Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Oh hi! Ik heb hier zo eens een papier gevonden van de belgische staat, iets van mijn pensioen toen ik vertrokken ben. Ik heb die toen gebeld om te vragen hoe dat juist zit.

"jaja we weten u wel te vinden". Ik hoop het want ik heb geen idee waar dat papier is, ik heb geen itsme ( is dat het?) en nul opties tot inloggen op belgische digitale diensten :p
Bij mij is 't niet zo zeer staatsdocs. Eerder de groepsverzekering die ik ooit had bij mijn eerste WG, net van 't school.
Ik ben daar na een jaar & half of zoiets vertrokken, maar no clue hoe ik ooit aan die groepsverzekering ga geraken.
'k Kan ook moeilijk ginder gaan aankloppen van 'Ja, gasten ... allo eh. Wete nog van 20 jaar geleden ...?' (of tegen da'k in pensioen zou zijn, eerder 40 jaar geleden 😅 ).

Dat staan geen fortuinen eh (nog geen 800 EUR volgens de overheid pension site), mor soit. No clue of 'k daar ooit een doc van gehad heb zelfs.

Oh hi! Ik heb hier zo eens een papier gevonden van de belgische staat, iets van mijn pensioen toen ik vertrokken ben. Ik heb die toen gebeld om te vragen hoe dat juist zit.

"jaja we weten u wel te vinden". Ik hoop het want ik heb geen idee waar dat papier is, ik heb geen itsme ( is dat het?) en nul opties tot inloggen op belgische digitale diensten :p

Je Belgisch rijksregisternummer onthouden :p
En als je van adres verandert in Noorwegen, denk ik dat het best is dat te laten weten aan de Belgische ambassade daar

Ik denk dat het idee is dat als je op pensioen gaat, dat je aan de pensioeninstelling van het land waar je in verblijft duidelijk zegt dat je gewerkt hebt in België. Noorse pensioendienst verwittigt dan Belgische pensioendienst met je bankgegevens en al zodat België weet waar ze het op mogen storten. (Want iemand moet bankgegevens valideren.)

Ik weet niet hoe ver het zit met dat project maar er zou een project ergens zijn dat je op Europees niveau kan inloggen op diverse overheidssites, juist voor mensen zoals gij. EIDAS denk ik heet dat.

Natuurlijk, Noorwegen geen EU-staat maar ik zou hopen dat ze ook meedoen daaraan :p.
EIDAS is EER dus Noorwegen zit er in.

Bij mij is 't niet zo zeer staatsdocs. Eerder de groepsverzekering die ik ooit had bij mijn eerste WG, net van 't school.
Ik ben daar na een jaar & half of zoiets vertrokken, maar no clue hoe ik ooit aan die groepsverzekering ga geraken.
'k Kan ook moeilijk ginder gaan aankloppen van 'Ja, gasten ... allo eh. Wete nog van 20 jaar geleden ...?' (of tegen da'k in pensioen zou zijn, eerder 40 jaar geleden 😅 ).

Dat staan geen fortuinen eh (nog geen 800 EUR volgens de overheid pension site), mor soit. No clue of 'k daar ooit een doc van gehad heb zelfs.

Normaal moet je voor je vertrek van de bank/verzekeraar die die groepsverzekering beheert voor je werk een formulier krijgen zodat je kan kiezen wat je met die groepsverzekering doet (laten staan, meenemen naar groepsverzekering van je volgende werk,...)
Kan wel zijn dat ze nog altijd naar je niet-bestaande werk e-mail bij die eerste werkgever mailen als je dat niet hebt laten aanpassen in het systeem van die bank/verzekeraar. Zeker nu ze meer en meer van papieren jaarlijkse updates overstappen naar e-mails.

Nu ja, als MyPension het weet, lijkt me dat wel voldoende dat het ergens in een systeem zit?

Normaal moet je voor je vertrek van de bank/verzekeraar die die groepsverzekering beheert voor je werk een formulier krijgen zodat je kan kiezen wat je met die groepsverzekering doet (laten staan, meenemen naar groepsverzekering van je volgende werk,...)
Kan wel zijn dat ze nog altijd naar je niet-bestaande werk e-mail bij die eerste werkgever mailen als je dat niet hebt laten aanpassen in het systeem van die bank/verzekeraar. Zeker nu ze meer en meer van papieren jaarlijkse updates overstappen naar e-mails.

Nu ja, als MyPension het weet, lijkt me dat wel voldoende dat het ergens in een systeem zit?
Moest men mij effectief brieven sturen, zouden die bij m'n ouderlijk huis terecht komen (gekomen zijn). Aangezien dat mijn gekend adres was toen.
Voor zover ik weet heb ik nooit niets zien passeren met die vraag (is nu wel al een eeuwigheid geleden, mor soit).
En als ze dat naar HR van 't bedrijf sturen ... jah ... die zullen zo'n dingen gewoon verticaal klasseren eh.

Mss dat HR mij ginder ooit iets gemaild heeft ofzo, maar ik heb in onderling overleg mijnen opzeg zelfs niet uitgedaan, so who knows hebben ze 't wel al gestuurd nadat ik geen mails meer checkte.
Guess I'll find out eventually ... binnen 100 jaar of zoiets als ze de pensioenleeftijd telkens blijven verleggen (of anders binnen enkele decennia). 😅

Mor soit, dunno wat er van zou overschieten, maar met 800 EUR bruto meer of minder ga 'k nu wel geen boterham minder moeten eten lijkt mij.
Moest ik nu, bij m'n huidige WG waar ik al zovele jaren zit, vertrekken daarentegen, dan zou ik er veel sterker achter zitten en zorgen dat het goed geregeld is.

Laatst bewerkt:

Kijk eens op MyPension? Ik dacht dat ze dat er allemaal moesten opzetten, ook voor oudere contracten?

In al onze brieven staan staan de KB's en wetten die zijn toegepast. In onze brief staat onze website waar je dit kan raadplegen.

Dat het gewone volk dit niet echt begrijpt, begrijp ik volkomen. Maar dat advocaten dit niet begrijpen snap ik niet.

Dus u bent arbeidsadvocaat en u vraagt aan uw cliënt 100€+ per consultatie over iets waar jij voor gestudeerd hebt. En dan stuur je mij een email om uw de wetten uit te leggen...

Stuur uw cliënten dan rechtstreeks door naar mij en ik leg alles wel uit aan de helft van de prijs.

Er zijn zo van die jaren die je liever vergeet - dit is er terug zo eentje - te wijten aan onze eigen stommiteit en het feit dat communicatie anno 2025 gewoon stukken lastiger is dan 100 jaar terug.
  • Contractor van klant besteld een machine zoals in 2015 rechtstreeks aan de klant geleverd
  • Wordt gebouwd maar er sluipt een vergissing in: in plaats van vetgesmeerde lagers worden er oliegesmeerde lager units gemonteerd
  • Ik meld dit aan de contractor met de vraag of alles zo mag blijven gezien dit een vrij serieuze upgrade is (langere levensduur, betere smering, minder onderhoud, lagere temperaturen)
Antwoord contractor: wij krijgen geen antwoord van onze klant + het is moeilijk om iemand van de technische dienst te contacteren en een antwoord te krijgen - vandaar de vraag om te leveren zoals in 2015. Vooral deze passage stoort mij mateloos - bel die gasten gewoon en leg het uit, maar dat is te simpel.

dat wil zeggen: alles demonteren, terug monteren, terug testen, terug herstellingen aan schilderwerk, schoonmaken en verpakken: 3-5k down the drain om een technisch slechter product af te leveren.

Als je wat later begint (ten laatste 10) allemaal ok. Zolang dat je ongeveer uw 40 uren doet op een week (niemand gaat dat bijhouden, maar er moet wel werk verzet zijn).
Openlijk mag je dit nooit luidop zeggen want dan mag je het serieus aan horen. Maar laten we nu niet hypocriet wezen. De praktijk = Afhankelijk van de job die je uitoefent is er wel eens een week waar je letterlijk moet bedelen om uwe tijd te kunnen vullen. ;) Anderzijds zijn er dan weer weken waarin je verzuipt in het werk en niet weet waar eerst aan te beginnen.

Op de vraag: Welke week is dat dan Makila? Ah wel: Meestal is dat de week nét na die hele GROTE release die eindelijk verwezenlijkt is.

* Tijdens rustige weken (net na ne GO dan valt alles plots stil alsof ge van de mount everest valt) kan het gerust zijn dat ik mijn 40 uur eens een keertje niet haal.
* Tijdens drukke piekweken (De weken of maanden voor ne deadline of net voor ne GO - NO GO) ben ik chronisch gemiddeld 40-45 uur per week aanwezig en effectief continue aan het werk.

Ik heb op 20+ jaar commentaar nog nooit aangesproken geweest omdat ik eens uitzonderlijk minder dan 40 uren doe (meestal is dat net na ne GO van een grote release naar produktie). Maar ja het werkt van twee kanten hé: Als het moet sta ik er ook.

In al onze brieven staan staan de KB's en wetten die zijn toegepast. In onze brief staat onze website waar je dit kan raadplegen.

Dat het gewone volk dit niet echt begrijpt, begrijp ik volkomen. Maar dat advocaten dit niet begrijpen snap ik niet.

Dus u bent arbeidsadvocaat en u vraagt aan uw cliënt 100€+ per consultatie over iets waar jij voor gestudeerd hebt. En dan stuur je mij een email om uw de wetten uit te leggen...

Stuur uw cliënten dan rechtstreeks door naar mij en ik leg alles wel uit aan de helft van de prijs.

Haha, klinkt herkenbaar.

ha is gewone manier om wat meer geld af te troggelen want 'brief' verstuurd is nog eens xxx euro extra op de factuur!

Daarom ik mail ook advocaten van onze 'cliënten'.

Er zijn sommige collega's waarvan je weet dat die niet aan het werken zijn als ze thuiswerken. Mij kan het niet veel schelen of je nu aan het werken bent of niet. Maar zorg dat je beschikbaar bent als mensen u telefonisch willen contacteren.

Ik heb zo een collega die constant op groen staat maar die is gewoon nooit te bereiken. Ik geef nu gewoon haar rechtstreeks nummer, ben het echt moe.

Er zijn sommige collega's waarvan je weet dat die niet aan het werken zijn als ze thuiswerken. Mij kan het niet veel schelen of je nu aan het werken bent of niet. Maar zorg dat je beschikbaar bent als mensen u telefonisch willen contacteren.

Ik heb zo een collega die constant op groen staat maar die is gewoon nooit te bereiken. Ik geef nu gewoon haar rechtstreeks nummer, ben het echt moe.
Dat een naaste collega of teamlid niks aan het doen is tijdens thuiswerk: Ik ben de baas niet dus ik zeg dit nu oprecht: Dat kan mij echt gene zak schelen. (op voorwaarde dat dit mijn eigen werk niet blokkeert he)

MAAR als ik die collega echt nodig heb dan wil ik wel dat hij of zij reageert en dan ook mij verder helpt. Anders kan ikzelf (soms) mijn werk niet (goed) doen en dan kan het mij dus wél schelen.

Uitzonderingen = Als je u op niet storen of bezet plaatst in teams (daarvoor dient dat ook). Dan weet ik: ach hij/zij is zelf druk bezig of zit in een meeting en heeft momenteel echt gene tijd.

Je hebt ne app die automatisch uw muis beweegt om de xx tijd. Dan sta je dus constant in het groen terwijl je gewoon uw gras aan het afrijden bent. Het zal zoiets wel zijn zeker? :frown:

Laatst bewerkt:
Allez, planning keurt hier voor de zoveelste keer weer een verlofperiode af. Nochtans was die al op tijd aangevraagd en hebben ze die pas dik een week later behandeld. Nochtans schrijft hun reglement dat aanvragen binnen de 48h moeten behandeld worden, anders betekent dit een automatische goedkeuring.

Ik heb hen dus maar hun eigen reglement onder hun neus geduwd, benieuwd wat het nu weer zal zijn. :woohoo:

Dat een naaste collega of teamlid niks aan het doen is tijdens thuiswerk: Ik ben de baas niet dus ik zeg dit nu oprecht: Dat kan mij echt gene zak schelen. (op voorwaarde dat dit mijn eigen werk niet blokkeert he)

MAAR als ik die collega echt nodig heb dan wil ik wel dat hij of zij reageert en dan ook mij verder helpt. Anders kan ikzelf (soms) mijn werk niet (goed) doen en dan kan het mij dus wél schelen.

Uitzonderingen = Als je u op niet storen of bezet plaatst in teams (daarvoor dient dat ook). Dan weet ik: ach hij/zij is zelf druk bezig of zit in een meeting en heeft momenteel echt gene tijd.

Je hebt ne app die automatisch uw muis beweegt om de xx tijd. Dan sta je dus constant in het groen terwijl je gewoon uw gras aan het afrijden bent. Het zal zoiets wel zijn zeker? :frown:

Wij hebben een contactnummer waar de mensen ons kunnen op bereiken en die hebben specifieke vragen voor haar. Maar als zij thuiswerkt dan neemt zij bijna nooit op, dat is echt om zot van te worden.

Het excuus van mijn headset werkt niet hebben wij al 100x moeten horen.

Het excuus van mijn headset werkt niet hebben wij al 100x moeten horen.
Ne kapotte headset is een flauw excuus. Als die kapot is dan komt het geluid uit uwe laptopspeaker en er is ook een ingebouwde micro.
OK verstaanbaar spreken tijdens een meeting of call is dan lastiger (je moet dicht genoeg bij de micro van uwe laptop leunen en die micro is onzichtbaar)

Ne kapotte headset is een flauw excuus. Als die kapot is dan komt het geluid uit uwe laptopspeaker en er is ook een ingebouwde micro.
OK verstaanbaar spreken tijdens een meeting of call is dan lastiger (je moet dicht genoeg bij de micro van uwe laptop leunen en die micro is onzichtbaar)
En wie heeft er nu niet ergens in een schuif nog oortjes liggen met micro die ooit eens bij een GSM staken ofzo.

Daarover gesproken. April 2024 van werkgever veranderd en aan de groepsverzekeraar meegegeven dat ik alles van mn vorige WG bij de nieuwe wens over te zetten.
Eindelijk na...1,5 jaar (!!!) is het in orde.

Wij hebben hier ook zo'n collega.. vorige week wens ik die om 10u te bereiken via Teams.
Antwoord "ik zit mn inkopen te doen..ik bel straks terug"

Of ook "ik ben aan het koken"
Of nog eentje..neemt op terwijl die collega doodleuk aan de kassa staat 😅

En ik zeg er niks van hogerop..want we waren een team van 2,5 personen (ik tel die ene collega maar als een halfke).
Die collega werkt hier al 30jr...en heeft minder kennis van ons productgamma als mezelf...die er 1,5jr werkt. Die stelt na 30jr nog steeds vragen die ik na een maand werken niet meer had durven vragen.
En sinds kort is er een voltijdse collega weggevallen...en is het dus enkel mezelf en die collega die de kantjes ervan af rijdt... Als ik haar "aangeef", bestaat de kans ook dat ik die verlies. En mensen die vertrekken, worden niet vervangen bij ons (slechte verkoop momenteel).

Terzijde, nog mensen waar ze op het werk echt nijpen is met budgetten en het randje kantje herstructureringen zijn?
Hier zijn de arbeiders al op 50% TW...meanwhile de sales die gewoon nog steeds aant aanmodderen en de oude sales visie heeft en niet wenst te veranderen.
Mij hadden ze (via HR zelf) 2-3 maand geleden opslag beloofd in januari..ben benieuwd.

Van 2 andere collega's gelijksoortige verhalen gehoord. Opslag beloofd geweest door n+1. Intussen zijn hun n+1 veranderd...en zien ze de opslag voorbij gaan. Die twee zijn dan ook zelf vertrokken.
Ikzelf ben binnen het bedrijf uitgegroeid tot "de messias met de meeste technische kennis" (woorden van manager)..dus als ik vertrek, zitten ze wel wat in de shit. Die technische kennis heb ik verworven door collega's die intussen ook weg zijn.
Dus benieuwd of ze in januari ook plots gaan zeggen "oei nee..slechte cijfers dit jaar..geen opslag".

Meanwhile toch redelijk wat mensen die vertrekken en niet vervangen worden.
Enerzijds denk ik "oh spijtig wel.."
Anderzijds denk ik "nice..dat is minder kans dat anderen buitengesmeten worden ivm een mogelijke herstructurering"

Laatst bewerkt:
Nog nooit gene last van gehad dat ik mij tegen mijne laptop moet gaan plakken om een meeting te doen hoor.
Ik doe al mijn meetings zonder headset voor zoveel als mogelijk. Zeker van thuis uit (als ik niet in die gedeelde werkruimte op kantoor zit dus).

Ik ben thuis trouwens veel beter bereikbaar.
Als ze mij bellen thuis, neem ik direct op (Teams dus eh). Als ze mij bellen op kantoor moet ik altijd afleggen & mij oftewel verzetten naar een meeting room oftewel beginnen headsets aan te sluiten. Dan terugbellen.
En wie heeft er nu niet ergens in een schuif nog oortjes liggen met micro die ooit eens bij een GSM staken ofzo.
Ikke.

Sure, 'k zal bij mijne PS5 ooit wel zo wat brol gekregen hebben, maar 'k heb die van ze leven nog nooit willen bezigen. No clue waar ik die dingen ooit nog zou terugvinden, dus ik ga er maar al te goed van uit dat ik dat niet heb.

Op den buro had/heeft men niets voorzien, dus jah ... voor vele jaren moest ik mij op kantoor altijd verzetten naar een meeting room als ze mij belden (& indien er geen vrij was, hadden ze dan maar pech, ik nam niet op & stuurde gewoon text chat terug).

Ondertussen heb ik nen deftige wireless headset privé gekocht, aangezien m'n oude luisterapparatuur het begeven had (& 'k luister wel al graag eens wat muziek op kantoor & kan dat moeilijk de ruimte in sturen daar).
Weliswaar gekocht via zo'n flex plan ding van de WG, waarmee 't fiscaal interessanter is. But still, die heb ik niet hele dagen op natuurlijk als ik op kantoor zit. En die ligt zelfs niet eens i/d buurt als ik thuis werk.

Er zijn zo van die jaren die je liever vergeet - dit is er terug zo eentje - te wijten aan onze eigen stommiteit en het feit dat communicatie anno 2025 gewoon stukken lastiger is dan 100 jaar terug.
  • Contractor van klant besteld een machine zoals in 2015 rechtstreeks aan de klant geleverd
  • Wordt gebouwd maar er sluipt een vergissing in: in plaats van vetgesmeerde lagers worden er oliegesmeerde lager units gemonteerd
  • Ik meld dit aan de contractor met de vraag of alles zo mag blijven gezien dit een vrij serieuze upgrade is (langere levensduur, betere smering, minder onderhoud, lagere temperaturen)
Antwoord contractor: wij krijgen geen antwoord van onze klant + het is moeilijk om iemand van de technische dienst te contacteren en een antwoord te krijgen - vandaar de vraag om te leveren zoals in 2015. Vooral deze passage stoort mij mateloos - bel die gasten gewoon en leg het uit, maar dat is te simpel.

dat wil zeggen: alles demonteren, terug monteren, terug testen, terug herstellingen aan schilderwerk, schoonmaken en verpakken: 3-5k down the drain om een technisch slechter product af te leveren.
Onze klant zou vragen hoe veel dat extra ombouwwerk jou kost.
Als je dan bijvoorbeeld zou zeggen dat het €4000 euro kost om de slechtere lagers te installeren dan krijg je als antwoord dat je de betere lagers mag laten zitten als je hun €2000 betaalt.

Terug
Bovenaan