Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Luchtspuwmanagement.
Ik zeg het al jaren: Te veel masters met nutteloze diploma's die mekaar aan bullshitjobs helpen. Waterhoofdorganisaties met personeelskosten die de pan uitswingen want de masters moeten natuurlijk vet betaald worden en uitvoerend personeel dat systematisch uitvalt door de veel te hoge werkdruk.
Jarenlang jeugdwerk gedaan, daar had je ook al groepjes dergelijke types die zichzelf pedagoog vonden en allerlei debiele ideeën lanceerden terwijl die kinderen gewoon wilden voetballen en kampen bouwen.

Ik zeg het al jaren: Te veel masters met nutteloze diploma's die mekaar aan bullshitjobs helpen. Waterhoofdorganisaties met personeelskosten die de pan uitswingen want de masters moeten natuurlijk vet betaald worden en uitvoerend personeel dat systematisch uitvalt door de veel te hoge werkdruk.
Jarenlang jeugdwerk gedaan, daar had je ook al groepjes dergelijke types die zichzelf pedagoog vonden en allerlei debiele ideeën lanceerden terwijl die kinderen gewoon wilden voetballen en kampen bouwen.
En als de PS z'n goesting krijgt, zullen net die masters op hun gemakske 32u draaien & dat zelfde uitvoerend personeel wss proberen forceren om dezelfde werklast te dragen op die 32u als ware het nog 38. :devilish:

Ik ben even niet meer mee, het eeuwenoude blue vs white collar gedoe draait nu om "uitvoerend" (dus ook bachelors?) vs masters? En de PS is de partij die de belangen van de masters dient?

Wel, deze zag ik niet aankomen. Snel de Internationale leren.

En als de PS z'n goesting krijgt, zullen net die masters op hun gemakske 32u draaien & dat zelfde uitvoerend personeel wss proberen forceren om dezelfde werklast te dragen op die 32u als ware het nog 38. :devilish:
Geen idee wat de PS hier nu mee te zien heeft?
Ik ben even niet meer mee, het eeuwenoude blue vs white collar gedoe draait nu om "uitvoerend" (dus ook bachelors?) vs masters?
Bwoh nee, niet "de masters" maar wel het overaanbod aan masters met jobs met weinig effectieve meerwaarde, een clubje dat zichzelf in stand lijkt te houden. Iets wat je toch vaak ziet bij overheden en grote organisaties met veel te veel tussenlagen.
(en ja, hier zit een hoop generaliseren en stereotypering in)

Niet getreurd, op een gegeven moment hebben ze door dat er iets scheelt.

Gevolg, ze dumpen een hoop consultants bij u om u te ondersteunen, die van toeten of blazen weten, op tijd weer weg zijn, en alles nog meer kapot hebben gemaakt.

--
Om het met de woorden van een vriendin te zeggen, die werkt als zelfstandige psychologe:
"Ik ben er zeker van dat onze gehele maatschappij gaat crashen."

Wel, ik ben er nog meer zeker van dan haar :D

Alles rijdt zich vast. Overal brokkelt steeds meer af. De echte uitdagingen moeten trouwens nog op ons afkomen.

Laatst bewerkt:
Heb dit bij geen enkele werkgever meegemaakt, maar misschien was het dan eerder puur toeval.
Het bedrijf waar ik nu voor werk, is opgesplitst in +20 sub-ondernemingen met uiteraard telkens bijhorend ondernemingsnummer.

Bijna ELKE factuur moet op een andere onderneming..ik word daar horendol van. Ging ik net naar de boekhouding om te vragen "weg, dit project..op welke onderneming moet dat nu?"... ze wisten het zelf ni.

Ergernis 2:
Onze verkopers 1-2 maand geleden: "We krijgen amper aanvragen, zo gaan we de doelstellingen niet halen. De marketing (ikzelf dus) moet echt meer zijn best doen"
Onze verkopers vandaag "How gast, doe nekeer normaal. We hebben 2,5x meer aanvragen dan normaal..dit krijgen wij niet verwerkt. Wij zouden binnen de 24u op aanvragen moeten antwoorden en krijgen ze pas na een week beantwoord. En als wij 10-12 afspraken per week met klanten hebben, zitten wij echt op onze limiet..en we draaien nu al 3 weken aan bijna 20 afspraken de week..".
En dan hebde de grote baas tegen de verkopers "Komaan eh, gelle laat de aanvragen liggen. Moet ik een extra verkoper aanwerven om ulle te helpen?"
Ik bekijk het vanop een afstand, omdat ik mij stilaan loskoppel van het bedrijf (aangezien ik er weg wil)..maar moet er soms om lachen. Den baas heeft nog nooit zo goed verkocht en tis nog ni genoeg.

Laatst bewerkt:
Ik werk bij een werkgever die buiten het werk niets om handen heeft. Alles staat in teken van 'het bedrijf'.
Hij wil ook een leuke sfeer creëren op de werkvloer door allerlei activiteiten met de collega's.

Op zich allemaal goed en wel; maar zo goed als al die activiteiten vinden plaats na onze werkuren....

• Elke maand 1x na de werkuren even kort samenzitten om elkaar wat opleiding te geven over een bepaald onderwerp op een 'luchtige' manier. Nadien gezellig samen gaan aperitieven en gaan eten.
  • Teambuilding: zaterdagochtend samenkomen om 7u, hele dag vol kinderlijke opdrachten. uiteraard 's avonds nog geen eten en een een stapje in het nachtleven gaan zetten. Liefst nog met een overnachting bij natuurlijk.
  • Nieuwjaardrink van het moederbedrijf in NL? Uiteraard op een vrijdagavond, en uiteraard pas vertrekken na de werkuren om als laatste toe te komen. Stel u voor dat we een halfuur vroeger zouden vertrekken en op tijd daar zouden zijn.
  • Nieuwjaardrink van onze afdeling? Uiteraard op een zaterdag, gevolgd door een 'stapje in het nachtleven'
  • Vergaderingen? Opleidingen? Uiteraard op een vrijdag om 14u, want die dag werken we maar tot 16u. (39-uren week). Iedereen weet dat dit uitloopt. Maar hey, dan drinken we achteraf eentje hé, want het is weekend. -> Nee, het is weekend. Ik wil naar mijn gezin.
  • Meermaals per jaar een dag in het weekend om iets leuks te gaan doen met z'n allen.
  • Oh ja, zijn vrouw klaagde dat ze nooit mee mocht: dus nu nog een bijkomende activiteit met de vrouwen erbij!!
  • Binnenkort zullen zijn kinderen ook wel meewillen
Komt daar dus bij dat op al die activiteiten bijna uitsluitend over het werk wordt gepraat, aangezien de baas niets anders kent.
Samen gaan eten zijn halve vergaderingen.

En dan maar verschieten als ik aangeef niet mee te willen omdat ik ook eens van een vrij weekend wil genieten met mijn gezin.
Snappen ze niet, we zijn toch een leuke groep?

/einde gezaag

Ik werk bij een werkgever die buiten het werk niets om handen heeft. Alles staat in teken van 'het bedrijf'.
Hij wil ook een leuke sfeer creëren op de werkvloer door allerlei activiteiten met de collega's.

Op zich allemaal goed en wel; maar zo goed als al die activiteiten vinden plaats na onze werkuren....

• Elke maand 1x na de werkuren even kort samenzitten om elkaar wat opleiding te geven over een bepaald onderwerp op een 'luchtige' manier. Nadien gezellig samen gaan aperitieven en gaan eten.
  • Teambuilding: zaterdagochtend samenkomen om 7u, hele dag vol kinderlijke opdrachten. uiteraard 's avonds nog geen eten en een een stapje in het nachtleven gaan zetten. Liefst nog met een overnachting bij natuurlijk.
  • Nieuwjaardrink van het moederbedrijf in NL? Uiteraard op een vrijdagavond, en uiteraard pas vertrekken na de werkuren om als laatste toe te komen. Stel u voor dat we een halfuur vroeger zouden vertrekken en op tijd daar zouden zijn.
  • Nieuwjaardrink van onze afdeling? Uiteraard op een zaterdag, gevolgd door een 'stapje in het nachtleven'
  • Vergaderingen? Opleidingen? Uiteraard op een vrijdag om 14u, want die dag werken we maar tot 16u. (39-uren week). Iedereen weet dat dit uitloopt. Maar hey, dan drinken we achteraf eentje hé, want het is weekend. -> Nee, het is weekend. Ik wil naar mijn gezin.
  • Meermaals per jaar een dag in het weekend om iets leuks te gaan doen met z'n allen.
  • Oh ja, zijn vrouw klaagde dat ze nooit mee mocht: dus nu nog een bijkomende activiteit met de vrouwen erbij!!
  • Binnenkort zullen zijn kinderen ook wel meewillen
Komt daar dus bij dat op al die activiteiten bijna uitsluitend over het werk wordt gepraat, aangezien de baas niets anders kent.
Samen gaan eten zijn halve vergaderingen.

En dan maar verschieten als ik aangeef niet mee te willen omdat ik ook eens van een vrij weekend wil genieten met mijn gezin.
Snappen ze niet, we zijn toch een leuke groep?

/einde gezaag
En als ge niet mee gaat zij je de rare van de groep die nooit mee activeiten doet.

En als ge niet mee gaat zij je de rare van de groep die nooit mee activeiten doet.
Exact dit.
En deze; ‘Maar als ge dan niet kunt, kunnen we misschien weekend erna proberen?’

En inderdaad, af en toe vind ik dat niet erg, en kan dat zelfs heel tof zijn; maar niet overdrijven hé.

‘t is het werk he, niet mijn beste vriendenclubje

‘t is het werk he, niet mijn beste vriendenclubje

Maar hoe is uw baas anders?
Als ge hem iets vraagt bv? Opslag etc?
Sommige bazen zien hun team/werknemers echt als hun roedel.

Blijkbaar ook geen reden om van werk te veranderen?
Ben er zeker van dat hij dat allemaal oprecht heel goed bedoelt.
Maar idd, niks buiten zijn werk om handen.

Dat zou voor mij al een reden zijn om te vertrekken.

Dat is een voordeel bij de overheid, alles tijdens de uren, en vaak nog dienstvrijstelling de rest van de dag. 😂

de werkvloer stuikt in elkaar.

Een zoveelste moordenaar van onze maatschappij, maar een vrij stille.

Naast al de problemen waar we reeds mee kampen.
Budgettaire putten, diploma-inflatie, ... we kunnen wel even bezig blijven met opsommen.
...
Kampen we met bedrijven/overheden die steeds minder goed functioneren.
De basics, uiteindelijk de fundamenten van alles, rotten gewoon weg.
"Ik ben er zeker van dat onze gehele maatschappij gaat crashen."

Wel, ik ben er nog meer zeker van dan haar :D

Alles rijdt zich vast.
Overal brokkelt steeds meer af.
De echte uitdagingen moeten trouwens nog op ons afkomen.
Als ik ooit een over the top cynische AI wil ontwikkelen, train ik hem gewoon uitsluitend op jouw Beyondgaming posts.
Meer dan voldoende materiaal :)

Meanwhile in de data: real GDP per capita Belgium.

belgium-gdp-per-capita-ppp@2x.png

Elke dag die daily meeting onder het mom van "the agile way of working"

Letterlijk iedereen komt aan de beurt: "Wat heb ik gisteren gedaan? Wat ga ik vandaag doen (en optioneel wat ben ik van plan morgen te doen?)"
Precies ne schoolmeester die met zijne stok ligt te zwaaien en hijgend in uw oor ligt mee te kijken naar wat je als student aan het doen bent.

Agile way of working. Allemaal leuk en wel. Maar er is ook zoiets als overkill onder het mom van "agile".
Als je elke dag moet zeggen wat je precies gedaan hebt en wat je gaat doen dan voelt dit voor mij aan als een gebrek aan vertrouwen.

Ik heb dan zin om nét minder te doen ipv meer zodat ik 100% zeker altijd 'iets' kan zeggen in den daily.
Doe zo'n meeting 2x per week of zo. Dat dagelijks doen noem ik gewoon 'tijdverlies' en 'tijdverspilling'.
Agile... ik heb op mijn vorige werk nog samengewerkt met mensen die zeiden "wij werken agile". Nooit iets gemerkt dat zij anders deden dan anderen nochtans...

Als ik ooit een over the top cynische AI wil ontwikkelen, train ik hem gewoon uitsluitend op jouw Beyondgaming posts.
Meer dan voldoende materiaal :)

Meanwhile in de data: real GDP per capita Belgium.

belgium-gdp-per-capita-ppp@2x.png
Zelfs voor Ecuador vind je een heel spectaculaire stijging. GDP is verre van de enige indicator.
(Quasi elk Latijns-Amerikaans land moet alleen maar verbeterd zijn als we louter op het GDP verder gaan, ik betwijfel het sterk.)

Meanwhile neemt al 1 op de 8 Belgen anti-depressiva. Sterkste toename bij de jeugd.
En krijgen gezinnen het steeds moeilijker om rond te komen.

Laatst bewerkt:
Zelfs voor Ecuador vind je een heel spectaculaire stijging.
Klopt niet.
Dat van Ecuador is 40% minder gestegen dan België sinds 1990, terwijl het op een veel lager absoluut niveau stond en dus gemakkelijk zou moeten zijn om vooruit te gaan (en momenteel is het GDP per capita PPP nog steeds 10x lager).
GDP is verre van de enige indicator.
(Quasi elk Latijns-Amerikaans land moet alleen maar verbeterd zijn als we louter op het GDP verder gaan, ik betwijfel het sterk.)
De meeste van die landen zijn dan ook sterk verbeterd de laatste 35 jaar.
Op vlak van kindersterfte, gezonde levensduur, beschikbaar inkomen, etc.

De landen die dat niet deden, zijn complete failed states (Venezuela).
En daar is het geluksniveau en migratierichting niet van die aard dat ze wijzen op een inverse relatie met GDP.

Meanwhile neemt al 1 op de 8 Belgen anti-depressiva.
In Ecuador en Afrika hebben ze daar geen geld voor.

Je kan beter kijken naar de revealed preferences van de wereldbevolking, waar men liefst wil gaan wonen.
Migratie richting West-Europa en de USA? Gigantisch.
Migratie richting andere landen? Veel lager of onbestaande.
Correlatie met GDP en richting van de migratie? Gigantisch.
Dus om te insinueren dat GDP (met sterke institutionele structuren) niet 1 van de belangrijkste factoren is in welvaart, of dat welvaart niet 1 van de belangrijkste factoren waar landen moeten naar streven, vind ik nogal twijfelachtig als je ziet waar wereldwijd mensen willen leven als ze de keuze krijgen.

En krijgen gezinnen het steeds moeilijker om rond te komen.
Ik geef je net cijfers dat we steenrijk zijn en maar blijven groeien in welvaart (en dus herverdelings capaciteit, gezondheidszorg, etc.).
En ik heb op het forum al 20x getoond dat de MEDIANE Belg de rijkste privé burgers zijn qua vermogen in de wereld en rijker en rijker worden.

Dus uw algemene stelling "gezinnen krijgen het steeds moeilijker" klopt langs geen kanten.

Off topic hier, maar aangezien je dat in elk topic die cynische hoogst twijfelachtige opinies blijft herhalen...

Laatst bewerkt:
Klopt niet.
Dat van Ecuador is 40% minder gestegen dan België sinds 1990, terwijl het op een veel lager absoluut niveau stond en dus gemakkelijk zou moeten zijn om vooruit te gaan (en momenteel is het GDP per capita PPP nog steeds 10x lager).

De meeste van die landen zijn dan ook sterk verbeterd de laatste 35 jaar.
Op vlak van kindersterfte, gezonde levensduur, beschikbaar inkomen, etc.

De landen die dat niet deden, zijn complete failed states (Venezuela).
En daar is het geluksniveau en migratierichting niet van die aard dat ze wijzen op een inverse relatie met GDP.

In Ecuador en Afrika hebben ze daar geen geld voor.

Je kan beter kijken naar de revealed preferences van de wereldbevolking, waar men liefst wil gaan wonen.
Migratie richting West-Europa en de USA? Gigantisch.
Migratie richting andere landen? Veel lager of onbestaande.
Correlatie met GDP en richting van de migratie? Gigantisch.

Ik geef je net cijfers dat we steenrijk zijn en maar blijven groeien in welvaart (en dus herverdelings capaciteit, gezondheidszorg, etc.).
En ik heb op het forum al 20x getoond dat de MEDIANE Belg de rijkste privé burgers zijn qua vermogen in de wereld en rijker en rijker worden.

Dus uw algemene stelling "gezinnen krijgen het steeds moeilijker" klopt langs geen kanten.

Off topic hier, maar aangezien je dat in elk topic die cynische hoogst twijfelachtige opinies blijft herhalen...
Ecuador had in 1990 een gdp van 15mjd usd. In 2021, 106mjd usd. En nu ligt het tegen de grond.
Uiteraard zijn er verbeteringen geweest, zelfs voor die regio's, maar tegelijk hangen ze weer aan een zijden draadje, ondanks een hogere gdp.

Dus uw algemene stelling "gezinnen krijgen het steeds moeilijker" klopt langs geen kanten.:
Ook in Nl. zie je het:

Nog niet zo lang geleden kwam men toe met 1 loon om een gezin te onderhouden, is nu uiteraard niet meer waar. Nooit eerder zoveel burn-outs. Ondanks ons veel hogere gdp nu.
Meer zeg ik er ook niet over. Nee gdp is niet geheel zaligmakend.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan