Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik had het over onze bedrijfscultuur, was niet mijn intentie om dat overal door te trekken. Bij ons zie ik iemand die daar niet in meegaat niet snel doorgroeien.
Cava, zo een bedrijven bestaan er inderdaad.

I present to the jury exhibit one:

1ef437da419988ebddf39506b6710a4c4b0623f024d96efedcc572c4ef3361d9.jpg

Sorry :unsure:
Ik heb mij inderdaad laten meeslepen :angry:. Ik denk dat ik te weinig werk heb ofzo :unsure:.

Terwijl normaal:
e64c6edb3c5db532f2586a2542ff5268.gif

Zoals ik dus zei =>

Waarom dan direct de klepel moet doorslaan naar zaken zoals volgende, ontgaat mij toch hoor:
Dat is een frustratie van sommigen die hier geuit wordt.

Bij mij is dat meer concreet een veralgemening van het gevoel dat ik bij enkele mensen heb en waar we onlangs op het werk weer mee geconfronteerd zijn op verschillende manieren. Uiteraard is niet iedereen in het hoge management een ultieme asshole die ik liefst naar de maan zou katapulteren. Ik zeg in die post dat als je zo 2 mensen in een managementteam hebt, het al genoeg kan zijn om de sfeer en werkdruk om zeep te helpen.

Een tijd terug zat er 's middags eens een c-level manager mee aan tafel. Daar kwam ook een monoloog van 30 minuten uit over alle fantastische (en vooral heel dure) reizen die die al gemaakt had waar letterlijk niemand om gevraagd had of een boodschap aan had. Onze CEO is echter wel een top persoonlijkheid die zich inzet voor een hoop duurzaamheidsprojecten en het bedrijf probeert te gebruiken om maatschappelijk ook iets te betekenen. Daar kan ik enkel respect voor hebben.

Maar als het helpt gaat daar toch een zekere positieve selectie op gebeuren? Daarom is niet iedereen in die rol zo, maar een zekere correlatie lijkt me dan toch niet zo vergezocht. Waren er ook geen studies dat er meer mensen met psychopathische trekken te vinden zijn onder bedrijfsleiders?

Is dat niet vrij gelijkaardig aan de veralgemening dat je meer alternatieve mensen, die minder inzitten met geld, zal vinden onder bv. sociaal assistenten?

Dat gaat allemaal waarschijnlijk niet over gigantische trends, maar gewoon afwijkingen ten opzichte van de brede bevolking. En dat is natuurlijk allemaal vooral buikgevoel hé, dus ik zou het niet te serieus nemen.

Die correlatie tussen psychopatische trekken en bedrijfsleiders lijkt me niet zo vergezocht: mensen die figuurlijk over lijken gaan, zullen in bepaalde omgevingen meer succes hebben dan anderen. Maar het omgekeerde (zowat elke bedrijfsleider is een psychopaat) is gelukkig niet het geval.

En om wat nuancering te brengen, ook in de sociale sector zitten er behoorlijke aantallen a-holes eerste klasse. Heb ik toch al vaker gehoord van mensen die 10-20 jaar in die sector werken. Om maar te zeggen dat de "trends" behoorlijk tegen het buikgevoel of tegen de logica kunnen in gaan.

CEO die zijn wekelijkse nieuwsbrief stuurt.. het viel me op dat deze rechtstreeks naar junk map ging deze keer. Dat hebben ze snel recht gezet :rolleyes:

CEO die zijn wekelijkse nieuwsbrief stuurt.. het viel me op dat deze rechtstreeks naar junk map ging deze keer. Dat hebben ze snel recht gezet :rolleyes:
Het grappige is wel dat bovenaan die mails zo een waarschuwing staat: "U ontvangt niet vaak e-mail van [email protected]. Meer informatie over waarom dit belangrijk is"

Ik heb wel een "regel" in m'n outlook gezet zodat die mails van hem automatisch als gelezen gemarkeerd worden en naar m'n prullenbak gaan. Kheb daar nog nooit iets van gelezen.

Afgelopen week te horen gekregen dat onze huidige ploegbaas stopt, heeft elders werk gevonden.
Dat word dus weer een heel gedoe om een nieuwe te vinden.
En in tussentijd kan ik weer zitten rijden en doen ...
Komende week is al zijn laatste week, dan mag heb stoppen. Had echt gedacht en eigenlijk gehoopt dat ze hem wat langer gingen daar houden.
Ale, nu ben ik precies aan de beurt, nu gaan ze mij beginnen kloten.
Het is dat ik de collega's niet graag in de steek laat, anders zou ik zeggen dat ze de pot op kunnen en alles zelf oplossen.
En dus zoals ik al zei, nu gaan ze mij beginnen kloten.
Gisteren kreeg ik telefoon dat ik komende week niet mag gaan werken omdat ik nog overuren (van vorig jaar) moet opnemen, dat terwijl ik die zeker op krijg, maar ze zijn de laatste weken echt moeilijk aan het doen en zaken zitten verdraaien waardoor ik volgens hen minder overuren terug gepakt heb dan ik in werkelijkheid al gedaan heb.

En dus zoals ik al zei, nu gaan ze mij beginnen kloten.
Gisteren kreeg ik telefoon dat ik komende week niet mag gaan werken omdat ik nog overuren (van vorig jaar) moet opnemen, dat terwijl ik die zeker op krijg, maar ze zijn de laatste weken echt moeilijk aan het doen en zaken zitten verdraaien waardoor ik volgens hen minder overuren terug gepakt heb dan ik in werkelijkheid al gedaan heb.
Ik ben niet zeker of ik het goed begrijp, maar krijgt gij nu niet gewoon meer (betaalde) vakantie dan gij denkt dat ge verdient?
Als ja: Goed toch?

Ik ben het hier kotsmeug op het werk, bijna elke dag kom ik met frustraties thuis. Tijd voor iets anders.
De enige weg vooruit nog in het leven tegenwoordig, op naar minder slecht.
Nog steeds slecht, maar gewoon... minder slecht.

---
Het is mij destijds ook gelukt. Minder slecht.

Als men vraagt: "denk je dat het op een ander beter gaat zijn? Gras gruuner en zoe?"
Jij: "minder slecht!"

Laatst bewerkt:
Ik deel hetzelfde gevoel. Ik heb ook moeite met sommige sales- of hoge kaderprofielen, vooral wanneer ze in groep zijn. Dan is het vaak een wedstrijdje Schone Schijn.

Op zich vind ik dat niet onlogisch. Om zulke posities in te vullen moet er iets zijn wat je meer dan anderen drijft om het te doen. Beter willen overkomen dan anderen, is dus voor sommigen één van de drijfveren om daar te geraken. Als ik naar bv. jouw uitleg of ook mezelf kijk, stel ik vast dat we het sop de kolen niet waard vinden. Voor de schijn wil je niet hogerop komen, je zou het enkel voor jezelf doen, om een mogelijk nog boeiendere dagvulling te hebben. Als je vaststelt dat het je ook een hoop shit (aan vervelende interacties) zou opleveren, moet je al extreem gepassioneerd zijn door je job om het het nog waard te vinden voor jezelf.

Mijn n+1 is iemand zoals jij en ik, en heeft het ook soms over de absurditeit van de hele ratrace met mij. Mijn visie hierop is dat het genoeg is dat je in een management 2 alpha's hebt die niet voor mekaar willen onderdoen om de rest ook mee te sleuren in een race. Het enige wat daar bij ons mee bereikt is, is dat iemand op niveau n+1 is uitgevallen met burn-outklachten en dat een gigantisch zwaar dossier is binnengetrokken door twee van die alpha's waarbij de rest nu de shit achter hun rug kan gaan opkuisen en we onze broek scheuren aan dat dossier.

Echt.

Ik heb dit gevoel nog veel meer bij sales dan bij hogere managers. Die laatsten zijn meestal verstandig genoeg om te weten dat ze zulk gedrag niet moeten vertonen, kijken ook meer naar de groepssfeer, ...

Maar (sommige) sales gedragen zich echt als coke-doorsnoven opgefokte fitness-boyzzzz. Ik heb al een paar keer telefoon gehad van een sales omdat ik ze, in hun ogen, in operationele fase niet genoeg had betrokken bij de projecten. Dan spreken ze bezitterig over "HUN" klanten, en dat wij die moeten soigneren omdat ze anders er nooit meer iets aan kunnen verkopen, en dat ze van alles op de hoogte moeten zijn, en gaan ze zich zelfs moeien in hoe we ons werk moeten doen, ...

Eén keer was het erover en heb ik het laten escaleren naar mijn n+1, via de sales-manager heeft dit uiteindelijk tot het ontslag geleid van die persoon. Was blijkbaar al niet de eerste keer. Toxisch gedrag.

Onlangs ook weer stevig weerwerk moeten bieden op een andere sales-collega. Op één vlak had hij een punt, maar op de 5 andere dingen die hij daarbij sleurde heb ik hem moeten terugduwen en op zijn plaats zetten.
Ik vraag mij soms af hoe zulke telefoontjes binnenkomen bij mijn junior-collega's.

Laatst bewerkt:
Echt.

Ik heb dit gevoel nog veel meer bij Sales dan bij Hogere managers. Die laatsten zijn meestal verstandig genoeg om te weten dat ze zulk gedrag niet moeten vertonen, kijken ook meer naar de groepssfeer, ...

Maar (sommige) sales gedragen zich echt als coke-doorsnoven opgefokte fitness-boyzzzz. Ik heb al een paar keer telefoon gehad van een sales omdat ik ze, in hun ogen, in operationele fase niet genoeg had betrokken bij de projecten. Dan spreken ze bezitterig over "HUN" klanten, en dat wij die moeten soigneren omdat ze anders er nooit meer iets aan kunnen verkopen, en dat ze van alles op de hoogte moeten zijn, en gaan ze zich zelfs moeien in hoe we ons werk moeten doen, ...

Eén keer was het erover en heb ik het laten escaleren naar mijn n+1, via de sales-manager heeft dit uiteindelijk tot het ontslag geleid van die persoon. Was blijkbaar al niet de eerste keer. Toxisch gedrag.

Onlangs ook weer stevig weerwerk moeten bieden op een andere sales-collega. Op één vlak had hij een punt, maar op de 5 andere dingen die hij daarbij sleurde heb ik hem moeten terugduwen en op zijn plaats zetten.
Ik vraag mij soms af hoe zulke telefoontjes binnenkomen bij mijn junior-collega's.
Hier ook zoiets meegemaakt enkele jaren terug.

We hadden contracten van bepaalde duur die soms verlengd moesten worden wanneer de termijn verstreken was, en dit gebeurde dan steeds aan dezelfde legale voorwaarden. Door een wetswijziging mochten we die verlenging echter vanaf een bepaald moment niet meer uitvoeren omdat contracten met zulke voorwaarden niet meer mochten worden afgesloten of vernieuwd. Er diende dus een volledig nieuw contract met gewijzigde voorwaarden opgemaakt te worden, wat iets minder voordelig was voor de klant.

Een AM vroeg alsnog om de berekening voor verlenging van 1 contract aan de oude voorwaarden te doen. Ik liet aan de account manager weten dat we de vraag niet konden uitvoeren, met verwijzing naar enkele recente andere cases waarbij we hetzelfde voorhadden en in bijlage de letterlijke richtlijnen van onze legale dienst. Belde die account manager naar mij om te zeggen dat ik dan aan de klant mocht vertellen dat de aanvraag niet werd goedgekeurd, want dat die AM het zelf niet wilde doen. :laugh: We spreken hier over een account manager met 25 jaar ervaring die mij -ik had goed 2 jaar ervaring- wilde doen opdraven om 'slecht' nieuws te brengen omdat hij dat 'niet kon maken tegenover die klant' (sic). Gast. :laugh: Hoe komt ge als AM bij een klant over wanneer ge iemand anders moet sturen om te vertellen dat een aanvraag gewoon legaal niet mag aanvaard worden.

Het probleem was dus niet dat die klant de uitleg van de AM niet begreep, het probleem was dat de AM het 'slechte' nieuws niet wilde brengen en dan maar een andere zondebok zocht om geen gezichtsverlies te lijden. Ik vind het meer dan degoutant dat iemand wiens job het is om de relatie tussen klant en ons bedrijf te onderhouden enkel het goede nieuws wil komen verkondigen. Het nieuws moest sowieso overgebracht worden, dat ging die AM dus puur om het niet geassocieerd willen worden met 'slecht nieuws'. Echt degoutant. :laugh:

Ik heb die AM afgelopen weken nog een paar keer gezien. Z'n neus hangt er nog steeds aan en hij heeft nog steeds genoeg geld om in chique kostuums te verschijnen. Het zal dus allemaal wel zijn meegevallen.

Quasi heel de voormiddag zitten werken aan een addendum op een contract. Lees: heel gevoelige materie waarbij je elke zin, elk woord en elk leesteken heel zorgvuldig moet wikken en wegen. Waarbij je niets over het hoofd mag zien. Het type teksten die je, eens opgesteld, geen twee keer wil opstellen.

Met mijn stomme kop eerst die mail opgesteld en dan die Word-file in bijlage gestoken. Daarna ter controle nog eens dat Word-document geopend vanuit mijn e-mail. Gemerkt dat er nog heel wat moest aangepast worden en in dat bestand dus nog 2 uur zitten verder werken. Ondertussen niet meer beseffend dat ik in die bijlage aan het werken was. Daarna afgesloten en op "opslaan" geklikt, in de veronderstelling dat ik die Word-file op de server heb opgeslaan.
Terug naar mijn mail gegaan, oude bijlage verwijderd (waarin die aanpassingen dus zaten) om mijn nieuwe versie erin te steken. Dan uiteraard gezien dat mijn 2 uur werk voor niets is geweest.

Joepie.

Hoe moet ik dat nu weer timetracken? Onder de noemer: "buffertijd om niet-opgeslagen bestanden opnieuw op te stellen?". :sarcastic:

Mijn vermoeidheid (zie andere topics) zorgt ervoor dat ik wel vaker dit soort fouten maak. Weer non-billable uren die ik moet inhalen. Weer overwerken 's avonds. Adding an extra layer of vermoeidheid waardoor nog meer zulke fouten volgen. Een negatieve spiraal.

Quasi heel de voormiddag zitten werken aan een addendum op een contract. Lees: heel gevoelige materie waarbij je elke zin, elk woord en elk leesteken heel zorgvuldig moet wikken en wegen. Waarbij je niets over het hoofd mag zien. Het type teksten die je, eens opgesteld, geen twee keer wil opstellen.

Met mijn stomme kop eerst die mail opgesteld en dan die Word-file in bijlage gestoken. Daarna ter controle nog eens dat Word-document geopend vanuit mijn e-mail. Gemerkt dat er nog heel wat moest aangepast worden en in dat bestand dus nog 2 uur zitten verder werken. Ondertussen niet meer beseffend dat ik in die bijlage aan het werken was. Daarna afgesloten en op "opslaan" geklikt, in de veronderstelling dat ik die Word-file op de server heb opgeslaan.
Terug naar mijn mail gegaan, oude bijlage verwijderd (waarin die aanpassingen dus zaten) om mijn nieuwe versie erin te steken. Dan uiteraard gezien dat mijn 2 uur werk voor niets is geweest.

Joepie.

Hoe moet ik dat nu weer timetracken? Onder de noemer: "buffertijd om niet-opgeslagen bestanden opnieuw op te stellen?". :sarcastic:

Mijn vermoeidheid (zie andere topics) zorgt ervoor dat ik wel vaker dit soort fouten maak. Weer non-billable uren die ik moet inhalen. Weer overwerken 's avonds. Adding an extra layer of vermoeidheid waardoor nog meer zulke fouten volgen. Een negatieve spiraal.
als je die nieuwe bijlage opent in Word en dan via bvb save as uitzoekt waar dat bestand staat (%TEMP% ofzo waarschijnlijk), is de kans groot dat je je gewijzigde versie nog wel kan terugvinden.

Toch ook wel een stevig potje veralgemenen in de posts hierboven hoor :rolleyes:.
Ik zit zelf op dat niveau en deels in een sales rol, dus voel me aangesproken.

Helpt het om een groot ego te hebben en het goed te kunnen uitleggen (en als gevolg dus ook "zijn er zo veel")?
Absoluut ja (zelf ook schuldig aan).

Wil dat daarom zeggen dat de algemene houding daar oppervlakkige backstabbende alles meegraaiers zonder scrupules zijn?
Absoluut nee, niet meer of minder dan andere posities. En net zoals op die andere posities zijn er bedrijven waar ge daarmee wegkomt, en bedrijven die dat afstraffen.

C-level hier ook en QFT (al voel ik me geeneens aangesproken).

Dergelijk gedrag is geen algemeen kenmerk van senior/execs/C-s, dat is gewoon een uitwas van de bedrijfscultuur. Als dat gedrag getolereerd en zelfs gepropageerd wordt, dan zit je duidelijk bij het verkeerde bedrijf en dan is de boodschap heel eenvoudig (tenzij je de ambitie én het mandaat hebt om dat om te slaan): get out.
Hetzelfde geldt trouwens voor organisaties die voor hun leadership enkel op zoek zijn naar de "primus inter pares"-types.

Dat je in die posities zelfvertrouwen nodig hebt (wat vaak vertaald wordt als "ego"), is evident, maar de mensen die een onzekere, niet standvastige leider zoeken, kan je op één hand tellen.

Al bijna een jaar in een nieuw team dat voor 90% uit Amerikaanse Indiërs bestaat, waaronder mijne baas en de collega waar ik het meest mee moet samenwerken. Zelfs na een jaar versta ik nog altijd nauwelijks wat die collega zegt, en ook bij mijn baas moet ik toch altijd goed luisteren om te begrijpen wat hij bedoelt. In meetings vergooi ik de helft van mijn hersencapaciteit gewoon aan het ontcijferen van wat er gezegd wordt...

Terug
Bovenaan