Oldskooler
Well-known member
Hier blijf ik met een consultantgedrocht opgescheept zitten.Nu is de ""hyper""care afgelopen en is er ""ruimte"" om verbeteringen te implementeren.
Masochist die ik ben ga ik kijken in een ticket dat gaat over de automatische melding die volgt op afwijzing van bepaalde verzoeken in het systeem. In het oude systeem werd dat altijd naar een gemeenschappelijke mailbox gestuurd zodat dit altijd kon opgevolgd worden. In het nieuwe systeem is dit naar degene die de aanvraag heeft aangemaakt. Na de gebruikelijke conversatie met het consultancyteam willen ze toch geloven dat dit anders moet en gaan ze het toch implementeren. Cue drie opeenvolgende commentaren in het ticket:
Begin februari:
Consultant A => Consultant B: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"
Consultant B bougeert niet.
Eergisteren:
Consultant A => Consultant C: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"
Gisteren:
Consultant C => Consultant D: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"
Wedden dat Consultant D dit ook weer gaat doorspelen?
Ondertussen worden die doodleuk per uur betaald. Zo kan ik het ook.
Opeens komen ze voor een urgent probleem af met een -en dan ben ik nog zeer genereus- halfbakken "oplossing". Kort getest en blijkt dat dit gewoon voor meer tijdsverlies zal zorgen. Puur op zich werkt die oplossing wel, maar dat stukje maakt deel uit van een groter proces en daar hebben ze natuurlijk geen rekening mee gehouden.
Begin januari hadden we een probleem met bepaalde vrije tekstvelden die in sommige gevallen het tekstveld uit een eerder record overnamen. Even zoekwerk mee gehad, gemeld en is opgelost. Ging nooit meer voorkomen. Drie keer raden wat enkele collega's vandaag op Teams wisten te melden...![]()
Wie mijn rants herinnert over dat gedrocht, tussen de vele andere rants van de rants.
I.p.v. dat gewoon buiten te gooien. Eerst was er zelfs hoop dat men op consultants moest besparen, ik zo dolblij: "yes besparingen!".
Kost tijd, geld, irriteert de internen, heeft geen enkele meerwaarde. Alles is toch te moeilijk. Er is momenteel ook niet genoeg werk voor iedereen. Werk dat je dan maar uit handen geeft, om die sul bezig te houden, komt terug als kaka.
Niets zo fun als een chat die opent met daarin de vraag: "heb je nog een taakje voor mij dat ik zou kunnen?"
Alles wat die aanraakt, moet toch hermaakt worden.
Wij zijn die puur aan het opleiden.
Oerdomme vragen dat die steeds stelt. Er is nog zoiets als common sense. Inzichten uit het 3de leerjaar.
Wat een dutssnulleke, niet normaal. Aan diploma's moet die geen gebrek hebben. Loopt trots rond met truien uit zijn unieftijd.
Wel goed in awkward stiltes zorgen, waarbij verstomming toeslaat bij anderen.
Door constructies met contracten kan men die zomaar niet buitengooien blijkbaar.
Eerst had men ons wijs gemaakt dat men die na nieuwjaar zou buitenkrijgen.
Baas zoveel is met dutssnulleke gaan praten en tot een consensus gekomen, dat wij hem beter moeten gaan opvolgen.
Dus regelmatig samenzitten, en aansturen.
Werkelijk waarom geld wegkappen aan een consultancybedrijf dat zwemt in het geld. Die verdienen geld om hun mensen te laten opleiden. Mooi business model toch?
Mocht die nu ook eens vooruitgang tonen, niks.
Zit hier haast al een jaar.
Het zit er niet in, het zal er nooit inzitten.
Nu een collega, die een van de grote bazen vrij goed kent, half er mee bevriend is, gaat daar een poging wagen.
En liefst gewoon geen nieuwe meer.
Laatst bewerkt:
)