Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ne collega (die nu 2 weken op verlof is) die plots in logt en mij vragen stelt over de vorderingen van het project. :unsure:
Hmmm ...

Gisteren de vraag van ne collega of ik een offerte wil maken voor het vervangen van ne kabel, maar in 2-voud want "de klant zegt dat de kabel X dik is, maar ik denk dat het minstens Y is". Ik bel naar die collega: "Wat er nu ligt is niet écht relevant, wat zegt hun kabelberekening dat het zou moeten zijn? Dan kunnen we direct het juiste aanbieden...". Colllega: "Goed punt eigenlijk, ik vraag het na."

Vandaag ne mail terug: "Kan je ze toch in 2-voud maken?" :sarcastic:
De klant is met andere woorden liever lui dan moe en de clue is dat ze uiteindelijk tóch gaan moeten berekenen wat het exact moet zijn...

Etentje vanavond met een vriendin is gecanceld, ze is ziek.

En door het werk deze week ben ik daar blij om, ben helemaal afgemat. Ik vind het stom van mezelf dat ik "blij" ben dat het vanavond niet doorgaat...als iemand me nog kan volgen...

Mijn "geweldige" collega waar ik naar refereerde een aantal dagen geleden, heeft zich weer ziek gezet. Dus ben als enige over momenteel voor +-600 dossiers. :cheer:

En als ik een mail stuur voor juridische hulp en krijg een antwoord in het Frans over dergelijke ingewikkelde materie, dan krijg ik goesting om de laptop uit het raam te smijten.

Iedereen op mijn dienst die nederlands praat is op verlof. Ik sta er alleen voor, voor 3 weken.

Ik mag niet klagen want op onze dienst doen ze niet moeilijk over verlof, moest iedereen tijdens dezelfde periode verlof willen word dit nog goedgekeurd. Maar als je de enigste bent die geen verlof neemt in die periode...

De vaseline staat al klaar.

Veel werk gestoken om een complex project inzichtelijk te maken naar verschillende stakeholders toe. Deze voormiddag een meeting gehad om mijn werk te presenteren. Ik was/ben er best trots op, maar denk dat het niet zichtbaar was wat een kluwen het is voor mij ook om structuur in te scheppen. Afgaande op de vragen die ze stelden doen ze me denken dat ze weer grandioos onderschatten dat het analyse werk niet een simpel routine-dingetje is dat je maar moet uitvoeren.

Beetje ontmoedigend om steeds de vraag naar meer documentatie te krijgen, maar als je ze maakt én ervoor zorgt dat het overzichtelijk en behapbaar is, dan nog willen mensen niet de moeite nemen om het door te nemen. Vermoeiend.

Debiele zaken die ontzettend lang blijven aanslepen.

Er zijn dan ook zoveel personen betrokken bij een proces telkens. En dat gaat dan over heel kleine processen op zich.
En ieder heeft een visie, en spreekt elkaar tegen.

En het verdict van meeting x is telkens: "we moeten dan een meeting gaan houden met persoon a."
Tig meetings verder, komt men dan uit bij persoon h.

Het cliché dat men bij de overheid maar jobkes verzint, om de rompslomp in leven te houden, en een hoop masters en bachelors bezig te houden, klopt op zich precies wel.

Ik deed dat regelmatig toen ik nog in een bepaalde sector werkte. Want niet thuis/niet aangeboden voor controle is geen recht op loon voor de volledige periode van de ziekte. En dat "loonde" bijna al-tijd.
Wat natuurlijk een douchebag-move is. Er zijn genoeg mensen die zonder dat ze het goed beseffen een controle missen en daardoor het gewaarborgd loon mislopen zonder dat ze daarom effectief niet ziek zijn.

Typisch voorbeeld: een "medische enkelband tussen 8 en 12" , wat voor alleenstaande ouders met schoolgaande kinderen soms betekent dat ze, ondanks dat hun normale uurrooster pas om 8u30 begint, nu een schorsing dreigen als ze ziek hun kinderen naar school begeleiden. En dat terwijl er geen enkele reden is om die medische enkelband niet gewoon te beperken tot de eerste 4 uur van de arbeidsovereenkomst op die dag.

Wat natuurlijk een douchebag-move is. Er zijn genoeg mensen die zonder dat ze het goed beseffen een controle missen en daardoor het gewaarborgd loon mislopen zonder dat ze daarom effectief niet ziek zijn.

Typisch voorbeeld: een "medische enkelband tussen 8 en 12" , wat voor alleenstaande ouders met schoolgaande kinderen soms betekent dat ze, ondanks dat hun normale uurrooster pas om 8u30 begint, nu een schorsing dreigen als ze ziek hun kinderen naar school begeleiden. En dat terwijl er geen enkele reden is om die medische enkelband niet gewoon te beperken tot de eerste 4 uur van de arbeidsovereenkomst op die dag.
Doet me denken aan mijn kameraad die een week(?) moest thuisblijven na een spataderbehandeling. Tegen het einde van zijn ziekteverlof kwam ook een controlearts aanbellen (vermoedelijk een automatische pick van het systeem) terwijl dat hij niet thuis was (zijn vriendin wel).
Bij het herstel na dergelijke behandeling wordt onder meer aangeraden om wat te gaan wandelen, dus hij hoefde ook niet thuis te zijn. En is er ook niets van gekomen gelukkig, al was de controlearts wel erg aandringend want die is de dag nadien nog eens op bezoek gegaan, terwijl dat hij weer niet thuis was.

In een sector waarin 10% in langdurige ziekte geen uitzondering is en de kortdurende ziektes torenhoog zijn, moet je soms wel bepaalde beschikbare middelen aanwenden als het nodig is. En zoals gezegd stuurde ik enkel een CA bij vermoeden van zwart verzuim (vaak ook aangekondigd) en hadden die mensen telkens ook nog de kans om zich aan te bieden op het kabinet van de arts.

Je wilt die uurroosters niet zien van de werknemers naar wie ik refereer. Dat gaat bijvoorbeeld dan over 25 ziekteperiodes (niet dagen, en ja er zijn mensen met zware ziektes die ook veel ziek zijn, maar daar gaat het niet over, die lieten wij ook absoluut met rust) per jaar hé met een attitude van jewelste. Als je je mensen goed opvolgt, weet je ook wie de bijzondere gevallen zijn en wie niet.

Geen enkele reden praat het goed dat je een systeem zo gebruikt dat mensen die écht ziek zijn, het slachtoffer worden van procedures die hier niet zo voor bedoeld zijn.

In een sector waarin 10% in langdurige ziekte geen uitzondering is en de kortdurende ziektes torenhoog zijn, moet je soms wel bepaalde beschikbare middelen aanwenden als het nodig is. En zoals gezegd stuurde ik enkel een CA bij vermoeden van zwart verzuim (vaak ook aangekondigd) en hadden die mensen telkens ook nog de kans om zich aan te bieden op het kabinet van de arts.
Tuurlijk dat er mensen zijn die misbruik maken en logisch dat je enkel een CA stuurt bij vermoeden van zwart verzuim, maar ook mensen waarvan je het vermoeden hebt kunnen terecht ziek zijn en kan je dus treffen.

Een controlearts is geen heilig middel: ik heb genoeg foto's gezien van brievenbussen die kapot zijn of waarvan de eigenaar geen afgesloten brievenbus wil installeren, maar het met "vakjes" werkt. De kans dat daar een bericht van gemiste controle (met de mogelijkheid om je aan te bieden X uur later) verdwijnt, is niet onaanzienlijk. Bovendien zijn heel wat mensen niet zo goed op de hoogte van de reglementering (of bvb niet Nederlandstalig) en reageren ze te laat. Als je daardoor dan 2 weken of een maand gewaarborgd loon kwijt bent, énkel omdat de werkgever express laat ingrijpt, is dat een douchebag-move.
Je wilt die uurroosters niet zien van de werknemers naar wie ik refereer. Dat gaat bijvoorbeeld dan over 25 ziekteperiodes (niet dagen, en ja er zijn mensen met zware ziektes die ook veel ziek zijn, maar daar gaat het niet over, die lieten wij ook absoluut met rust) per jaar hé met een attitude van jewelste. Als je je mensen goed opvolgt, weet je ook wie de bijzondere gevallen zijn en wie niet.
Mensen die zo vaak ziek zijn én een attitude van jewelste hebben en waarvan je het vermoeden hebt dat ze met je voeten spelen, die ontslag je. Die pest je niet door zo te doen, want de kans bestaat dat ze wel degelijk effectief ziek zijn.

Of vind jij het normaal dat de kans bestaat dat nét door je eigen gedrag een écht zieke persoon nog meer in de miserie komt?

Een écht voorbeeld:
Persoon A is ziek. Was al af en toe ziek wegens beroepsziekte(ik had daarvan een dossier met veel verslagen). Was plots opnieuw ziek (breukje in vingers) en werkgever doet moeilijk (zegt dat het een herval is omdat het aan dezelfde hand was als haar beroepsziekte, geen andere ziekte). Op einde van de periode stuurt werkgever controlearts. Persoon was weg, omdat haar vader ook ziek was en ze daarvoor met eten over de middagkwam. Mist haar bezoek en ziet het briefje in de brievenbus niet dat ze tegen de avond naar het kabinet moet. Gezien het weekend is, niet in brievenbus gekeken en pas maandag briefje gevonden. Dan direct naar controlearts gekomen maar dus wel loonverlies tot dan, omdat de werkgever kwaad was omdat het volgens hem een herval was en hij dus sowieso liever niet wou betalen.

Wettelijk correct van de werkgever: ja. Douchebag-move: hell yeah. Een breuk als poetsvrouw is zonder enige discussie onmogelijkheid om te gaan werken, het attest dat de originele arts afgaf werd later gestaafd met een verklaring van die breuk. Hielp niet.

Je hebt je eigen job pas nu door? :S
Ik heb met een reden bij de overheid gesolliciteerd.

Les voor mezelf: nog harder geloven in vooroordelen en clichés.

---
In uw jonge jaren krijg je te horen:
"Wiskunde zeer belangrijk, wiskunde, wiskunde, wiskunde!!!"
"Je mag niet geloven in vooroordelen en clichés!!!"

Als ouwe zak:
"Wiskunde amper nodig gehad."
"Die vooroordelen en clichés mag je in het kwadraat doen."

Laatst bewerkt:
Bij een breuk zou ik al nooit een controlearts gestuurd hebben. Dus ik ben het daarmee eens hoor.

En ook eens wat betreft ontslag, maar dat moet je op dat moment kunnen/mogen. En zonder te veel in te gaan op mijn specifieke functie: ik kreeg altijd teams over die zonder vaste verantwoordelijke zaten, waarbij er al maanden voorafgaand geen dossieropvolging was. Dus dan moet je cru gezegd een dossier opbouwen voor je over kan gaan op ontslag.

Mensen die echt ziek waren zal ik niet getroffen hebben op die manier, en daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Iedereen die nieuw in dienst kwam kreeg ook 1 op 1 uitleg net over deze procedures, net omdat er vaak een taalbarrière was of dergelijke. En de persoonlijke ervaring is dat net wie het moeilijker begreep, altijd net heel veel moeite deed om zeker niets "verkeerd" te doen.

Doet me denken aan mijn kameraad die een week(?) moest thuisblijven na een spataderbehandeling. Tegen het einde van zijn ziekteverlof kwam ook een controlearts aanbellen (vermoedelijk een automatische pick van het systeem) terwijl dat hij niet thuis was (zijn vriendin wel).
Bij het herstel na dergelijke behandeling wordt onder meer aangeraden om wat te gaan wandelen, dus hij hoefde ook niet thuis te zijn. En is er ook niets van gekomen gelukkig, al was de controlearts wel erg aandringend want die is de dag nadien nog eens op bezoek gegaan, terwijl dat hij weer niet thuis was.
Als het briefje zegt dat je de woning mag verlaten en die controlearts komt zonder aankondiging, kan hij daar toch niets op zeggen?
Bij mijn baas moet je zelf gaan naar die controlearts als je briefje zegt dat je de woning mag verlaten.

Terug
Bovenaan