Als 1 kan waarom gebruik je dan je prive wagen op de andere dagen?
2 en 3 kan je toch oplossen met een onkostennota.
Ambtenaren, wat het geval is voor Silence, hebben geen vaste onkostennota (ik kom er later op terug). Of het recht om gebruik te maken van een onkostennota. Het enige wat er is, is dat er begin van het jaar x k km wordt toegewezen die je mag maken. Al kan er in de loop van het jaar door uw diensthoofd wel een herbalancering gedaan worden ( dus onderbenut aantal km's herverdelen naar degenen waar er extra nodig is). Ruimte voor gewoon een verhoging ben ik nog niet tegengekomen.
Gebruik je meer km's, dan betaal je die uit eigen zak. Ook een compensatie van die extra jaars naar budget van jaar erop is er niet.
Opgelet : de km's die vergoed worden zijn niet zomaar alle km's die je rijdt. De km's die vergoed worden is de kortste afstand woon - werk of standplaats-werk. Dus als je vb in Tongeren woont en je hebt een controle in Veurne en uw standplaats is Brussel dan wordt enkel de afstand brussel-veurne terugbetaald.
Wat gebruik dienstwagens betreft mag je die niet mee naar huis nemen. Al kan hier uitzonderlijk wel eens een uitzondering voor gegeven worden. Maar dan mag het wel niet structureel zijn. Normale werkwijze is naar uw bureau gaan en daar die dan opnemen. Maar ook s'avonds die daar terugbrengen voor je naar huis vertrekt.
Daarnaast moet je die wagens reserveren op voorhand en moeten die dienstwagens er ook zijn. Er is geen dienstwagen ter beschikking voor elke medewerker. De fleet is bij ons voorlopig nog altijd voorzien uit wagens in eigen beheer. En dus niet via een leasing. Ook nog niet gehoord van een overheid die dat met een lease doet. Maar bon, ik heb ook geen contact met elke overheid.
Er is er nu eenmaal voor gekozen bij de overheid om geen salariswagens aan te bieden, ook al zullen er wel profielen zijn waar dit gewoon logisch zou zijn om dit te voorzien. Ook naar aantrekkingskracht van de functie en dus het werven van profielen en kandidaten.
Bij niveau A's kan je al wat makkelijker zeggen dat er marge is om dat uit eigen zak te financieren. Bij niveau B's is dat al wat moeilijker. Al blijf ik erbij dat qua verloning er nog altijd niet mag geklaagd worden in de meeste gevallen.
Kortom de reden waarom men dan de privé wagen gebruikt op de andere dagen is omdat dat makkelijker is. Maar, laat ons eerlijk zijn, ook dat een stuk van de vaste kosten van de wagen via die KM vergoeding betaald worden door de werkgever. Al moet uw werkgever / diensthoofd goedkeuren dat je gebruik maakt van de eigen wagen. Er is een tijd geweest dat dit afgekeurd werd en dat je gebruik diende te maken van OV of de dienstwagens. Ongeacht de inefficiëntie. Uiteindelijk is zo'n km vergoeding een extra uitgave.
Als je vb 2000 km krijgt terugbetaald van uw wagen. Dan is die terugbetaling 860€ (ik dacht 43 cent per km). Dat is nu ook niet echt slecht. Allez aan 16 kwh/100km spendeer je dan iets van een 112€ aan elektriciteit. En schiet er dus 748€ voor de kost van de wagen. Daar kan je uzelf al wel eens deftig mee verzekeren en schiet er toch nog een aardig budget over voor de wagen aan te kopen.
Waardoor dit dus interessanter kan zijn dan een salariswagen. En eigenlijk ook gerust die kost van dit incident eens kan opvangen. Desondanks kan ik begrip opbrengen dat dit wrang aanvoelt dat je er zelf voor opdraait. Al zou ik er wel niet zoveel spel van maken en rationeel zijn en zeggen van awel als ik 2000km per maand rij op kosten van de werkgever. Dan geeft mij dat een maandelijks budget voor een wagen van 600€. Met 600€ kun je al iets deftig in operationele lease nemen of desnoods zelf iets aankopen. Goed wetende dat hierdoor de opportuniteitskost van de wagen ook al deftig afgedekt is en wordt.
Al is er bij ons nog een regel dat indien de locatie binnen de zone van 25km ligt van uw werkplaats of uw woonplaats dan krijg je geen vergoeding. Als ik mij nog goed herinner. Dus de berekening die ik hierboven gemaakt heb zal potentieel minder interessant zijn. 400€ betalen voor het stukrijden van de band als je maar 500 km per jaar rijdt maakt het nog pijnlijker. Al neemt het niet weg dat de werkgever hiermee voor een stuk de aanwezigheid van de wagen subsidieert.
Al zou ik als ik hem was wel eens horen bij ofwel de vakbond of zijn interne dienst over het feit of er een mogelijkheid is om die kost van de band in functie van de verzekering via de onkostennota in te dienen. Mogelijks dat die kost nog door de overheid apart wordt genomen.
Al dan niet via een specifieke te volgen procedure.