Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Blijkbaar heeft ons gebouw een grote aantrekkingskracht voor daklozen, en Ik begrijp dat mensen in een moeilijke situatie zitten.

Altijd wel een beetje speciaal als je aankomt en je ziet tenten en kartonnen dozen naast de ingang.

Tot hier aan toe geen probleem, het is brussel ...

Zonder in details te treden wij hebben een heel groot *terras* om het zo te noemen. Dus ik begrijp dat dit perfect is voor schaduw en tegen regen. Maar ze kunnen op zen minst ergens anders hun behoefte doen dan voor de ingang.

Voor vele jobs laten vele WG's u zelfs uw opzeg niet uitdoen. In zo'n situatie zie ik geen enkele WG die wagen bij u laten.
Bij een amicabele split, waar je mooi uw uitzeg uit doet (of zelfs afspreekt om die gedeeltelijk uit te doen), dan wel ja. Zolang je daar werkt mag je de wagen houden. Eens buiten geef je uw laptop, badge/sleutels EN uiteraard uw wagen af.

Natuurlijk kost het dan nog altijd geld om een WN zijn opzeg niet te laten uitdoen eh. Maar dat is het geval met of zonder wagen.
De verbrekingsvergoeding voor de WG is in ieder geval hoger als hij de wagen onmiddellijk opeist dan als hij de WN met de wagen laat rijden tot het einde van zijn opzegperiode. In dat geval moet het voordeel van de wagen namelijk gecompenseerd wordt bovenop de normale vergoeding.

Het zal er wat vanaf hangen: in sommige gevallen wordt mensen direct de toegang tot het terrein ontzegt zodat ze niet meer aan mogelijk gevoelige informatie kunnen. We hebben een aantal jaar geleden een collega gehad die bij een rechtstreekse concurrent had getekend. Toen die zijn ontslag kwam geven hebben ze die ook onmiddellijk zijn badge & laptop hebben laten inleveren, maar die heeft wel verder met zijn wagen gereden tot de laatste dag van zijn opzeg.

Als je die wagen als WG direct aan iemand anders kan doorschuiven of je ziet een reëel risico op wangedrag met die WN met die wagen dan snap ik wel dat je hem opeist. Maar als het is om hem in de pool te dumpen en maanden stof te laten happen op verlaten parking dan is het ook zonde en een dubbel kostelijke grap.

Lijkt me dat deze dame 6mnd geleden buitenflikkeren en dan wat centen betalen goedkoper was geweest dan 6mnd niks te doen, ze te betalen, mgmt effort te kosten , anderen minder productief maken (=kost geld) en uiteindelijk proberen zo goedkoop mogelijk buiten te krijgen (wat in realiteit nooit lukt)...

Mijn ervaring is dat je nieuwe resources die niet presteren beter onmiddellijk kunt buiten smijten (en dat kost wat). Ik heb nog nooit een correctief traject goed weten aflopen. En dan heb je nog van die pipos die cheapass willen zijn en de opzeg laten uitdoen. Ze presteren niet voor ze buiten liggen, denk je dat ze presteren in hun opzeg? Dat zijn major liabilities, die wil je toch gewoon zo snel mogelijk weg en nooit meer zien?

Gisteren een fout gemaakt in een dossier. Ik meld dit om te zien of we mijn goedkeuring nog kunnen terug draaien.

Antwoord: Dit is niet mogelijk, we gaan heel het dossier moeten wissen en je gaat het er terug vanaf 0 moeten inzetten.

ZEIK programma

edit: extra info het dossier is 10+ jaar oud. De IT'er die dit moet doen is niet beschikbaar voor zeker een maand. Een hele shit show gewoon omdat dat programma zo oud is.
Niet getreurd, ooit krijg je dat nieuwe programma.

Dat 10 KEER zo'n grote shit gaat zijn!

Bij ons is er een nieuw programma om project management te doen. Kan niet slecht zijn, het heeft 50M gekost en is Oracle en weet ik veel wat.

Redelijk hilarisch aangezien we zelf een programma aan farma klanten verkopen om net hetzelfde te doen... Eat your own dog food, n'est ce pas ?

Een project starten is een 4 staps proces:
1) Project aanmaken
2) Project initiatie request invullen
3) Request voor approval rondsturen naar een generieke user group
4) Na de approval moet je ergens een switch van No naar Yes zetten

Vanaf dan kun je documenten en zo in het systeem steken en de phase transitions doen.

Geen paniek. Er zijn nog 2 verschillende locaties waar je die info moet dupliceren (manueel uiteraard) en 2 verschillende checkpoint meetings (eentje voor mgmt, eentje om phase transitions te doen in 1 van die manuele systemen) die je moet doorlopen parallel aan de IT oplossing. Wat de IT oplossing toevoegt, mij een mysterie. Alleen jammer dat het 50M gekost heeft en iedereen er op kakt.

En je zou denken 'cege, dat zijn kinderziektes'. Nono, het is al 3y in voege en 'nadat alle kinderziektes eruit zijn, is dit nu het finale systeem'. Ik vond het vorige systeem precies wat efficienter :laugh:

Op naar het volgende 50M project om deze prut terug aan te passen. It's gonna be awesome. Wsch Accenture en Deloitte en KPMG die 16 blikken consultants binnen smijt ...

Bij ons is er een nieuw programma om project management te doen. Kan niet slecht zijn, het heeft 50M gekost en is Oracle en weet ik veel wat.

Redelijk hilarisch aangezien we zelf een programma aan farma klanten verkopen om net hetzelfde te doen... Eat your own dog food, n'est ce pas ?

Een project starten is een 4 staps proces:
1) Project aanmaken
2) Project initiatie request invullen
3) Request voor approval rondsturen naar een generieke user group
4) Na de approval moet je ergens een switch van No naar Yes zetten

Vanaf dan kun je documenten en zo in het systeem steken en de phase transitions doen.

Geen paniek. Er zijn nog 2 verschillende locaties waar je die info moet dupliceren (manueel uiteraard) en 2 verschillende checkpoint meetings (eentje voor mgmt, eentje om phase transitions te doen in 1 van die manuele systemen) die je moet doorlopen parallel aan de IT oplossing. Wat de IT oplossing toevoegt, mij een mysterie. Alleen jammer dat het 50M gekost heeft en iedereen er op kakt.

En je zou denken 'cege, dat zijn kinderziektes'. Nono, het is al 3y in voege en 'nadat alle kinderziektes eruit zijn, is dit nu het finale systeem'. Ik vond het vorige systeem precies wat efficienter :laugh:

Op naar het volgende 50M project om deze prut terug aan te passen. It's gonna be awesome. Wsch Accenture en Deloitte en KPMG die 16 blikken consultants binnen smijt ...

Moeten we daaruit concluderen dat het systeem dat jullie dan verkopen niet goed genoeg is voor intern gebruik? 😅 .
Het is hopelijk toch gepaard gegaan met een mooie powerpoint van een honderdtal slides...?

Ze had toch geen auto van de zaak? Anders was ze wel op het werk geraakt.

Niet per sé. De werkgever kan die auto opeisen maar moet in de plaats dan wel een vergoeding betalen gelijk aan het voordeel van die wagen, in bijna ieder geval zal de werkgever kiezen om de auto bij de werknemer te laten. Maar had ze uberhaupt wel een auto? :unsure:
Kaygell heeft het al bevestigd.
Maar ik kon me iets herinneren dat kaygell de wagen "verzet" heeft weten zijn, waardoor hij dacht dat de partner van de dame er mee rond reed

Niet getreurd, ooit krijg je dat nieuwe programma.

Dat 10 KEER zo'n grote shit gaat zijn!

Gisteren met mijn chef gepraat om te vragen waarom het zolang duurt voordat er een fix is:

De lore van ons programma is:

Er waren 2 personen die aan het programma hebben gewerkt. Een persoon wist er echt alles van, een echte wizard om het zo te zeggen en de andere persoon was zijn assistent.

Tien jaar geleden is de wizard overleden en sinds dien doet de assistent al het werk. Maar de assistent had belange niet de kennis van de wizard dus die moet zelf nu nog soms zoeken wat de juiste oplossing is.

Nu omdat dit programma alleen bij ons wordt gebruikt is er geen opvolger moest de assistent komen te overlijden. Conclusie als deze persoon sterft en ons programma ligt plat dan zijn we allemaal 100% royaal GEJOST.

Probeer dit maar eens uit te leggen tegen random mensen, die zullen drekt denken dat ik aant liegen ben.

Als het werk op 8u is ingeschat dan kan je dat doen, maar als je maar 6u hebt verwachten ze ook dat het af is op die 6u :)
Telkens ruim genoeg inschatten hé. Ik begrijp dat niet goed, dat sommige scrummasters, managers, bazen verwachten dat inschattingen zuivere wiskunde zijn.

Iemand die eerlijk en correct inschat? --> Die mens krijgt gezeik tem.
Iemand die dan zegt: Ik schat 12u ipv 6u in dan heb ik een ruime marge? --> Die mens laten ze met rust

Zo zorg je net voor verspilling van resources en tijd. Een goeie baas die begrijpt dit wél. OK je hebt geen oneindige speelruimte en alles wordt strak aangespannen (en terecht). Maar zo'n baas gaat niet meteen zeiken als je eens een uurtje te veel inboekt.

Eigenlijk toch bizar hoeveel inefficiëntie er zo is op 'den bureau' hè?
Het is geven en nemen. :) Met ne goeie baas is er best weinig inefficiëntie. Natuurlijk zijn er minder drukke en drukke periodes.
En je moet uw 36, 38 of 40 uur werken. Wat eigenlijk in praktijk ONmogelijk is (in de IT sector).

Allé de dag na ne MEGAGROTE release? (net voor de release is het soms overuurtjes gratis kloppen en echt hard zwoegen om er tijdig te geraken met uw werk) Dan is er echt NOOIT werk voor uwe ganse dag op te vullen. Toch moet je 8 uur komen opdagen en werken godverdomme! Ergens is dat gewoon onzin en iedereen weet dat. Maar oh wee als men opmerkt dat je niks zit te doen! Wat een drama is dat dan zeg! :ROFLMAO:

Of tijdens de vakantieperiode, nu eind juli. We zijn een klein team. 3/4de gaat op verlof. Ik niet. Ik heb gelukkig nog zaken voor te bereiden want anders ... vul zelf maar in.

Laatst bewerkt:
Probeer dit maar eens uit te leggen tegen random mensen, die zullen drekt denken dat ik aant liegen ben.
Ah... been there, done that. Het is wel geweldig hoe zo'n zaken zelfs bij verzekeringen en dergelijke ook kunnen voorkomen. dat is wel wat meer beangstigend

Ik ben hier precies te veel de laatste tijd maar soit.

Nu krijgt ne collega ne mail dat een hond aangevallen is door de loslopende hond van een andere bewoner op een gemeenschappelijke doorgang, gelukkig heeft dat beest het overleefd maar wel met ernstige verwondingen.

De hond is eigendom van een tijdelijke huurder (is een soort vakantiepark). Die huurder heeft zijn tijdelijke huur per direct stopgezet en nu wil de eigenaar van dat pand dus dat wij als syndicus die onkosten vergoeden voor die verbreking omdat wij moeten waken over de veiligheid.

Djeezes man, als morgen de ene de andere vermoordt in de trappenhal moeten wij ook nog gaan compenseren ofzo.

Ik ben hier precies te veel de laatste tijd maar soit.

Nu krijgt ne collega ne mail dat een hond aangevallen is door de loslopende hond van een andere bewoner op een gemeenschappelijke doorgang, gelukkig heeft dat beest het overleefd maar wel met ernstige verwondingen.

De hond is eigendom van een tijdelijke huurder (is een soort vakantiepark). Die huurder heeft zijn tijdelijke huur per direct stopgezet en nu wil de eigenaar van dat pand dus dat wij als syndicus die onkosten vergoeden voor die verbreking omdat wij moeten waken over de veiligheid.

Djeezes man, als morgen de ene de andere vermoordt in de trappenhal moeten wij ook nog gaan compenseren ofzo.
Dat is toch geen ergernis?
Als zoiets binnenkomt, dan lachen jullie met de collega's daar toch eens mee?

Om dan met een mail te antwoorden in 1 zin die erop neerkomt: njet

Je betrapt enkel de mensen met een te hoog ziekteverzuim daarmee.
Je betrapt niet de mensen die strategisch "snoepdagjes" pakken en weten dat ze onder een bepaald aantal moeten zitten.

Dus er is wel ergens een nut om ad random een controlearts te laten passeren om situatie 2 te vermijden.

Bijvoorbeeld; die ziektedagen zonder attest, sommigen interpreteren dat echt als "vakantieverlof" als je ze nog niet gebruikt hebt. Maar daarvoor dient dat niet.
Over hoeveel mensen gaat dat dan? En zo'n zaken zal de leidinggevende volgens mij dan toch ook wel opmerken en er zullen dan ook wel andere zaken op te merken zijn.

Gisteren met mijn chef gepraat om te vragen waarom het zolang duurt voordat er een fix is:

Er waren 2 personen die aan het programma hebben gewerkt. Een persoon wist er echt alles van, een echte wizard om het zo te zeggen en de andere persoon was zijn assistent.

Tien jaar geleden is de wizard overleden en sinds dien doet de assistent al het werk. Maar de assistent had belange niet de kennis van de wizard dus die moet zelf nu nog soms zoeken wat de juiste oplossing is.

Nu omdat dit programma alleen bij ons wordt gebruikt is er geen opvolger moest de assistent komen te overlijden. Conclusie als deze persoon sterft en ons programma ligt plat dan zijn we allemaal 100% royaal GEJOST.

Mijn eerste gedacht als ik dat lees: Klinkt een beetje alsof die "wizard" doorheen de loop der jaren de boel zo complex aan elkaar gebricoleerd heeft dat er nu inderdaad maar één persoon is die daar door zijn voorkennis nog een weg in kan vinden :p

Mijn eerste gedacht als ik dat lees: Klinkt een beetje alsof die "wizard" doorheen de loop der jaren de boel zo complex aan elkaar gebricoleerd heeft dat er nu inderdaad maar één persoon is die daar door zijn voorkennis nog een weg in kan vinden :p
Maybe so, maar da's uiteindelijk een kwestie van een Chinees slachtoffer vinden om naast die mens te zetten om op te leiden.
Of iemand z'n dag verkl*ten om een of andere bug te vinden, waar die dan mss een week op zit te zoeken.
Alleszins beginnen documentatie voorzien over de basics (zijnde, hoe is het gedeployed & hoe geraak je van source code naar productie, e.g. het build proces, moest dat niet automated zijn) zolang die er nog is.

Maar zoals ik dit lees lijkt mij dit weliswaar geen intern persoon, maar een of andere KMO (of eerder, eenmanszaak) waar ze een of ander random cheapo programma gekocht hebben, waar ze nu aan vast hangen. Vroeger had den baas 1 WN, nu is die 1 WN de eigenaar. Dus als die mens er mee stopt ben je gejost, want je hebt noch kennis, noch source code.

Het nieuwe programma nu in ontwikkeling.

Daar zit 20 man op nu.

Eens opgeleverd, zit het bomvol bugs

Die alle 20 gaan lopen tegen dan, grotendeels ook consultants sowieso.

Die nieuwe software is zodanig onderhoudsgevoelig, heeft zoveel koppelingen met andere systemen, moet steeds geüpdatet worden om deftig compatibel te blijven.
Bij elke release werkt er weer iets niet. Astronomische onderhoudskosten die worden doorgerekend.
Ticketjes aanmaken waar toch niks van komt.

Geen Jos meer die ad hoc ingreep en zijn magie eens bovenhaalde :D

Ah ja, sowieso ook.
Bij de overgang van het oude programma naar het nieuwe.
Er dient ook een datamigratie te gebeuren.
Een heel nieuw datamodel erachter wsl.
Reken er maar op, dat bestaande en lopende dossiers, half ze gat gaan gemigreerd zijn.
Data die gewoon weg is. Conflicten bij openen van oudere dossiers. Lopend dossier openen: "error, error, error"

"F*CK, KL*TE, hoe kan ik die klant nu helpen? SH*T programma."

"Ik zal maar eens gaan kijken in dat oude programma."
"F*CK, KL*TE, SH*T, ze hebben dat oude programma weggedaan al."

Uw baas gaat klagen en krijgt daar te horen: "het is niet de bedoeling dat ze archief gaan spelen, en dat zat niet in de scope."

Laatst bewerkt:
Eerste verlof in 7 maanden is voorbij. Allez ja, na dit weekend, maar het voelt nu voorbij. Maandag terug samenwerken met een tijdelijke collega die er voor spek en bonen bij zit. Samenwerken heb ik dan ook gereduceerd tot the bare minimum, gelukkig kan ik het mij permitteren. Enfin, ik moet me vasthouden aan het feit dat die tijdelijk is en dat ik in september terug een paar weken congé heb...

Terug
Bovenaan