Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Als 1 kan waarom gebruik je dan je prive wagen op de andere dagen?
2 en 3 kan je toch oplossen met een onkostennota.
Als mijn vrouw een auto nodig heeft (bvb om dingen naar een containerpark te voeren, materiaal op te halen, ... ) , kan die geen onkostennota indienen hoor.

Nuja, onderwijs ;)

Beetje bedrijf dekt die 400 euro wel gewoon natuurlijk
Als mijn vrouw een auto nodig heeft (bvb om dingen naar een containerpark te voeren, materiaal op te halen, ... ) , kan die geen onkostennota indienen hoor.

Nuja, onderwijs ;)
Het BG antwoord daarop is " ze kan die wel indienen, het zal gewoon niet gewilligd worden" :p

Dus die collega ligt elke dag in zijne strandstoel in het zonnetje buiten en hij doet gene zak?
En hij komt er nog mee weg ook?

Dat zijn de ergsten.

Geen idee wat hij allemaal doet.

Die gast is eigenlijk echt ongelooflijk. Hij is 3-4 mnd bezig geweest met een requirements doc op te stellen wat voor een doorsnee mens 2 dagen werk is. Ik vermoed dat mijn baas dat bij hem gesmeten heeft om hem bezig te houden, want er is geen enkele reden waarom niet ik of de andere marketing dude of de andere project manager dat zou kunnen doen. Is letterlijk een documentje van 5-10blz.

Hij is begonnen ergens in januari en na 4 weken is er een doc dat VOL met fouten staat (gewoon layout crap, typfouten, halve zinnen etc), inhoudelijk inconsistent en in veel gevallen technische nonsens (zinnen waaruit blijkt dat hij totally no clue heeft over wat het gaat). High-level had iedereen ook zo het gevoel 'errr, dat is een prut product dat niemand zal willen' (vb basic compliancy requirements waarvan iedereen weet dat die 100% must zijn om in de target market te kunnen verkopen). Ik kuis de layout op, we doen wat meetings met 3-4 man, na 2 weken ziet het er al beter uit. En dan valt het weer stil. Dus ik zit er wat achter, maar er blijven zo pagina's in fluo staan en TBDs blijven TBDs. Slow progress. Eind maart is het eindelijk presentable voor een breder publiek.

Dan blijkt hij plots 4 weken op reis te gaan eind april/begin mei en dat doc moest af zijn voor zijn verlof omdat het naar buiten moest voor vendor selection. Boekt hij 2 meetings met het 3-4 man team van 1-2h om het doc af te werken. Zijn meetings, door hem gepland, voor zijn document. Ik denk dat hij in elk van die meetings letterlijk 3-4x een 5-10-tal minuten verdwenen is met 'er is iemand aan de deur', 'i'll be back', 'mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten'. Dat snap je toch niet ? In je eigen meeting gewoon bijna de helft van je meeting verdwijnen zonder schaamte en dan terugkomen en doen alsof je neus bloedt.

Nuja, hij is 4 weken weg geweest. Heb het project in handen genomen en ondertussen al met de weinige dev die er is samengezeten, met UI samen gezeten, met andere teams waar we componenten van gaan gebruiken samen gezeten, met sales en licensing samen gezeten etc. Je moet toch beetje rondneuzen voor je weet wat je kan en wil doen. Die gast, echt dood gewicht.

Dat is nu echt eens een voorbeeldje van een remote worker die gewoon geen kloten uitsteekt en niet de kantjes, maar alles binnenin er ook afloopt...

- Niet iedere overheid heeft dienstwagens of niet veel beschikbaar.
- Als er dienstwagens zijn, staan op een centrale plaats en je moet ze ook onmiddelijk terugbrengen naar daar . (Toch de plaatsen die ik ken. Hier en daar zal er wel een organisatie zijn die toelaat dat je de auto een keer mee naar huis mag nemen maar dat is niet de standaard alleszins.
- OV om op werven te geraken, niet simpel.
- "Onkonstennota's", ze vergoeden niet alles. Tis overheid :p. Ik zat vroeger met een kilometercontinentsysteem per team. Als de kilometers op zijn, krijg je niets meer. Als het op is, zeggen ze; Pak maar het OV dan. Vooral "frustrerend" als er 1 of 2 man van de 90% van de kilometers opsouperen van heel het team omdat ze nooit goesting hebben om een keer de trein of bus te nemen.

Ambtenaren, wat het geval is voor Silence, hebben geen vaste onkostennota (ik kom er later op terug). Of het recht om gebruik te maken van een onkostennota. Het enige wat er is, is dat er begin van het jaar x k km wordt toegewezen die je mag maken. Al kan er in de loop van het jaar door uw diensthoofd wel een herbalancering gedaan worden ( dus onderbenut aantal km's herverdelen naar degenen waar er extra nodig is). Ruimte voor gewoon een verhoging ben ik nog niet tegengekomen.

Gebruik je meer km's, dan betaal je die uit eigen zak. Ook een compensatie van die extra jaars naar budget van jaar erop is er niet.
Opgelet : de km's die vergoed worden zijn niet zomaar alle km's die je rijdt. De km's die vergoed worden is de kortste afstand woon - werk of standplaats-werk. Dus als je vb in Tongeren woont en je hebt een controle in Veurne en uw standplaats is Brussel dan wordt enkel de afstand brussel-veurne terugbetaald.

Wat gebruik dienstwagens betreft mag je die niet mee naar huis nemen. Al kan hier uitzonderlijk wel eens een uitzondering voor gegeven worden. Maar dan mag het wel niet structureel zijn. Normale werkwijze is naar uw bureau gaan en daar die dan opnemen. Maar ook s'avonds die daar terugbrengen voor je naar huis vertrekt.
Daarnaast moet je die wagens reserveren op voorhand en moeten die dienstwagens er ook zijn. Er is geen dienstwagen ter beschikking voor elke medewerker. De fleet is bij ons voorlopig nog altijd voorzien uit wagens in eigen beheer. En dus niet via een leasing. Ook nog niet gehoord van een overheid die dat met een lease doet. Maar bon, ik heb ook geen contact met elke overheid.
Er is er nu eenmaal voor gekozen bij de overheid om geen salariswagens aan te bieden, ook al zullen er wel profielen zijn waar dit gewoon logisch zou zijn om dit te voorzien. Ook naar aantrekkingskracht van de functie en dus het werven van profielen en kandidaten.
Bij niveau A's kan je al wat makkelijker zeggen dat er marge is om dat uit eigen zak te financieren. Bij niveau B's is dat al wat moeilijker. Al blijf ik erbij dat qua verloning er nog altijd niet mag geklaagd worden in de meeste gevallen.

Kortom de reden waarom men dan de privé wagen gebruikt op de andere dagen is omdat dat makkelijker is. Maar, laat ons eerlijk zijn, ook dat een stuk van de vaste kosten van de wagen via die KM vergoeding betaald worden door de werkgever. Al moet uw werkgever / diensthoofd goedkeuren dat je gebruik maakt van de eigen wagen. Er is een tijd geweest dat dit afgekeurd werd en dat je gebruik diende te maken van OV of de dienstwagens. Ongeacht de inefficiëntie. Uiteindelijk is zo'n km vergoeding een extra uitgave.

Als je vb 2000 km krijgt terugbetaald van uw wagen. Dan is die terugbetaling 860€ (ik dacht 43 cent per km). Dat is nu ook niet echt slecht. Allez aan 16 kwh/100km spendeer je dan iets van een 112€ aan elektriciteit. En schiet er dus 748€ voor de kost van de wagen. Daar kan je uzelf al wel eens deftig mee verzekeren en schiet er toch nog een aardig budget over voor de wagen aan te kopen.
Waardoor dit dus interessanter kan zijn dan een salariswagen. En eigenlijk ook gerust die kost van dit incident eens kan opvangen. Desondanks kan ik begrip opbrengen dat dit wrang aanvoelt dat je er zelf voor opdraait. Al zou ik er wel niet zoveel spel van maken en rationeel zijn en zeggen van awel als ik 2000km per maand rij op kosten van de werkgever. Dan geeft mij dat een maandelijks budget voor een wagen van 600€. Met 600€ kun je al iets deftig in operationele lease nemen of desnoods zelf iets aankopen. Goed wetende dat hierdoor de opportuniteitskost van de wagen ook al deftig afgedekt is en wordt.
Al is er bij ons nog een regel dat indien de locatie binnen de zone van 25km ligt van uw werkplaats of uw woonplaats dan krijg je geen vergoeding. Als ik mij nog goed herinner. Dus de berekening die ik hierboven gemaakt heb zal potentieel minder interessant zijn. 400€ betalen voor het stukrijden van de band als je maar 500 km per jaar rijdt maakt het nog pijnlijker. Al neemt het niet weg dat de werkgever hiermee voor een stuk de aanwezigheid van de wagen subsidieert.

Al zou ik als ik hem was wel eens horen bij ofwel de vakbond of zijn interne dienst over het feit of er een mogelijkheid is om die kost van de band in functie van de verzekering via de onkostennota in te dienen. Mogelijks dat die kost nog door de overheid apart wordt genomen.
Al dan niet via een specifieke te volgen procedure.

Als lokale ambtenaar is het mij verboden om mijn eigen wagen te gebruiken voor dienstverplaatsingen.

We kunnen kiezen door een dienstwagen, fiets, cambio, openbaar vervoer of te voet.

Ik maak er 1 a 2 keer per maand gebruik van, de grote stress zit erin of ge moet gaan tanken. Want dat mag enkel bij de technische dienst aan de andere kant van de gemeente, dan altijd buiten de richting zit. En/of ge CNG moet tanken. Want dat is een heel procedure.

Als lokale ambtenaar is het mij verboden om mijn eigen wagen te gebruiken voor dienstverplaatsingen.

We kunnen kiezen door een dienstwagen, fiets, cambio, openbaar vervoer of te voet.

Ik maak er 1 a 2 keer per maand gebruik van, de grote stress zit erin of ge moet gaan tanken. Want dat mag enkel bij de technische dienst aan de andere kant van de gemeente, dan altijd buiten de richting zit. En/of ge CNG moet tanken. Want dat is een heel procedure.
Nu ook wel niet overdrijven met helemaal naar de andere kant van de gemeente (stad trouwens he, dankuwelmerci 😉), das ook geen kilometers en zowat altijd rechtdoor de grote baan volgen.
Wij hebben bvb wel tankkaarten maar maar voor 1 keten qua Diesel (die natuurlijk ook allemaal uit de weg liggen) en CNG is helemaal een ramp omdat er maar 3 tankstations in de erg ruime omgeving zijn die dat aanbieden.

Voor de rest: wij hebben natuurlijk in onze dienst wel ons werkcamionetten waar wat mee geschoven kan worden, 1 ploegbaas-voertuig (gebruikt door 6 ploegbazen dus good luck dat dat vrij is) en we kunnen in uiterste nood ook poolvoertuigen reserveren (alleen personenwagens,geen camionetten) en met het risico dat deze of gene beslist dat ge dat toch niet nodig hebt en uw reservatie downgrade of gewoonweg annuleert (been there, done that).

Zijn dat uiteindelijk ook allemaal geen non-issues. Als er geen voertuig is om het werk te doen kan het werk niet gedaan worden lijkt me?

Ik ga me geen laptop aanschaffen als ze er geen voorzien van het werk.

Nu ook wel niet overdrijven met helemaal naar de andere kant van de gemeente (stad trouwens he, dankuwelmerci 😉), das ook geen kilometers en zowat altijd rechtdoor de grote baan volgen.
Wij hebben bvb wel tankkaarten maar maar voor 1 keten qua Diesel (die natuurlijk ook allemaal uit de weg liggen) en CNG is helemaal een ramp omdat er maar 3 tankstations in de erg ruime omgeving zijn die dat aanbieden.

Voor de rest: wij hebben natuurlijk in onze dienst wel ons werkcamionetten waar wat mee geschoven kan worden, 1 ploegbaas-voertuig (gebruikt door 6 ploegbazen dus good luck dat dat vrij is) en we kunnen in uiterste nood ook poolvoertuigen reserveren (alleen personenwagens,geen camionetten) en met het risico dat deze of gene beslist dat ge dat toch niet nodig hebt en uw reservatie downgrade of gewoonweg annuleert (been there, done that).
Collega?

Zijn dat uiteindelijk ook allemaal geen non-issues. Als er geen voertuig is om het werk te doen kan het werk niet gedaan worden lijkt me?

Ik ga me geen laptop aanschaffen als ze er geen voorzien van het werk.

Maar Silence krijgt wel geld voor met zijn eigen voertuig te rijden. Dat is die kilometervergoeding van 0,4320 per km dat je krijgt.
Als je een budget krijgt op je rekening van je werkgever voor drie jaar een laptop om te bekostigen, dat is toch vergelijkbaar. Dan is het ook jouw keuze om zelf een "verzekering" en service/garantiecontract te regelen voor je laptop.

Privé amper rijden maar dan wel privé een auto hebben die +30.000 EUR waard is... Dan snap ik uw frustratie inderdaad :)

Een polis voor dienstverplaatsingen komt in principe pas tussen "na" uw eigen omniumverzekering en zal wel een eventuele franchise van uw eigen verzekering terugbetalen... Mss nog eens proberen bij uw eigen polis maar hetzelfde verhaal zal daar helaas van toepassing zijn.

Het is niet dat ik weinig privé km rij, ik rij er gewoon meer voor het werk.
+ Als je meerdere uren in de auto zit heb ik liefst iets comfortabeler dat ik niet helemaal gebroken ben opt eind van de dag

Werkpolis komt wel tussen, maar zal het idd terughalen bij uw persoonlijke verzekering. Mja geen zin om daar telkens alles aan te geven en uw bonus malus te zien stijgen.

Mss een domme vraag, maar wat doe je als er geen prive voertuig hebt voor enkele dagen/weken?

Trek uw plan. In mijn geval is dat dan dat ik niet op baan ga.
Zie opmerking van Renegade..

1) je lost het op met dienstwagens
2) je betaalt uit eigen zak een andere oplossing
3) OV, al zal dat waarschijnlijk geen optie zijn.

Dienstwagen (zonder S)
1 voor 10-12 personen die je op voorhand dient te reserveren. Je mag die wel eens een dag mee naar huis nemen als het echt niet anders kan, mja dan ben je helemaal gezien want dan staat je eigen wagen op kantoor en die dienstwagen dient niet om privéverplaatsingen mee te maken

Hier begint het ook problematisch te worden. Zit sinds begin januari in mijn nieuwe rol. De eerste paar weken was ik nog niet ge-onboard en 0,0 proces. Alles zelf wat zitten uitsnollen. feb en maart heb ik relatief zinvol werk kunnen doen en een project dat vast zat naar de finish duwen. Dat zal begin juni bij klant opgeleverd worden.

In april ben ik ook beginnen plannen voor een volgend project. Probleem is dat er gewoon geen R&D resources intern zijn. Je mag elke steen omdraaien, er is gewoon niemand. Er is wel een PO/50% project manager (ik), en dan nog een marketing dude, en nog een andere 'long-term strategy marketing' dude en nog een program manager en nog een andere project manager 50%. Beetje veel overhead voor een project waar we 6mnd 3-4 dev voor nodig hebben...

Nog problematischer is dat de helft van de overhead gewoon niks doet. Die long-term marketing dude heeft 0,0 technische ervaring/skills. Die zit full remote in Texas en is nooit online. Ik heb die nog nooit een slidedeck zien afwerken of een word doc zien afwerken. Je moet daar alles 10x aan vragen en het gebeurt nooit, je kunt het beter allemaal zelf doen. Eerst dacht ik dat hij nog op 10 andere projecten zat, maar dus niet. Blijkbaar is dat ene project dat niet bougeert zijn enige ding... Hij was de voorbije 4 weken op verlof, heb van het vacuum maar geprofiteerd om mijn product visie erdoor te duwen en het UI team designs te laten maken naar mijn goesting :laugh:

Ondertussen heb ik samen met de andere project mgr het hele project al zo goed als voorbereid, maar redelijk zinloos als er niemand van de R&D kant input kan geven of wat kan proof of concepten.

Het helpt niet dat we de voorbije 4 maanden 2 major re-orgs meegemaakt hebben waarbij ze teams eerst hebben samengesmeten en dan 3-4 mnd later weer uit elkaar trekken in andere teams dan voordien. Ze hebben ook 1/4 van mgmt buitengeknikkerd. Momenteel weet niemand nog wie of wat en projecten die dus vastzitten raken niet los want no * clue waar je moet escaleren...

Ondertussen doet iedereen 'druk druk druk' verder met... No idea what... Elke meeting waar ik in zit is het 'tremendous progress' en alles super goed. Geen idee of ik een simulation leef of de bar gewoon redelijk laag ligt in deze divisie... Maar het feit dat ze van helemaal boven blijven reorgs doen zou toch bij het middle mgmt een belletje moeten doen rinkelen...
Overal hetzelfde.
Meer managers nog dan doevolk, die alleen nog schijndrukte uitspelen.

Is precies echt een nieuwe cultuur geworden.
Manager worden, mee in de mist gaan zitten, zo min mogelijk nog doen.
Maar het oh zo druk hebben.

Word je ontslagen. Ach lukt weer opnieuw voor zoveel jaar, op een ander.
Bovenal cashen.

Laatst bewerkt:
Ambtenaren, wat het geval is voor Silence, hebben geen vaste onkostennota (ik kom er later op terug). Of het recht om gebruik te maken van een onkostennota. Het enige wat er is, is dat er begin van het jaar x k km wordt toegewezen die je mag maken. Al kan er in de loop van het jaar door uw diensthoofd wel een herbalancering gedaan worden ( dus onderbenut aantal km's herverdelen naar degenen waar er extra nodig is). Ruimte voor gewoon een verhoging ben ik nog niet tegengekomen.

Gebruik je meer km's, dan betaal je die uit eigen zak. Ook een compensatie van die extra jaars naar budget van jaar erop is er niet.
Opgelet : de km's die vergoed worden zijn niet zomaar alle km's die je rijdt. De km's die vergoed worden is de kortste afstand woon - werk of standplaats-werk. Dus als je vb in Tongeren woont en je hebt een controle in Veurne en uw standplaats is Brussel dan wordt enkel de afstand brussel-veurne terugbetaald.

Wat gebruik dienstwagens betreft mag je die niet mee naar huis nemen. Al kan hier uitzonderlijk wel eens een uitzondering voor gegeven worden. Maar dan mag het wel niet structureel zijn. Normale werkwijze is naar uw bureau gaan en daar die dan opnemen. Maar ook s'avonds die daar terugbrengen voor je naar huis vertrekt.
Daarnaast moet je die wagens reserveren op voorhand en moeten die dienstwagens er ook zijn. Er is geen dienstwagen ter beschikking voor elke medewerker. De fleet is bij ons voorlopig nog altijd voorzien uit wagens in eigen beheer. En dus niet via een leasing. Ook nog niet gehoord van een overheid die dat met een lease doet. Maar bon, ik heb ook geen contact met elke overheid.
Er is er nu eenmaal voor gekozen bij de overheid om geen salariswagens aan te bieden, ook al zullen er wel profielen zijn waar dit gewoon logisch zou zijn om dit te voorzien. Ook naar aantrekkingskracht van de functie en dus het werven van profielen en kandidaten.
Bij niveau A's kan je al wat makkelijker zeggen dat er marge is om dat uit eigen zak te financieren. Bij niveau B's is dat al wat moeilijker. Al blijf ik erbij dat qua verloning er nog altijd niet mag geklaagd worden in de meeste gevallen.

Kortom de reden waarom men dan de privé wagen gebruikt op de andere dagen is omdat dat makkelijker is. Maar, laat ons eerlijk zijn, ook dat een stuk van de vaste kosten van de wagen via die KM vergoeding betaald worden door de werkgever. Al moet uw werkgever / diensthoofd goedkeuren dat je gebruik maakt van de eigen wagen. Er is een tijd geweest dat dit afgekeurd werd en dat je gebruik diende te maken van OV of de dienstwagens. Ongeacht de inefficiëntie. Uiteindelijk is zo'n km vergoeding een extra uitgave.

Als je vb 2000 km krijgt terugbetaald van uw wagen. Dan is die terugbetaling 860€ (ik dacht 43 cent per km). Dat is nu ook niet echt slecht. Allez aan 16 kwh/100km spendeer je dan iets van een 112€ aan elektriciteit. En schiet er dus 748€ voor de kost van de wagen. Daar kan je uzelf al wel eens deftig mee verzekeren en schiet er toch nog een aardig budget over voor de wagen aan te kopen.
Waardoor dit dus interessanter kan zijn dan een salariswagen. En eigenlijk ook gerust die kost van dit incident eens kan opvangen. Desondanks kan ik begrip opbrengen dat dit wrang aanvoelt dat je er zelf voor opdraait. Al zou ik er wel niet zoveel spel van maken en rationeel zijn en zeggen van awel als ik 2000km per maand rij op kosten van de werkgever. Dan geeft mij dat een maandelijks budget voor een wagen van 600€. Met 600€ kun je al iets deftig in operationele lease nemen of desnoods zelf iets aankopen. Goed wetende dat hierdoor de opportuniteitskost van de wagen ook al deftig afgedekt is en wordt.
Al is er bij ons nog een regel dat indien de locatie binnen de zone van 25km ligt van uw werkplaats of uw woonplaats dan krijg je geen vergoeding. Als ik mij nog goed herinner. Dus de berekening die ik hierboven gemaakt heb zal potentieel minder interessant zijn. 400€ betalen voor het stukrijden van de band als je maar 500 km per jaar rijdt maakt het nog pijnlijker. Al neemt het niet weg dat de werkgever hiermee voor een stuk de aanwezigheid van de wagen subsidieert.

Al zou ik als ik hem was wel eens horen bij ofwel de vakbond of zijn interne dienst over het feit of er een mogelijkheid is om die kost van de band in functie van de verzekering via de onkostennota in te dienen. Mogelijks dat die kost nog door de overheid apart wordt genomen.
Al dan niet via een specifieke te volgen procedure.

Klopt ongeveer. Al is sinds kort wel beslist dat km altijd altijd vanuit thuis zijn en niet de kortste vanaf kantoor. Dat scheelt wel al een slok op de borrel

In jou voorbeeld is het interessant ja, alleen moet ik me dan een elektrische wagen aanschaffen (die ook niet zo goedkoop zijn), maar ik wil het nog wel overwegen voor de volgende. Als de benzine aan 1,5€ staat is het ook interessanter dan een jaar geleden aan 2,1€/liter..

Dienstwagen dien je idd op voorhand te reserveren en hopen dat geen collega hem in gebruik heeft.
Sleutel kan je niet terugbrengen/afhalen na kantooruren of in het weekend dus het is wel wat planning als jij zaterdag op baan wil en collega hm vrijdag mee heeft 😅 + uw privé wagen staat daar op de parking dan en de dienstwagen is uiteraard niet gemaakt voor privé verplaatsingen te doen.

Ivm kortste verplaatsingen, bij ons worden die echt wel minutieus nagekeken.
Ik heb al wel gehad dat ik een omweg moest nemen wegen bv afgesloten wegen of door een festival en dat ik me achteraf moet verantwoorden waarom ik niet de kortste weg heb genomen. Ik volg voornamelijk Waze dus met geluk herinner ik mij de rit.

Voor mij is de auto een werkmiddel zoals mijn gsm of laptop. Als die laatste 2 defect zijn of schade hebben krijg ik ook een nieuwe/herstelling 😊

Het is niet dat ik weinig privé km rij, ik rij er gewoon meer voor het werk.
+ Als je meerdere uren in de auto zit heb ik liefst iets comfortabeler dat ik niet helemaal gebroken ben opt eind van de dag

Werkpolis komt wel tussen, maar zal het idd terughalen bij uw persoonlijke verzekering. Mja geen zin om daar telkens alles aan te geven en uw bonus malus te zien stijgen.

Trek uw plan. In mijn geval is dat dan dat ik niet op baan ga.
Zie opmerking van Renegade..

Dienstwagen (zonder S)
1 voor 10-12 personen die je op voorhand dient te reserveren. Je mag die wel eens een dag mee naar huis nemen als het echt niet anders kan, mja dan ben je helemaal gezien want dan staat je eigen wagen op kantoor en die dienstwagen dient niet om privéverplaatsingen mee te maken
Bonus malus is voor ongevallen in fout met uitgaves aan een tegenpartij, geen omniumdossiers.

Kan ik voor een stuk ook nog wel volgen. Als je een lokale ambtenaar bent dan zit je vooral te werken binnen de gemeente of op zijn minst de zone. Dus even naar uw bureau gaan is wat 15 - 30 minuten ?
Ik ben actief in volledig België. Als je dan eerst naar Brussel moet om dan van daaruit naar Luxemburg te gaan en tegen de avond aan naar Brussel moet rijden om de wagen in te leveren. Mja dat is zeker niet plezant en efficiënt nog minder.

Al lost dat zich op termijn ook wel op met het feit dat men ook in de gemeenten in de toekomst wel zal overstappen op elektrische voertuigen die dan ook in de laadpalen op de locaties (vertrek, bestemming) kunnen ingestoken worden. Waardoor je dat tijdverlies van langs een station te moeten rijden niet direct meer gaat hebben.

Klopt ongeveer. Al is sinds kort wel beslist dat km altijd altijd vanuit thuis zijn en niet de kortste vanaf kantoor. Dat scheelt wel al een slok op de borrel

In jou voorbeeld is het interessant ja, alleen moet ik me dan een elektrische wagen aanschaffen (die ook niet zo goedkoop zijn), maar ik wil het nog wel overwegen voor de volgende. Als de benzine aan 1,5€ staat is het ook interessanter dan een jaar geleden aan 2,1€/liter..

Dienstwagen dien je idd op voorhand te reserveren en hopen dat geen collega hem in gebruik heeft.
Sleutel kan je niet terugbrengen/afhalen na kantooruren of in het weekend dus het is wel wat planning als jij zaterdag op baan wil en collega hm vrijdag mee heeft 😅 + uw privé wagen staat daar op de parking dan en de dienstwagen is uiteraard niet gemaakt voor privé verplaatsingen te doen.

Ivm kortste verplaatsingen, bij ons worden die echt wel minutieus nagekeken.
Ik heb al wel gehad dat ik een omweg moest nemen wegen bv afgesloten wegen of door een festival en dat ik me achteraf moet verantwoorden waarom ik niet de kortste weg heb genomen. Ik volg voornamelijk Waze dus met geluk herinner ik mij de rit.

Voor mij is de auto een werkmiddel zoals mijn gsm of laptop. Als die laatste 2 defect zijn of schade hebben krijg ik ook een nieuwe/herstelling 😊

1) Dat is dan een uitzonderingsmodaliteit. Bij ons heeft men de afhandeling van de juiste km's zelf volledig geautomatiseerd. Wij geven startpunt en eindpunt in van de locatie en onze zendingssoftware bepaalt wat we terugbetaald krijgen. En sinds de invoering van de maaltijdcheques is de forfaitaire zendingsvergoeding ook als besparing afgeschaft.

2) Nieuwe ID3 was 25k een tijdje geleden. Mijn KIA EV6 van 23 was vorig jaar 38.5k op 10 jaar is dit : 316,67€ er vanuit gaande dat er geen enkele restwaarde is (wat mijn inziens raar zou zijn). Mijn garantie toen ik hem kocht is en was nog 6 jaar -> 534,72 zonder het bedrag van de lening te nemen of verdiscontering van de gemiste intresten indien je die kocht met cash. Of een mengeling of een operationele lease te nemen omdat je elke x jaar in een ander model wil zitten. Toyota geeft vb 10 jaar garantie (KIA in Nederland 10j ,ik hoop dat dat dan ook naar ons komt :p). En ik ga sowieso langer dan 6 jaar met die wagen proberen te rijden. Lijkt mij... (en ik heb het niet zo voor leases... ik heb liever dat die zaken van mij zijn als ik er geld aan geef).
En voorlopig was het nog geen verkeersbelasting. Wat ik dacht mee te graaien, toen het nog kon.

Ze slaan u dood met elektrische 2de handsers. plastisch gezegd. Al blijft het natuurlijk een risico. Maar als je het toch omnium verzekert... meh. Wat mij sowieso een goed idee lijkt als je die gaat gebruiken voor het werk.
-> En we moeten ook eerlijk zijn. Als je er wat geld aan toesteekt? Is dat zo erg voor het feit dat je daar een auto onder uw achterste hebt die van U is? En die je dan ook ten alle tijden kan gebruiken. Al ga je ook nog wel wat van de gebruikskosten hebben.

3) Ik heb nooit benzine betaald aan 2.1€. Op mijn motor heb ik altijd tussen de 1.6 en de 1.9€/l betaald. Zelfs NA overgang naar 98.
4) Problematiek privéwagen is er niet aangezien wij met het OV gaan naar het werk. Enkel moet de bus/trein wel rijden. Rest is er wel.. Maar wij hebben gelukkiglijk wel iets meer dienstwagens. Waardoor de kans beperkter is maar niet onmogelijk. En het is een serieus geregel, al heb ik in principe geen wachten en werk ik dus ook niet op zaterdag. Niets zo handig als een eigen vervoermiddel. En ja dat wil ook zeggen dat ik in het verleden toen mijn kilometercontingent op was zelf opdraaide voor de kost van de verplaatsing.

5) met het systeem moet je uw verplaatsing indienen op voorhand in het softwareplatform. Uw diensthoofd of functionele chef keurt de zending goed. Als dat goedgekeurd is wordt dat ook niet in vraag gesteld of je er moet zijn of niet. Bij retour berekent die tool automatisch het bedrag waar je recht op hebt (al moet uw functionele chef/ diensthoofd die retour ook wel weer valideren). Door het feit dat uw diensthoofd de locatie heeft goedgekeurd moet de administratie dat niet narekenen. En de software bepaalt het bedrag dat je krijgt op basis van de wetgeving en dat idioot boek (terugbetaling in functie van vogelvluchtafstand vanaf de kerk of zoiets... heb het altijd raar gevonden... dacht niet dat men ondertussen is overgestapt op een berekening via waze of google of...).

6) voor mij was de auto ook eerder een werkmiddel. Maar ik had een paar eisen zoals snel laden, voldoende km's kunnen doen omdat ik overal in België moet zijn en dus geen zin heb om elke 100 - 150km te moeten gaan laden en daar 30 - 45 minuten te moeten stilstaan (wat geen enkel probleem is als ik op een dag maar rond de kerkentoren moet zijn of maar 50 - 80km doe op een dag en dan ook perfect thuis terug kan bijladen). En ik wilde gerust zijn in verband met al die LEZ zones... Enige wat nu nog roet in het eten kan gooien is als men in Brussel, Vlaanderen en Wallonië een apart vignet gaat invoeren.

Al lost dat zich op termijn ook wel op met het feit dat men ook in de gemeenten in de toekomst wel zal overstappen op elektrische voertuigen die dan ook in de laadpalen op de locaties (vertrek, bestemming) kunnen ingestoken worden. Waardoor je dat tijdverlies van langs een station te moeten rijden niet direct meer gaat hebben.

Hier even op inhaken: lokale overheid waar ik werk zet dus al volledig in op elektrisch (en cng voor de grotere voertuigen). Alleen, in wat helaas typisch overheidse efficiëntie lijkt, zijn aankoop:elektrische voertuigen en aankoop:laadinfrastructuur 2 volledig aparte dossiers gebleken waar 1 van is afgeketst dus nu zijn er 4 elektrische camionetten en een 6tal personenwagens en hebben we zelf een deel stopcontacten moeten bij voorzien voor grannychargers te kunnen gebruiken. Der is intussen 1 laadpaal door onszelf geplaatst (met wat budgettair kunst- en vliegwerk om het geregeld te krijgen ) want we kregen de camionetten gewoon niet op tijd bijgeladen.

Laadinfrastructuur zit intussen dik een jaar later bij weer een andere verantwoordelijke (nr 3 btw) en diensthoofd heeft deze week nog eens de opdracht gekregen de technische mogelijkheden na te gaan en op te lijsten (basically welk vermogen waar beschikbaar is, mogelijke kabeltracé´s..... copy-paste van de vorige paar keer dus)

Overal hetzelfde.
Meer managers nog dan doevolk, die alleen nog schijndrukte uitspelen.

Is precies echt een nieuwe cultuur geworden.
Manager worden, mee in de mist gaan zitten, zo min mogelijk nog doen.
Maar het oh zo druk hebben.

Word je ontslagen. Ach lukt weer opnieuw voor zoveel jaar, op een ander.
Bovenal cashen.
Het manager “spelen” is een ingegeven door de bedrijfscultuur. Als je in een omgeving werkt, waar je niet mag falen (of realistische verwachtingen aan kan geven) en onmogelijke targets krijgt, creëer je volgens mij.

Je word dan onverschillig voor je job en gaat gewoon mee.

Ik vergelijk het met voetbaltrainers:
Je krijgt als opdracht om bij kapitaalkrachtige ploeg die al lang geen prijs meer heeft gepakt, een topploeg te bouwen, dus ze zoeken een trainer die goed is met jonge talenten. In de voorbereiding verlies je met jonge ploeg diverse matched en op deadline day worden gerenommeerde namen op hun retour gekocht. Ga je tegen het bestuur zeggen: dit is niet waarvoor ik gekomen ben of zeg je: dank u, dit is perfect om de jonge gasten ervaring bij te brengen?

Terug
Bovenaan