DogFacedGod
Well-known member
Corporate HR heeft een nieuwe besparingspost gevonden. Ze willen alle bedrijfsauto's schrappen zonder noemenswaardige compensatie "om 1 uniform Europees beleid te hebben". Op de vraag of we ons loon of bonussen dan ook 'aligneren' met Engelse lonen, geen antwoord... Of, met Silicon Valley lonen, geen antwoord.
Anyway, ik heb een contract gevonden dat ik getekend heb waarom instaat "Werknemer krijgt een bedrijfswagen ter beschikking die in lijn is met volgende policy voor functie level xyz". Dus daar staat zwart op wit mijn lease budget.
Volgens HR/legal had niemand een contract waar in stond dat ze een auto hadden, maar was dat een 'onderhandse policy'. Keer benieuwd waar dit gaat eindigen.
Onze legal heeft blijkbaar nog proberen uit leggen dat een auto in Belgie schrappen en vervangen door iets anders niet zo verstandig is en geen besparing, but to no avail. De details komen een dezer dagen/weken eraan. We hadden al een kleine heads up gekregen in oktober of november dat er iets ging veranderen. De naieven dachten nog dat er een mobiliteitsbudget kwam, maar dat klinkt wel als heel ingewikkelde woordjes als je het gewoon kunt schrappen en daarbij laten. (Ze hebben ooit forfaitaire nettovergoedingen van 200 euro geschrapt en dan was er ook gemopper en hebben ze uiteindelijk iedereen 500 bruto extra gegeven... speciale besparingen).
Ohja, nadat ze een zak werknemers hebben buitengeflikkerd en dan maar onmiddellijk die site hebben gesloten, hebben ze nu ontdekt dat er een man of 10 home-based worker geworden is (niet iedereen lag buiten). Nu blijkt dat dat home-based gedoe kostelijk is en zijn ze een nieuwe flex office aan het zoeken (ik verzin het niet - we zijn letterlijk 10d na de sluiting). "Hadden we geweten dat er 10 bleven, hadden we de site niet gesloten". Well, you had the list...
Dit management begint hoe langer hoe meer een clowneske groep randdebielen te worden die precies in bijberoep de boel runt. Is wel elke week een of andere shitstorm van miserie die uit als een lijk uit de kast valt. Is het niet "we hebben de CAO90 fout ingediend, back taxes voor iedereen", dan is het "iedereen verplicht onbetaald verlof als besparing" of "er is geen opslag budget dit jaar want er komt een indexatie aan van 4.5% in 2024" (nvdr: het was een verrassende 1.5% voor het obscure PC200). Of de ultieme kampioen "Ah we ontslagen 20 man, we waren 'vergeten' dat dit via Wet Renault moest" (nota bene 2x dezelfde 'oopsie' in 4 y). Had ik geen 3 kleine kinderen waar thuiswerk wel handig is qua flexibiliteit, dan was nu wel ongeveer mijn punt bereikt om de naar ergens anders te gaan kijken.
Misschien moet ik de vrijdag middag niet meer werken. Om te aligneren met de Spaanse collega's. 1 uniform beleid !
One HR to rule them all.

maar toch.