Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Manmanman hoe dat financial auditors voldoening uit hun job halen is mij toch een raadsel. Wat een absolute zeikjob moet dat toch zijn. Absolute bureaucratische nachtmerrie 2 keer per jaar dat.

Manmanman hoe dat financial auditors voldoening uit hun job halen is mij toch een raadsel. Wat een absolute zeikjob moet dat toch zijn. Absolute bureaucratische nachtmerrie 2 keer per jaar dat.

Ik heb het vertrouwen in auditors verloren toen ik 10y geleden als junior R&D met wat finance achtergrond door de CEO gemandateerd werd om een namiddag samen te zitten met de jongen met een Mini met groene spiegels om raw material stock te overlopen en hem wat te helpen.

Onze CFO totally no fucking clue wat die raw materials exact waren. Van R&D niemand die een letter van finance verstond en niet door had dat het dus niet al te verstandig is om 'veel stock met manufactured stuff met veel toegevoegde waarde te hebben die op 1y niks meer waard is'

"Kan dat expiren", "Is dat depreciating in value over time", "Hoe lang kan dat gebruikt worden", "Is dat commodity of is dat iets manufactured met value dat jullie toegevoegd hebben", "Als de vriezer uitvalt, hoeveel waarde is dan verloren in dit producht". blablabla. Toertje in het labo, excelleke met veel lijntjes overlopen.

En op het einde van de dag had hij dus een nummertje met de waarde van onze stock. OK dan. :laugh:

----

Een jaar of 5 geleden ook een scientific due diligence eens moeten doen. Dat was ook een toonbeeld van gasten in kostuum die totally no fucking clue hebben. Public company die een private bedrijf wil overnemen. Cege moest bedrijf doorlichten en report uitbrengen aan de GM. Je moet dus weten dat ik op dat moment een relatief random nobody was die toevallig software van dat bedrijf gebruikte intern. Waarschijnlijk hebben die gewoon eens van boven gevraagd 'kennen we niemand die iets van ABC kent' en hoppa, ik was gekozen.

Allemaal secret secret (ik heb niks moeten ondertekenen of geen rules of engagement gezien). Ik ben nog zelf gaan melden dat ik mogelijks conflict of interest had aangezien ik volk kende dat daar werkte en dat ze allemaal stock options hadden (allemaal geen probleem cege). Dat was uiteindelijk letterlijk een presentatie van 2h geven gevolgd door "you confirmed our initial assessment".

Ik had 1 summary slide op einde met pro's en cons. Ik had geen idee van valueringen of zo er in gezet. Zie ik 2 weken later de aankondiging met corporate email '30M acquisition' en dan bijna verbatim mijn 5 bullet points uit de presentatie in de email naar de hele company.

Mij nog altijd een mysterie wat die 10 zwarte frakken allemaal gedaan hebben in dat proces. Een valuering gebouwd op een non-revenue company waar ze geen ruk van snappen, geaudit door auditors die nergens een ruk van snappen, gemengeld met wat CFO/compliancy shit van een multi-national. En finally wat input van een random nobody gebruiken om alles te justifyen naar boven/links/rechts. Wat een droom.

Laatst bewerkt:
N+1 tijdje terug "Er komen veranderingen want x en y gaan op pensioen, bespreek eens hoe of wie dat wil opvangen"

Ik mail dat ik die taken wil overnemen en eens aan tafel wil zitten erover. Geen enkele reactie

Out of the blue "WE hebben beslist dat collega c die taken vanaf nu doet"

Huh? En mijn gesprek dan? :laugh:
Het lef nie hebben om me te spreken en morgen in groep de confrontatie weer niet durven aangaan. Gaat toch zo makkelijk nie pakken zenne

N+1 tijdje terug "Er komen veranderingen want x en y gaan op pensioen, bespreek eens hoe of wie dat wil opvangen"

Ik mail dat ik die taken wil overnemen en eens aan tafel wil zitten erover. Geen enkele reactie

Out of the blue "WE hebben beslist dat collega c die taken vanaf nu doet"

Huh? En mijn gesprek dan? :laugh:
Het lef nie hebben om me te spreken en morgen in groep de confrontatie weer niet durven aangaan. Gaat toch zo makkelijk nie pakken zenne
We = wij zonder U

Dus ge vraagt aan de collega's om iets te bespreken want eigenlijk enkel hen aangaat om dan toch maar zelf te beslissen? 😅
Het is geen promotie ofzo hè trouwens

Overheid zeker 😂

Heb dat ook al in de private sector gezien. Dat komt dan wel over dat uw positie in de groep/team niet echt gewaardeerd lijkt.

Al moet ik eerlijk zijn dat als ik die vraag zag passeren, dat ik mijn telefoon piek ipv dat ik een mail zou sturen. Zeker als die persoon C dan ook nog papegaait wat die chef wil horen, dan wordt er daarna niet veel meer verder besproken.

Opnieuw, ook zien gebeuren in de private sector. Dit is echt niet eigen aan de publieke sector.

Al moet ik eerlijk zijn dat als ik die vraag zag passeren, dat ik mijn telefoon piek ipv dat ik een mail zou sturen. Zeker als die persoon C dan ook nog papegaait wat die chef wil horen, dan wordt er daarna niet veel meer verder besproken.

Opnieuw, ook zien gebeuren in de private sector. Dit is echt niet eigen aan de publieke sector.
Ja dan kom je op een paar ergernissen tegelijk uit

Telefoon nemen ipv mail: teamchef is nooit beschikbaar (zet zich offline om bemoeizuchtige n+2 niet aan de lijn te krijgen)
Leek ook niks dringends dus vandaar mailtje gestuurd om een gesprek te vragen wanneer het hem uitkwam

Collega C had ik op kantoor nog gesproken (met een andere collega erbij) en die gaf toen aan dat hij zeker niet alles erbij wou krijgen dus het tegenovergestelde zou me nu vreemd lijken (maar het kan)
Helaas heeft die nu dus ook verlof en kan morgen niet meepraten

Maar inderdaad ik voel me niet echt gewaardeerd (ben ook nog nie zo lang in dienst maar toch) dus woordje babbelen morgen 😊
Van het begin duidelijk maken dat ik nie zomaar over me laat lopen

Waarom zou je überhaupt taken van iemand willen opvangen?

Ik zou eerder ruzie maken om het niet te moeten doen. :thinking:

Sommigen zijn allergisch aan vrije tijd. Ik vind dat ik genoeg verdien, ik heb 0,0 ambitie om nog meer te verdienen of hogerop te gaan.

Enige wat ik frequent zeg is "ik niet". Gelukkig zijn er altijd stofzuigertjes die werk willen opnemen :laugh:

Ja dan kom je op een paar ergernissen tegelijk uit

Telefoon nemen ipv mail: teamchef is nooit beschikbaar (zet zich offline om bemoeizuchtige n+2 niet aan de lijn te krijgen)
Leek ook niks dringends dus vandaar mailtje gestuurd om een gesprek te vragen wanneer het hem uitkwam

Collega C had ik op kantoor nog gesproken (met een andere collega erbij) en die gaf toen aan dat hij zeker niet alles erbij wou krijgen dus het tegenovergestelde zou me nu vreemd lijken (maar het kan)
Helaas heeft die nu dus ook verlof en kan morgen niet meepraten

Maar inderdaad ik voel me niet echt gewaardeerd (ben ook nog nie zo lang in dienst maar toch) dus woordje babbelen morgen 😊
Misschien is die collega gewoon beter dan jij? Op mail zetten dat je iets wil en als de dag erna blijkt dat je dat niet gekregen hebt en ze al beslist hebben, tjah... Het feit dat je een gesprek hebt gehad met hem dat hij "er niet alles wilde bijkrijgen" zegt toch dat het ergens logisch was dat hij die taken zou krijgen?

Sommigen zijn allergisch aan vrije tijd. Ik vind dat ik genoeg verdien, ik heb 0,0 ambitie om nog meer te verdienen of hogerop te gaan.

Enige wat ik frequent zeg is "ik niet". Gelukkig zijn er altijd stofzuigertjes die werk willen opnemen :laugh:
Stofzuigertjes, weer lekker neerbuigend naar anderen toe, goed bezig. (En neen, ik hoef je tekst niet te horen waarin je uitlegt wat je bedoelt, ik weet wat je bedoelt en geef je groot gelijk maar gebruik eens een keer minder neerbuigende termen, wat win je erbij met altijd als een eikel over te komen vraag ik mezelf dan af)

Waarom zou je überhaupt taken van iemand willen opvangen?

Ik zou eerder ruzie maken om het niet te moeten doen. :thinking:

Misschien is die collega gewoon beter dan jij? Op mail zetten dat je iets wil en als de dag erna blijkt dat je dat niet gekregen hebt en ze al beslist hebben, tjah... Het feit dat je een gesprek hebt gehad met hem dat hij "er niet alles wilde bijkrijgen" zegt toch dat het ergens logisch was dat hij die taken zou krijgen?
Het zijn geen "extra" taken

Wij werken met sectoren (doen allemaal hetzelfde werk - andere regio's gewoon)

Bij mijn indiensttreding mochten we voorkeuren doorgeven van regio's. Ik heb er toen verschillende doorgegeven - geen enkele gekregen want was niks vrij.
Nu komt één van mijn toen doorgegeven voorkeuren vrij (again zelfde taken hè)

Collega heb ik gesproken en die zei "ik wil er een stukje eventueel bijnemen tot er nieuwe collega's zijn, maar zeker niet alles"
Ik wou een gesprek met N+1 en evt N+2 om mondeling te bespreken hoe dat praktisch zou kunnen, wat met men huidige sector, wat met overkoepelende taken etc etc

Dus collega X of Y is niet beter dan de andere hoor 😊
@cege ik zou er financieel zelfs op inleveren omdat het voor mij gewoon praktischer is. Verkies momenteel tijd boven geld

Bij mijn indiensttreding mochten we voorkeuren doorgeven van regio's. Ik heb er toen verschillende doorgegeven - geen enkele gekregen want was niks vrij.

Collega heb ik gesproken en die zei "ik wil er een stukje eventueel bijnemen tot er nieuwe collega's zijn, maar zeker niet alles"
Ik wou een gesprek met N+1 en evt N+2 om mondeling te bespreken hoe dat praktisch zou kunnen, wat met men huidige sector, wat met overkoepelende taken etc etc

@cege ik zou er financieel zelfs op inleveren omdat het voor mij gewoon praktischer is. Verkies momenteel tijd boven geld
Een collega X is vaak wel gewoon beter dan collega Y, geen twee collega's zijn dezelfde en elks zullen ze altijd punten hebben waar de ene beter is dan de andere en vice versa...

Maar goed dat je wil bespreken met je leidinggevenden hoe dat precies zit, misschien zijn er andere motieven waar je nog niet van op de hoogte bent.

Werk je op de wijkdienst? Indien ja, dan zou ik er niet voor staan te springen om bij te nemen.
Wij hadden ook zo een collega en plots is er vanalles bijgekomen van ander werk en nu weer ze niet meer waar eerst gesprongen.
Bij ons kan het rap veranderen dat er extra dingen doorgeschoven worden naar die dienst heb ik al gemerkt.

Een collega X is vaak wel gewoon beter dan collega Y, geen twee collega's zijn dezelfde en elks zullen ze altijd punten hebben waar de ene beter is dan de andere en vice versa...

Maar goed dat je wil bespreken met je leidinggevenden hoe dat precies zit, misschien zijn er andere motieven waar je nog niet van op de hoogte bent.
Kan zijn dat de andere persoon de betere kandidaat was, maar als iemand intern solliciteert is het wel aangewezen om die op zijn minst even apart op de hoogte te brengen dat hij het niet zal worden.

Ik denk dat jullie niet goed kunnen inleven in zijn job.

Dat is gewoon:
10 man doet West-Vlaanderen
50 man doet Brussel
10 man doet Limburg

De job vereist vaak ter plaatse gaan.

Maar er wonen er 25 in West-Vlaanderen, 25 in Limburg en 20 in Brussel. Die in Brussel krijgen hun voorkeur maar een deel die inLimburg en West-Vlaanderen wonen, moeten regio Brussel behandelen wat dus wel veel verplaatsingen kost. Verplaatsingen die wel betaald worden maar je moet ze wel nog altijd doen.

Plekje komt vrij in Limburg en dus iedere Limburger die Brussel doet wil dat plekje voor Limburg. :p
Dat zal vroeger aan de hand van anciënniteit gebeuren maar nu anders, en de spelletjes beginnen :p.

Ik denk dat jullie niet goed kunnen inleven in zijn job.

Dat is gewoon:
10 man doet West-Vlaanderen
50 man doet Brussel
10 man doet Limburg

De job vereist vaak ter plaatse gaan.

Maar er wonen er 25 in West-Vlaanderen, 25 in Limburg en 20 in Brussel. Die in Brussel krijgen hun voorkeur maar een deel die inLimburg en West-Vlaanderen wonen, moeten regio Brussel behandelen wat dus wel veel verplaatsingen kost. Verplaatsingen die wel betaald worden maar je moet ze wel nog altijd doen.

Plekje komt vrij in Limburg en dus iedere Limburger die Brussel doet wil dat plekje voor Limburg. :p
Dat zal vroeger aan de hand van anciënniteit gebeuren maar nu anders, en de spelletjes beginnen :p.
Something like that, maar op kleinere schaal

Als ik het plaats op jou uiteenzetting is het:
1 plekje komt vrij in Limburg, ik ben als enige geïnteresseerd
En ze geven het extra aan iemand die al in Limburg werkt
😅

Vind dat laatste stukje wel interessant.
Hoeveel van jullie doen onmiddellijk je mond open als er wat scheelt? Zelf heb ik er de ballen niet voor en is het altijd te bemiddelend. Via mail lukt het me beter omdat ik dan mijn schone woorden kan bovenhalen en beter kan argumenteren.

Goh de ballen niet voor. Ge moet hun niet uitkafferen of uitschelden en beledigen.

Het zijn volwassen mensen en als men geen discussies meer mag voeren en argumenten of feiten aanhalen dan stopt het

Mr S aangenomen in september voor een interim tot 22 december. Nu plots, deze ochtend, nadat hij zich dus een week heeft zitten het apenzuur verbeteren aan 200 examens: ja, de andere persoon komt terug dus u bent niet meer nodig, merci é!
Die vrouw die hij moest vervangen heeft daar met geen woord over gerept. Geen mail, zelfs geen sms. Zij gaat nu klassenraden doen - waar ze dus een heel trimester niet geweest is - en gezellig de eindejaarsreceptie doen etc. Dat kan je toch ook alleen maar in het onderwijs, echt een job afbreken van één minuut op een andere.

Mr S aangenomen in september voor een interim tot 22 december. Nu plots, deze ochtend, nadat hij zich dus een week heeft zitten het apenzuur verbeteren aan 200 examens: ja, de andere persoon komt terug dus u bent niet meer nodig, merci é!
Die vrouw die hij moest vervangen heeft daar met geen woord over gerept. Geen mail, zelfs geen sms. Zij gaat nu klassenraden doen - waar ze dus een heel trimester niet geweest is - en gezellig de eindejaarsreceptie doen etc. Dat kan je toch ook alleen maar in het onderwijs, echt een job afbreken van één minuut op een andere.
heeft hij ergens iets op papier van die datum van 22 december?

Terug
Bovenaan