Ik denk dat, ook al is dat aan het veranderen, de mentaliteit bij Franstaligen toch meer leeft dat ze een "grote, belangrijke" taal spreken, en ze het nut niet echt zien van andere talen te leren. En dan zal Nederlands, als kleine taal, eerder achteraan bengelen qua prioriteiten.'t Is eigenlijk een andere discussie, maar zulke dingen komen toch het vaakste voor van Franstaligen die iets Nederlands moeten doen dan omgekeerd.
Ik heb wat vrienden uit een uithoek van Wallonië en die kunnen letterlijk geen enkel woord Nederlands.
Ik heb ook ettelijke jaren gewerkt tussen een afdeling in de Ardennen, Vlaanderen en Nederland en de tijd en moeite die erin kroop om alles te vertalen was hemeltergend. Waar er een een powerpoint voor een opleiding volledig in het Engels was, kon die perfect overgenomen worden voor Nederland en Vlaanderen met bij ons dan misschien nog enkele verduidelijkingen. Ik als tweetalige moest dan altijd de boel vertalen naar het Frans, maar als het over technische termen gaat, dan moest ik ook nog veel opzoeken. Daar gaat er in ons landje toch veel tijd en geld aan verloren.
En ook praktisch natuurlijk, je kan ook helemaal in een Franstalige bubbel leven waarbij al de media die je consumeert in het Frans is. Dat gaat voor ons veel minder op, zelfs het kleinste kind hoort al eens een Engels liedje ofzo. Vroeger moest de typische Vlaming ook Frans beheersen, nu is dat een pak minder, maar uiteindelijk krijgen we wel nog vele uren Frans op school. Daar komt dan bij dat Frans als Romaanse taal veel minder gelijkenissen vertoont met Engels (of Nederlands), dan Nederlands met Engels.
En dan kom je in een situatie met Nederlandstaligen en Franstaligen, en spreekt men Frans of Engels

Onder anderstaligen is het trouwens vaak een verzuchting dat Vlamingen meteen naar het Engels overschakelen en het zo moeilijker wordt om Nederlands te leren. Ook omdat we nogal uitgesproken dialecten/tussentaal hebben en veel mensen schijnen te denken dat dit standaardtaal is, maar soit, andere discussie.

Maar uiteindelijk deed wel iedereen het werk dat van hem/haar verlangd werd. Maar die relaxtere manier van werken is imo wel veel zaliger dan de dwangmatige race tegen de klok van de Vlamingen hier.