Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Geef mij het nodige budget per project om te documenteren, en ik doe het graag.
Zo werkt het dus niet. Jij moet het nodige werk doen om uw project goed doen te verlopen. Documenteren lijkt me daarbij zeker nuttig. Daar eindigt uw verantwoordelijkheid in de veronderstelling dat jij niet degene bent die het aantal uren vooropgesteld heeft.

Als dat wil zeggen dat je daardoor meer uren gebruikt dan er vooropgesteld zijn voor dat project dan zijn er verschillende uitkomsten mogelijk. Maar wat zou moeten gebeuren is dat er nu een les geleerd is en dat men volgende keer meer uren in het budget opneemt.

Ik ga er nu vanuit dat jij net zoals de meesten uw werk relatief goed doet en niet zit te spelen. En dat men dat ook weet bij uw werkgever.

Als je echter gratis overuren zit te doen, uzelf (en omgeving) in de vernieling werkt, etc dan gaat men nooit weten dat men eigenlijk fouten maakt in het project plan.

Wil men u niet meer budget/uren geven dan ligt de verantwoordelijkheid voor chaos wanneer jij iets heel normaal als pakweg een week verlof opnemen doet volledig bij degene die die beslissing genomen heeft. Dat is hoe management werkt, veel geld om veel verantwoordelijk te zijn.

Vijftien jaar geleden werkte ik als externe consultant bij Fortis waar ik 1001 dingen deed. Ik blij want ik voelde dat ik belangrijk was en Fortis blij want ze hadden een zot gevonden die al dat werk deed. Wanneer ik uiteindelijk vertrok, voorspelde ik daar ook een overdracht van eschatologische proporties. Guess what? Dingen bleven gewoon verder draaien.

Vijftien jaar geleden werkte ik als externe consultant bij Fortis waar ik 1001 dingen deed. Ik blij want ik voelde dat ik belangrijk was en Fortis blij want ze hadden een zot gevonden die al dat werk deed. Wanneer ik uiteindelijk vertrok, voorspelde ik daar ook een overdracht van eschatologische proporties. Guess what? Dingen bleven gewoon verder draaien.
Telkens wanneer er iemand belangrijk vertrekt die veel werk verzet wordt er gedacht "amai hoe gaat dit opgelost worden??"
In de meeste gevallen springen nieuwe mensen in het gat en zijn ze er vaak nog beter in dan de vorige omdat ze doorgeroeste proceseen durven veranderen.

Dat vind ik één van de grootste nadelen aan mijn job. Die mallemolen blijft gewoon doordraaien. Werk je 4/5? Pak je verlof? Ben je ziek? Nobody cares. Mails blijven binnenstromen, telefoons blijven binnenlopen, deadlines blijven behouden, aannemers blijven doorwerken dus er blijven zich nieuwe wendingen voordoen op de werf, klanten blijven doorwerken dus er blijven nieuwe beslissingen komen langs hun kant, ...
Dat alles blijft draaien is in de meerderheid van de sectoren zo, maar dat houdt volgens mij de meerderheid van de werknemers niet tegen hun verlof op te nemen.

Die "nobody cares" mag in twee richtingen werken hé, als ze een hoop werk in jouw bak gooien ondanks dat je op verlof bent of ziek thuis zit, dan moet men maar wachten. Misschien dat ze zo ook leren dat jij een leven hebt naast je job. Ik heb nogal de indruk dat je "verantwoordelijkheidsgevoel" verwart met je laten leven door je job. Als alles daar in het 100 zou lopen omdat jij er niet bent (voor een van de vele gegronde redenen), dan ligt het probleem bij de organisatie.
Geef mij het nodige budget per project om te documenteren, en ik doe het graag.
Deze idem, als jij niet kan documenteren door een gebrek aan middelen van hogerop, dan is het logische gevolg toch niet om maar heel hard op te passen met je verlofdagen zodat niemand hinder ondervindt van jouw leven?

Opnieuw, ik zou die "nobody cares" eens in twee richtingen beginnen te interpreteren, in plaats van de zot te zijn die zich dubbelplooit.

Ik zit ook in een sector waar er veel uren geklopt worden en waar men flexibiliteit verwacht.
Gelukkig werkt het in 2 richtingen en worden verlof en ziekte gerespecteerd zoals het hoort.
"Het kerkhof ligt vol met volk dat onmisbaar was", quote van mijn oma.
En ze heeft gelijk, de firma blijft gewoon draaien hoor.

Pas op, sommige profielen zijn moeilijker vervangbaar, maar niet onmogelijk.
In geval van nood is er altijd wel een oplossing mogelijk.

Ik zit ook in een sector waar er veel uren geklopt worden en waar men flexibiliteit verwacht.
Gelukkig werkt het in 2 richtingen en worden verlof en ziekte gerespecteerd zoals het hoort.

Niemand is inderdaad onvervangbaar. Ook hier op een kantoor met 28 mensen moeten we dat geregeld herhalen, er zijn collega's bij dat als ze wegvallen we er 2 moeten aanwerven omdat ze nu eenmaal abnormaal veel werk verwerken of omdat ze twee/drie verschillende functies uitoefenen waarvan de kans zeer klein is dat iemand vindt die ze 1 op 1 kan vervangen maar niemand is onvervangbaar...

Ik werk op een universiteit en daar zit de hele cultuur van "de wereld dragen" heel hard ingebakken bij proffen. Dat is vaak een combinatie van een systeem dat is opgezet, vroeger, om proffen hun zin te kunnen laten doen en de moderne nood voor een pak meer administratie en overhead. Resultaat is gewoon veel dingen die op je bureau terecht komen, van akkefietjes waarvan je je afvraagt waarom dat niet automatisch gaat tot grote subsidieaanvragen. En natuurlijk, een pak cursussen die vaak maar door een persoon kunnen gegeven worden want die persoon zijn specialiteit.

Welja, sinds kort ook een dichte collega met een burn out. Nu alle hens aan dek want wie kan vak X en taak Y overnemen. En dat is voor niemand fijn, maar die mens blijven belasten langs elke kant en zo dieper in de put duwen is geen optie. En zo blijkt dat uiteindelijk ook mogelijk.

Denk je nu echt dat je onmisbaar bent? Denk je nu ECHT dat je geen aansluitend verlof kan/mag nemen? Of durf je het niet uit loyaliteitsgevoel/te groot verantwoordelijkheidsgevoel?
Ik kan me met de beste wil ter wereld niet inbeelden dat @cege tijdens zijn vaderschapsverlof dagelijks zijn mails controleerde of eender wanneer zijn telefoon opnam, zoals je in het verleden al aangaf te doen tijdens jouw verlof.

Well, to be fair. Ik heb wel dagelijks 15 min mails gelezen (ergens tussen 1 en 2 h 's nachts als ik zat te wachten om de nachtfles te geven). Maar dat was enkel door de lijst gaan en de mails deleten die het team wel ging processen, onbelangrijke stuff of dingen waarvan ik wist dat ze tegen dat ik terug was al lang ge-escaleerd of opgelost gingen zijn. Hier en daar rood of blauw of groen vlagje voor "urgent check", "check after urgent", "later". Kwestie van te vermijden dat ik bij terugkomst 5000 emails heb en 3 weken emails kan lezen. 40d x 15 min = bijna 2 weken full time emails lezen anders...

Die ik gently gecompenseerd heb met de eerste weken van het werk flexibel te zijn met werk en 3 kinderen.

Voor de rest moet je er naar streven om jezelf onbelangrijk te maken. Ik heb in de net afgelopen evaluatie zelfs kuddos van mgmt en mijn mensen gekregen omdat alles deftig overgedragen was en iedereen wist wat ze moesten doen.

Ik kan er mee leven dat ik vervangbaar ben door een team van mensen. Er is altijd te veel werk en dingen blijven liggen tijdens mijn afwezigheid. Nu nemen we dat terug op en we go forward.

Hoe jouw wettelijke rechten "opgelost" worden is NIET jouw verantwoordelijkheid maar die van de bedrijfsleider. Jij hebt recht op deconnectie. En ik ben er absoluut niet aan uit of het probleem ècht bij je werkgever ligt of dat jij gewoon absoluut geen persoonlijke grenzen kan stellen op de werkvloer.

Ooit zal hij het wel leren dat hij onmisbaar is. De vraag is wat er moet gebeuren om dat te beseffen.

Een 1e goed startpunt is om op vrijdag je computer dicht te doen en die pas op maandag terug open te doen. Je kunt een paar uitzonderingen toelaten als uitzondering.

Een 2e goed startpunt is om eens 3w op verlof te gaan en echt er op te vertrouwen dat je 3w kunt gemist worden. Je mag zelfs nog de eerste week een beetje werken om dingen over te dragen en af te werken (dat doe ik ook meestal). Maar week 2 en 3 moet je er niet zijn. No exceptions.

je moet daar ook een beetje ervaring in hebben om die zaken los te kunnen laten. Mensen die zich vaak zo onmisbaar voelen (of zich in ieder geval zo gedragen) doen dit vaak uit zelf behoud. Net omdat men weet dat bij terugkomst na verlof de kaboutertjes niet al het werk gedaan hebben en het vaak terug enig tijd serieus doorpompen is om alles gedaan te krijgen.

Ik had er vroeger ook veel meer last van. Nu laat ik de dingen meer los omdat ik weet dat bepaalde zaken mijn tussenkomst op dat moment niet per se vereisen en de kans groot is dat ze quasi opgelost zijn tegen dat ik terug kom. Dat heeft ook te maken met je te omringen met de juiste mensen die bijspringen wanneer nodig en weten wanneer ze extra verantwoordelijkheid kunnen, mogen (en moeten) nemen.

Hoewel ik toch ook al snel een hondertal emails op een gemiddelde werkdag krijg zijn 3 weken verlof ook absoluut 3 weken verlof voor mij waar de laptop dichtblijft. Uw mailbox verwijderen van uw telefoon is al een goed begin in die richting :-) Er zijn een zeer select aantal mensen die mij mogen bellen tijdens mijn verlof. Dat gebeurt meestal een keer of 3-4-5 tijdens mijn groot verlof. Voor dit select groepje mensen zal ik de telefoon opnemen. Al de rest kan wachten tot na mijn verlof.

Gisteren getelefoneerd met een recruiter voor een freelance data science positie. 80% van het gesprek was die recruiter gewoon aan het vissen naar namen van voormalige managers van mij om hun database aan te vullen.

Het bedrijf even gegoogled en blijkbaar ben ik niet de enige die deze ervaring heeft gehad met dit bedrijf. blijkbaar contacteren die mensen met valse jobs met als enige doel zoveel mogelijk referenties uit die persoon te krijgen, al dan niet om die informatie tegen betaling door te spelen naar derden.

Weeral een geblokkeerd nummer erbij.

Onze division head (2bln) die vertrokken is, wordt vervangen door de finance dude. Die wordt ook sub-baas CTO (want onze division head was interm CTO). En hij wordt ook head of Medical Control (want die bolt het ook af). Dus van alle mensen die ze konden vinden, vonden ze de finance dude de beste om de medical division en compliancy en tech office te leiden.

Die kerel heeft letterlijk 0 science achtergrond. 0. 0. 0. 0. boekouder, controller, dollars tellen, dat is al 30y zijn achtergrond. Je moet geen labo gezien hebben de laatste 5y, maar je moet ooit wel liefst in een labo binnen geweest zijn...

Ik had beter zelf geappliceerd op de 1M/y job, ik had betere credentials gehad dan die sjarel.

Maak een zin met auto, afgrond, oblivious. :laugh: Voor ons in Belgie is er geen impact. Het spektakel van de zijlijn blijft wel ... *verwarrend* en amusant.

Gisteren getelefoneerd met een recruiter voor een freelance data science positie. 80% van het gesprek was die recruiter gewoon aan het vissen naar namen van voormalige managers van mij om hun database aan te vullen.

Het bedrijf even gegoogled en blijkbaar ben ik niet de enige die deze ervaring heeft gehad met dit bedrijf. blijkbaar contacteren die mensen met valse jobs met als enige doel zoveel mogelijk referenties uit die persoon te krijgen, al dan niet om die informatie tegen betaling door te spelen naar derden.

Weeral een geblokkeerd nummer erbij.

Ik ben ooit in het begin van mijn carriere in een genante situatie terecht gekomen. Mijn promotor had via via op linkedin een job gevonden voor mij. Die had gewoon erop geklikt en recommendation gedaan aan die recruiter voor mij. Die gasten bellen mij en regelen een interview met mij met bedrijf, maar ik wist dus enkel location en date van dat interview. En er was niks afgesproken ivm fees of weet ik veel wat.

In parallel had ik zelf rechtstreeks bij dat bedrijf gesolliciteerd.

Ik op interview en de dag zelf afgesproken om met de team mensen af te spreken en dezelfde week nog getekend.

Dat interview via de recruiter bel ik dus af. Die zien dus 2 weken later op mijn Linkedin dat ik daar begin te werken.

En die sue-en dus mijn bedrijf dat ze 100k placing fee moeten krijgen en blablablalba. Ik bij de CEO "je bent zeker dat je nooit iets getekend hebt". Ik "jaja". Ze smijten daar hun dure interne advocaat op. Dat komt dus effectief voor de rechtbank. Dat placing bureau gaat uiteindelijk roemloos ten onder, want, guess what, er was geen contract/niks getekend.

Hebben die sjarels het lef om mij 6mnd later te bellen om ergens anders te gaan werken. en ik zeg "je weet dat je een rechtzaak gestart hebt ?". "ja, maar ja, dat was 6 mnd geleden".

Ook nummertje geblokkeerd. :laugh:

Echt hé. Tweede kerstdag, oudejaar en tweede nieuwjaarsdag zijn hier ook feestdagen. Verlof van 23/12 tem 02/01 en moet er maar drie dagen verlof voor inleveren. :woohoo:
Dat is nog veel verlof in te zetten :P

Hier tussen kerst en nieuwjaar gewoon toe.

2de nieuwjaarsdag krijgen we niet. Maar gegarandeerd dat amper een kat dan iets doet.

Die "nobody cares" mag in twee richtingen werken hé, als ze een hoop werk in jouw bak gooien ondanks dat je op verlof bent of ziek thuis zit, dan moet men maar wachten. Misschien dat ze zo ook leren dat jij een leven hebt naast je job. Ik heb nogal de indruk dat je "verantwoordelijkheidsgevoel" verwart met je laten leven door je job.
Ik denk (ben er vrijwel zeker van) dat @mac-bc iemand is die altijd graag goed en correct werk aflevert. Je aard/mentaliteit verander je nu eenmaal niet zomaar, zélfs als je het doodgraag wil. Spijtig dat er aan de andere kant dan ook mensen zijn die zich totaal niet generen om van de goedheid van anderen te profiteren. Dat is ook een kunst.

Vandaag moeten bellen met een politieagent naar aanleiding van een diefstal van een fiets van onze klant. Belangrijk is om het PV Verhoor te krijgen, anders kan de verzekeraar niet vergoeden.

Wat een gatachterlijk gesprek was me dat weer...

A: Met het PV nummer hebt ge genoeg hé meneer
I: Nee mevrouw de inspecteur, de verzekeraar heeft het PV Verhoor nodig, anders weten we niet wat de klant verklaard heeft en kan de verzekeraar ook niet vergoeden. Is het misschien mogelijk dat u de verklaring van de klant rechtstreeks aan haar bezorgd?
A: Ja nee, ge hebt het PV nummer toch?
I: Dat heb ik inderdaad, zoals gemeld is dat echter niet genoeg hoor.
A: Wij hebben de ervaring dat de verzekering daarmee verder kan.
I: Mevrouw, ik ben de verzekering, ik kan niet verder.

En zo back en forth, heb hetzelfde 4x mogen horen, jeeeeeeeeesus christ on a motorbike. Heb uiteindelijk de verzekeraar maar laten weten dat we van de politie geen PV Verhoor meekrijgen met de vraag of zij even kunnen bellen met de desbetreffende agente, met wat chance kunnen ze dan zo regelen met de verklaring van onze klant aan ons op mail vanwege de stupiditeit van de agente.

Vandaag moeten bellen met een politieagent naar aanleiding van een diefstal van een fiets van onze klant. Belangrijk is om het PV Verhoor te krijgen, anders kan de verzekeraar niet vergoeden.

Wat een gatachterlijk gesprek was me dat weer...

A: Met het PV nummer hebt ge genoeg hé meneer
I: Nee mevrouw de inspecteur, de verzekeraar heeft het PV Verhoor nodig, anders weten we niet wat de klant verklaard heeft en kan de verzekeraar ook niet vergoeden. Is het misschien mogelijk dat u de verklaring van de klant rechtstreeks aan haar bezorgd?
A: Ja nee, ge hebt het PV nummer toch?
I: Dat heb ik inderdaad, zoals gemeld is dat echter niet genoeg hoor.
A: Wij hebben de ervaring dat de verzekering daarmee verder kan.
I: Mevrouw, ik ben de verzekering, ik kan niet verder.

En zo back en forth, heb hetzelfde 4x mogen horen, jeeeeeeeeesus christ on a motorbike. Heb uiteindelijk de verzekeraar maar laten weten dat we van de politie geen PV Verhoor meekrijgen met de vraag of zij even kunnen bellen met de desbetreffende agente, met wat chance kunnen ze dan zo regelen met de verklaring van onze klant aan ons op mail vanwege de stupiditeit van de agente.
Dus de politie mag random pv's doorsturen omdat iemand ervoor belt volgens u?

Terug
Bovenaan