Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

"tot het einde der tijden moet je wel een beetje relativeren". Er is nog altijd een significante kans dat die lonen gelijk getrokken worden los van indexaties.

Goh elke loonsonderhaling word hier van elkaar gezien. Veel collega's zijn vrij open met elkaar en in de 10 jaar dat ik hier werk is al elke opslag van het type "ge krijgt er 150 bij" geweest. nog nooit "we ronden het af naar het bovenliggende hondertal" of "we trekken het gelijk naar u andere collega".

niet dat het niet kan, maar ik heb er hier nog nooit van gehoord.

Goh elke loonsonderhaling word hier van elkaar gezien. Veel collega's zijn vrij open met elkaar en in de 10 jaar dat ik hier werk is al elke opslag van het type "ge krijgt er 150 bij" geweest. nog nooit "we ronden het af naar het bovenliggende hondertal" of "we trekken het gelijk naar u andere collega".

niet dat het niet kan, maar ik heb er hier nog nooit van gehoord.

Welja, dan zal het na een jaar of 3-4 eens 150 ipv 100 zijn en is het fietsakkefiet(s)je toch al weer vergeten ? Ga je strijden om 2 euro per maand ?

mgr: "We gaan dit proces eens aanpakken zie, misterv, kunt gij eens kijken om dat allemaal te digitaliseren zodat die niet meer op papier werken en dat allemaal een beetje vlotter loopt"
MisterV bekijkt de processen die daarachter zitten, hoe die diensten dat aanpakken enzoverder.
MisterV: "Beste mgr, de manier waarop dat dat hier wordt aangepakt is chaotisch en trekt op niks. De werking van die diensten gaat omgegooid moeten worden en er gaat geschoven moeten worden met functies en verantwoordelijkheden, we mogen daar al van software tegenaan smijten, dat gaat niks oplossen aan hoe de mensen werken."
mgr: "Doet gij dat maar, ge moogt van mij met die diensten samenzitten daarover. Ik ga zelf geen enkele visie/beslissing/... uitdragen of communiceren richting die diensten."
MisterV: "Ik ben IT en project manager, geen diensthoofd, clusterhoofd of whatever van die mensen, ik heb daar geen enkele zeggenschap over. Ik wil samenzitten met die mensen en daar eens mijn gedacht over zeggen maar het effectief aanpassen van die werkprocessen en dat uitrollen in hun diensten is aan hen. Software werkt ter ondersteuning van hun werking, is de werking niet ok dan gaat die software daar niks aan veranderen."
Diensthoofden e.d.: "Wij hebben daar geen tijd/goesting/interesse in, rol maar gewoon die software uit, het zal wel vanzelf beter gaan dan."
MisterV rolt de software uit en moh, het draait vierkant, wie had dat gedacht? 🤷‍♂️

Zo kweek je idd mensen die zich geen hol meer aantrekken van de kwaliteit en het nut van het werk dat ze afleveren.
Technische projectmanager.

Een job waar ik absoluut voor pas. Zelfs voor 1000 euro netto meer. 😅

Tevens een probleem, dat technische evolueert ook alsmaar sneller en vraagt steeds onderhoud om bij te blijven.

Alles en iedereen begint naast elkaar te lopen, en niemand snapt er nog iets van.
Merendeel is dan louter bezig met zich gewoon in te graven, hun positie te verzekeren, om dan door te schuiven.

Laatst bewerkt:
Welja, dan zal het na een jaar of 3-4 eens 150 ipv 100 zijn en is het fietsakkefiet(s)je toch al weer vergeten ? Ga je strijden om 2 euro per maand ?
absoluut niet "the hill i want do die on"
Ik vond het enkel frappant dat die fietslease als een groot geschenk aangekondigt is, en als je de rekening maakt je er eigenlijk even goed je broek aan kan scheuren.
En dan de uitspraken van HR a la "ja maar we geven de mensen die zoeen fiets niet kunnen betalen de kans om hem nu te kopen he, en ja dan zijn ze daar mogelijk de rest van hun loopbaan iets op kwijt"

'tis het principe dat mij tegen de borst stoot, niks anders.

Overheidsexamens?

Mijn schriftelijk examen aan de start van mijn carrière: 20 afgedrukte (!) pagina's programmeercode waaruit ik de fouten moest halen. Die fouten waren geen logische fouten, nee, het waren bvb. variabelen met typfouten in... De helft van de punten stond op dat stuk over programmeercode.

Ik heb in die job geen letter moeten programmeren, hoogstens eens wat scripts of SQL.

En een heel stuk over wetgeving op overheidsopdrachten. Waarbij men dus verwacht dat je de basis van die wetgeving instudeert voor een examen van een job waarvan je niet eens weet of je die gaat hebben. De case ging over de aankoop van een brandweerwagen. Heel relevant voor een IT job.
Inderdaad.

Info vragen bij de HR ga ik niet doen. Ik wilde sowieso mijn naam gescheiden houden van zijn kandidatuur om geen vermenging te doen blijken.

Nu die examens, die ik ook gedaan heb, waren wel allemaal heel oké en eerlijk toegegeven was dit veel professioneler dan wat ik bij vele andere bedrijven heb meegemaakt. Het is ergens jammer voor die man want uiteindelijk is dit een hele leuke job door de inhoud, de vrijheid en ja, overheid, het vele verlof.

Geen echte ergernis, eerder een 'wtf, stop met zagen'. We hebben binnenkort personeelsfeest. Ons bedrijf heeft 3 kantoren, 2 grote A en B (beide >500 man), 45' rijden van elkaar, en C, dat significant kleiner is (max 100 man) en een uur tot anderhalf uur rijden van de andere twee ligt. Het feest gaat altijd ergens rond A of B door. Op ons intranet hebben nu al 8 mensen van zetel C op de aankondiging van het feest gereageerd dat het 'echt wel te ver rijden is voor hen en dat er eens rekening moet gehouden worden met de werknemers van zetel C'.

Het feest gaat redelijk centraal in het land door. Vorige keren was het op goed bereikbare plekken rond Brussel. Als ge echt niets liever wilt dan aanwezig zijn, is dat voor quasi niemand in België 'te ver'.

Het is niet dat die feesten zo legendarisch zijn dat ge echt veel mist, tenzij ge een voorliefde hebt voor grijze muizen die ongemakkelijk staan te schuifelen op een dansvloer. :unsure:

Edit: Ah ja, en ge krijgt een halve dag vrij om te komen. Voor de lange rit van het heenrijden, moet ge het dus al niet laten, want ge moogt gewoon vanaf de middag vrij nemen zodat ge op tijd kunt zijn. Het is dus enkel de terugrit en het late thuis zijn waar ge tegenop kunt zien.

Laatst bewerkt:
Nu we toch lekker kunnen kankeren.

Ene zei me onlangs: "wacht maar, straks komen al de producten van diploma-inflatie op de arbeidsmarkt, met de nodige laag inclusie erover."
''Als je denkt dat het nu overal al vierkant draait."

En het zal zo zijn.

De woorden van een vrij hoge officier bij defensie die nog sarcastischer is dan ik.

Geen voeling, diploma behaald aan een draaiautomaat, en die moeten het dan eens gaan coördineren.

Laatst bewerkt:
absoluut niet "the hill i want do die on"
Ik vond het enkel frappant dat die fietslease als een groot geschenk aangekondigt is, en als je de rekening maakt je er eigenlijk even goed je broek aan kan scheuren.
En dan de uitspraken van HR a la "ja maar we geven de mensen die zoeen fiets niet kunnen betalen de kans om hem nu te kopen he, en ja dan zijn ze daar mogelijk de rest van hun loopbaan iets op kwijt"

'tis het principe dat mij tegen de borst stoot, niks anders.

Mijn madam doet zelf HR, specifiek de compensation. Ze hadden daar dezelfde issue. Blijkbaar standaard gedrag bij SDWorx aangezien die niet weten van een bruto reductie voor de fiets. Die zien enkel een bruto getal en doen daar de indexering op.

Daar hebben ze dat opgelost door als de lease afgelopen is retroactief de bruto te verhogen tot waar het verhoogd had moeten zijn. You still lose some dollars over de lease periode, maar niet long-term eens de lease afgelopen is.

Niemand die er over klaagt (of het zelfs doorhad) in 1% inflatie tijden. Als er 10% inflatie tijden zijn uiteraard wel.

Heeft daar bij een man of 50 4y zo gelopen zonder dag 1 iemand geklaagd had...

Corporate HR heeft een nieuwe besparingspost gevonden. Ze willen alle bedrijfsauto's schrappen zonder noemenswaardige compensatie "om 1 uniform Europees beleid te hebben". Op de vraag of we ons loon of bonussen dan ook 'aligneren' met Engelse lonen, geen antwoord... Of, met Silicon Valley lonen, geen antwoord.

Anyway, ik heb een contract gevonden dat ik getekend heb waarom instaat "Werknemer krijgt een bedrijfswagen ter beschikking die in lijn is met volgende policy voor functie level xyz". Dus daar staat zwart op wit mijn lease budget.

Volgens HR/legal had niemand een contract waar in stond dat ze een auto hadden, maar was dat een 'onderhandse policy'. Keer benieuwd waar dit gaat eindigen.
Indien ze de auto écht van je zullen afnemen: Een keer een aangetekende zending sturen met ze in gebreke te stellen. Tweede keer is het een verbreking in hoofde van de werkgever met de berekening van je verbrekingsvergoeding waarop je recht hebt :)

Antwoord van HR:
Duidelijk verteld in de infosessies en het staat ondubbelzinnig in het contract.

Het feit dat de 5 collega's die ik er over aansprak het niet wisten lag aan de 5 collega's.
Ook vriendelijk verzocht om dit niet verder met andere collega's te bespreken.

Ik blijf het super scheef vinden.
Als je 2 collega's neemt die beiden €4000 brutto verdienen, in 2021 start A een fietslease van €150 (speedpedelec komt daar wel aan)
Ze krijgen beiden geen opslag want covid, gasprijzen, blabla

In 2024 loopt de lease af en komt die €150 bruto terug bij zijn loon, dan heeft A in 2024 €11 netto minder per maand dan zijn collega, tot het einde der zijn carriere.

Tzal wel allemaal volgens de wet zijn, maar wat een fucking gedrocht weer.
op zich hoeft het niet, het kan zijn dat die 150 ook geindexeerd er terug bijgeteld wordt, afhankelijk van het leascontract

Indien ze de auto écht van je zullen afnemen: Een keer een aangetekende zending sturen met ze in gebreke te stellen. Tweede keer is het een verbreking in hoofde van de werkgever met de berekening van je verbrekingsvergoeding waarop je recht hebt :)

Als ze hem echt gaan afpakken met een brakke compensatie, wordt het een feest. Wat nu blijkbaar op tafel was om het leasebudget als totale loonkost te geven (zonder tankkaart kost). Wat dus voor een 750 leasebudget zou neerkomen op 500 bruto of zo, en dus 220 netto. Ja, die vlieger zal dus niet opgaan.

Ik ben typisch heel flexibel om corporate nonsens te verdragen. We worden goed betaald, dus ik wil wel wat verdragen. Maar iedereen heeft zijn breaking point.

Als het zover komt, wil ik meer dan de wettelijke verbrekingsvergoeding.

Dat "Sociaal Akkoord" dat nog 2y geldig is in navolging van de Wet Renault is echt wel een jackpot. We spreken hier over 3-4x de wettelijke vergoedingen. In mijn geval (ik verdien veel met een standaard bediende contract en werk daar al meer dan 10y) zou dat, als ik opzegging.be mag geloven 100k x 3-4 zijn bruto zijn. Give or take 100-200k netto. Daar wil ik nu wel eens wat voor strijden en alle legale middelen uitputten.

Al hoop ik nog altijd dat er zelfs bij die hoge mgmt piefen een eurootje valt dat dat toch wel een hele kostelijke affaire zou worden. Er zijn nog ~10 anderen in een gelijkaardige situatie. Gaan ze nu echt 1-2M wegpissen om wat leasebakken te kunnen schrappen. Alles kan uiteraard. Ik zou zeggen 'mijn broek zakt af van verbazing', maar ik verschiet van niks meer.

op zich hoeft het niet, het kan zijn dat die 150 ook geindexeerd er terug bijgeteld wordt, afhankelijk van het leascontract

Zoals ze het dus bij mijn madam opgelost hebben. En naar ik begreep van de lokale compensation HR hier thuis "standaard SDworx".

Over de auto afpakken zegt de lokale HR overigens. "LOL, dat kan toch helemaal niet. Als dat bij ons nog maar een gerucht zou zijn, ligt de boel 2 min later plat".

Als ze u morgen 300€ geven ipv je wagen, ga je dan strijden voor die 2€ per maand?

Het wordt ook gewoon een principes kwestie.

Als ze u morgen 300€ geven ipv je wagen, ga je dan strijden voor die 2€ per maand?

Het wordt ook gewoon een principes kwestie.

Ik wil het bij een rechter gooien. Maar ik ben redelijk zeker dat tijdelijk 2 euro missen vs permanent 750 euro leasebudget+tankkaart schrappen een andere uitkomst zal hebben.

Onze CAO90 wordt hier al jaren fout berekend en dat scheelt 20-50-100 euro (we krijgen 5k bonus of zo en dan zit 3402.19 in CAO90 en de rest niet). Ipv CAO90 volledig op te vullen en de rest volledig belast uit te keren. Daar is altijd een of andere bullshit uitleg voor 'wisselkoersconversie', 'index', whatever random nonsense. Daar klaag ik niet over.

Mijn madam doet zelf HR, specifiek de compensation. Ze hadden daar dezelfde issue. Blijkbaar standaard gedrag bij SDWorx aangezien die niet weten van een bruto reductie voor de fiets. Die zien enkel een bruto getal en doen daar de indexering op.

Daar hebben ze dat opgelost door als de lease afgelopen is retroactief de bruto te verhogen tot waar het verhoogd had moeten zijn. You still lose some dollars over de lease periode, maar niet long-term eens de lease afgelopen is.

Niemand die er over klaagt (of het zelfs doorhad) in 1% inflatie tijden. Als er 10% inflatie tijden zijn uiteraard wel.

Heeft daar bij een man of 50 4y zo gelopen zonder dag 1 iemand geklaagd had...

Awel 'tis dat waar ik heen wil uiteraard.
Als ze bij HR zeggen "hey u redenering klopt, maar op het einde van de lease doen we ff die indexeringen die er gebeurd zijn" dan snap ik het.

Maar ze zeggen gewoon "ja staat in u contract, ge had het maar deftig moeten lezen"
Waarop ik dan zeg: "ja maar gelle had misschien deftig moeten informeren"

Letterlijk in het contract:

Code:
Een gedeelte van het brutosalaris zal worden ingezet in ruil voor de terbeschikkingstelling van een fiets.
Dit gedeelte vertegenwoordigt een brutobedrag van € xxx per maand.
Met ingang van xxx wordt het nieuwe maandloon van de werknemer vastgesteld op € xxxx bruto per maand.
Dit nieuwe maandloon wordt in rekening genomen voor de berekening van de eindejaarspremie, vakantiegeld, indexatie, enz.
Na de leasingperiode van 36 maanden zal het bedrag van € xxx opnieuw worden toegevoegd aan het brutomaandloon.

Soit ik zal het eens laten vallen dat ze er bij SDWorx ervaring mee hebben, tkan misschien is niet in dovemans oren vallen.

Awel 'tis dat waar ik heen wil uiteraard.
Als ze bij HR zeggen "hey u redenering klopt, maar op het einde van de lease doen we ff die indexeringen die er gebeurd zijn" dan snap ik het.

Maar ze zeggen gewoon "ja staat in u contract, ge had het maar deftig moeten lezen"
Waarop ik dan zeg: "ja maar gelle had misschien deftig moeten informeren"

Letterlijk in het contract:

Een gedeelte van het brutosalaris zal worden ingezet in ruil voor de terbeschikkingstelling van een fiets.
Dit gedeelte vertegenwoordigt een brutobedrag van € xxx per maand.
Met ingang van xxx wordt het nieuwe maandloon van de werknemer vastgesteld op € xxxx bruto per maand.
Dit nieuwe maandloon wordt in rekening genomen voor de berekening van de eindejaarspremie, vakantiegeld, indexatie, enz.
Na de leasingperiode van 36 maanden zal het bedrag van € xxx opnieuw worden toegevoegd aan het brutomaandloon.

Ik wil nu niet de moeilijke Frans uithangen, maar zin in vet laat nu toch weinig ruimte voor interpretatie over, niet ?

Een aantal mensen in ons team die blijkbaar denken dat naar uw werk gaan een vrije keuze is. Sinds dinsdag is het bekend dat boeren het klaverblad in Lummen gaan innemen.

Wij informeren het team en het management laat weten dat de blokkade geen geldig excuus is om te laat te komen aangezien het over een aangekondigde blokkade gaat.

We geven ook de raad om wat vroeger te vertrekken omdat de secundaire wegen ook een pak drukker zullen zijn.

En nu zijn er een paar die daar al bijna heel de dag over aan het zagen zijn, en een ander deel dat sinds dinsdag precies hun afwezigheid al zit aan te kondigen. Alsof uw gemiddelde reistijd een verworven recht is. Nee, net zoals met de sneeuw van 2 weken geleden moet je daar gewoon op anticiperen. Als dit betekent dat je deze dag een half uur vroeger dan normaal moet vertrekken, dan is dat zo. Maar het gaat hier niet toevallig over dezelfde mensen die toen ook te laat waren, ook al waren ze toch de volle 5 minuten eerder vertrokken.

Of is het nu echt zo gek om van uw mensen te verwachten dat ze maatregelen nemen om op tijd te komen?

Volgend feitje in de kleuterklas

Vergadering/uiteenzetting, extern op wandelafstand van ons kantoor (400-500m)

Fun fact, mijn madam moet daar ook naartoe.
Logisch gevolg, samen vertrekken - elk naar zijn collega's, uiteenzetting volgen - samen naar huis

Plots mailtje van de chef: "We spreken af op kantoor en gaan dan gezamelijk te voet"
Don't know why, behalve om mij n kloot af te trekken zeker. Moeten niet werken en zal ook niks besproken worden, een ontbijt voorzien ze ook niet.

Wel grappig, collega stuurt in de teams groep wie zijn vriendje wil zijn van die dag om gezamenlijk tot daar (en terug) te wandelen 😂

Een aantal mensen in ons team die blijkbaar denken dat naar uw werk gaan een vrije keuze is. Sinds dinsdag is het bekend dat boeren het klaverblad in Lummen gaan innemen.

Wij informeren het team en het management laat weten dat de blokkade geen geldig excuus is om te laat te komen aangezien het over een aangekondigde blokkade gaat.

We geven ook de raad om wat vroeger te vertrekken omdat de secundaire wegen ook een pak drukker zullen zijn.

En nu zijn er een paar die daar al bijna heel de dag over aan het zagen zijn, en een ander deel dat sinds dinsdag precies hun afwezigheid al zit aan te kondigen. Alsof uw gemiddelde reistijd een verworven recht is. Nee, net zoals met de sneeuw van 2 weken geleden moet je daar gewoon op anticiperen. Maar het gaat hier niet toevallig over dezelfde mensen die toen ook te laat waren, ook al waren ze toch de volle 5 minuten eerder vertrokken.

Of is het nu echt zo gek om van uw mensen te verwachten dat ze maatregelen nemen om op tijd te komen?
Jamaja "ik kan thuis niet vroeger weg want de kids hè"

En nu zijn er een paar die daar al bijna heel de dag over aan het zagen zijn, en een ander deel dat sinds dinsdag precies hun afwezigheid al zit aan te kondigen.
Afwezigheid aankondigen als in: ze nemen verlof, of ze werken van thuis?

Als de situatie het toelaat, dan zou management met een beetje inlevingsvermogen en gezond verstand toch iedereen aanraden om thuis te werken op die dag?

Terug
Bovenaan