Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik heb de afspraken (nog) niet geschonden -- afspraak is 60% TW op een jaar, da's ongeveer 1x/week naar kantoor gaan en daar hou ik me, op een uitzondering na, aan. Zoals @Mulan hierboven aangeeft, ik zit met een peuter van twee, de laatste keer dat ik een dag op kantoor gemist heb, was omdat ze de avond ervoor 39,5° koorts had en ik thuis wou zijn, moest ze naar de dokter moeten. Plus ik voelde me zelf ook niet zo super en er was een vergadering met het ganse team gepland, ik wou mijn collega's niet ziek maken. (en mijn stem was compleet weggevallen hierdoor) Volgende keer stap ik gewoon zelf naar de huisarts als ik me ziek voel ondanks dat ik misschien wel zou kunnen TW'en.
60% thuis? Is dat dan niet 3d/w thuis & 2d op 't werk?

Bij ons is het heel willekeurig bepaald van locatie tot locatie hoe vaak je naar kantoor moet. Bij ons is het 2 dagen per week, maar in de VS hebben ze veel kantoren gesloten in Corona en willen ze precies niet meer in de huur investeren. Hoewel het voor sommigen oneerlijk aanvoelt, hoop ik eigenlijk dat ze geen nieuw kantoor openen daar. Veel mensen gaan niet meer om 8 uur 's ochtends aan hun bureau kunnen/willen zitten als ze op kantoor moeten gaan werken, en dat verkleint onze window om meetings te organiseren dan weer.

Ik zal daar dan weer de vreemde eend in de bijt over zijn maar als je iets doet wat niet volgens de afspraken is en je wordt daarop aangesproken, moet je je dan echt geviseerd voelen en meteen gedemotiveerd zijn?

Mijn reactie zou zijn "oei, da had ik ni door da ik de regels ni aan't volgen was, zal idd 2 dagen per maand minder van thuis werken" en gewoon doorgaan met mijn job ipv de moed in de schoenen laten zakken over zoiets onnozels... Dat die persoon zich daarmee wil bezighouden, so be it, wie ben ik om te weten waar die persoon zich mee bezighoudt of wat die persoon zijn/haar job is? Voor hetzelfde geld heeft die dat ook maar doorgekregen van hogerop.

Soit, krijg nog eens het gevoel dat sommige mensen toch bitter weinig nodig hebben om zich te ergeren. Daar springt dan ook direct 2 mensen op die de leidinggevende bekritiseren zonder dat ze weten wie dat is, wat die doet, waar die werkt, wat zijn job is, etc...

Live and let die?
Je kan dat omdraaien he. Het is aan die 'baas' om alles in zijn context te zetten. Als die voor de rest zijn werk goed doet en 10 dagen op heel jaar te veel thuisWERK gedaan heeft, kan die er ook voor kiezen omdat op een menselijke manier aan te kaarten en eerst aan de desbetreffende persoon te vragen wat de situatie is.

Dat is nogal wat anders dan direct een waarschuwing geven.
Dat zou iedereen zijn humeur verpesten, behalve blijkbaar de jouwe.

Je kan dat omdraaien he. Het is aan die 'baas' om alles in zijn context te zetten. Als die voor de rest zijn werk goed doet en 10 dagen op heel jaar te veel thuisWERK gedaan heeft, kan die er ook voor kiezen omdat op een menselijke manier aan te kaarten en eerst aan de desbetreffende persoon te vragen wat de situatie is.

Mogelijks inderdaad dat ik de enige ben. Ik geef toe dat ik soms teveel blindstaar op cijfertjes en soms een robotmatige benadering heb van statistieken. Ik ben heel graag bezig met statistieken over efficiëntie, werklast etc. en ben dan ook allicht mee als de leidinggevende denkt "Vega dreigt teveel thuis te werken en de afspraken niet te volgen als hij hetzelfde stramien verder zet, ik zal hem even een berichtje sturen".

Ik zou zoiets niet persoonlijk nemen nee, ik zie ook niet in waarom. Dit is wel vanuit mijn eigen situatie gekeken, ik ken (nogmaals) de specifieke personen en de werkplaats niet, daar dus over oordelen als 'die leidinggevende is aan't pesten' vind ik zeer moeilijk.

Maar geen probleem hoor, liever er niet door geërgerd worden dan wel eerlijk gezegd.

Ik zal daar dan weer de vreemde eend in de bijt over zijn maar als je iets doet wat niet volgens de afspraken is en je wordt daarop aangesproken, moet je je dan echt geviseerd voelen en meteen gedemotiveerd zijn?

Mensen kunnen idd tegen niet veel meer en de leidinggevende is steeds de “gebeten hond”.

We horen natuurlijk ook maar 1 kant van het verhaal.
Het is toch normaal dat, als er regels zijn, dat deze gevolgd worden. Het zou nogal wat zijn, moest iedereen voor zichzelf bepalen dat er mag afgeweken worden van aantal dagen.
Voor je het weet is het heibel onder de andere collega’s dat die ene meer dagen thuis werkt dan de andere.
Het is meestal niet de leidinggevende die zit te tellen, het zijn meestal de directe collega’s die mekaar gaan “overdragen”. Maar men is daar heel erg naïef in merk ik op de werkvloer.
Vaak grappig.

Werknemers weten waar ze aan beginnen. de thuiswerkvergoeding ligt toch ook vast?

Ik moet ook niet zeggen tegen mijn baas dat ik eens 30d verlof ga nemen terwijl ik er maar 27 heb.

Maar dat thuiswerk ligt toch o zo gevoelig bij de meesten.
We weten wel waarom…

Maar dat is niet één keer vragen. Die dingen worden iedere drie maand herhaald. Let op je maximaal aantal dagen.
En die dingen worden herhaald aan die teamleider, aan de N+2, aan de N+3,... :p
Als je zoiets persoonlijk opneemt, dan snap je eigenlijk niet voor welke organisatie je werkt.

En daarbovenop is in geval van medische redenen mogelijk om meer te telewerken dan toegelaten is. Er zijn opties als dat nodig is. Maar dan moet je wel de moeite doen om daar beroep op te doen. Niet zomaar op je eigen beslissen :p.

Ook wel grappig met dat thuiswerk en de redenen om meer dagen los te weken.

“Ja het zijn examens voor mijn kinderen”.
“Ze komen een pakje leveren”
“Ik heb diarree en moet kotsen en ik ga 60% van de dag boven de wc hangen, maar mag ik toch thuis”werken” ?
“mijnen kleine is ziek mag ik thuiswerken?”

Tot voor Corona kon men zich niet concentreren met de kinderen rond zich en nu ineens is dat allemaal geen probleem.

Ja, idd aantal ziektedagen is gedaald lees je overal in de pers vaak, tja, men is ziek en “werkt” van thuis.
Ziektedagen worden ingeruild voor thuiswerkdagen.
Ben je ziek? Ga aub naar dokter en vraag een briefje ipv zogezegd van thuis te “werken” terwijl ge geen klop doet.
Maar ja, de wereldvreemde HR-dienst zegt dan dat het beter is als mensen iets doen, ook al is het maar 15%, dan ziek te zijn.

Pakje leveren? Hoe deed men dat voor Corona dan?

Ik klink nu wellicht als een bullenbak, maar wees eerlijk, thuiswerk is gewoon ook handig om zich met allerlei niet-werkgerelateerde dingen bezig te houden.
Maar dat toegeven ligt lastig.

De helpdesk. Het summum van afdankambetantenarij. High-five-win-for-life.

Fluppo's wiens hele focus gericht is op een handvol basic schermen waar ze al 15 jaar of zo mee moeten werken.

Alleen komt men tot de conclusie dat men na al die jaren er nog steeds niet mee kan werken, en ze het al die tijd wsl verkeerd aanpakten.
De hun soms vreemde vragen verklarend.

Basic zoekschermen. Met in het groot het knopje zoek op, en wat velden die voor zich spreken.
Niet snappend voor wat dat eigenlijk dient.

Jeetje. Ja werkelijk niet snappen wat zoek nu effectief doet.

En plots verscheen alles daar wooowww...

Naïeve zalige leventjes. Wederom arme sukkels die echt moeten arbeiden.

Laatst bewerkt:
Ook wel grappig met dat thuiswerk en de redenen om meer dagen los te weken.

“Ja het zijn examens voor mijn kinderen”.
“Ze komen een pakje leveren”
“Ik heb diarree en moet kotsen en ik ga 60% van de dag boven de wc hangen, maar mag ik toch thuis”werken” ?
“mijnen kleine is ziek mag ik thuiswerken?”

Tot voor Corona kon men zich niet concentreren met de kinderen rond zich en nu ineens is dat allemaal geen probleem.

Ja, idd aantal ziektedagen is gedaald lees je overal in de pers vaak, tja, men is ziek en “werkt” van thuis.
Ziektedagen worden ingeruild voor thuiswerkdagen.
Ben je ziek? Ga aub naar dokter en vraag een briefje ipv zogezegd van thuis te “werken” terwijl ge geen klop doet.
Maar ja, de wereldvreemde HR-dienst zegt dan dat het beter is als mensen iets doen, ook al is het maar 15%, dan ziek te zijn.

Pakje leveren? Hoe deed men dat voor Corona dan?

Ik klink nu wellicht als een bullenbak, maar wees eerlijk, thuiswerk is gewoon ook handig om zich met allerlei niet-werkgerelateerde dingen bezig te houden.
Maar dat toegeven ligt lastig.
Wat is het probleem dan als je ziek van thuis werkt, anders werk je als je ziek bent helemaal niet, dus dat is toch net een voordeel voor de werkgever?

Een pakje ontvangen is ook perfect te combineren met werken, dat kost nog geen 1 minuut tijd.

En in het algemeen: Zolang het werk goed gedaan is en je af en toe je kop laat zien, waarom zou het de werkgever dan een moer uitmaken hoeveel je telewerkt en hoeveel op de bureau?

Wat is het probleem dan als je ziek van thuis werkt, anders werk je als je ziek bent helemaal niet, dus dat is toch net een voordeel voor de werkgever?

Een pakje ontvangen is ook perfect te combineren met werken, dat kost nog geen 1 minuut tijd.

En in het algemeen: Zolang het werk goed gedaan is en je af en toe je kop laat zien, waarom zou het de werkgever dan een moer uitmaken hoeveel je telewerkt en hoeveel op de bureau?
Pffffffff.

"Waarom zou het de werkgever uitmaken...". Hier krijg ik het al moeilijk mee. Dus een werkgever die bepaalde verwachtingen heeft van thuiswerk en kantoorwerk => Dat mag niet, want wat maakt het de werkgever uit?

Misschien dat de werkgever het loon betaalt en dan wel zijn eigen regels mag uitwerken en zijn eigen voorwaarden omtrent het thuiswerk?

Neen, de werknemer moet op handen gedragen worden, mag alles en mag niets gevraagd worden. Woke op de workplace, leuk.

Ik snap dat er pro en contra thuiswerk zijn maar holy shit, die gatachterlijke argumenten altijd.

Pffffffff.

"Waarom zou het de werkgever uitmaken...". Ik krijg ik het al moeilijk mee. Dus een werkgever die bepaalde verwachtingen heeft van thuiswerk en kantoorwerk => Dat mag niet, wat maakt het de werkgever uit?

Misschien dat de werkgever het loon betaalt en dan wel zijn eigen regels mag uitwerken en zijn eigen voorwaarden omtrent het thuiswerk?

Neen, de werknemer moet op handen gedragen worden, mag alles en mag niets gevraagd worden. Woke op de workplace, leuk.
Het is geen kwestie van mogen en het heeft niets met woke te maken.

Het is gewoon pure logica. De hoofdtaak van de werkgever/manager is toch ervoor zorgen dat er door het team kwaliteitsvol werk wordt afgeleverd. Zolang dat het geval is, moet je geen regels opleggen die geen nut hebben. Dat demotiveert en leidt net tot minder productiviteit.

Het is geen kwestie van mogen en het heeft niets met woke te maken.

Het is gewoon pure logica. De hoofdtaak van de werkgever/manager is toch ervoor zorgen dat er door het team kwaliteitsvol werk wordt afgeleverd. Zolang dat het geval is, moet je geen regels opleggen die geen nut hebben. Dat demotiveert en leidt net tot minder productiviteit.
Jij vindt dat die regel geen nut heeft, ik zou graag ook werken van 20u tot 4u want dan ben ik op m'n best, dan moet de werkgever me toch ook niet zomaar laten doen zelfs in het geval dat dit voor mijn job mogelijk zou zijn?

Als je op kantoor moet zitten van de werkgever en je wilt dat niet, zoek dan een andere job, zo simpel is het. Maar gaan zeggen dat de werkgever zijn verwachtingen moet aanpassen aan jouw verwachtingen gaat er wel ferm over, als blijkt dat hij anders geen personeel vindt dan
zal hij dat wel doen maar waarom zou hij alles moeten inwilligen wat de thuiswerkers willen?!

Als er één op halve kracht een week lang ziek werkt, dan is die nog altijd voorzien om 100% te leveren want voor het bedrijf is die nog altijd nog 100% voorzien. :p Als je verantwoordelijk bent voor een team, word je daarop afgerekend.

Als er één van je team ziek is voor burnout voor een maand, dan heb je tenminste een excuus waarom je projecten vertraging hebben want je hebt effectief een FTE minder :p.
Als die hele tijd er is maar op halve kracht zit aan te modderen, dan heb je geen excuus meer. Want die werkt voltijds. :p

Jij vindt dat die regel geen nut heeft, ik zou graag ook werken van 20u tot 4u want dan ben ik op m'n best, dan moet de werkgever me toch ook niet zomaar laten doen zelfs in het geval dat dit voor mijn job mogelijk zou zijn?

Als je op kantoor moet zitten van de werkgever en je wilt dat niet, zoek dan een andere job, zo simpel is het. Maar gaan zeggen dat de werkgever zijn verwachtingen moet aanpassen aan jouw verwachtingen gaat er wel ferm over, als blijkt dat hij anders geen personeel vindt dan
zal hij dat wel doen maar waarom zou hij alles moeten inwilligen wat de thuiswerkers willen?!
Tijdens niet-normale werkuren werken is iets anders dan telewerken.

Zo simpel is het inderdaad, door slecht te managen zal je personeel verliezen aan concurrenten die het beter aanpakken.

Tijdens niet-normale werkuren werken is iets anders dan telewerken.

Zo simpel is het inderdaad, door slecht te managen zal je personeel verliezen aan concurrenten die het beter aanpakken.
Niet normale werkuren?? Wat is het verschil tussen vinden dat je zelf moet kiezen waar je werkt of zelf moeten kunnen kiezen wanneer je werkt? Het een is plaats, het andere tijd, waar ligt het verschil? Zo lang het werk maar gedaan wordt? Nu volg je je eigen logica niet meer en besluit je "dat is wel iets anders".

Neen, dat is net hetzelfde, alleen jij kijkt er anders naar.

Nee, dat is niet aan de baas. Als je om welke reden dan ook wenst af te wijken van de algemene afspraak dan is het aan u om het initiatief te nemen om daarover in gesprek te gaan met uw baas. Het is niet aan die baas om vast te stellen dat ge afwijkt van de regel en dan te gaan uitvogelen of daar een context rond te gaan zoeken.

Als jij de uitzondering wil, is het maar logisch dat jij degene bent die initiatief neemt om dat te proberen bekomen.

Terug
Bovenaan