Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ecuador had in 1990 een gdp van 15mjd usd. In 2021, 106mjd usd. En nu ligt het tegen de grond.
Uiteraard zijn er verbeteringen geweest, zelfs voor die regio's, maar tegelijk hangen ze weer aan een zijden draadje, ondanks een hogere gdp.
Je neemt cijfers die niet per capita zijn en niet inflatiegecorrigeerd.
De cijfers zijn: Belgie +51%, Ecuador +35% sinds 1990.

En GDP van Ecuador is 10x lager dan België.
Dergelijke arme landen zijn altijd vatbaarder voor instabiliteit en corruptie.
Dus GDP is inderdaad zeer belangrijk, bedankt dus om mijn punt te ondersteunen met uw voorbeeld.

Soit:
Daar klopt niets van.
Een subjectieve bevraging door de gezinsbond van de perceptie van gezinnen (nb. midden in de "energiecrisis" van mei 2022) die ze toevallig wilden om hun eis voor btw verlaging kracht bij te zetten, tegenover de rauwe en nergens betwiste cijfers dat België anno 2023 het hoogste mediane privévermogen van de OECD heeft, de werkloosheid op een historisch laagtepunt staat, en de reële nettolonen nooit zo hoog waren (minimumloon is in 2024 2000 knotsen. Zoek dat eens ergens in de wereld?).

Nog niet zo lang geleden kwam men toe met 1 loon om een gezin te onderhouden
Betwist je de harde cijfers dat gezinnen nu véél en véél rijker zijn dan vroeger in reële termen, en een veel hoger beschikbaar discretionair te besteden inkomen hebben?

Meer zeg ik er ook niet over. Nee gdp is niet geheel zaligmakend.
Neen, maar het is wel veruit de belangrijkste factor, naast institutionele stabiliteit en een zekere mate van herverdeling om dat GDP ten goede te laten komen van de brede bevolking.

Je neemt cijfers die niet per capita zijn en niet inflatiegecorrigeerd.
De cijfers zijn: Belgie +51%, Ecuador +35% sinds 1990.

En GDP van Ecuador is 10x lager dan België.
Dergelijke arme landen zijn altijd vatbaarder voor instabiliteit en corruptie.
Dus GDP is inderdaad zeer belangrijk, bedankt dus om mijn punt te ondersteunen met uw voorbeeld.

Daar klopt niets van.
Een subjectieve bevraging door de gezinsbond van de perceptie van gezinnen (nb. midden in de "energiecrisis" van mei 2022) die ze toevallig wilden om hun eis voor btw verlaging kracht bij te zetten, tegenover de rauwe en nergens betwiste cijfers dat België anno 2023 het hoogste mediane privévermogen van de OECD heeft, de werkloosheid op een historisch laagtepunt staat, en de reële nettolonen nooit zo hoog waren (minimumloon is in 2024 2000 knotsen. Zoek dat eens ergens in de wereld?).

Betwist je de harde cijfers dat gezinnen nu véél en véél rijker zijn dan vroeger in reële termen, en een veel hoger beschikbaar discretionair te besteden inkomen hebben?

Neen, maar het is wel veruit de belangrijkste factor, naast institutionele stabiliteit en een zekere mate van herverdeling om dat GDP ten goede te laten komen van de brede bevolking.
Kinderarmoede is sterk toegenomen op 20 jaar:

Dat is 12,6 procent van alle kinderen van die leeftijd. In twintig jaar tijd is dat aantal meer dan verdubbeld.

Ondanks onze veel hogere gdp t.o.v. 20 jaar geleden!

Of de hele uitleg hoe we idd rijker worden, maar toch steeds moeilijker rondkomen:

Shift naar 2verdienersmodel en duurdere huisvesting o.a. De middenklasse is wel degelijk uitgedund t.o.v. vroeger.

In 1985 behoorden nog meer dan vier op tien Belgen tot de kernmiddenklasse, vandaag is dat nog maar drie op tien. Het aandeel mensen dat in armoede moet leven, is tezelfdertijd sterk gestegen: van negen procent midden de jaren tachtig tot zestien procent vandaag. Dat betekent dat meer dan 1,7 miljoen Belgen vandaag in armoede leven.

Hierbij stopt het echt.

Laatst bewerkt:
Zelfs voor Ecuador vind je een heel spectaculaire stijging. GDP is verre van de enige indicator.
(Quasi elk Latijns-Amerikaans land moet alleen maar verbeterd zijn als we louter op het GDP verder gaan, ik betwijfel het sterk.)

Meanwhile neemt al 1 op de 8 Belgen anti-depressiva. Sterkste toename bij de jeugd.

En krijgen gezinnen het steeds moeilijker om rond te komen.
Dat is van uw posts te lezen.

Vorige week tijdens mijn wachtdienst met het dienstvoertuig naar de zwemles geweest.

Heeft daar iemand een foto van genomen, en naar mijn leidinggevende gestuurd.

In principe is het verboden om verplaatsingen te doen in je vrije tijd met het dienstvoertuig.
Al word het wel gedoogd tijdens de wachtdienst.

Mijn ergernis is vooral iemand die zich bezig houd met fotos te trekken en door te sturen. In mijn ogen is dit gewoon “klikken”

Dit moet al bijna iemand zijn die bij voor ons werkt, want hoe weet je anders dat dit een grijs gebied is, en waarom houd iemand zich hier met bezig?
Ze vinden hier al niemand die in de wachtdienst wil, ik ben al reeds 1/4 van de weken van wacht.

Ze verwachten in theorie dat je binnen het uur te plaatse bent. Gelukkig zijn ze flexibel.

Maar als je bij aanvang van de wachtdienst met je wagen naar uw werk rijd, en met het dienstvoertuig naar huis. Zou je nergens meer naartoe kunnen.

Belachelijke regelgeving, en nog belachelijkere mensen die gaan klikken.

Al meerdere keren liggen zeuren om mobiliteitsbudget (ik heb een bedrijfswagen en woon 10 km van het werk) maar dat werd altijd op de lange baan geschoven. Na veel vijven en zessen is dat op de algemene aandeelhoudersvergadering voorgesteld en afgeschoten door het directieteam. De reden is dat de voorwaarden rond thuiswerken (= min 60% thuiswerk) niet stroken met het beleid dat men wil voeren om juist meer mensen naar kantoor te laten komen. Iedereen werkt op dit moment 3 dagen thuis, 2 op kantoor. Dit veranderen zou de exodus alleen maar vergroten.

Zucht... enerzijds niet van toepassing want ik voldoe aan de andere voorwaarde maar ze zijn gewoon totaal blijven hangen in de oude manier van bedrijfsvoering. In plaats van mee te gaan met de tijd en dit te gebruiken als leverage om nieuwe werknemers aan te trekken. Nu wint niemand behalve weer extra frustraties. Another drup in the emmer which is bijna full.

Kinderarmoede is sterk toegenomen op 20 jaar:
Dat is het niet.
Wat wel sterk gewijzigd is met de jaren, is oa. de definitie van armoede.

Enkele criteria uit die 'studie': "elke dag verse groenten en fruit in het gezin" (daar voldoe ik ook niet aan...), "leeftijdsgebonden boeken thuis", etc.

En op basis van die criteria is er 45% armoede bij migratiekinderen, en minder dan 5% bij de rest.

Daar concluderen ze dan uit dat de laatste 20 jaar de armoede gestegen is.

Ik laat de oefening aan de lezer om te analyseren uit die gegevens wat de echte gestegen variabele is.

Ondanks onze veel hogere gdp t.o.v. 20 jaar geleden!
Je bent vergeten antwoorden op het gigantisch gestegen mediane loon, de laagste werkloosheid ooit, en het hoogste mediane privé vermogen.
Betwist je die cijfers?

Shift naar 2verdienersmodel en duurdere huisvesting o.a. De middenklasse is wel degelijk uitgedund t.o.v. vroeger.

In 1985 behoorden nog meer dan vier op tien Belgen tot de kernmiddenklasse, vandaag is dat nog maar drie op tien. Het aandeel mensen dat in armoede moet leven, is tezelfdertijd sterk gestegen: van negen procent midden de jaren tachtig tot zestien procent vandaag. Dat betekent dat meer dan 1,7 miljoen Belgen vandaag in armoede leven.
Allicht, als je de definities telkens aanpast.
Bv. "kernmiddenklasse" uitvinden op basis van een relatieve maatstaf dan kan je tot de conclusie komen 'dat er meer armen zijn" terwijl letterlijk iedereen er substantieel op vooruit gegaan is in reële termen.

Hierbij stopt het echt.
Dat zal het beste zijn.

Onthaal van de nieuwe werknemer.

In ‘t vloms.
Maar dat zijn 5 woorden :p
Indiensttreding. benoeming, aanstelling, .... Gewoon in het Nederlands.
Dat is niet wat onboarden wil zeggen.
Onboarding is "alle processen in het bedrijf die horen bij de indiensttreding van een nieuwe werknemer."

Dan vind ik onboarding wel korter.

Ecuador had in 1990 een gdp van 15mjd usd. In 2021, 106mjd usd. En nu ligt het tegen de grond.
Uiteraard zijn er verbeteringen geweest, zelfs voor die regio's, maar tegelijk hangen ze weer aan een zijden draadje, ondanks een hogere gdp.

Dus uw algemene stelling "gezinnen krijgen het steeds moeilijker" klopt langs geen kanten.:
Ook in Nl. zie je het:

Nog niet zo lang geleden kwam men toe met 1 loon om een gezin te onderhouden, is nu uiteraard niet meer waar. Nooit eerder zoveel burn-outs. Ondanks ons veel hogere gdp nu.
Meer zeg ik er ook niet over. Nee gdp is niet geheel zaligmakend.

Advocaat van de Duivel spelen.
Is het echt zo dat mensen niet rondkomen? Waarschijnlijk wel...maar komt dit omdat het leven zo duur geworden is?
Of komt het eerder omdat we in zo'n consumptiemaatschappij zitten en iedereen de laatste smartphone wilt, 2x/maand wil shoppen, wekelijks op restaurant wil gaan,... om erbij te horen.

Ik merk het bijvoorbeeld op het werk ook vaak. Hoe vaak er bij bepaalde collega's pakjes toekomen. Dat ik denk "op een maand tijd ontvangt gij meer pakjes dan ik op 2-3 jaar tijd". En dan openen ze het pakje op het werk en zie je het gelukshormoon in werking treden lol.
En vaak denk ik "Was de aankoop echt noodzakelijk? Of was het een impulsaankoop?". En niet dat mensen op het werk klagen over hun inkomen/dat ze niet rondkomen. Maar dan denk ik "mensen die in onderzoeken aangeven niet rond te komen, leggen die de prioriteiten wel juist?"

Dat is van uw posts te lezen.
Dan zal ik eens een percentje gaan opeisen bij de Pharma.
Dan kan ik morgen al stoppen met werken. (Kom ik hier nog meer mijn best doen, nog meer percentjes.)
Lees die studie van minerva/kul anders nog eens.
Ja ons inkomen is gestegen. Maar dat rijker zijn is relatief.
Als alles duurder wordt, vooral de huisvestiging tja.
De essentie is: nog niet zo lang geleden kon je met 1 inkomen een gezin onderhouden. Die met 1 inkomen nu, hinken alsmaar meer achterop.
Nu moet je een 2verdiener zijn, of je mag vastgoed vergeten. Vroeger kon datzelfde gezin met 1 inkomen tevens vastgoed verwerven.
Nee niet alles valt toe te wijzen aan definitieverandering.
Bij velen gaan de centen richting o.a. de huisvestiging, om dan geen reserves meer te hebben.

We moeten ons geen illusie maken. Men zal afkomen met 'nog meer en langer werken'. Al dan niet gepromoot met extra flexijobs.

(Soit, ik voel aankomen dat ze hier alles gaan verplaatsen. Niet bepaald de plaats hier. 😅 )

Goh deels wel. Nu heeft iedereen wel een mooie tv uiteraard. Zijn zaken meer bereikbaar dan voorheen.
Maar ik ken er genoeg die fulltime werken, best sober leven, en het dan nog moeilijk hebben, en die flexijobs nodig hebben voor de rest, of ze komen er niet. Als je al 800 euro huur moet betalen als alleenstaande, met een gewone pré, een paar tegenslagen hebt gehad....
Neem er nog eens een auto bij, die worden ook niet meer goedkoper...
Die leven ook voortdurend onder de stress.

Laatst bewerkt:
Krijg net een mail van de globale organisatie, gericht aan quasi iedereen van de EMEA en nala region.

en onderaan de mail

"Thanks for your continued support and if you have any questions, please reply to all to this email."

oh no he didn't?

Goh deels wel. Nu heeft iedereen wel een mooie tv uiteraard. Zijn zaken meer bereikbaar dan voorheen.
Maar ik ken er genoeg die fulltime werken, best sober leven, en het dan nog moeilijk hebben, en die flexijobs nodig hebben voor de rest, of ze komen er niet. Als je al 800 euro huur moet betalen als alleenstaande, met een gewone pré, een paar tegenslagen hebt gehad....
Neem er nog eens een auto bij, die worden ook niet meer goedkoper...
Die leven ook voortdurend onder de strstress
En ik heb genoeg (ex-) collega's die zagen en klagen over hun loon en dat het moeilijk is maar inderdaad de nieuwe iPhone willen (waarvoor de 'gewone' bedrijfsgsm van 500 euro te min is, elke maand op citytrip,...
Je hebt beide uiterste, maar mensen die klagen en zagen ga je altijd hebben.

En ik heb genoeg (ex-) collega's die zagen en klagen over hun loon en dat het moeilijk is maar inderdaad de nieuwe iPhone willen (waarvoor de 'gewone' bedrijfsgsm van 500 euro te min is, elke maand op citytrip,...
Je hebt beide uiterste, maar mensen die klagen en zagen ga je altijd hebben.
Mja, ken er ook die kakken omdat ze niet de betere salariswagen hebben.

Daartegenover staan er ook velen, als je eens vraagt om dan mee te komen fietsen, om ze wat uit hun sociaal isolement te halen:
"Kan geen fiets aanschaffen."
"Moet eerst met de auto tot daar rijden, kost me benzine, geld op."

De uitersten worden gewoon groter op zich ja.

Mja, ken er ook die kakken omdat ze niet de betere salariswagen hebben.

Daartegenover staan er ook velen, als je eens vraagt om dan mee te komen fietsen, om ze wat uit hun sociaal isolement te halen:
"Kan geen fiets aanschaffen."
"Moet eerst met de auto tot daar rijden, kost me benzine, geld op."
Of hun geld aan andere zaken willen spenderen natuurlijk.
Ik geef geld aan een nieuwe fiets, maar ga niet graag op vakantie dus spendeer daar weer minder aan.
wil je beide, tja, extra werken of klagen 😁
De uitersten worden gewoon groter op zich ja.
Geef ik u gelijk in.

Ben eens benieuwd wat jullie vinden van een medewerker die top werk levert maar steeds te laat komt.

Ben zelf zo 1tje geweest, was elke dag te laat als medewerker en het werd gedoogd. Maar zelf krijg ik er de kriebels van.

Veel hangt af van het type work ofc.

Ben eens benieuwd wat jullie vinden van een medewerker die top werk levert maar steeds te laat komt.

Ben zelf zo 1tje geweest, was elke dag te laat als medewerker en het werd gedoogd. Maar zelf krijg ik er de kriebels van.

Veel hangt af van het type work ofc.
Definieer te laat? Gaat het over 5 min of over 3 uur?

Enkel s'morgens of bvb ook in iedere meeting te laat komt opdagen?

Neem nu medewerkers die elke dag 15min te laat komen.
Als het geen werk is waar uw aanwezigheid zelf "deel van het werk" is (bvb bewaking, verpleging, receptie, support, ...), je niet te laat bent op meetings waar je aanwezigheid door bedrijfsprocessen noodzakelijk is, én je levert top werk af, lijkt me niet dat er echt iets mis is?

Kijk naar de resultaten, niet naar hoe lang iemand aan zijn bureau zit.

Neem nu medewerkers die elke dag 15min te laat komen.

Wat is "te laat". Er zijn dagen dat ik om 10h op kantoor kom en om 15h al terug naar huis ben. En dan aan een marathon van meetings begin om 18h tot 22h.

Of er zijn collega's die een ziek kind hebben of weet ik veel wat en die stoppen elke dag om 15h en die doen een blokje van 2h s avonds en 4h in het weekend.

We zijn toch allemaal volwassenen? Mijn ervaring leert dat mensen met verstand meestal pas kinderlijk en achterlijk beginnen te doen als je ze zo behandelt. Moest iemand mij verplichten om om 9.00 stipt te beginnen, dan stop ik een email typen in het midden van de zin om 17.00 en kan het project een dag vertraging hebben. Gelukkig ben ik wel om 9.00 begonnen :rolleyes:

Oke, iets meer specifiek. Mensen die enkel kunnen werken op werk zelf. Dus niet nog een paar uur kunnen inhalen thuis.

Pak een fabriekmedeweker bv

Terug
Bovenaan