Ik ben er nu wel niet van overtuigd dat de kwaliteit van de communicatie gebaat is bij de snelheid waarmee dat tegenwoordig gebeurt. Een overmaat aan mails lijkt me toch aan te tonen dat de drempel vaak misschien te laag ligt, en met allerhande whatsapp/teams messages en consoorten is het natuurlijk nog sneller (veelal omdat by default je smartphone je aandacht trekt voor elke scheet daarin). Dan wordt al vaak zo'n stroom aan aan "dit" en "dat" en "wat ik nog vergeten was" en "trouwens", enz.Het is nu inderdaad wel de verwachting dat iedereen meteen bereikbaar is. Vaak is dat gewoon handig: met wat geluk kan je een en ander in een handomdraai regelen en het is haast moeilijk in te beelden dat we vroeger allemaal zonder die instantbereikbaarheid leefden. Dat zet inderdaad een grote druk op het bereikbaar MOETEN zijn omdat iedereen dat verwacht, maar anderzijds hebben we er ook allemaal profijt aan. Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je daarmee omgaat. Er zijn mensen die helemaal verkleefd zijn aan hun smartphone maar je hebt evengoed mensen die dat ding op tijd en stond kunnen wegleggen of negeren.
Ik kan me moeilijk inbeelden om vandaag nog op citytrip te gaan zonder Google Maps, maar het is ooit wel gelukt met een papieren kaart. En als we ooit in een postapocalyptisch land leven na de weelderige bloei aan kernbommen kunnen we maar beter terug leren oriënteren.![]()
Net zoals men vaak de raad krijgt om de inbox niet continue na te kijken gaat dat volgens mij voor al die kanalen ook op. En wij zijn zowat de laatste generatie die nog wist hoe het was om niet continue bereikbaar te zijn. Allez, niet-professioneel, kan je je inbeelden dat je als kind uren weg was met vriendjes zonder bereikbaar te zijn, en je ouders daar geen zenuwinzinking van kregen?
)