Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Gisteren heeft de VPN niet gewerkt tot 16u30. Vanmorgen moet ik een meeting leiden voor het management team van een multinational, dus wie mocht er gisteren tot gat in de nacht weer zitten werken? Jawel hoor.

Weer één van de zovele momentjes waarop ik wou dat ik nooit gestudeerd had. Gewoon ‘s avonds in de zetel ploffen en ‘s morgens vertrekken naar het werk om in mijn graafmachine mijn ding te mogen doen. Hoe zalig moet dat zijn.
Of gewoon leren nee zeggen...

Word je daar niet aan 0,42 EUR per kilometer voor betaald? Kan me herinneren dat toen ik in 2015/2016 verplaatsingen moest doen met de eigen wagen ik zeer content was, als je op 1 dag 300 km doet krijg je er gewoon 126 EUR bij, de kostprijs van benzine + slijtage is een serieus pak lager hoor... Als je daarvoor betaald word, wees blij. Word je daar niet voor betaalt, doe het niet en vraag een bedrijfswagen/zoek een andere job.
die 42 cent is een maximum, maar niks is verplicht.

Gisteren heeft de VPN niet gewerkt tot 16u30. Vanmorgen moet ik een meeting leiden voor het management team van een multinational, dus wie mocht er gisteren tot gat in de nacht weer zitten werken? Jawel hoor.

Weer één van de zovele momentjes waarop ik wou dat ik nooit gestudeerd had. Gewoon ‘s avonds in de zetel ploffen en ‘s morgens vertrekken naar het werk om in mijn graafmachine mijn ding te mogen doen. Hoe zalig moet dat zijn.
Gij moet just niks.

Jij kiest ervoor om dit te doen. Ofwel uit trouw en beroepseer, omdat je niet durft neen te zeggen, carrièreverwachtingen ofwel omdat je met uw voeten laat spelen.

Miljaar, ik zit duidelijk verkeerd als ambtenaar 😂
Ik ook hier. Ze mogen die plaatskes wel eens posten. Dan kan ik ook solliciteren.
Ik heb wel de indruk dat die fratsen eruit aan het gaan zijn. Dat wordt niet meer getolereerd.
Federaal en Vlaanderen gaat dat moelijk worden. Ik denk vanaf 2000-2010 dat de kentering is ingezet met het massaal vertrek van de oude garde en dat het budgettair ontspoorde.

Ik verwacht wel zulke dingen wel nog op gemeenteniveau, intercommunales, provincie,...
Of als je ver weg zit van supervisie of publiek aandacht :p.

Als ik de verhalen hoor van jaren '80'-'90 overheid, dan moest dat toch een gigantisch orgie zijn waar de Zillion niks meevergeleken is.

Ik verwacht wel zulke dingen wel nog op gemeenteniveau, intercommunales, provincie,...
Of als je ver weg zit van supervisie of publiek aandacht :p.
Euh nee. Over de provincie kan ik niet spreken, maar in de gemeenten is het gazet lezen tijdens de werkuren allang gepasseerd. Vlaanderen maakt er een gewoonte van zoveel mogelijk taken door te schuiven naar het lokale niveau. De personeelsbudgetten volgen uiteraard niet.
(en ja, er zijn overal uitzonderingen die er wel de kantjes vanaf lopen en zoals eerder gezegd: vaak in de meest zichtbare jobs)

Of gewoon leren nee zeggen...
Gij moet just niks.

Jij kiest ervoor om dit te doen. Ofwel uit trouw en beroepseer, omdat je niet durft neen te zeggen, carrièreverwachtingen ofwel omdat je met uw voeten laat spelen.

Oei, zit ik hier plots tussen de millenials? De "Quiet quitting" generatie? Alsof dat management team een boodschap heeft aan ons intern VPN-probleem van de dag ervoor.

Mja, ik zit zo niet in elkaar. Ik ben ook niet zo opgevoed. Dat is ook de reden waarom ik ooit de ambtenarij heb verlaten. Als nu blijkt dat bovenstaande je m'en fiche-mentaliteit ook al is doorgedrongen in de privé-sector en de maatschappij verder afglijdt naar dat soort niveau's, dan moet ik misschien gewoon zelfstandige worden.

Hoe noemt onze HR dat ook alweer zo mooi? Ownership? Wel, let's take "ownership" to the next level.

Oei, zit ik hier plots tussen de millenials? De "Quiet quitting" generatie? Alsof dat management team een boodschap heeft aan ons intern VPN-probleem van de dag ervoor.

Mja, ik zit zo niet in elkaar. Ik ben ook niet zo opgevoed. Dat is ook de reden waarom ik ooit de ambtenarij heb verlaten. Als nu blijkt dat bovenstaande je m'en fiche-mentaliteit ook al is doorgedrongen in de privé-sector en de maatschappij verder afglijdt naar dat soort niveau's, dan moet ik misschien gewoon zelfstandige worden.

Hoe noemt onze HR dat ook alweer zo mooi? Ownership? Wel, let's take "ownership" to the next level.
Naar het level van een burn-out waarin ik me elke week minstens drie keer druk maak over mijn werk? Ik pas toch wel even hoor. Maar hé, you do you als je je daardoor beter voelt.

Moest het éénmalig zijn, zou ik ook in de bres springen, maar ik heb in het verleden al veel te veel voor een werkgever in de bres gesprongen en uiteindelijk is het toch maar stank voor dank dat je krijgt. Maar het is uw werk, privé en gezin die er onder lijden dus jij zal het beter kunnen inschatten of ze eronder lijden of niet.

Btw, zelfstandige hier.
Dus ik zal al eens sneller een brandje blussen maar dan tegen mijn voorwaarden en niet tegen die van een werkgever.

VPN die uitvalt is part of the job. Ik zou een belangrijke meeting presi voor dinsdag ochtend zo goed als af hebben op vrijdag avond. Als er iets opduikt tussenin of een brandje moet geblust worden, geen probleem.

Wat heb je gedaan tijdens die uitval?

op mijn vorige job (privé) was het ook gewoon bvb zo dat hoe meer gij toezegde voor een extra shift, hoe meer ze eerst naar u belden daarvoor. handig als ge veel shiften wilt doen, minder tof als ge de naieve zijt die gewoon eens uit de nood wilt helpen.
zeker omdat ge daar omgekeerd niet eerder een ja voor kreeg als ge eens thuis wou zijn of zo.

ge leert rapper "nee" zeggen, dan.

Maar aan de andere kant moet je ook niet opdraaien voor fouten bij uw bedrijf. vpn valt uit en je moet laat werken om iets op te lossen? Ok ik zou dat ook doen. Maar ik mag dan toch wel hopen dat die uren ofwel betaald of gecompenseerd kunnen worden. Het is niet uw fout dat die vpn uitvalt, dus dan mag men daar ook wel wat ownership nemen

Leer gewoon nee zeggen of zeg dat je wat vroeger stopt omdat je hebt moeten over werken omwille van de VPN. Dat heeft niets te maken met quiet quitting, dat is gewoon assertief zijn.

Dit klinkt voor mij een beetje als "recht naar de burn out en er fier op!".

Kijk, je vorige post die neerkwam op "ocharme ik als ingenieur, had ik maar niet gestudeerd zodat ik een simpel jobje had", was voor mij al iets dat eerder de indruk wekte dat je vooral graag uitpakt met hoe "druk druk" het is en hoe hard je werkt. Vele hooggeschoolden, hoger dan ing., hebben een job waar ze niet -schijnbaar- heel het kot moeten rechthouden hoor. En, dit gaat moeilijk zijn voor jou om te accepteren, die zijn niet minderwaardig aan jou, en dat zijn geen profiteurs, die zorgen zelfs voor een serieuze meerwaarde voor hun bedrijf, of zelfs *gasp* voor de overheid.

Maar iets zegt me dat het probleem misschien eerder bij misplaatste trots ligt dan bij leren neen te zeggen. Want ja, je hele leven afgeven op een 9-5 en schermen met termen zoals "competitieve sector" en weet ik nog, en dan zelf misschien voor je gemoedsrust kiezen...moeilijk?

Jij ziet ook maar het mooie aan iedere andere job zeker? Die gast in de graafmachine mag in de zomer ook van 6u smorgens tot 20u savonds werken en soms nog weekends overuren. En het werk moet ook af zijn tegen een bepaalde datum of hij mag nog meer uren kloppen.
Een random dag verlof nemen kan ook meestal niet want ze zitten gevonden aan bouwverlof. Veel premies krijgen: bijna alles afgeven aan de staat.

Jij bent echt wereldvreemd en doet precies alsof jij de lasten van de hele wereld moet dragen.

Zaag jij eigenlijk irl ook zo over alles en iedereen?

Neen, ik ben gewoon een ambtenaar die zelf moeilijk neen kan zeggen.

En ik weet dat van mijn eigen en ik heb daar ook vrede mee genomen. Als je echter hier continu zit tegen te fulmineren, dan is het misschien eens een goed idee dat je de problematiek erkent, dit realiseert, en een keuze maakt. Jij bent degene die uw eigen grenzen kent.

Maar ik heb geen kinderen of partner waarmee ik rekening moet houden.

Al is er geen enkele reden om ownership naar de the next level te brengen. Gewoon ownership is al voldoende hoor.

Mijn ergernis: het werkpakket die ik soms krijg waaraan ik niet wil aan beginnen, maar toch verplicht ben het af te maken tot einde van de werkdag. Deze week tot nu toe was ik tevreden, maar wel schrik voor morgen. 🤞

Ik snap mac volkomen dat hij na zijn uren die presentatie nog heeft afgemaakt, toch zeker als die meeting al lang op voorhand vast lag, want dan had je de voorbereiding ook al eerder kunnen treffen (en alle begrip voor de tig mogelijke redenen waarom dat niet eerder ging). Ik wil wel weten welke werkgever gaat reageren met "wauw, wat een assertief persoon, respect daarvoor" als iemand afkomt met "verplaats de meeting maar, want mijn vpn werkte gisteren niet", toch zeker niet als het met een externe partij is. Dat de overuren wel gecompenseerd moeten worden, daar ben ik het mee eens.

Ik snap mac volkomen dat hij na zijn uren die presentatie nog heeft afgemaakt, toch zeker als die meeting al lang op voorhand vast lag, want dan had je de voorbereiding ook al eerder kunnen treffen (en alle begrip voor de tig mogelijke redenen waarom dat niet eerder ging). Ik wil wel weten welke werkgever gaat reageren met "wauw, wat een assertief persoon, respect daarvoor" als iemand afkomt met "verplaats de meeting maar, want mijn vpn werkte gisteren niet", toch zeker niet als het met een externe partij is. Dat de overuren wel gecompenseerd moeten worden, daar ben ik het mee eens.
Ja, maar hij doet dan alsof hij de enige job ter wereld heeft waar dat zo is. Ik als luie ambtenaar heb op 2 weken tijd bijna 30 overuren. Weekenden kloppen omdat we volk tekort hebben en in de week heb ik ook veel dagen van 10u wegens inspringen tijdens verlof.

Dagverslagen maken in het weekend om middernacht en sochtends om 8u zit ik al weer aan de pc voor hetgeen die snachts gebeurd is in een verslag te zetten.

Maar in zijn wereld werken we maar van 9 tot 16u en bestaat de dag gewoon uit koffie drinken en leuteren.

Terug
Bovenaan