Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Echt alle seniors vertrekken bij ons omdat er geen IP compensatie gekomen is + werkgever is ook zo niet de beste betaler.
Nu mag niemand nog een nieuwe auto kiezen na het vertrek/ontslag van heel veel volk, ook nieuwe mensen niet. Veel juniors blijven ook op de bench zitten omdat klanten enkel medior/senior profielen willen.

Ben echt eens benieuwd hoe die het tij gaan doen keren want het ziet er eigenlijk heel somber uit momenteel.

Ik heb dat precies al opgevangen van verschillende consulting en detacheringsboites..

Welja, IP is sowieso al afgeschaft eh.
I know maar veel mediors en seniors zien nu hun loonbrief enorm hard dalen en de werkgever compenseert niks terwijl ze op een ander wel meer kunnen verdienen. Dus iedereen gaat weg.

Ik heb dat precies al opgevangen van verschillende consulting en detacheringsboites..
Iedereen weet het dus ze pikken iedereen rustig weg. Echt gek dat ze het gewoon laten gebeuren.
Maar dan wel 20 miljoen euro aan aandeelhouders uitkeren :unsure:

I know maar veel mediors en seniors zien nu hun loonbrief enorm hard dalen en de werkgever compenseert niks terwijl ze op een ander wel meer kunnen verdienen. Dus iedereen gaat weg.
Ahzo. 't Is dat wat je bedoelde.
Wel, ik hoorde dat veel van die grotere consultancy bedrijven dat al lang aanbieden en dat men dit systeem bezigde om 'goedkoop' een lager loon aan te bieden & toch een aanvaardbaar netto bedrag te bieden voor de WN's (samen met extralegale voordelen). Al zeker voor de beginners.

Dus bij velen onder hen zal dit al van in den beginne in hun loon ingecalculeerd zijn waardoor men dat gewoon zal verwachten & men dus een compensatie zal 'eisen'. Indien ze 't niet krijgen, zijn ze dan gewoon den bos in.

----------------
Bij ons is dit 'maar' geïntroduceerd een goed jaar 'n half geleden, dus ik ben vertrokken op #Y EUR# waar ik X van over hield.
Dan heb ik 'n goed jaar meer dan X over gehouden toen Y opgesplitst is in 'basis' & 'IP'.
En nu is het gewoon weer elke maand Y, waar ik dan X van over houdt.

Ik denk dat voor onze nieuwe/recente aanwinsten wss dan ook nog geen 'mind shift' was opgetreden zoals dat bij de grote spelers was (beduidend lager/laag loon + IP & semi-dure wagen). Dit omdat ik bij ons toch geen exodus gezien heb & IP is ook gewoon afgeschaft.

Oh and by the by ... ik was er uiteraard ook niet happy mee dat het afgeschaft werd eh. Ik merk dat wel degelijk op m'n rekening elke maand.
Maar 't is toch ... anders, denk ik dan.

Indiensttreding :)
Zoals nu inmiddels enkele keren wel geantwoord werd => Indiensttreding/Onthaal/Benoeming/aanstelling zijn allemaal termen die niet het ganse proces beschrijven dat nodig is om iemand te verwelkomen, zorgen dat die persoon het nodige heeft van spullen/software/uitleg, ...

Bovendien worden al die woorden ook nog eens voornamelijk voor iets totaal anders gebruikt (een indiensttreding, het onthaal van iemand, de benoeming/aanstelling van die persoon als...). Maar het proces van die indiensttreding zelf op zich is voor mij toch ook wel => onboarding.

Ik zal de eerste zijn om bij een teveel gebruik aan Engelse termen eens goed met mijn ogen te rollen maar we moeten daar nu ook niet in overdrijven, heb voorlopig nog geen enkel Nederlandstalig (Vloms) alternatief gehoord dat het zo goed samenvat als "onboarding".

Echt alle seniors vertrekken bij ons omdat er geen IP compensatie gekomen is + werkgever is ook zo niet de beste betaler.
Nu mag niemand nog een nieuwe auto kiezen na het vertrek/ontslag van heel veel volk, ook nieuwe mensen niet. Veel juniors blijven ook op de bench zitten omdat klanten enkel medior/senior profielen willen.

Ben echt eens benieuwd hoe die het tij gaan doen keren want het ziet er eigenlijk heel somber uit momenteel.
Ik denk dat wij bij dezelfde firma werken :)

Kan ook bij 1 van de andere firma's zijn waar ik exact hetzelfde gehoord heb. Leegloop wegens geen compensatie.
Op zich is die 'geen compensatie' altijd gemeld geweest dus mag het niet als verrassing komen. Natuurlijk is het wel wake-up call voor sommigen en dat brengt wat verloop met zich mee.
Als alles leegloopt, waar loopt het dan vol? Al moet ik zeggen dat ik toch ook weer een paar vennootschappen/freelancers opgestart heb recent in de IT. Deel van het antwoord zal daar dan te vinden zijn... (Vermoed ik.)

Veel verzelfstandiging voor senior profielen. Medior profielen vertrekken vaker richting andere consultancy bedrijven voor een iets hoger loon.

Heeft dat ook niet gewoon te maken met het feit dat men contracten heeft afgesloten aan een bepaald prijspunt. Waarbij dat prijspunt rekening hield met de loonkosten op basis van IP. Waardoor er mogelijk minder marge is om loonsverhoging te geven, omdat de aandeelhouders dan minder krijgen.

En de strategie eerder is van niemand een compensatie te geven. En de mensen die vertrekken beperkter te vervangen door nieuwe mensen met potentieel hogere lonen.
Wat in hun strategie overkomt alsof dat dit goedkoper is globaal gezien dan die compensatie te doen voor al hun werknemers. Terwijl men tegelijkertijd een correctie doorvoert in het personeelsbestand (dus minder groot, minder vervangen).

Heeft dat ook niet gewoon te maken met het feit dat men contracten heeft afgesloten aan een bepaald prijspunt. Waarbij dat prijspunt rekening hield met de loonkosten op basis van IP. Waardoor er mogelijk minder marge is om loonsverhoging te geven, omdat de aandeelhouders dan minder krijgen.

En de strategie eerder is van niemand een compensatie te geven. En de mensen die vertrekken beperkter te vervangen door nieuwe mensen met potentieel hogere lonen.
Wat in hun strategie overkomt alsof dat dit goedkoper is globaal gezien dan die compensatie te doen voor al hun werknemers. Terwijl men tegelijkertijd een correctie doorvoert in het personeelsbestand (dus minder groot, minder vervangen).
Loonkost met en zonder IP reward is dezelfde. Enkel de belastingen voor de werknemer zijn significant minder, waardoor het nettoloon hoger uitvalt. Bovendien worden indexeringen zo snel mogelijk doorgerekend aan (eind)klanten voor zover het contract het toelaat.

Niemand (of een heel beperkt clubje) compenseren is een keuze maar ook een risico. Het zijn meestal niet diegene die je wil zien vertrekken die andere oorden opzoeken. En diegene die je kwijt wil blijven rustig zitten :). Als er voldoende kritische massa vertrokken is krijg je de junior en medior profielen ook veel minder makkelijk van de bank.

Het ding is ook dat er heel veel kennis vertrekt. Van mij verwachten ze nu ineens dat ik een bepaalde technologie van een senior overneem die komende week vertrekt. Ik weet dit letterlijk een week en heb er nog nooit mee gewerkt. Benieuwd hoe dat gaat lopen maar bon.

Loonkost met en zonder IP reward is dezelfde. Enkel de belastingen voor de werknemer zijn significant minder, waardoor het nettoloon hoger uitvalt. Bovendien worden indexeringen zo snel mogelijk doorgerekend aan (eind)klanten voor zover het contract het toelaat.

Niet als je kiest om het loonverlies van de werknemer te compenseren. Dan verhoogt uw loonkost mogelijks significant. Wat het punt was dat men juist niet deed.

Niemand (of een heel beperkt clubje) compenseren is een keuze maar ook een risico. Het zijn meestal niet diegene die je wil zien vertrekken die andere oorden opzoeken. En diegene die je kwijt wil blijven rustig zitten :). Als er voldoende kritische massa vertrokken is krijg je de junior en medior profielen ook veel minder makkelijk van de bank.

Tuurlijk is dat een risico. Maar het kan gerust een berekend risico zijn in functie van de inschatting van vertrekken de klanten of niet. Of heck, mogen er klanten vertrekken.
Zeker omdat ik hoorde dat er toch wel wat krimp zat in de nood aan consultants.

Het ding is ook dat er heel veel kennis vertrekt. Van mij verwachten ze nu ineens dat ik een bepaalde technologie van een senior overneem die komende week vertrekt. Ik weet dit letterlijk een week en heb er nog nooit mee gewerkt. Benieuwd hoe dat gaat lopen maar bon.
Mja, dat is het zwemmen of verzuipen principe. Lukt dat niet, dan gooien ze wat kortingen of zo erop. In x van de gevallen lukt dat waarschijnlijk wel.

Terug
Bovenaan