Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Salesforce is nog veel handiger dan een shared mailbox. Antwoorden op mails komen automatisch terug in de case omdat de emails een speciale referentie-url bevatten. Je kan daar ook geen mails per ongeluk verwijderen (of bij sommige collega's: iets minder per ongeluk).

het zal ook veel van je functie afhangen, vermoed ik. Ik heb echt weinig tot geen vertrouwelijke mails. Alle mails die bij mij toekomen, kunnen evengoed door 1 van mijn 6 collega-tekenaars afgehandeld worden. Dan snap ik echt niet waarom het niet veilig is om mijn mailbox ook toegankelijk te laten zijn door mijn verantwoordelijke (die dus hoofd van de tekenaars is), want sowieso wordt een groot deel van die informatie mondeling aan hem doorgegeven.

O.a. goedkeuringen voor projecten van klanten komen bij ons als tekenaars binnen aangezien wij dikwijls de laatste schakel zijn. Wij sturen de tekeningen op, klant geeft goedkeuring op de tekening en dan sturen wij alles door voor productie. Na goedkeuring hebben we 6 tot 8 weken nodig voor productie. Als ge langdurig ziek zijt of op vakantie en ge ontvangt op dag 1 van uw ziekte/vakantie een goedkeuring, dan kan die mail echt geen veertien dagen of een maand in uw inbox blijven zitten. Die bestelling moet dikwijls dezelfde week door naar productie. Dat is dan toch logisch dat uw verantwoordelijke uw mailbox kan opvolgen?
Dringend tijd voor 2FA, enkel wachtwoorden zijn niet veilig de dag van vandaag. Wat als een van je collega's op een phishing link klikt vanuit jou mailbox? Wie zijn schuld gaat het dan zijn?
Een simpele out of office met verwijzing naar een shared mailbox gaat al veel van je problemen oplossen.

Dringend tijd voor 2FA, enkel wachtwoorden zijn niet veilig de dag van vandaag. Wat als een van je collega's op een phishing link klikt vanuit jou mailbox? Wie zijn schuld gaat het dan zijn?
Een simpele out of office met verwijzing naar een shared mailbox gaat al veel van je problemen oplossen.
Ik doe beter, 2 collega's pakken mijn mailbox over vant werk. Heb wel nog mijn persoonlijke.
Maar niemand weet dat ik er 10 dagen niet ben buiten directe collega's.

Die had natuurlijk de vrijdag veel te weinig te vertellen dus dit is de oplossing
Haha ja inderdaad + Hij heeft zaken liggen uitzoeken (want nieuw in het team) en hij heeft dan geclaimd dat alles ok is maar ..
Hij wilde niet toegeven dat het eigenlijk NOK is / dat hij nog bepaalde zaken niet goed begrepen heeft - wat voor mij wel gewoon ok is :D --> Een dagje ziek melden en meteen op verlof gaan is dan een excuus dat meestal redelijk goed aanvaard wordt

dat is dan toch ook met een shared mailbox zo? En als iemand mails opent op dagen dat ik er niet ben, weten ze ook dat het niet van mij is he...
Anyway, zoals ik al zei, is het ook enkel mijn teamverantwoordelijke die mijn mails kan lezen als hij wil (wat hij dus enkel doet tijdens verlof en wanneer nodig). Ik vertrouw hem volledig. Als hij me niet mag, kan hij me wel op andere manieren buiten werken dan door op phishing links te gaan klikken (welke we sowieso uitzonderlijk binnen krijgen : kdenk dat ik nog geen twee phishing mails heb gehad op de bijna twee jaar dat ik hier werk en mijn verantwoordelijke is pc bekwaam genoeg.

Echt ik snap het probleem niet. Of we nu een shared mailbox gebruiken met zeven of ik share mijn mailbox met mijn teamverantwoordelijke tijdens het verlof, dan is situatie 2 toch nog beter? Binnen mijn werkomgeving en team zie ik hier echt geen graten in. Dat iemand van de boekhouding niet gaat delen met mij of zelfs een directe collega zou ik nog snappen, maar binnen bepaalde werkomgevingen snap ik de fuzz niet.

Swat, naast individuele verantwoordelijkheid vraag ik hier al jaren naar een deftig vertrekbeleid zodat IT effectief weet wanneer mensen vertrekken en we zelf de nodige stappen kunnen nemen. Vaak weten wij dat pas maanden later. Het zal duren tot er eens iemand in onmin vertrekt en achteraf nog wat dingen uitspookt op een nog actieve account.
Wij zijn hier momenteel ook mee bezig. Ik werk voor IT en wij weten de helft van de tijd niet dat mensen vertrekken, beginnen of muteren. We zijn bezig met een link naar HR zodat zij alles moeten invullen qua rol etc, en wij dan een lijst krijgen met benodigdheden.

Fijn dat je die mentaliteit hebt maar veilig is het niet. Dit wordt bij ons (ca. 30 mensen) ook nog wat gedaan dat onze IT coördinator de login gegevens heeft van iedereen.... Buiten de mijne. Al gaat het maar om vertrouwelijke interne mails met gevoelige info. Not done vind ik het.
Echt niet ok dat die mens dat heeft. Ik ben hier zelf strikt op dat ik nooit wachtwoorden vraag. Enkel wachtwoorden van shared mailboxen kennen wij (bv van een afdeling). Maar dat zijn dan enkel Exchange accounts waar weinig mis mee kan gaan.
Van mensen hun persoonlijke zou ik die zelfs niet willen. Zou het handiger zijn die wel te hebben? Zeker.

Als ge zo weinig vertrouwen hebt in uwe verantwoordelijke dan lijkt het me tijd om weg te gaan.
Mijn verantwoordelijke heeft ook mijn login, ik vind dat persoonlijk maar logisch dat hij mijn mails mee kan opvolgen of zaken kan opzoeken over lopende projecten als ik ziek ben of op verlof ben. Aangezien dat een werkmail is, zou ik niet weten wat hij in mijn naam kan misdoen. Als hij me zou willen kloten, kan hij dat wel op andere manieren doen en als dat de werksfeer is, was is al lang op zoek achter ander werk.

Dat ik omgekeerd zijn login niet heb, is dan maar ook weer logisch imo, die krijgt wel info te zien waar ik geen recht op heb. Het hangt misschien van bedrijf tot bedrijf af en hoe neig ge samenwerkt, maar in onze omgeving (als technisch tekenaars) zou ik het echt raar vinden als mijn verantwoordelijke mijn communicatie rond mijn projecten niet zou mogen zien en ik dit als een inbreuk op mijn privacy zou moeten beschouwen.

Het is niet privacy hier. Het is een IT-security issue.
Al die cryptovirussen is vaak omdat zogenaamd een mail met bijlage komt van een gekend persoon uit je netwerk. "Social engineering".

Ik ben dan ook al vrij zeker dat je wachtwoord ergens op een onbeveiligde plaats bewaard wordt ofdat het wachtwoord op zich al "onveilig" is en daarbovenop is er geen 2FA waarschijnlijk. Dat maakt het risico veel hoger dat een derde (niet jij of je teamleider dus) toegang kan bemachtigen..

Dat er meerdere frontapplicaties bestaan voor identiek dezelfde zaken, door de zoveelste merge met een andere firma.
Dan moet in één van die frontsapp's (net diegene waar ik niks van afweet) een aanpassing gebeuren. Er moet ne extra API service geschreven worden ergens in de ganse flow die loopt doorheen maar liefst (minstens) 4 verschillende backends (met ook weer backend applicaties die geimpacteerd zijn) en er moet dan getest worden dat alles vlotjes blijft werken.

Door veel verloop binnen de firma is er ook niemand die de E2E flow helemaal nog van A tot Z kent. Ik vind het soms toch wel straf dat dit allemaal na wat geknoei toch gewoon blijft werken op produktie. Het is te zeggen: Men krijgt dit altijd wel geflikt op een of andere manier. :unsure:

Ik krijg nu de gemaakte WSDL vol met vraagtekens via via (wat ik moet invullen ONLY god knows de documentatie daarvan ontbreekt) verstuurt naar mij, met de vraag of ik die service al eens kan testen tegen volgende week. En iedereen die er iets van af weet is natuurlijk op vakantie. :wallbash: (En als die mensen terug zijn en je vraagt om de request (die hoort bij die WSDL) uit te leggen dan is de kans 99% dat ik als enige reactie krijg: Ik heb daar gene tijd voor! Druk druk druk!)

Swoit ik krijg alvast als response code 200 terug, dat is al iets zeker? :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik ben vergeten te reageren. De reden waarom ik hier weigerachtig tegenoverstaat, is omdat dit geen enkel meerwaarde heeft voor het werk. Is gewoon een drogreden om aan te geven wie de baas is. En wat betreft die authenticator qr code, of hoe die dingen ook mogen heten. Tb vraagt dan maar om vanop verlof in te loggen, om te zien of er niets belangrijks is binnengekomen. Al meegemaakt.

. Ik werk bij een goede werkgever. Heeft niets te maken met typische of slechte KMO. Is gewoon mijn tb die het hoog in haar bol heeft.

Werknemer waar we geen vat op hebben.

Net voor het verlof al paar dagen onwettig afwezig. Niet meer bereikbaar.... zat al op reis natuurlijk.
Had ook nog een week extra vakantie geëist om nog een week langer ook te blijven. (vorige week dus.)
Dus 5 weken verlof ipv 3.

Vandaag komt hij doodleuk terug met de melding dat zijn zij raam is ingegooid, en band is plat geprikt van de bedrijfs camionette.

En daar staan wij dan weer machteloos. We gaan het maar weer mogen betalen.

Oplossing zal nu zijn: Camionette bij verlof periode's op de depot komen brengen.
Maar dan zal hij weer zeggen dat hij gediscrimineerd word door dit ene voorval.

Ergens verdenken we hem er zelfs van dit zelf te hebben gedaan, want we hadden hem aangetekend aangeschreven voor zijn onwettige afwezigheid (en hierdoor is hij die dagen niet betaald. Hij had natuurlijk liever gehad dat we hem onrechtmatig economisch werkloos hadden ingeschreven. Wat we uiteraard niet doen).

Een echte snoodaard. Wat we ook misschien nog gaan doen, is gewoon dat raam niet herstellen. Laat hem maar in de winter straks in de kou rijden.
update: gisteren en eergisteren weer onwettig afwezig. Binnen 2 minuten gaat de post open en vertrekt zijn ontslagbrief.

eens benieuwd of hij nog zal afkomen in zijn opzeg periode. Ik hoop het eigenlijk niet. Dat hij maar constant onwettig afwezig blijft de hele duur.

update: gisteren en eergisteren weer onwettig afwezig. Binnen 2 minuten gaat de post open en vertrekt zijn ontslagbrief.

eens benieuwd of hij nog zal afkomen in zijn opzeg periode. Ik hoop het eigenlijk niet. Dat hij maar constant onwettig afwezig blijft de hele duur.
Alles hangt ervan af of het voor de rest van het jaar natuurlijk wel een goeie werknemer is. Soms is het wikken en wegen, maar dit gaat al te ver... Als je effectief al een aangetekende had verstuurd en de 2de keer ook, dan is de 3de keer een direct ontslag om dringende redenen al te rechtvaardigen. Zelf destijds altijd 3-punt systeem gehanteerd zonder problemen.

Tegenwoordig heb je al snuggere types die enkele dagen onwettig afwezig zijn om dan bij hun huisarts maar al te snel 'retroactief' een doktersbriefje mee krijgen voor 2 x niets om dan hun verlof in te lassen of van een verlengd weekend te genieten. Daar stel ik me toch wel vragen bij.

Zo eens ene gehad die op de laatste dag voor de verjaring van 1 jaar, dus echt op dag 364 z'n ontslag om dringende redenen aan wou vechten (betekening). Uiteindelijk door deze clown sociale controle gehad waar alles in orde was en tijd en geld mogen spenderen aan een advocaat voor de gewonnen rechtszaak.

De laatste stuurde ook sociale controle op me af via z'n vakbond die zogezegd fouten had ontdekt op z'n loonfiches terwijk zowel ik als het sociaal secretariaat niks fout vonden. Weer alles in orde...

Zo zie je maar, als zelfstandige is het niet altijd leuk om met malafide werknemers te maken te hebben, enerzijds het tijdverlies en middelen die je moet inzetten om ervan af te geraken, anderzijds de tijd en middelen als je ervan af bent maar ze nog moeilijk blijven verder doen. En neen, men hoeft daarom niet terug te gaan naar het begin van de industriële revolutie.

Laatst bewerkt:
Amai retro actief doktersvoorschrift. Daar heb ik nog niet mee te maken gehad gelukkig...
Nuja die vent wou echt wel zn ontslag. Hij was eens onwettig afwezig en hebben hem toen betrapt dat hij bij zn zoon aan het werken was. Eigenlijk hadden we toen al moeten ingrijpen.

Nu ja we gaan hem nu 12 weken op de depot handarbeid geven. Zal niet leuk zijn. Hopelijk vraagt hij een onderling akkoord aan.

Ok dan geen stempelgeld, maar zelfs na die 12 weken geef ik hem een c4 met als reden te vaak onwettig afwezig.
Hopelijk oordeelt RVA dan ook dat hij geen stempelgeld krijgt. Dus in feite zou hij beter voor het wederzijds akkoord gaan. 😁

Amai retro actief doktersvoorschrift. Daar heb ik nog niet mee te maken gehad gelukkig...
Nuja die vent wou echt wel zn ontslag. Hij was eens onwettig afwezig en hebben hem toen betrapt dat hij bij zn zoon aan het werken was. Eigenlijk hadden we toen al moeten ingrijpen.

Nu ja we gaan hem nu 12 weken op de depot handarbeid geven. Zal niet leuk zijn. Hopelijk vraagt hij een onderling akkoord aan.

Ok dan geen stempelgeld, maar zelfs na die 12 weken geef ik hem een c4 met als reden te vaak onwettig afwezig.
Hopelijk oordeelt RVA dan ook dat hij geen stempelgeld krijgt. Dus in feite zou hij beter voor het wederzijds akkoord gaan. 😁
Opletten dat ge de functie die in z'n contract staat niet aanpast zonder wederzijds akkoord, anders kan het akelige gevolgen hebben voor den portefeuille van den baas.

Ik ben vergeten te reageren. De reden waarom ik hier weigerachtig tegenoverstaat, is omdat dit geen enkel meerwaarde heeft voor het werk. Is gewoon een drogreden om aan te geven wie de baas is. En wat betreft die authenticator qr code, of hoe die dingen ook mogen heten. Tb vraagt dan maar om vanop verlof in te loggen, om te zien of er niets belangrijks is binnengekomen. Al meegemaakt.

. Ik werk bij een goede werkgever. Heeft niets te maken met typische of slechte KMO. Is gewoon mijn tb die het hoog in haar bol heeft.
Gewoon weigeren of vergeten het te geven. Op verlof onnodige nummers blokkeren.

Opletten dat ge de functie die in z'n contract staat niet aanpast zonder wederzijds akkoord, anders kan het akelige gevolgen hebben voor den portefeuille van den baas.
Wij zetten in elk arbeidscontract dat onderhoud van de machines en loodsen en terreinen ook onder hun activiteit valt. Das dus heel ruim te nemen.

Zoals sommigen ondertussen weten, enkele weken geleden mijn ontslag gekregen.

Motivatie tijdens de opzeg was/is dus ver te zoeken (ze willen mij niet "gewoon" uitbetalen) - nu ik iets nieuws heb gevonden is de motivatie des te erger...

ik mag niks aan de buitenwereld communiceren van mijn ontslag, geen nieuwe projecten/aanvragen doen van mijn (bestaande) klanten dus ben ik hier eigenlijk zo goed als gewoon fysiek aanwezig. De tijd gaat zo fucking traag :unsure:

Zoals sommigen ondertussen weten, enkele weken geleden mijn ontslag gekregen.

Motivatie tijdens de opzeg was/is dus ver te zoeken (ze willen mij niet "gewoon" uitbetalen) - nu ik iets nieuws heb gevonden is de motivatie des te erger...

ik mag niks aan de buitenwereld communiceren van mijn ontslag, geen nieuwe projecten/aanvragen doen van mijn (bestaande) klanten dus ben ik hier eigenlijk zo goed als gewoon fysiek aanwezig. De tijd gaat zo fucking traag :unsure:
Ziek vallen? Ik weet niet wat je voorgeschiedenis is met je werkgever maar als die het uithangt en je vindt het ontslag onterecht dan zou ik het wel weten ... no way dat ik die opzeg zou doen.

Ziek zou ik nu niet doen, want dan wordt uw opzeg verlengd.
Maar pak een leesboek mee ofzo?

Kunnen ze dat niet af, dan moeten ze u maar doorbetalen zonder dat je de opzeg effectief presteert.

Ziek zou ik nu niet doen, want dan wordt uw opzeg verlengd.
Maar pak een leesboek mee ofzo?

Kunnen ze dat niet af, dan moeten ze u maar doorbetalen zonder dat je de opzeg effectief presteert.
wordt idd verlengd maar als je telkens 2 weken ziek valt, weekje terug komt moet baas wel betalen... van zodra die dit spelletje doorheeft zal hij mss wel willen uitbetalen? Ik ken zijn situatie niet, maar als relatie verzuurd is, why not?

Goh eerder een beetje het principe van "don't burn your bridges" zeker? het is gewoon immens saai :unsure:

ah, morgen dien ik mijn tegenopzeg in en dan is het "maar" 4 weken, gaat wel nog lukken.

Terug
Bovenaan