collega's zien vertrekken omdat ze iets in hun privé hebben uitgespookt (oa een verkeersongeval met gewonden). Denk ge nu echt dat ze gaan louche types gaan aannemen om de shit van hun klanten te bewaken? Denk eens na.

Ge kent er duidelijk veel van. Agenten krijgen onder hun voeten van de politie als ze (proberen) tussen komen. Wettelijk mogen ze enkel zichzelf verdedigen. Genoeg agenten die miserie en zelfs hun job verloren zijn om tussen te komen. Eens je een strafblad krijgt op deze manier kan je zelfs in de sector niet meer aan de slag. Observeren en rapporteren is het enige dat je eigenlijk mag en daar hoef je geen kleerkast voor te zijn. Kom je er wel tussen zijn eventuele gevolgen voor jou (en dat weten ook de criminelen).

Wat betreft recrutering : er wordt wel degelijk gefilterd hoor. Ik heb al meerdere collega's zien vertrekken omdat ze iets in hun privé hebben uitgespookt (oa een verkeersongeval met gewonden). Denk ge nu echt dat ze gaan louche types gaan aannemen om de shit van hun klanten te bewaken? Denk eens na.
Ja alles wat je zegt weet ik maar al te goed.. Daarom dat ik zeg dat het een nutteloos bedrijf is. Ze doen bewaking maar mogen niet ingrijpen en er staan overal cameras. Wat is het nut er dan van?

Het enige wat je hebt is een hoop miserie als politie. Ze mogen niet werken met ons systeem en schrijven alles op briefjes die dan in een map beland en dan moet je hopen op een inspecteur die de goesting heeft om heel die map met briefjes in het systeem te steken.

Good luck als je een iPad verloren bent en er zit iemand van Securitas aan het onthaal. Die iPad ga je nooit meer terug zien ook al is er een eerlijke vinder.

Moest er daar een inspecteur zitten dan maakt die er direct een melding van met serienummer enal en als die opduikt dan zien we direct van wie die iPad is.. Maar als die iPad op een briefje in de map zit op het moment dat ze hem binnen brengen dan ben je die kwijt.

Die mensen die er werken kunnen er niks aan doen, maar waarom die bestaan is me een raadsel aangezien ze toch niks mogen buiten aanwezig zijn.. Dat meisje die daar bij me was die dag kloeg er zelf van dat het daardoor een oersaaie job is.

Ja alles wat je zegt weet ik maar al te goed.. Daarom dat ik zeg dat het een nutteloos bedrijf is. Ze doen bewaking maar mogen niet ingrijpen en er staan overal cameras. Wat is het nut er dan van?

Het enige wat je hebt is een hoop miserie als politie. Ze mogen niet werken met ons systeem en schrijven alles op briefjes die dan in een map beland en dan moet je hopen op een inspecteur die de goesting heeft om heel die map met briefjes in het systeem te steken.

Good luck als je een iPad verloren bent en er zit iemand van Securitas aan het onthaal. Die iPad ga je nooit meer terug zien ook al is er een eerlijke vinder.

Moest er daar een inspecteur zitten dan maakt die er direct een melding van met serienummer enal en als die opduikt dan zien we direct van wie die iPad is.. Maar als die iPad op een briefje in de map zit op het moment dat ze hem binnen brengen dan ben je die kwijt.
Tja, dat is de wet op de privé-bewaking he. De sector is net vragende partij om dit net wel te mogen uitvoeren.

Van die papiertjes lijkt mij eerder een lokaal probleem. Soms zijn er van die shit-posten met shit-postoversten...

Tja, dat is de wet op de privé-bewaking he. De sector is net vragende partij om dit net wel te mogen uitvoeren.

Van die papiertjes lijkt mij eerder een lokaal probleem. Soms zijn er van die shit-posten met shit-postoversten...
Ja vragende partij.. Zo simpel is het allemaal niet hoor met die wet op privacy. Je kan niet zomaar iedereen toegang geven tot de ANG. Als wij iemand opzoeken moeten we er ook reden toe hebben want als je plots een intern onderzoek aan je been hebt voor zoiets moet je wel kunnen aantonen waarom je die persoon opzoekt. Alles is gelogd aan de hand van ons stamnummer.

En met een extern bedrijf zou ik niet weten wie dat onderzoek dan zou doen als er zo iemand lukraak mensen gaat opzoeken uit nieuwsgierigheid en daardoor vanalles gaat lekken naar mensen die het niet mogen weten. + dat ze ook al geen stamnummer hebben aangezien ze niet bij de politie werken.

Ja vragende partij.. Zo simpel is het allemaal niet hoor met die wet op privacy. Je kan niet zomaar iedereen toegang geven tot de ANG. Als wij iemand opzoeken moeten we er ook reden toe hebben want als je plots een intern onderzoek aan je been hebt voor zoiets moet je wel kunnen aantonen waarom je die persoon opzoekt. Alles is gelogd aan de hand van ons stamnummer.

En met een extern bedrijf zou ik niet weten wie dat onderzoek dan zou doen als er zo iemand lukraak mensen gaat opzoeken uit nieuwsgierigheid en daardoor vanalles gaat lekken naar mensen die het niet mogen weten. + dat ze ook al geen stamnummer hebben aangezien ze niet bij de politie werken.
Tssss, dat houd echt niks in hoor. Gewoon wachten tot uw collega naar het toilet gaat en dan snel op die zijn computer alle info vergaren. Ofwel een of andere vrouw aanspreken die ook bij u op bureau zit en die een oogje op u heeft, die hackt het ganse systeem op 2 minuten. Imo moet ge toch wel eens meer naar de tv kijken he zodat ge dat weet.

De reden waarom politieagenten die job niet meer uitvoeren is omdat dit als een besparingsoperatie gezien wordt. Zodanig dat de politie zich kan terugplooien op zijn kerntaken.

Is exact hetzelfde bij het leger, daar neemt securitas sommige taken in het binnenland op zich.

Politieagent wordt nu eenmaal meer betaald als wat zo'n securitas agent kost. Naast het feit dat politieagenten een sterke vakbond hebben :p.

Hier was het papier invullen en op 10 minuten was het afgepoeierd.

Wat is het nut eigenlijk van een exit gesprek als je ontslagen wordt ?
Alles nog een keer oprakelen en de werknemer nog een laatste keer de grond in stampen ?

Toch de evidentie zelve? Dat is zoals een project doen die niet gelukt is en nooit remidiëren over het hoe en waarom het niet gelukt is. Dan maak je toch met open ogen opnieuw dezelfde fout de volgende keer?

Ik heb het de laatste tijd wat moeilijk. Ik ben in januari coördinator geworden van een bedrijf dat deels draait op subsidies, sociale sector. De vorige coördinator wou gewoon terug coach zijn. Die werkt er dus nog. Hij had te veel stress, ik vond het een mooie kans, dus ik accepteer zijn vraag om over te nemen.

Er is zeer weinig overgave gebeurd, af en toe een half uur uitleg over bepaalde dingen maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik beheerste hoe het werkt. Ik kreeg ook geen antwoord op mijn vele vragen. In maart bleek dat de boekhouding voor 2020 niet kon afgesloten worden, want er was geen startbalans. Start de ellende. Blijkbaar zijn we al jaren verlieslatend. Hoe dieper ik graaf, hoe meer lijken er uit de kast vallen.

Ik weet niet of de vorige coordinator dat wist of niet. De budgetten waren met verkeerde bedragen gemaakt. De boekhoudster komt uit Rusland en spreekt zeer slecht Nederlands, via haar ga ik het ook niet begrijpen. Er is gelukkig een externe boekhouder die ik wel begrijp. Triestig dat ik via hem moet leren hoe de eigen organisatie werkt.

Het is een complex verhaal. Onder andere vijf verschillende subsidiegevers. De ex-coordinator houdt alle informatie bij zich, dus ik moet het dan maar zelf uitzoeken.

Voor 2022 wil ik alleszins een positief budget. Iedereen krijgt de kans om drie dagen per week thuis te werken. Ik heb een bureau geschrapt en iedereen samengezet in een landschapslokaal, er is ruimte genoeg. Dat bespaart €7000/jaar, gemakkelijk. De avond na mijn beslissing krijg ik telefoon van een bezorgde medewerkster. Ik heb er een half uur mee gepraat, alles uitgelegd , proberen te kalmeren, ze leek rustig en begripvol. De dag erop zie ik ze op kantoor, ze is zeer kwaad, dat ze niet akkoord gaat met mijn stijl van beslissingen nemen, dat ze het erover gaat hebben met de vorige coordinator etc. Die is zelf ook niet enthousiast. Hij had een consensuscultuur, alle beslissingen werden eerst in het team overlegd... Waardoor er nooit iets gebeurde. Ik maak me er zelf niet populair mee.

Eigenlijk is de personeelskost te hoog voor wat we doen. Er wordt niet efficiënt gewerkt. Infosessies worden met twee personen gegeven terwijl dat perfect alleen kan: ik zeg dat we dat nu alleen gaan doen ipv met twee, ook veel tegenwind. Ik wil ook meer overschakelen naar een online omgeving, meer online workshops, of minstens hybride , maar ook daar sputtert een collega tegen: dat is voor haar een "zwak punt" en je moet "werken met je sterktes" dus een andere collega moet het doen. Maar als je fysieke workshops kan geven kan je dat toch online ook? Dat is een kwestie van niet willen leren, gewoon tegen verandering.

Het is/was een zeer flexibele omgeving , eigenlijk zonder regels. Mensen komen toe en vertrekken wanneer ze willen, er is geen controle over hoe de dag wordt ingevuld. Dat kan toch niet? Onder de vorige coordinator waren er helemaal geen regels, je kwam niet als je geen zin had en vertrok weer wanneer je wou. Er was ook geen tussentijdse controles of opvolging. Op de twee dagen per week dat mensen nu naar de bureau moeten komen heb ik gezegd dat ze moeten hier zijn tussen 8 en 9. Dat is in mijn ogen flexibiliteit in een gewoon bedrijf. Niet: ik zie wel of ik kom, wanneer ik kom. Er zijn ook nog drie dagen thuiswerk...

Soms voelt het aan alsof ik leef in bizarro world. Mijn pogingen om er een "normaal" bedrijf van te maken botsen op zeer veel weerstand, maar wat zouden die mensen dan doen in een gewoon bedrijf?

Ik heb veel stress. Ik zie geen mogelijkheid om structureel terug winstgevend te worden (of toch minstens break even) zonder te snoeien in de personeelskost. Er zal dan ook een daling zijn in de omzet, maar het personeel is duur en heeft veel anciënniteit (dank aan de vorige coördinator die alle gewerkte jaren meenam, ongeacht wat het was). Maar zolang de besparing op de kost van het loon hoger is dan de daling van de omzet is dat een positieve ingreep, ook al krimpen we dan ... Als we zo doorgaan gaan we failliet, dan heeft niemand nog een job.

Soms voelt het aan als een vergiftigd geschenk, een fucked up cadeau : hier, wordt maar coordinator, ik zal wel terug coach worden (aan hetzelfde loon dat hij had als coördinator!), los het maar op. Maar als je beslissingen neemt die niet eerst worden besproken met heel het team, dan ben ik samen met mijn clubje collega's die mij steunen boos op je. Gefeliciteerd met je nieuwe functie.

Ik denk persoonlijk dat je goed bezig bent. Je zit gewoon met verwend personeel. Velen zijn sowieso al tegen verandering, en dat zal bij jou nog meer het geval zijn. Maar zoals je zegt: het alternatief is dat niemand nog een job heeft. Hoe ver sta je dan?

Ik zou nog even doorbijten, je zal in het begin niet populair zijn, maar het is nu te doen. Wanneer later de rust is teruggekeerd kun je dan een betere band opbouwen met het personeel.

Tssss, dat houd echt niks in hoor. Gewoon wachten tot uw collega naar het toilet gaat en dan snel op die zijn computer alle info vergaren. Ofwel een of andere vrouw aanspreken die ook bij u op bureau zit en die een oogje op u heeft, die hackt het ganse systeem op 2 minuten. Imo moet ge toch wel eens meer naar de tv kijken he zodat ge dat weet.
Je zegt het nu wel al lachen, maar het eerste dat ik geleerd heb is dat ik iedere keer mijn pc moet locken omdat je niemand kan vertrouwen.

Ergernis: boeren! Al heel de week dat ik minstens 8 van die boerekarren voor me heb. En vandaag nog 1 die heel zijn kudde koeien kwijt was op de weg. Al heel de week ben ik 35 minuten onderweg over 16 kilometer.

Best dat ik bijna 40 dagen verlof heb op een jaar om het te compenseren.

Je zegt het nu wel al lachen, maar het eerste dat ik geleerd heb is dat ik iedere keer mijn pc moet locken omdat je niemand kan vertrouwen.
Eigenlijk is het zelfs erg dat men dat u moet aanleren
Ergernis: boeren! Al heel de week dat ik minstens 8 van die boerekarren voor me heb. En vandaag nog 1 die heel zijn kudde koeien kwijt was op de weg. Al heel de week ben ik 35 minuten onderweg over 16 kilometer.

Best dat ik bijna 40 dagen verlof heb op een jaar om het te compenseren.
Als ge in een boerenstreek woont kan je je daar toch wel aan verwachten. En geef toe, het is ook het enige wat ge tegenkomt in de westhoek, buiten nog wat verkeer naar zee.

Mijn werk geralteerde ergernis van de dag, aannemers die altijd maar weer veel te optimistische schattingen kwa werktijden maken. Begin april afgesproken met een grondwerker om de oude verharding rond mijn bedrijf uit te breken om die te vernieuwen en ondertussen ook meer waterinfiltratirmogelijkheden te voorzien. Dit uit te voeren eind augustus. Ik wou al dat hij die infiltratieputten op voorhand hier zette zodat ze er zeker waren en ik wou ze ook albetalen, allemaal niet nodig. Nu zijn ze al een week te laat begonnen en na een week moeten we tot de constatatie komen dat hij niet aan de infiltratiephtten zal raken omdat ze niet voorradig zijn. ECHT? Onnozele kwast, gelukkig heb ik nog enkele klanten waar ze wel op voorraad zijn gezien ze volgende week dinsdag beton komen storten. En nu zit die nog te wenen omdat hij morgen zal moeten voortdoen om klaar te raken.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het zelfs erg dat men dat u moet aanleren
Op mijn vorig werk deed niemand dat, lijkt me ook nu weer niet zo belangrijk in het werk dat ik toen deed. En er zijn er wel dagelijks bij ons die rap eens naar de wc gaan en het vergeten ook. Ik heb ook al een paar keer mogen terugkeren.

Nu als je het vergeet dan kloten ze je meestal toch door iets te veranderen aan je instellingen waardoor je het de volgende keer wel zeker gaat onthouden. 😁

Terug
Bovenaan