Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Nu is de ""hyper""care afgelopen en is er ""ruimte"" om verbeteringen te implementeren.
Masochist die ik ben ga ik kijken in een ticket dat gaat over de automatische melding die volgt op afwijzing van bepaalde verzoeken in het systeem. In het oude systeem werd dat altijd naar een gemeenschappelijke mailbox gestuurd zodat dit altijd kon opgevolgd worden. In het nieuwe systeem is dit naar degene die de aanvraag heeft aangemaakt. Na de gebruikelijke conversatie met het consultancyteam willen ze toch geloven dat dit anders moet en gaan ze het toch implementeren. Cue drie opeenvolgende commentaren in het ticket:

Begin februari:
Consultant A => Consultant B: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"
Consultant B bougeert niet.

Eergisteren:
Consultant A => Consultant C: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"

Gisteren:
Consultant C => Consultant D: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"

Wedden dat Consultant D dit ook weer gaat doorspelen?

Ondertussen worden die doodleuk per uur betaald. Zo kan ik het ook.

Opeens komen ze voor een urgent probleem af met een -en dan ben ik nog zeer genereus- halfbakken "oplossing". Kort getest en blijkt dat dit gewoon voor meer tijdsverlies zal zorgen. Puur op zich werkt die oplossing wel, maar dat stukje maakt deel uit van een groter proces en daar hebben ze natuurlijk geen rekening mee gehouden. :thumb:

Begin januari hadden we een probleem met bepaalde vrije tekstvelden die in sommige gevallen het tekstveld uit een eerder record overnamen. Even zoekwerk mee gehad, gemeld en is opgelost. Ging nooit meer voorkomen. Drie keer raden wat enkele collega's vandaag op Teams wisten te melden... :woohoo:
Hier blijf ik met een consultantgedrocht opgescheept zitten.
Wie mijn rants herinnert over dat gedrocht, tussen de vele andere rants van de rants.

I.p.v. dat gewoon buiten te gooien. Eerst was er zelfs hoop dat men op consultants moest besparen, ik zo dolblij: "yes besparingen!".

Kost tijd, geld, irriteert de internen, heeft geen enkele meerwaarde. Alles is toch te moeilijk. Er is momenteel ook niet genoeg werk voor iedereen. Werk dat je dan maar uit handen geeft, om die sul bezig te houden, komt terug als kaka.
Niets zo fun als een chat die opent met daarin de vraag: "heb je nog een taakje voor mij dat ik zou kunnen?"
Alles wat die aanraakt, moet toch hermaakt worden.
Wij zijn die puur aan het opleiden.
Oerdomme vragen dat die steeds stelt. Er is nog zoiets als common sense. Inzichten uit het 3de leerjaar.
Wat een dutssnulleke, niet normaal. Aan diploma's moet die geen gebrek hebben. Loopt trots rond met truien uit zijn unieftijd.
Wel goed in awkward stiltes zorgen, waarbij verstomming toeslaat bij anderen.
Door constructies met contracten kan men die zomaar niet buitengooien blijkbaar.
Eerst had men ons wijs gemaakt dat men die na nieuwjaar zou buitenkrijgen.

Baas zoveel is met dutssnulleke gaan praten en tot een consensus gekomen, dat wij hem beter moeten gaan opvolgen.
Dus regelmatig samenzitten, en aansturen.
Werkelijk waarom geld wegkappen aan een consultancybedrijf dat zwemt in het geld. Die verdienen geld om hun mensen te laten opleiden. Mooi business model toch?

Mocht die nu ook eens vooruitgang tonen, niks.
Zit hier haast al een jaar.
Het zit er niet in, het zal er nooit inzitten.

Nu een collega, die een van de grote bazen vrij goed kent, half er mee bevriend is, gaat daar een poging wagen.
En liefst gewoon geen nieuwe meer.

Laatst bewerkt:
Er zijn blijkbaar wat interdepartementale machtsstrijden aan het uitbreken op het werk en wij zitten er midden in.
De voorbije 2 weken al paar keer dat ons diensthoofd ons uit de wind heeft moeten zetten omdat we orders hebben afgewerkt zoals gevraagd maar deze of gene was dan in zijn gat gebeten want zijn input was niet gevraagd.

Ergernis niet echt, maar toch een moeilijke situatie.
Er is hier iemand op de boekhouding van wie collega's hem beschuldigde op zijn laptop strips te lezen. Ik heb hem hier nooit op kunnen betrappen en spreek mensen daar dan ook niet over aan.
Gisteren merkte ik wel iets en kon inderdaad een glimp opvangen van strips. Dat gekoppeld aan het feit dat ik onlangs al een gesprek met hem had over zijn werkachterstand is natuurlijk geen goede combo.

Ik spreek hem erover aan en geef hem eerst de kans om eerlijk te zijn:
"Doe je nog zaken buiten werk tijdens de uren?" Waarop hij antwoordt dat hij soms wel eens wat opzoekt, wat ook echt geen probleem is hier.

Dan heb ik hem geconfronteerd en gaf hij ook toe wel erg lange periodes te lezen. Ik zag ook dat hij tot bloedens vellekes van zijn nagels aan het trekken was en plots werd hij heel wit.
Hij moest kokhalzen en ging dan erg wankel naar het toilet.

Erna met hem gebabbeld en gezegd dat we er zijn om te helpen omdat hij wijst op concentratieproblemen en hij is ook wel érg introvert en kan moeilijk met bepaalde situaties om.
Hij vermoedt zelf ADHD, maar heb hem dus gezegd naar de dokter te gaan.
We hadden zijn uren al wat aangepast om te helpen in een eerder gesprek maar goed.
Ik zit er wel wat mee in, maar je kan zo een mensen natuurlijk ook niet laten wegkomen met alles terwijl anderen tot over hun oren in het werk zitten. Dus je kan ook maar zoveel tegemoetkomen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Er is hier iemand op de boekhouding van wie collega's hem beschuldigde op zijn laptop strips te lezen. Ik heb hem hier nooit op kunnen betrappen en spreek mensen daar dan ook niet over aan.
Gisteren merkte ik wel iets en kon inderdaad een glimp opvangen van strips. Dat gekoppeld aan het feit dat ik onlangs al een gesprek met hem had over zijn werkachterstand is natuurlijk geen goede combo.

Ik spreek hem erover aan en geef hem eerst de kans om eerlijk te zijn:
"Doe je nog zaken buiten werk tijdens de uren?" Waarop hij antwoordt dat hij soms wel eens wat opzoekt, wat ook echt geen probleem is hier.

Dan heb ik hem geconfronteerd en gaf hij ook toe wel erg lange periodes te lezen. Ik zag ook dat hij tot bloedens vellekes van zijn nagels aan het trekken werd en plots werd hij heel wit.
Hij moest kokhalzen en ging dan erg wankel naar het toilet.

Erna met hem gebabbeld en gezegd dat we er zijn om te helpen omdat hij wijst op concentratieproblemen en hij is ook wel érg introvert en kan moeilijk met bepaalde situaties om.
Hij vermoedt zelf ADHD, maar heb hem dus gezegd naar de dokter te gaan.
We hadden zijn uren al wat aangepast om te helpen in een eerder gesprek maar goed.
Ik zit er wel wat mee in, maar je kan zo een mensen natuurlijk ook niet laten wegkomen met alles terwijl anderen tot over hun oren in het werk zitten. Dus je kan ook maar zoveel tegemoetkomen natuurlijk.
Dat zijn geen leuke gesprekken maar goed aangepakt, hij zal je er op termijn allicht dankbaar voor zijn om dat op die manier te hebben aangepakt als hij zelf bereid is dat aan te pakken :thumb:

Toch vrij duidelijk dat het hier aan de Proximus-router lag zou ik denken?
Kan goed zijn, ze saboteren bv. ook graag terugkerend VoIP van andere providers heb ik gemerkt bij verschillende klanten waar ik een VoIP telefoonlijntje had geleverd. Plots is de verbinding tussen de VoIP telefoon en de derde provider verbroken. Herstart ik de telefoon, niks. Herstart ik de Proximus BBOX op afstand, hupla, het werkt meteen weer... Heb die klanten uit miserie naar een andere provider doen overschakelen, sindsdien 0 problemen. Als ze liever klanten plagen met zulke fratsen, dan hebben ze hun geld ook niet meer nodig (behalve dan via OLO/groothandelsprijzen die de andere provider krijgt).

Het kan dus goed zijn dat het aan uwen BBOX modem-router ligt. Misschien helpt het die te vervangen, of eens volledig te resetten...

Wel mooi hoe je het aanpakt, ik zou het er moeilijk mee hebben als kleine zelfstandige, ik zie dan letterlijk m'n geld wegvliegen in een strip(tent). In grotere organisaties kan je soms nog wat verborgen blijven en minder opvallen, en als het voor de rest wel een goeie werknemer is, zou ik er ook minder moeilijk over doen, we hebben empathie nodig in deze wereld, iemand kan eens een mindere dag, week of maand hebben, iedereen, moeten we daarom meteen als bedrijfsleider/manager onze vuurpijlen gaan richten op zo'n mensen? Zeker niet.

Hier dan weer een project waar ik Microsoft 365 moest implementeren. Klanten gebruikten Microsoft 365 Personal accounts op hun computers, het overzetten van de profielen ging vlot met de nodige must-have tool, maar dan kwam de nieuwe Outlook er ook bij te kijken...

Contactpersonen (en o.a. mails) kan je niet meer slepen en verplaatsen van de ene naar de andere account binnen Outlook, behalve in de oude Outlook, en dan had ik per ongeluk 2 x een CSV file van contactpersonen geïmporteerd, want de klant wil alles samenvoegen van 3 verschillende accounts (Microsoft 365 Personal + Business + Google)...

Kunde ze tegenwoordig maar per 10 (Outlook online) of per 50 (nieuwe Outlook) verwijderen... Maar vloeken dat ik deed...
Hoe ongelooflijk irritant zijn die bedrijven tegenwoordig niet (ik kijk o.a. ook naar Odoo) om hun software niet eerst te testen en oeroude functies die iedereen al lang gebruikt gewoonweg te verwijderen...

Ik dacht ja, 'k zal dit lekker omzeilen met de oude Outlook, waar je alles in één keer kan verwijderen... Zo gezegd zo gedaan...
Neen... Op de oude Outlook zijn ze weg en is alles in sync, op de nieuwe Outlook en online staan ze er wel nog altijd...
Bon, er was toen wat vertraging, uiteindelijk zijn ze na een poosje ook verdwenen en kon ik de Verwijderde items ook leeg maken.

Opnieuw importeren maar... Oh maar de klant had 3 verschillende bronnen van contactpersonen, en dus 3 x een CSV file.
Blijkt dan dat die contactpersonen op alle accounts quasi hetzelfde waren op enkele verschillen na... Resultaat van de import: 3 x zelfde contactpersoon... 3294 contacten i.p.v. 1098 dus. G.v.d. Microsoft.

Wat heb ik dan gedaan, beide CSV's van 2 Microsoft accounts op de klant zijn Google account geïmporteerd, alle dubbele eruit gehaald met de automatische tool van Google Contacts, opnieuw geëxporteerd, en geïmporteerd.

En dan nu nog de grap dat als men een mailadres of naam in het AAN veld intikt, er niks tevoorschijn komt van enige contactpersonen... Die klant is razend. Maar ja, ik kan er niks aan doen, het komt wel gradueel terug...

FML, en zo heb ik elke dag weer wat meer afkeer om terug in IT te gaan werken als ik m'n bedrijf stopzet... 'k Zou nog meer voldoening hebben om als receptionist te werken dan als ITer. Wat een domme stoten hangt Microsoft wel niet uit, elke keer ik vloek is het gericht naar hun mogelijke Indische developers die precies de boel saboteren i.p.v. een deftig product afleveren.

En dan nu nog de grap dat als men een mailadres of naam in het AAN veld intikt, er niks tevoorschijn komt van enige contactpersonen... Die klant is razend. Maar ja, ik kan er niks aan doen, het komt wel gradueel terug...
Niet om captain obvious te spelen, maar contacten staan standaard hidden from addresslist.

Niet om captain obvious te spelen, maar contacten staan standaard hidden from addresslist.
Ze zijn zichtbaar éh, alleen niet via het AAN veld te zien, sommige wel, andere dan weer niet... 't Is ook niet dat je iets (on)zichtbaar kunt maken in de nieuwe Outlook zoals in de oude.

Ze zijn zichtbaar éh, alleen niet via het AAN veld te zien, sommige wel, andere dan weer niet... 't Is ook niet dat je iets (on)zichtbaar kunt maken in de nieuwe Outlook zoals in de oude.
Ge hebt ze rechtstreeks in Outlook geïmporteerd en niet via EAC? (Ik wil u niet in vraag stellen he, maar gewoon de situatie begrijpen. :))

iemand die (per ongeluk?) een mail naar een veel te grote groep heeft gestuurd, zonder enige context (het is één of ander formulier), en ondertussen al een man of 30 die via reply all laten weten dat ze niet snappen waarom ze die mail ontvangen hebben.

:cautious:

iemand die (per ongeluk?) een mail naar een veel te grote groep heeft gestuurd, zonder enige context (het is één of ander formulier), en ondertussen al een man of 30 die via reply all laten weten dat ze niet snappen waarom ze die mail ontvangen hebben.

Ah, de maandelijkse Why am I receiving this mail? ronde, een klassieker.

Beste mensen. Als je een mail krijgt die je niet verwacht, DELETE.

Net zoals je niet terugbelt naar nummers die geen voice mail inspreken of nummers uit verwegistan.

Tijd besparen is een keuze lijkt het soms...

Haha, ook eens gehad 2 jaar terug. Iemand was er op een of andere manier in geslaagd van ne mail te sturen naar de hele Belux group (~10k werknemers)... dat spelleke heeft dágen geduurd en dat was ook midden in de verlofperiode waardoor er 2 weken later iemand terug kwam uit congé die den boel nog eens terug in gang stak :lol:

Alles op kantoor werkt hier met een app. Koffie met een app, meeting rooms boeken met een app, de screens bedienen met een app, ... Ik mag nog nét gaan schijten zonder app.

Maar dus nu zit de zon hier vlak op mijn scherm, ik wil de screens dichtdoen maar dat gedeelte van de app werkt nu blijkbaar niet. Computer says no. Tot zover technologie als een meerwaarde.

Alles op kantoor werkt hier met een app. Koffie met een app, meeting rooms boeken met een app, de screens bedienen met een app, ... Ik mag nog nét gaan schijten zonder app.

Maar dus nu zit de zon hier vlak op mijn scherm, ik wil de screens dichtdoen maar dat gedeelte van de app werkt nu blijkbaar niet. Computer says no. Tot zover technologie als een meerwaarde.
Bij ons is dat met een knoppeke. En dat werkt den helft van de tijd ook niet.

Daarom dat ik ook niet zo zot ben van domotica thuis bijvoorbeeld. Heel veel gedoe voor minimale winsten. En dan is één zo'n frustratiemoment per jaar voor mij al genoeg om heel die santeboetiek buiten te smijten.

Baas in eigen huis! :unsure:

Terug
Bovenaan