Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Oei, zit ik hier plots tussen de millenials? De "Quiet quitting" generatie? Alsof dat management team een boodschap heeft aan ons intern VPN-probleem van de dag ervoor.

Mja, ik zit zo niet in elkaar. Ik ben ook niet zo opgevoed. Dat is ook de reden waarom ik ooit de ambtenarij heb verlaten. Als nu blijkt dat bovenstaande je m'en fiche-mentaliteit ook al is doorgedrongen in de privé-sector en de maatschappij verder afglijdt naar dat soort niveau's, dan moet ik misschien gewoon zelfstandige worden.

Hoe noemt onze HR dat ook alweer zo mooi? Ownership? Wel, let's take "ownership" to the next level.
En de veralgemeningen vliegen weer in het rond, surprise surprise...

Dit heeft niets te maken met "quiet quitting" of iets dergelijks. Dit heeft te maken met het afbakenen van uw grenzen. Ik ga het cru zeggen: jij bent jezelf in de vernieling aan het werken. Niet door dit ene voorval natuurlijk, maar in combinatie met alles wat er al voor is gebeurd. Ik ben niet de eerste die dit zegt, en ik zal ook niet de laatste zijn.

Dat je met al het goedbedoelde advies dat je hier al hebt gekregen niets doet, dat is uw zaak, daar kies je zelf voor. Maar dan moet je hier niet steeds te pas en te onpas komen doen alsof jij dé enige verheven job hebt in het heelal en uw manier van werken de enige juiste is en al de rest kloefkrabbers of luilakken zijn die niets kunnen. De werkevenaar loopt NIET door uw gat.

Oei, zit ik hier plots tussen de millenials? De "Quiet quitting" generatie?
Tenzij ik mij gruwelijk vergis over uw leeftijd, zijt gij ook gewoon een millennial hoor... net zoals ~90% van dit forum.
Dus ja, in dat opzicht zit ge hier tussen de millennials.
De rest is al gezegd door anderen.

In de zogezegd onefficiënte ambtenarij hier heeft "de VPN" er de laatste jaren nog nooit langer dan 5 minuten uit gelegen. Maar hé, qua efficientie kunnen we wel wat leren van de privé. Of misschien merken we dat niet omdat we ons toch alleen maar bezighouden met koffiedrinken? En om de gazet te kunnen lezen heb je geen VPN nodig.

Word je daar niet aan 0,42 EUR per kilometer voor betaald? Kan me herinneren dat toen ik in 2015/2016 verplaatsingen moest doen met de eigen wagen ik zeer content was, als je op 1 dag 300 km doet krijg je er gewoon 126 EUR bij, de kostprijs van benzine + slijtage is een serieus pak lager hoor... Als je daarvoor betaald word, wees blij. Word je daar niet voor betaalt, doe het niet en vraag een bedrijfswagen/zoek een andere job.
Da's bij ons al vaak het voorwerp van 'discussie' geweest. Ik kom uit de privé met een bedrijfswagen en aangezien ik nu een job heb bij de overheid waar ik veel verplaatsingen moet doen, heb ik een wagen gekocht. Wij krijgen dus 0,4237 euro/km. Ik heb 17500 euro betaald voor een Golf variant benzine en ik doe er ongeveer 1500km/maand mee voor 't werk. We zijn wel omnium verzekerd tijdens die verplaatsingen.

Zoals ik het uitrekenen ( benzine kost, verzekering, onderhoud, afschrijving) zou het mij op 5 jaar niets opbrengen, maar ik zou er ook niet al te veel aan toesteken. Als ge dan nog eens rekent dat ge geen VAA moet betalen, is het niet zo'n slechte deal. Als ge hem natuurlijk in de prak rijdt in het weekend, dan is het iets anders.

Da's bij ons al vaak het voorwerp van 'discussie' geweest. Ik kom uit de privé met een bedrijfswagen en aangezien ik nu een job heb bij de overheid waar ik veel verplaatsingen moet doen, heb ik een wagen gekocht. Wij krijgen dus 0,4237 euro/km. Ik heb 17500 euro betaald voor een Golf variant benzine en ik doe er ongeveer 1500km/maand mee voor 't werk. We zijn wel omnium verzekerd tijdens die verplaatsingen.

Zoals ik het uitrekenen ( benzine kost, verzekering, onderhoud, afschrijving) zou het mij op 5 jaar niets opbrengen, maar ik zou er ook niet al te veel aan toesteken. Als ge dan nog eens rekent dat ge geen VAA moet betalen, is het niet zo'n slechte deal. Als ge hem natuurlijk in de prak rijdt in het weekend, dan is het iets anders.
635,55 EUR netto (?) per maand erbij oftewel op jaarbasis ca. 7.500 EUR, dan heb je toch een pak meer dan de effectieve kost van je wagen?

Op 5 jaar tijd krijg je 38.133 EUR. Op deze tijd heb je 9.720 EUR brandstof betaald (aan 1.8 EUR/liter aan gemiddeld verbruik van 6l/100km), 6.000 EUR betaald voor BA + Full omniumverzekering, 3.000 EUR voor onderhoud en heb je dus nog ca. 19.400 EUR over voor je "afschrijving" van een wagen van 17.500 EUR die na 5j allicht nog 10.000 EUR waard zal zijn...

Het brengt wel degelijk iets op denk ik hoor :) (denk dat ik mijn kosten dan ook nog goed heb doorgerekend). Als je de wagen na 5j verkoopt aan 10.000 EUR heb je 48.133 EUR "gekregen" en heeft de auto je 36.220 EUR gekost.

-edit- BIV/Verkeersbelasting en keuring wel vergeten, pak dat we afronden naar kosten 40.000 EUR en opbrengst 48.000 EUR.

Oei, zit ik hier plots tussen de millenials? De "Quiet quitting" generatie? Alsof dat management team een boodschap heeft aan ons intern VPN-probleem van de dag ervoor.

Mja, ik zit zo niet in elkaar. Ik ben ook niet zo opgevoed. Dat is ook de reden waarom ik ooit de ambtenarij heb verlaten. Als nu blijkt dat bovenstaande je m'en fiche-mentaliteit ook al is doorgedrongen in de privé-sector en de maatschappij verder afglijdt naar dat soort niveau's, dan moet ik misschien gewoon zelfstandige worden.

Hoe noemt onze HR dat ook alweer zo mooi? Ownership? Wel, let's take "ownership" to the next level.
Bij de overheid heb je ook veel loud quitters.

*loopt weg*

En dat slaat niet op 1 generatie!

*harder harder lopend*

Laatst bewerkt:
635,55 EUR netto (?) per maand erbij oftewel op jaarbasis ca. 7.500 EUR, dan heb je toch een pak meer dan de effectieve kost van je wagen?

Op 5 jaar tijd krijg je 38.133 EUR. Op deze tijd heb je 9.720 EUR brandstof betaald (aan 1.8 EUR/liter aan gemiddeld verbruik van 6l/100km), 6.000 EUR betaald voor BA + Full omniumverzekering, 3.000 EUR voor onderhoud en heb je dus nog ca. 19.400 EUR over voor je "afschrijving" van een wagen van 17.500 EUR die na 5j allicht nog 10.000 EUR waard zal zijn...

Het brengt wel degelijk iets op denk ik hoor :) (denk dat ik mijn kosten dan ook nog goed heb doorgerekend). Als je de wagen na 5j verkoopt aan 10.000 EUR heb je 48.133 EUR "gekregen" en heeft de auto je 36.220 EUR gekost.

-edit- BIV/Verkeersbelasting en keuring wel vergeten, pak dat we afronden naar kosten 40.000 EUR en opbrengst 48.000 EUR.
Ja, inderdaad. Zo had ik het ook min of meer uitgerekend.

Ge moet het wel zetten tegenover een bedrijfswagen met een (BE) tankkaart. Maar dan heb je wel die VAA die je moet betalen.

Ja, inderdaad. Zo had ik het ook min of meer uitgerekend.

Ge moet het wel zetten tegenover een bedrijfswagen met een (BE) tankkaart. Maar dan heb je wel die VAA die je moet betalen.
Goh, in sé doe je dus dik profijt met een eigen wagen en heb je enkel een kost met een bedrijfswagen... Niet enkel VAA maar ook het feit dat je een firmawagen hebt betekent dat er minder marge is voor loon en je loon allicht wat lager zal zitten.

Dus "tegenover een bedrijfswagen zetten" dan verliest het hebben van een bedrijfswagen er financieel toch dik tegen. Enige nadeel aan jouw situatie dat ik kan bedenken is dat als je geen bedrijfswagen hebt je niet kan stoefen dat je een bedrijfswagen hebt of dat de bedrijfswagen mogelijks een Passat zou zijn ipv een Golf Variant... Maar dat zijn zaken die je kan oplossen door je geen bal aan te trekken van wat de wereld van je denkt :p (misschien wat extreem maar you catch my drift).

Een meeting van een halfuur die begint met: Deze informatie gaan jullie voorlopig niet nodig hebben, maar. Hierna begint de speaker alle slides volledig af te lezen. Sorry kerels, mijn aandachtsspanne bij thuiswerken hoeft echt niet kleiner te worden.

Deze week nog een goeie meegemaakt met mijn manager.

We moeten van hogerop alle discretionary expenses cutten cutten cutten.

Het is dus mijn mgr die dat systeem van 150k per jaar aangekocht heeft en het is enkel mijn team en zijn ander team die dat gebruiken. Ik zeg hem deze week
"heb je al kosten gecut".
-"NOT MY PROBLEM" is zijn reply.
"Maar het zal ons probleem worden als hogerop de licentie niet meer wil betalen. Dan zijn we al onze data kwijt die we dagelijks gebruiken"
-"Hmm, fair point" (ja, je moet er aan denken...)

Praktisch nog altijd geen verandering ingezet. Veel goesting om uit eigenbelang gewoon zelf de helft van de mensen uit het systeem te flikkeren...

Een ander systeem dat we gebruiken voor documentatie spenderen we 4u per kwartaal om een export te doen en dat is echt klote apenwerk. Er is een plugin die ~1000 USD kost per jaar waardoor we de export in 10 seconden kunnen doen. En we zitten met een team of 10 in dat systeem. Dus dat is per jaar gemakkelijk 20 dagen gewonnen.

Zijn antwoord. "De mensen moeten we zowiezo betalen, dus een plugin is een extra kost die er bovenop komt, gaan we niet doen". Wat is dat hier?? De vakbond in de jaren stillekes ? :laugh: Misschien kunnen we 50k afknippen van die 150k en 50 keer die licentie kopen, aap.

Nog 10h werken en den dezen is 6 weken weg. Good luck.

Update. Ik kreeg plots bericht deze middag dat er belangrijke meeting was.

Rap computer aan. Herstructurering aangekondigd ("right sizing", het kind moet een naam hebben). 85 van de paar honderd buiten.

Ik ontspring de dans, maar heel mijn chain of command ligt buiten. n+1, n+2 en n+3. ik krijg al de mannetjes van mijn n+1 die niet buiten vliegen (in praktijk ga ik dus ipv 1 product 2 (+ 1 klein) product onder mijn hoede hebben en reports x2. Ik ga ook in een andere divisie rapporteren (die waar ik tot de vorige Herstructurering in rapporteerde) [5e keer in 5 y dat mijn org chart van links naar rechts naar links ... gaat]

Het was sympathiek geweest om eens met mij te checken of me op voorhand te informeren dat a) mijn job description verandert en b) mijn org verandert. Voor dat aan 500 man gepresenteerd werd...

Online meeting over digitalisering van de pv's door 1 van die mannen die dat in gang getrokken heeft.
Een Franstalige die een Nederlandse meeting leidt en je er dus echt geen zak van verstaat.
En qua kennis... Laat ons zeggen dat ik nu eindelijk begrijp waarom al hun software en updates voor geen meter werken.

Ik hoop dat die kerel strontzat was of een mentale beperking heeft want anders is het schaamtelijk.

Ik begin zelfs @mac-bc bijna te begrijpen.

Update. Ik kreeg plots bericht deze middag dat er belangrijke meeting was.

Rap computer aan. Herstructurering aangekondigd ("right sizing", het kind moet een naam hebben). 85 van de paar honderd buiten.

Ik ontspring de dans, maar heel mijn chain of command ligt buiten. n+1, n+2 en n+3. ik krijg al de mannetjes van mijn n+1 die niet buiten vliegen (in praktijk ga ik dus ipv 1 product 2 (+ 1 klein) product onder mijn hoede hebben en reports x2. Ik ga ook in een andere divisie rapporteren (die waar ik tot de vorige Herstructurering in rapporteerde) [5e keer in 5 y dat mijn org chart van links naar rechts naar links ... gaat]

Het was sympathiek geweest om eens met mij te checken of me op voorhand te informeren dat a) mijn job description verandert en b) mijn org verandert. Voor dat aan 500 man gepresenteerd werd...
Dus eigenlijk heb je een promotie gekregen naar n+1 voor hetzelfde geld als je vroeger n was en mag je nu dubbel zoveel werk verzetten?

Proficiat zal ik maar zeggen !!!!!!

Na bijna anderhalf jaar en zowat heel mijn chain of command af te gaan vandaag (hopelijk) eindelijk terecht gekomen bij degene die er wel voor kan zorgen dat ik ook toegang krijg tot die ene reeks van ons gebouwen waar ik nog niet door de voordeur raakte, laat staan tot in de technische ruimtes.
"Hoe, waarom komt ge nu pas bij mij?" Ja, kerel, gij staat nergens in mijn organigram (is iemand uit een compleet andere tak) en met dank aan de laatste halfslachtige reorganisatie weet niemand nog tegoei wiens bevoegd is voor wat, als er al überhaupt iemand die taak is toegewezen.
Het helpt ook niet dat "onze" verantwoordelijke* voor toegangscontrole al dik 6m afwezig is (met nog eens minstens zoveel int vooruitzicht, als'm nog terugkomt) en blijkbaar niemand het nodig vindt die taken waar te nemen.

*basically de enig overgeblevene van een oud team die weet hoe dat systeem werkt en om onduidelijke redenen tot nader order full admin rights heeft

Dus eigenlijk heb je een promotie gekregen naar n+1 voor hetzelfde geld als je vroeger n was en mag je nu dubbel zoveel werk verzetten?

Proficiat zal ik maar zeggen !!!!!!

I don't know. Best dat de slide in de presentatie zat, of ik had het niet geweten. Van mijn huidige mgr zal ik het niet meer horen, die ligt buiten op 1 december. Ik kreeg de cryptische whatsapp van hem deze middag "heads up, I am cut" :laugh:

I don't know. Best dat de slide in de presentatie zat, of ik had het niet geweten. Van mijn huidige mgr zal ik het niet meer horen, die ligt buiten op 1 december. Ik kreeg de cryptische whatsapp van hem deze middag "heads up, I am cut" :laugh:

Is nochtans mijn analyse uit uw uitleg.

Als ze iedereen boven u buitenshotten. En het personeel van uw N+1 onder u zetten. Dat is dat voor mij defacto de positie van de N+1 geven.

Als ze daarna uw werklading verdubbelen (allez iets meer, wegens *2,5 producten (die kleine niet vergeten), *2 reports) dan is dat in mijn ogen wel meer werk dan wat je nu hebt.

En nergens heb ik u in uw uitleg iets horen zeggen over, awel dat is dan +100% verloning wegens dubbel werk. Neen door de melding van dat ze al de anderen hebben gecut heb jij als een deer in the headlights u laten overdonderen en lijkt het mij alsof je stilzwijgend akkoord bent gegaan met het voorstel om die positie te doen voor hetzelfde geld.

Ik noem dat om eerlijk te zijn wel played van het management voorlopig. Allez toch zolang uw antwoord niet is, boter bij de vis of ik bol het af en je geeft het maar aan iemand anders. Al heeft dat natuurlijk weer zijn eigen risico's.

Al had ik waarschijnlijk wel geantwoord :

:laugh: I can stay if i do your Job for the same money as my job :laugh:

Is nochtans mijn analyse uit uw uitleg.

Als ze iedereen boven u buitenshotten. En het personeel van uw N+1 onder u zetten. Dat is dat voor mij defacto de positie van de N+1 geven.

Het is maar een deel. Van de 4 producten, schieten er nog 2 over. Mijn n+1 waspretty useless anyway.

Maar goed. Ik ga wel akkoord met je analyse, maar het gewoon op een slide zien is niet akkoord gaan, he.

Als ze daarna uw werklading verdubbelen (allez iets meer, wegens *2,5 producten (die kleine niet vergeten), *2 reports) dan is dat in mijn ogen wel meer werk dan wat je nu hebt.

Ja, dat had ik ook al door, anders was ik niet aan het klagen.

En nergens heb ik u in uw uitleg iets horen zeggen over, awel dat is dan +100% verloning wegens dubbel werk.
Ja, dat is denk ik het punt van herstructurering. Dat de kosten zakken. Zo ver was ik ook wel.

Neen door de melding van dat ze al de anderen hebben gecut heb jij als een deer in the headlights u laten overdonderen en lijkt het mij alsof je stilzwijgend akkoord bent gegaan met het voorstel om die positie te doen voor hetzelfde geld.

Ik ben in vaderschapsverlof. Best dat mijn report me de meeting doorstuurde of ik had van niks geweten.

We zaten met 50 man in die meeting. Iedereen zijn reporting en org is gewijzigd en niemand wist van iets.

Ik noem dat om eerlijk te zijn wel played van het management voorlopig. Allez toch zolang uw antwoord niet is, boter bij de vis of ik bol het af en je geeft het maar aan iemand anders. Al heeft dat natuurlijk weer zijn eigen risico's.

Ik noem het vooral "recipe for disaster". Ik verdien goed en ik ben in principe niet weigerachtig tgo veranderingen. Ik moet niet meer geld hebben, maar ik wil wel wel mijn eigen shit kunnen organiseren.

Ik ga niet "harder werken". De dagen zitten vol en er gaan gewoon dingen niet gedaan worden.

Het is gewoon een beetje volk van op de vloer naar mgmt rollen duwen en duur mgmt er vantussen knippen. Maar tezelfdertijd kun je/mag je niks beslissen en moet je met clipped wings een show runnen.

Ik moet bedelen om 5k budget te krijgen voor A of B. Maar dan verwachten ze wel dat je producten met paar M revenue ontwikkelt en voor elke scheet executive approval vraagt. Doe het dan zelf.

Over zulke dingen had ik graag eerst een beetje een discussie gevoerd (ipv meer centen)

Al had ik waarschijnlijk wel geantwoord :

:laugh: I can stay if i do your Job for the same money as my job :laugh:

Kans is groot dat er een retention package aankomt voor de impacted non-leavers. Was toch vorige keren telkens zo. Nu weglopen is wel heel onverstandig. 12 mnd blijven en een extra jaarloon trekken...

Gebrek aan discretie binnen het bedrijf.
Bij interne vacatures lekken de namen van de sollicitanten in no time uit.
Lekken zitten bij verantwoordelijken, HR en onthaal.

Bij mutaties idem. De geïmpacteerde persoon weet het vaak als laatste en de mensen rondom hem/haar weten het eerder.

Groot probleem binnen het bedrijf, geroddel en lekkages.
Helaas doen enkele sleutelfiguren eraan mee terwijl zij wel geacht worden te kunnen zwijgen.

Het ergert me echter wel.

Ben je op uw gemak aan het werken, wandelen plots Jan Jambon en Zuhal Demir langs uw bureau. Al een chance dat ik geen post van mac-bc aan het lezen was. :unsure:

Ben je op uw gemak aan het werken, wandelen plots Jan Jambon en Zuhal Demir langs uw bureau. Al een chance dat ik geen post van mac-bc aan het lezen was. :unsure:
In combinatie met de posts van cege was ik even aan het hopen dat die 2 ook door een management cut ontslaan werden. Maar nee :(.

@cege: die 12 maanden voor die premie: wat als je dan je ontslag krijgt in die 12 maand?

In combinatie met de posts van cege was ik even aan het hopen dat die 2 ook door een management cut ontslaan werden. Maar nee :(.

@cege: die 12 maanden voor die premie: wat als je dan je ontslag krijgt in die 12 maand?

Ontslagen worden als deel van wfm (workforce management) is onmiddellijke trigger om alles te cashen.

Terug
Bovenaan