Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Is er op 1 januari een memo verzonden aan de mensen dat ze meteen zo fars mogelijk moeten reageren

Ik bel, doe mijn uitleg, aangenaam gesprek en ik sluit af met "Ik zal dit nog even deze vragen kort op mail zetten, dan kan je daar op antwoorden en is er een papieren versie"

Ik verstuur mijn mail en 3 minuten later telefoon. De zaakvoerder/baas en de eerste vragen zijn meteen "Waarom moet gij dat weten?" "Waarom moet ik u dat bezorgen?"

1. Die reden staat in die mail en heb ik net 15 minuten over zitten bellen met uw medewerker en 2. Hebt ge enig idee hoe verdacht dat ge uw eigen maakt?

Het kan zo gemoedelijk zijn, maar door zo te reageren lijkt het alsof ge vanalles te verbergen hebt en zorgt ge zelf dat de toon van het gesprek omslaat
Weer typisch dat de ambtenaren die nog niet gehad hebben.

U komt toch best over als de stereotyp allesbeterwetende zagende leerkracht hoor.

Als het u klas ni is, waarom u daar druk in maken.
ik snap die frustratie wel, tbh.
blijkbaar heeft de directie duidelijk de instelling dat Squid haar moét druk maken in die taakjes, ook al is het haar klas niet (en zou ze zelf ook gewoon die gasten liever laten netflixen), maar als een leerling dan zegt van "het is mijn leerkracht niet, ik kom niet" heeft de directie wel de instelling dat allemaal maar ok is.

dat zou nergens mogen pakken, imo.
Weer typisch dat de ambtenaren die nog niet gehad hebben.
ik ben altijd extra fars tegen de mensen, is daar een memo van dat dat mag? :clap:

Toch ook weer die typische schoolse mentaliteit dat er dan maar een taak moet gegeven worden op punten. Dat ze niet moeten netflixen, akkoord, maar ge kunt ze evengoed 3u de vrijheid geven om aan zelfstudie te doen of aan reeds bestaand huiswerk te werken, of iets anders creatief.

Toch ook weer die typische schoolse mentaliteit dat er dan maar een taak moet gegeven worden op punten. Dat ze niet moeten netflixen, akkoord, maar ge kunt ze evengoed 3u de vrijheid geven om aan zelfstudie te doen of aan reeds bestaand huiswerk te werken, of iets anders creatief.
En jij denkt dat een groep 12-16 (?) jarigen dat gaat doen? 3 uur lang 'vrijheid om aan zelfstudie te doen'. :rofl:Zelfs als er een leerkracht voor de klas staat les te geven moet je er al voor zorgen dat ze betrokken zijn en zelf actief bezig zijn of ze hangen het varken uit.

Nog zoiets debiel. Meetings recorden. Wie heeft er nu in godsnaam tijd om een volledige meeting van 1h te herluisteren nadien. Als je geen tijd hebt om dat uur aanwezig te zijn, ga je toch geen meeting recording herluisteren. Waarom hebben we meeting minutes uitgevonden ? :laugh:
Ik doe het altijd!
Meeting minutes worden altijd door één iemand gedaan, die zelden onafhankelijk is (dus één van de aanwezige partijen) en die nonstop moet beslissen wat belangrijk genoeg is om te noteren.
Gegarandeerd dat net dat wat je belangrijk vond niet terug te vinden is in het verslag...

95% wordt na de meeting wel gelijk weggesmeten, maar als er ergens zo een discussie in zit waar ik opmerk dat een bepaalde techniek echt niet gaat werken (wegens 30 jaar ervaring etc), maar er een of andere jonge (of zelfs senior) ingenieur zijn been stijf houdt en zegt van "toch wel, voer maar uit zoals gevraagd, we hebben dat zo berekend", dan wordt dat geheid opgeslagen.

En zonder fout, 30 à 40% van die opgeslagen recordings moet ik achteraf gebruiken wanneer die pipo ingenieur achteraf afkomt van "waarom hebt ge dat zo gedaan, dat ziet toch iedereen dat dat niet kan werken"

Zijn wel altijd meetings met verschillende externe partijen, bouwheer, studiebureau, hoofdaannemer, architecten, dus dikwijls een kamer (of teamsmeeting) vol met koppen die allemaal van zichzelf denken dat ze het warm water hebben (her)uitgevonden :)

En jij denkt dat een groep 12-16 (?) jarigen dat gaat doen? 3 uur lang 'vrijheid om aan zelfstudie te doen'. :rofl:Zelfs als er een leerkracht voor de klas staat les te geven moet je er al voor zorgen dat ze betrokken zijn en zelf actief bezig zijn of ze hangen het varken uit.
Haha, ik zit hier met een 13-jarige in huis. Als ik daar niet ferm achterzit dan "vergeet" die gewoon zijn schoolwerk te doen en is het drama van "boehoehoe ik ben vergeten mijn aardrijkskunde te doen". (ja kerel, kijk dan op smartschool wat je te doen hebt en begin er op tijd aan) Dus idd, op die leeftijd uit eigen initiatief werken voor school, vergeet het, op een paar uitzonderingen na.
"en we hebben vervanging nodig voor collega x y z omdat die 2 maand op vakantie gaat in het jaar"
Van de school van de oudste zoon zie ik dat hier ook regelmatig passeren al gaat het dan meestal over zwangerschappen of ziektes. En soms jeukt het om eens een paar uur wat wetenschapsvakken te gaan geven en te zien of dat iets voor mij is (geen idee of dat überhaupt kan zonder onderwijsdiploma) maar shit zeg, als ik de verhalen binnen familie en hier hoor is de goesting rap over. Om nog maar te zwijgen over de leraarskamers die zowat de grootste concentratie aan pestgedrag onder volwassenen lijken te hebben.

Van de school van de oudste zoon zie ik dat hier ook regelmatig passeren al gaat het dan meestal over zwangerschappen of ziektes. En soms jeukt het om eens een paar uur wat wetenschapsvakken te gaan geven en te zien of dat iets voor mij is (geen idee of dat überhaupt kan zonder onderwijsdiploma) maar shit zeg, als ik de verhalen binnen familie en hier hoor is de goesting rap over. Om nog maar te zwijgen over de leraarskamers die zowat de grootste concentratie aan pestgedrag onder volwassenen lijken te hebben.
Oh maar ik verkondig niet dat leerkracht zijn een plezante job is hoor. Dat systeem is rot aan alle kanten.

Lager onderwijs, dat zou het enige onderwijs zijn dat ik nog zou willen doen.

Maar aan tieners lesgeven? *huiver*
Als je in het eerste leerjaar fysiek wordt aangevallen (meermaals gebeurd) en al uitgescholden wordt voor hoer, bedreigd door ouders,... Nog steeds?
Natuurlijk zijn dat de absolute uitzonderingen, maar het gebeurt wel degelijk. En ook in het gewoon onderwijs.

Mensen/klanten/burgers.

Wij bieden een gratis dienst aan om de mensen te helpen. Het overgrote deel is daarmee te tevreden en begrijpt goed dat het een gratis dienst is, en het ergens stopt qua begeleiding en opvolging.

Mààr dan hebt ge het soort volk dat opgekweekt is om heel hun leven alles voor niks te krijgen van de overheid en dan ons ook met de mentaliteit benadert. Nu net nog een mail van een persoon die 2 weken geleden een aanvraag gedaan heeft, maar nog geen antwoord gekregen heeft (niet abnormaal). Ze belde al dat ze door onze schuld nu meer gaat moeten betalen. Als ge vraagt waarom, krijgt ge een of andere wartaal uitleg die gebaseerd is op allerlei fake news vanop Facebook. Die is al zodanig gebrainwashed dat ge daar niks tegenin kunt brengen. In de privé zoudt ge daar een vlammend antwoord op geven, maar hier is dat uit den boze.

Lager onderwijs, dat zou het enige onderwijs zijn dat ik nog zou willen doen.

Maar aan tieners lesgeven? *huiver*
Ik denk dat je beter af bent met CVO en ander volwassenenonderwijs, of standaard hoger onderwijs. Allemaal 18+ dus eenvoudiger op eigen verantwoordelijkheid aan te spreken, en geen ouders die denken de nieuwe messias in huis te hebben.

Maar vooral dieptriest dat iets dat zo belangrijk en noodzakelijk als het onderwijs zo'n slechte reputatie heeft om in te werken.
Mensen/klanten/burgers.

Wij bieden een gratis dienst aan om de mensen te helpen. Het overgrote deel is daarmee te tevreden en begrijpt goed dat het een gratis dienst is, en het ergens stopt qua begeleiding en opvolging.

Mààr dan hebt ge het soort volk dat opgekweekt is om heel hun leven alles voor niks te krijgen van de overheid en dan ons ook met de mentaliteit benadert. Nu net nog een mail van een persoon die 2 weken geleden een aanvraag gedaan heeft, maar nog geen antwoord gekregen heeft (niet abnormaal). Ze belde al dat ze door onze schuld nu meer gaat moeten betalen. Als ge vraagt waarom, krijgt ge een of andere wartaal uitleg die gebaseerd is op allerlei fake news vanop Facebook. Die is al zodanig gebrainwashed dat ge daar niks tegenin kunt brengen. In de privé zoudt ge daar een vlammend antwoord op geven, maar hier is dat uit den boze.
Ik ken ook zo iemand. Altijd met elke mogelijke dienst problemen, gewoon eigen fout uiteindelijk: van niets op de hoogte en met niets in orde. Valt dan compleet uit de lucht als er bijvoorbeeld iets niet betaald is, of moet betaald worden, dat hij niet zag aankomen. En dan natuurlijk geldproblemen, en kwaad en gefrustreerd. Als ik dan probeer te achterhalen wat nu net het probleem is komt daar ook altijd zo'n hele wirwar van alternatieve feiten uit waar je gewoon niet aan uit kan. Het is natuurlijk wel duidelijk de fout van een ander.

Ik denk dat je beter af bent met CVO en ander volwassenenonderwijs, of standaard hoger onderwijs. Allemaal 18+ dus eenvoudiger op eigen verantwoordelijkheid aan te spreken, en geen ouders die denken de nieuwe messias in huis te hebben.
Ik geef les aan collega's en dat is toch ook geen evidentie. Je hebt dan nog eens de moeilijkheid dat je niet te hard tegen hen in kan gaan. Want de volgende dag moet je wel nog kunnen samenwerken.

Het gaat hier over verplichte bijscholingen die belangrijk zijn naar veiligheid toe

Ik geef les aan collega's en dat is toch ook geen evidentie. Je hebt dan nog eens de moeilijkheid dat je niet te hard tegen hen in kan gaan. Want de volgende dag moet je wel nog kunnen samenwerken.

Het gaat hier over verplichte bijscholingen die belangrijk zijn naar veiligheid toe
Ja maar aan collega's lesgeven, en dan voor zo'n verplicht item, dat zal zeker niet evident zijn. Ik heb het meer over situaties waarin je duidelijk de leerkracht/professor/docent bent, en mensen als volwassenen kiezen om een zekere opleiding te volgen. Als gewone collega ben je eigenlijk al wat gezien, weg autoriteit, en bij verplichte zaken zullen er wel wat tegen hun zin zitten.

De nummer 1 reden is nochtans simpel maar zolang dat niet mag genoemd worden zal er 0,0 veranderen aan de aantrekkelijkheid van de job als leerkracht middelbaar.
Ik heb hier al redelijk wat threads gezien over de problemen in het onderwijs, waar de onzekerheid tijdens de beginjaren alsook de gigantische overhead om toch alles te documenteren, als zeer grote problemen werden genoemd.

Allezja, ik vermoed dat jouw "het mag niet gezegd worden" dan gaat over het feit dat er anderstaligen ook naar school moeten, en dat serieuze uitdagingen meebrengt, maar dat als "nummer 1 reden" noemen lijkt me toch wel sterk gezien het niveau ook keldert in kleine dorpsschooltjes en men daar ook vaak problemen heeft om mensen te vinden. Volgens mij is heel het issue rond anderstaligen ook helemaal geen geheim. Het komt natuurlijk bij op de hoop.

Laatst bewerkt:
Geen persoonlijke ergernis, maar toch eentje waarbij ik me vragen stel.

2 collega's en de CEO hebben intern een meeting over de inrichting van één van onze panden. De CEO geeft mondeling akkoord om decoratie materiaal te gaan halen. één van de 2 collega's gaat dit kopen en wil de factuur binnenbrengen... CEO"Euh nee, dat was de afspraak niet. Ik heb nooit gezegd dat het mocht. Hier betaal ik niet voor"..

Ik heb hier al redelijk wat threads gezien over de problemen in het onderwijs, waar de onzekerheid tijdens de beginjaren alsook de gigantische overhead om toch alles te documenteren, als zeer grote problemen werden genoemd.

Allezja, ik vermoed dat jouw "het mag niet gezegd worden" dan gaat over het feit dat er anderstaligen ook naar school moeten, en dat serieuze uitdagingen meebrengt, maar dat als "nummer 1 reden" noemen lijkt me toch wel sterk gezien het niveau ook keldert in kleine dorpsschooltjes en men daar ook vaak problemen heeft om mensen te vinden. Volgens mij is heel het issue rond anderstaligen ook helemaal geen geheim. Het komt natuurlijk bij op de hoop.

Mijn ex-vriendin had het wekelijks over hoe de arab leerlingen haar een vuile hoer noemden en ze van de papa niet naar vrouwelijke leerkrachten moesten luisteren. Dat ze idd Frans praten onderling helpt niet maar het probleem is incompetente ouders en geen respect voor Westerse waarden en normen. Dit weet iedereen al lang, behalve in enkele West-Vlaamse gehuchten misschien.

Ik pleit voor meer prive scholen.

Het heeft weer lang geduurd voor dit soort retoriek het topic binnensloop.

Van alle leerkrachten die ik ken zijn er 0,0 waar de grote klachten gaan over moslimleerlingen & -ouders. Het zal wel een probleem zijn in bepaalde scholen maar om dat dan probleem nummer 1 in het hele onderwijs te noemen en de mentaliteit van bepaalde individuen open te trekken naar een hele bevolkingsgroep is mij een brug te ver.
Ik zal maar zwijgen over de incidenten die er hier al geweest zijn met "rasechte Vlaamse ouders" die recht vanuit hun fermette agressief komen doen tegen leerkrachten omdat hun prinsesje slechte punten kreeg en op de schoolfuif de vrouwelijke leerkrachten aan de kassa komen lastigvallen en achtervolgen tot aan hun auto. Tot zover de Westerse waarden en normen, dat soort figuren zit overal.

Terug
Bovenaan