Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

16u: Telefoon van een aannemer.
Langverwachte offerte voor meerwerken die eerder werd geschat op maximum 20K, zou nu finaal op bijna 100K komen. Ik dacht dat ik het verkeerd begrepen had: "NineTEEN or NineTY?!" -> "NineTY!". Euh... :wtf:
And by the way: decision by tomorrow 4 PM. :unsure:
Wat voor een absolute kutsector is de bouw dat in zoiets meegegaan wordt zeg. Naar het einde van de werkdag toe eens bellen dat het 5 keer zoveel gaat kosten en je 24u later het moeten weten. Dat klinkt toch heel hard als de fuck you-prijs om het niet te moeten doen.

Het was een vreemde dag vandaag. Tot 16u geen enkel bommetje ontploft. Ik had bijna voor het eerst in de recente geschiedenis mijn geplande taken voor vandaag voltooid. Bizar. Bijna te mooi om waar te zijn. Morgen mijn vrije dag, ideaal.

16u: Telefoon van een aannemer.
Langverwachte offerte voor meerwerken die eerder werd geschat op maximum 20K, zou nu finaal op bijna 100K komen. Ik dacht dat ik het verkeerd begrepen had: "NineTEEN or NineTY?!" -> "NineTY!". Euh... :wtf:
And by the way: decision by tomorrow 4 PM. :unsure:
Euh wtf, waarom spring jij hiervoor? Als dit het eerste is wat die aannemer over een vervijfvoudiging van de prijs zegt, kan je toch niet ingaan op een absurde eis om binnen de 24u antwoord te hebben? Die aannemer kon de hoogste boom is.

Euh wtf, waarom spring jij hiervoor? Als dit het eerste is wat die aannemer over een vervijfvoudiging van de prijs zegt, kan je toch niet ingaan op een absurde eis om binnen de 24u antwoord te hebben? Die aannemer kon de hoogste boom is.
Ja, maar dan loop je het gigantische risico dat er zich een sneeuwbaleffect aan shit ontwikkelt:

- Aannemer krijgt geen beslissing
- Aannemer legt de werken stil en loopt naar een andere werf
- Werf loopt vertraging op
- Bouwheer reclameert
- Uw werkgever kan niet factureren
- Andere aannemers moeten beginnen wachten
- ...

En nu kunt ge zeggen: zet er een advocaat of iets anders op, maar dan wordt het nóg erger want dan ligt heel de boel stil.

En het kuttige? Gij als projectleider zijt altijd aan zet. Als gij niks doet, dan gebeurt er niks.

I know, ik heb zelf ook in de projectleiding gezeten in de bouw. Met de nadruk op gezeten.
Maar zoals als PL als als bedrijf moet je je grenzen aangeven. Ook als bedrijf kan je je niet zo onder druk laten zetten.

Ja, maar dan loop je het gigantische risico dat er zich een sneeuwbaleffect aan shit ontwikkelt:

- Aannemer krijgt geen beslissing
- Aannemer legt de werken stil en loopt naar een andere werf
- Werf loopt vertraging op
- Bouwheer reclameert
- Uw werkgever kan niet factureren
- Andere aannemers moeten beginnen wachten
- ...

En nu kunt ge zeggen: zet er een advocaat of iets anders op, maar dan wordt het nóg erger want dan ligt heel de boel stil.

En het kuttige? Gij als projectleider zijt altijd aan zet. Als gij niks doet, dan gebeurt er niks.
Dammned if you do, dammned if you don't.

Wat zijn de alternatieven?
  • Prijs vragen aan een andere aannemer op extreem korte termijn. Daar zijn we al sinds vanmorgen mee bezig. Stel dat we straks nog op tijd een prijs krijgen, dan zit je met de situatie van hoofdaannemer A die onderaannemer B heeft aangesteld om dat soort werken op zich te nemen. Alles onder strenge contractuele voorwaarden, met performantiegaranties, met deadlines, met boeteclausules, ... En dan komt daar buiten die contractuele afspraken een andere zelf-aangestelde onderaannemer C die zich plots zal moeien in de installatie van aannemers A en B. Die laatsten zullen hun handen daar volledig van aftrekken en heel uw contract staat op losse schroeven. Dan zit je juridisch in niemandsland. (Toch zijn we daar ook mee bezig om onderaannemer B onder druk te zetten zijn prijs te verlagen).
  • Het niet doen? Dat kost ons potentieel een veelvoud van die 100K. Wat is de variabele van deze kost? U mag 3 keer raden. Jawel, dit keer geen semi-overheidsinstantie maar een volwaardige overheidsinstantie die hun approval moeten geven op een bepaalde omvorming van het elektriciteitsnet. Iets waarbij "de verwachtte doorlooptijd" voor die approval 6 maanden is, maar nergens garanties voor worden gegeven. Of wat had je gedacht? We zitten intussen in de 7de maand. Want wat hebben ze gedaan? In maand 5 nog extra vragen gesteld "want het was toch nog niet zo duidelijk", lees: om zichzelf tijd te kopen. Want zo gaat dat bij overheidsinstanties. Terwijl wij volledig in het duister tasten over de finale beslissingsdatum voor hun approval. Ze lossen niets. Beslissen ze morgen? Dan is die 100K letterlijk in de vuilbak, samen met mijn vrije dag. Beslissen ze pas binnen 3 maanden? Dan hebben we met die 100K wellicht +500K bespaard.
Maar dat beseffen ze daar niet natuurlijk, in de ambtenarij. Hoog en droog in de ivoren toren. Niemand kan hen iets maken. Morgen beslissen? Overmorgen? Misschien hebben ze volgende maand wel eens goesting om ons dossier te bekijken, als de wind goed staat? Misschien stellen ze nog wel wat extra vragen. Who knows.
Eén ding is wel zeker: wie dààr 4/5 (of 3/5... 1/5) werkt, die is wél gegarandeerd van zijn rust. Dat gunnen ze zichzelf wel. Ten koste van véél verloren geld en véél verloren tijd en véél extra stress voor mensen die in de privé werken.

Je geeft zelf aan dat je eigenlijk geen andere optie hebt. Neem die offerte dan gewoon aan, zorg dat je de volgende keer niet in de hoek staat waar je eigenlijk niet anders kan dan je broek afsteken voor die aannemer, en geniet van uw dag.
Ook morgen draait de wereld door, met of zonder goedgekeurde offerte.

• Prijs vragen aan een andere aannemer op extreem korte termijn. Daar zijn we al sinds vanmorgen mee bezig. Stel dat we straks nog op tijd een prijs krijgen, dan zit je met de situatie van hoofdaannemer A die onderaannemer B heeft aangesteld om dat soort werken op zich te nemen. Alles onder strenge contractuele voorwaarden, met performantiegaranties, met deadlines, met boeteclausules, ... En dan komt daar buiten die contractuele afspraken een andere zelf-aangestelde onderaannemer C die zich plots zal moeien in de installatie van aannemers A en B. Die laatsten zullen hun handen daar volledig van aftrekken en heel uw contract staat op losse schroeven. Dan zit je juridisch in niemandsland. (Toch zijn we daar ook mee bezig om onderaannemer B onder druk te zetten zijn prijs te verlagen).
  • Het niet doen? Dat kost ons potentieel een veelvoud van die 100K. Wat is de variabele van deze kost? U mag 3 keer raden. Jawel, dit keer geen semi-overheidsinstantie maar een volwaardige overheidsinstantie die hun approval moeten geven op een bepaalde omvorming van het elektriciteitsnet. Iets waarbij "de verwachtte doorlooptijd" voor die approval 6 maanden is, maar nergens garanties voor worden gegeven. Of wat had je gedacht? We zitten intussen in de 7de maand. Want wat hebben ze gedaan? In maand 5 nog extra vragen gesteld "want het was toch nog niet zo duidelijk", lees: om zichzelf tijd te kopen. Want zo gaat dat bij overheidsinstanties. Terwijl wij volledig in het duister tasten over de finale beslissingsdatum voor hun approval. Ze lossen niets. Beslissen ze morgen? Dan is die 100K letterlijk in de vuilbak, samen met mijn vrije dag. Beslissen ze pas binnen 3 maanden? Dan hebben we met die 100K wellicht +500K bespaard.
Maar dat beseffen ze daar niet natuurlijk, in de ambtenarij. Hoog en droog in de ivoren toren. Niemand kan hen iets maken. Morgen beslissen? Overmorgen? Misschien hebben ze volgende maand wel eens goesting om ons dossier te bekijken, als de wind goed staat? Misschien stellen ze nog wel wat extra vragen. Who knows.
Eén ding is wel zeker: wie dààr 4/5 (of 3/5... 1/5) werkt, die is wél gegarandeerd van zijn rust. Dat gunnen ze zichzelf wel. Ten koste van véél verloren geld en véél verloren tijd en véél extra stress voor mensen die in de privé werken.

Je beseft dat je (zonder zicht te hebben op de hele case) hiermee dus gewoon al de enige logische conclusie aangeeft, gewoon verder moet gaan met de offerte die je hebt, en eventuele fallout maar moet overlaten aan zij die hun boterham verdienen met het uitvechten van dergelijke cases?
Just sayin...

Zijt ge daar weer ja... Ik ben ambtenaar en onze meest voorkomende deadline ligt op 2 uur.
Maar ja, wij laten mensen gerust tijdens hun verlof of 4/5de, want dan zorgen wij dat iemand anders back-up is daarvoor. En dat heeft niets met ambtenarij te maken, maar met efficiënt werken. Want als iemand niet in verlof is, maar tegen een boom geknald dan kun je die niet even bellen en dan moet die oplossing er ook zijn.

Dus eerst zit je te ranten op het feit dat je wordt geambeteerd op je vrije dag en daarna ga je ranten dat het godgeklaagd is dat de ambtenaren niet geambeteerd worden op hun vrije dag? 🤨

Ik zwier u hier op de ignore-list hoor. Dat is hier een oneindige cyclus van signalen afgeven dat het écht niet meer gaat, posters hier die zeggen "ga naar de dokter en laat u thuisschrijven enzoverder enzovoort", gij die dat straal negeert en dan weer compleet over the top komt ranten op één of andere groep die wat heeft gedaan dat in uw verkeerd keelgat schiet. Veel succes verder, wees gerust, de crash komt nog.

Dus eerst zit je te ranten op het feit dat je wordt geambeteerd op je vrije dag en daarna ga je ranten dat het godgeklaagd is dat de ambtenaren niet geambeteerd worden op hun vrije dag? 🤨

Ik zwier u hier op de ignore-list hoor. Dat is hier een oneindige cyclus van signalen afgeven dat het écht niet meer gaat, posters hier die zeggen "ga naar de dokter en laat u thuisschrijven enzoverder enzovoort", gij die dat straal negeert en dan weer compleet over the top komt ranten op één of andere groep die wat heeft gedaan dat in uw verkeerd keelgat schiet. Veel succes verder, wees gerust, de crash komt nog.
Het zal hem leren

Gezien jij die 100k niet moet leggen snap ik echt niet waarom je je zo druk maakt. Tegen uw baas en klant zeg je gewoon: we hebben optie x met als voordeel dit en nadeel dat en we hebben optie y met voordeel dat en nadeel dit. Gelieve een keuze te maken. Zo niet kan ik niet verder. Alsof jij iets kan doen aan het feit dat die aannemer opeens meer wil of dat een bepaalde overheidsdienst niet snel genoeg een beslissing neemt. Alsof ge echt elke last van de wereld moet dragen.

Dat heb je dan compleet verkeerd begrepen. Bewust of onbewust.

De kern van mijn boodschap is: trek de omstandigheden en/of het beslissingsklimaat tussen overheid en privé gelijk. Nu is het keer op keer hetzelfde: de overheid die vanuit een machtspositie zichzelf alle comfort toe-eigent op vlak van ongedefinieerde doorlooptijden en daarmee alle overlast afwentelt op mensen in de privé. Het extra comfort van de ene wordt cash betaald d.m.v. extra stress voor de andere.

Concreet: ik had hier 90% van mijn rants niet moeten plaatsen indien:
  • Overheidsorganisaties zich zouden gedragen als privé-bedrijven. En dus die eerste semi-overheidsorganisatie geen nalatigheidsfouten had gemaakt (en er vervolgens nog eens tergend lang over doet om hun eigen fouten toe te geven én ernaar te handelen terwijl wij met het mes op de keel staan) en de tweede overheidsorganisatie een deadline had gezet op hun eigen doorlooptijd van hun eigen procedures. OF
  • Privébedrijven zich mogen gedragen als overheidsinstanties. Geen deadlines en niemand kan mij iets maken, want ik bepaal. OF
  • Allebei ergens meeten in the middle.
Het maakt mij zelfs niet uit welke van de drie opties. Maar tenminste ergens een level playing field, als we hier nog iets willen gerealiseerd krijgen in onze West-Europese contreien met gigantische, wijdverspreide overheidsvehikels die werkelijk overal met hun tentakels tussen zitten. Die zorgen voor een enorme investeringsonzekerheid.

Dat verschil tussen beiden maakt het echt toxisch en geeft een enorm frustrerend gevoel van machteloosheid waarbij je altijd aan het kortste eind trekt. Dit is niet alleen in mijn sector zo maar is een minstens even grote frustratie die naar voor kwam bij de recente boerenprotesten overigens.

Laatst bewerkt:
De kern van mijn boodschap is: trek de omstandigheden en/of het beslissingsklimaat tussen overheid en privé gelijk. Nu is het keer op keer hetzelfde: de overheid die vanuit een machtspositie zichzelf alle comfort toe-eigent op vlak van ongedefinieerde doorlooptijden en daarmee alle overlast afwentelt op mensen in de privé. Het extra comfort van de ene wordt cash betaald d.m.v. extra stress voor de andere.
Dus je klaagt eigenlijk dat je afhangt van een overheidsbedrijf die hun eigen deadlines en voorwaarden oplegt, nadat je werkgever zelf door een privé-bedrijf het mes op de keel gezet werd met een extreem korte deadline en daardoor de overlast op jou afwentelt?

Maar het is de schuld van de overheid hoor!

Je weet wel, van dat project die ik op mijn CV wil zetten voor ik een andere job zoek.
Heb je er eigenlijk al eens bij stilgestaan dat dit ook in uw nadeel kan draaien op termijn, na uw vertrek?

Ik stel mij hier voor dat je aan één of ander prestigieus openbaar bouwwerk hebt meegewerkt. Niet zelden komen die achteraf eens in het nieuws:
Ontwerpfouten in project X leiden tot geluidsoverlast.
Fouten bij bouw zorgen voor hogere onderhoudskosten, waterinsijpeling, ...
Ik zeg niet dat dat hier het geval zal zijn, noch dat jij daar verantwoordelijk voor bent.

Maar de heilige Graal waar je hier op uit bent kan ook uitdraaien als een dikke sigaar die je nog lang mag smoren.

Ik denk dat de projectleider van de Boeing 737 Max zijn CV ook wel stilletjes aangepast zal hebben, want dit soort toestanden kan je nog decennia achtervolgen in je carrière.

Bekijk de zaak toch eens nuchter, denk aan jezelf, en trek je conclusies.

Dus je klaagt eigenlijk dat je afhangt van een overheidsbedrijf die hun eigen deadlines en voorwaarden oplegt, nadat je werkgever zelf door een privé-bedrijf het mes op de keel gezet werd met een extreem korte deadline en daardoor de overlast op jou afwentelt?

Maar het is de schuld van de overheid hoor!
Ge ziet toch wel dat de prive realistischere deadlines geeft. Morgen willen we antwoord.

Heb je er eigenlijk al eens bij stilgestaan dat dit ook in uw nadeel kan draaien op termijn, na uw vertrek?

Ik stel mij hier voor dat je aan één of ander prestigieus openbaar bouwwerk hebt meegewerkt. Niet zelden komen die achteraf eens in het nieuws:

Ik zeg niet dat dat hier het geval zal zijn, noch dat jij daar verantwoordelijk voor bent.

Maar de heilige Graal waar je hier op uit bent kan ook uitdraaien als een dikke sigaar die je nog lang mag smoren.

Ik denk dat de projectleider van de Boeing 737 Max zijn CV ook wel stilletjes aangepast zal hebben, want dit soort toestanden kan je nog decennia achtervolgen in je carrière.

Bekijk de zaak toch eens nuchter, denk aan jezelf, en trek je conclusies.
Of gewoon nog maar dat men weet dat project x zoveel over budget geweest is. Men draait dit wel altijd in iemands schoenen. Hoewel ik denk dat mac gewoon doet uit een eergevoel en eigenlijk gewoon geen persoon is om er zijn voeten aan te vegen. Maar jammer genoeg lijkt de rest dit te weten en maakt men daar gretig misbruik van.

Terug
Bovenaan