Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Per definitie ben ik akkoord met die uitspraak, maar soms is het nu eenmaal wenselijk dat iemand wel even iets komt doen. En soms is het ook gewoon geen probleem voor die persoon die zijn verlof moet onderbreken.

Maar dat is allemaal de discussie nog niet eens hé. De discussie is dat mensen klagen over het feit dat er een kind rondloopt.
En om nu te klagen dat er 1 keer eens 2u een 7-jarige rondloopt vind ik... speciaal.
Afhankelijk van de werkomgeving? Weet ook niet wat je doet. Maar moest madam de zoon meepakken op verloskwartier zouden ze minder raar kijken dan in mijn magazijn..

Afhankelijk van de werkomgeving? Weet ook niet wat je doet. Maar moest madam de zoon meepakken op verloskwartier zouden ze minder raar kijken dan in mijn magazijn..
Ja absoluut, en ik hoop dat niemand zo lomp is, maar madam sprak over een kantooromgeving.

En algemeen: alleeeeeeeeeeeez serieus, is het op dees forum nu echt nodig om elke keer, elke mogelijke exceptie te benoemen, en alles af te lijnen zodat niemand iets komt verkondigen dat in de rand speelde van de originele post?

• Is het beter dat ge gewoon uw vakantie kunt nemen? => Ja absoluut, maar het ging om het feit dat madam haar kind bij had.
  • Is het logisch dat ge uw kind niet laat rondlopen in bepaalde omgevingen (productie, medisch, ...)? => Ja absoluut, en ik hoop dat niemand zo lomp is, maar madam sprak over een kantooromgeving.

Disclaimer: @Chelark007, ik loop wat vies op het moment, dus mogelijks reageer ik wat te sterk. En het gaat niet enkel om deze discussie noch enkel uw post, het kwam er gewoon nu mee uit.

dat ge niet komt werken als ge congé hebt.
allez, uw baas zal dat wel graag hebben dat ge dat doet, waarschijnlijk.

maar ge moet uw grens trekken, imo: tijdens uw congé blijft ge thuis. (allez, ge moogt op reis gaan of zo, maar niet op uw werk)
Ik zal zelf mijn grenzen wel trekken waar ik dat wil. Jij gaat die voor mij niet vastleggen.

Ik heb bijna 10 jaar mijn verlof voor één dag onderbroken voor een belangrijke vergadering (en zelfs enkele keren met vliegtuig/TGV van op verlofbestemming naar Parijs gegaan voor één dag).

Ik zal zelf mijn grenzen wel trekken waar ik dat wil. Jij gaat die voor mij niet vastleggen.
ge doet wat ge wilt natuurlijk
Ik heb bijna 10 jaar mijn verlof voor één dag onderbroken voor een belangrijke vergadering (en zelfs enkele keren met vliegtuig/TGV van op verlofbestemming naar Parijs gegaan voor één dag).
ik vraag mij dan gewoon af: wààrom, in godsnaam?
vakantie dient vooral om een tijdje te onstressen van uw werk, dan gaat ge naar uw werk, en dan nog eens met vervoersmiddelen die mogelijk nog éxtra stress kunnen opleveren.

ik heb natuurlijk het geluk dat ik in een job zit waar dat allemaal niet nodig is, wij werken niet persoonlijk aan langlopende projecten (iets afhandelen duurt zelden meer dan een paar uur), én we hebben "recht op deconnectie" waardoor we oproepen buiten de uren gewoon kunnen negeren.

maar zelfs dan: mensen die komen werken tijdens hun verlof doen toch alleen maar hun bazen een plezier? zetten dan ook een verwachtingspatroon naar anderen die dat niet doen (wat gewoon het recht is he)

ieder zijn goesting he, maar zo'n extra efforts werken alleen maar de rat-race in de hand.

ge doet wat ge wilt natuurlijk
Natuurlijk
ik vraag mij dan gewoon af: wààrom, in godsnaam?
Omdat dat gewoon noodzakelijk is op dat moment, en omdat dat bij mijn niveau hoort, en bij mijn salarispakket.
vakantie dient vooral om een tijdje te onstressen van uw werk, dan gaat ge naar uw werk, en dan nog eens met vervoersmiddelen die mogelijk nog éxtra stress unnen opleveren.
Ik heb geen stress gevoeld op dat ogenblik, in tegendeel
ik heb natuurlijk het geluk dat ik in een job zit waar dat allemaal niet nodig is, wij werken niet persoonlijk aan langlopende projecten (iets afhandelen duurt zelden meer dan een paar uur), én we hebben "recht op deconnectie" waardoor we oproepen buiten de uren gewoon kunnen negeren.
En ik heb het geluk in een job te zitten die ik graag doe, en ééntje waarin ik veel meer verlof heb dan de gemiddelde werknemer in dit land (vanaf volgend jaar zijn het er 50). En waarin ik gerespecteerd wordt

Maar zelfs dan: mensen die komen werken tijdens hun verlof doen toch alleen maar hun bazen een plezier?
Neen, ik doe dat in mijn geval omdat ik besef dat het soms moeilijk is om iedereen rond de tafel te krijgen op een ander ogenblik of omdat er een tijdsdruk is die maakt dat die vergadering die week dient te gebeuren.

zetten dan ook een verwachtingspatroon naar anderen die dat niet doen (wat gewoon het recht is he)
Ik heb dan ook veel meer verlof dan de gemiddelde werknemer. En nogmaals, van de anderen wordt dat ook niet verwacht
ieder zijn goesting he, maar zo'n extra efforts werken alleen maar de rat-race in de hand.
Neen, die maken het mogelijk om gewoon voor de rest wel alle vrijheid te krijgen, of te vermijden dat ik mijn heel verlof een week moet opschuiven omdat ik anders een belangrijk event mis.

Om misschien nog een vat met wormen te openen.
Ik kreeg het bericht om op mijn profiel (we gebruiken een soort whatsapp voor bedrijven) mijn telefoonnummer te zetten. Ik heb dit in het begin even gedaan omdat ik het maar vaag vind om mijn eigen privé nummer erop te zetten zonder dat ik een werktelefoon of werknummer heb.

Heb dus geantwoord dat ik het niet ga doen omdat ik heb gemerkt dat mijn recht op disconnectie dan toch grondig wegvalt.
Uiteraard houden wij wel nummer bij op het moment van inschrijven, maar dat heel het bedrijf mijn nummer voor het grabbelen heeft, meh.

Dag 10, "discussie" 3 met de N+1

Vorige week was het "Silence, ik ga u wat extra dossiers bijgeven, collega x moet een tandje bijsteken en gij zijt wel al goed mee"

Mailtje terug "Niet mijn probleem, moet je met hem bespreken en oplossen, dossiers doorgeven gaat zijn ethiek niet veranderen"

Vandaag zie ik dat er 9! Zaken zijn bijgeschreven bij mij. Zaken waar ik niet voor bevoegd ben.
"Ja de collega's zijn in verlof die dat doen"
Dude de deadline is half oktober, dan is hm wel terug zeker? Ik ga trouwens ook nog 5 weken in verlof. Meteen maar N+2, N+3, betreffende collega en ganse Santeboetiek in Brussel in CC gezet + de rest van de dag overuren ingezet. Dees pakt echt nie bij mij
Deadline half oktober dus ik vermoed ook accountancy? Ik vrees dat een beetje de ‘ziekte’ binnen de sector is. Iedereen doet zijn best op zijn eigen dossiers en stemt zijn eigen planning (dagelijkse werkplanning/verlofplanning) daar op af. Naarmate de deadline nadert worden er dossiers herverdeeld om als ‘team’ de eindmeet te halen. En dat is dan vaak niet eerlijk, wetende dat sommige dagelijks 9/10u per dag presteren en anderen zich strikt aan hun 8u houden of anderen hun verlof bewust pas na de deadline plannen (ik heb collega’s die ieder jaar in november hun groot verlof opnemen :/) terwijl ze iedereen 2-3 weken in de zomer zien vertrekken…

In the end telt voor het kantoor dat de deadline over heel het kantoor gehaald wordt. Het is goed dat ze waken over de vooruitgang en herverdelen waar nodig, maar het zijn altijd dezelfde mensen die daarvoor opdraaien. Er is een ernstig personeelstekort in de sector en dat tekort versterkt zichzelf omdat mensen uiteindelijk afhaken.

De enige oplossing om hier uit te geraken zijn procesoptimalisaties op kantoorniveau (desnoods tijdelijk durven een klantenstop invoeren tot alles houdbaar draait/de lastige klantenrelaties beëindigen) en betere verloning om de job aantrekkelijker te maken/houden (wat weer inhoud dat men als sector moet durven de erelonen naar realistische niveaus op te drijven).
Ondanks het feit dat het voor u nu niet eerlijk aanvoelt is er op korte termijn waarschijnlijk geen andere optie dan in te springen. Dien deadline is written in stone en men zit met beperkte capaciteit. Men kan enkel op lange termijn daar proberen gehoor aan te geven en als dat niet lukt dan moet je daar jammer genoeg zelf uw conclusies trekken…

Deadline half oktober dus ik vermoed ook accountancy? Ik vrees dat een beetje de ‘ziekte’ binnen de sector is. Iedereen doet zijn best op zijn eigen dossiers en stemt zijn eigen planning (dagelijkse werkplanning/verlofplanning) daar op af. Naarmate de deadline nadert worden er dossiers herverdeeld om als ‘team’ de eindmeet te halen. En dat is dan vaak niet eerlijk, wetende dat sommige dagelijks 9/10u per dag presteren en anderen zich strikt aan hun 8u houden of anderen hun verlof bewust pas na de deadline plannen (ik heb collega’s die ieder jaar in november hun groot verlof opnemen :/) terwijl ze iedereen 2-3 weken in de zomer zien vertrekken…

In the end telt voor het kantoor dat de deadline over heel het kantoor gehaald wordt. Het is goed dat ze waken over de vooruitgang en herverdelen waar nodig, maar het zijn altijd dezelfde mensen die daarvoor opdraaien. Er is een ernstig personeelstekort in de sector en dat tekort versterkt zichzelf omdat mensen uiteindelijk afhaken.

De enige oplossing om hier uit te geraken zijn procesoptimalisaties op kantoorniveau (desnoods tijdelijk durven een klantenstop invoeren tot alles houdbaar draait/de lastige klantenrelaties beëindigen) en betere verloning om de job aantrekkelijker te maken/houden (wat weer inhoud dat men als sector moet durven de erelonen naar realistische niveaus op te drijven).
Ondanks het feit dat het voor u nu niet eerlijk aanvoelt is er op korte termijn waarschijnlijk geen andere optie dan in te springen. Dien deadline is written in stone en men zit met beperkte capaciteit. Men kan enkel op lange termijn daar proberen gehoor aan te geven en als dat niet lukt dan moet je daar jammer genoeg zelf uw conclusies trekken…

Hij is een ambtenaar. :p

Ik ken de logica daar van doelstellingen :p

Niveau N: je moet de opdrachten afwerken tegen 31.12
Niveau N+1: Je moet ervoor zorgen dat de opdrachten van je team afgewerkt zijn tegen 31.12.
Niveau N+2: Je moet ervoor zorgen dat de opdrachten van al de teams van je N+1's afgewerkt zijn tegen 31.12.

N+2 klaagt tegen N+1 dat zijn team slecht voor staat in de cijfers. Makkelijkste oplossing voor N+1. Vragen aan een andere "N" om een scheptje bij te doen zodat de N+2 niet meer klaagt.

Nope geen accountancy, zelfs nie in de privé 😊

Mijn verlof is altijd in september. Het maakt me ook nie uit wanneer de rest zijn verlof neemt of hoelang.
Dat de dossiers gedaan moeten worden begrijp ik ook wel, maar je ziet dat al van gigantisch aankomen

Het makkelijkste is inderdaad dossiers verschuiven naar de goede performers.
Ge zijt echter manager en krijgt ook een navenant loon dus pak uw verantwoordelijkheid en spreek diegene aan die zijn voeten er aan veegt.

Intussen zijn de dossiers terug toegewezen aan wie ze toebehoren, of die dan dit weekend ocharme moet werken interesseert me niet.
Ook besloten dat ik mijn dossiers vanaf nu deftig afwerk, maar pas op de knop "afsluiten" klik de dag voor de deadline. Jammer voor de globale cijfers, maar ik draai nie op voor andere hun geprofiteer, brengt mij toch 0,0 extra op (behalve werk)

Nope geen accountancy, zelfs nie in de privé 😊

Mijn verlof is altijd in september. Het maakt me ook nie uit wanneer de rest zijn verlof neemt of hoelang.
Dat de dossiers gedaan moeten worden begrijp ik ook wel, maar je ziet dat al van gigantisch aankomen

Het makkelijkste is inderdaad dossiers verschuiven naar de goede performers.
Ge zijt echter manager en krijgt ook een navenant loon dus pak uw verantwoordelijkheid en spreek diegene aan die zijn voeten er aan veegt.

Intussen zijn de dossiers terug toegewezen aan wie ze toebehoren, of die dan dit weekend ocharme moet werken interesseert me niet.
Ook besloten dat ik mijn dossiers vanaf nu deftig afwerk, maar pas op de knop "afsluiten" klik de dag voor de deadline. Jammer voor de globale cijfers, maar ik draai nie op voor andere hun geprofiteer, brengt mij toch 0,0 extra op (behalve werk)
Kan je dan wanneer je dossiers af zijn maar je nog wacht met afsluiten tot net voor de deadline jezelf nuttig bezighouden met je job?

extra verlofdagen waar mensen recht op hebben (zoals vanaf je 50 jaar) worden doodgezwegen zodat niemand ze zou aanvragen
Welke extra verlofdagen vanaf uw 50ste? Ik weet totaal van niets en ik word over een dik jaar 50.

Ik heb nu 20 dagen verlof + 12 dagen recup (max). Ik werk al 13 jaar full time bij de huidige werkgever.
Ik wist niet dat ik recht op op extra dagen verlof vanaf mijn 50ste? Hoeveel dagen zijn dit dan?

Of bedoel je eerder het seniorenverlof - dat gaat het max aantal verlofdagen niet doen stijgen he - vermits ik er al 20 heb gaat mijn seniorenverlof 0 dagen bedragen.

[Opmerking: En anciënniteitsverlof? Ik heb er welgeteld 'nul'. Maar dat is wettelijk niet verplicht]

Laatst bewerkt:
Hangt van je sector of. Bekendste zijn de "rimpeldagen" in de zorg.
Ah ik dacht het al. Ik krijg dus just niks. Ook landingsbaan mag ik tot al zeker mijn 60ste op mijn buik schrijven.
Als ik extra verlof wil voor mijn 60ste dan is dat onbetaald verlof. :tongue:

Welke extra verlofdagen vanaf uw 50ste? Ik weet totaal van niets en ik word over een dik jaar 50.

Ik heb nu 20 dagen verlof + 12 dagen recup (max). Ik werk al 13 jaar full time bij de huidige werkgever.
Ik wist niet dat ik recht op op extra dagen verlof vanaf mijn 50ste? Hoeveel dagen zijn dit dan?

Of bedoel je eerder het seniorenverlof - dat gaat het max aantal verlofdagen niet doen stijgen he - vermits ik er al 20 heb gaat mijn seniorenverlof 0 dagen bedragen.

[Opmerking: En anciënniteitsverlof? Ik heb er welgeteld 'nul'. Maar dat is wettelijk niet verplicht]

Hangt van je sector of. Bekendste zijn de "rimpeldagen" in de zorg.

Heb je dat niet in elke sector vanaf je 55? Net eens opgezocht:
je hebt jaarlijks recht op 1 dag extra verlof vanaf het kalenderjaar waarin je de leeftijd van 55 jaar bereikt. Het aantal extra verlofdagen wordt verhoogd naar 2 vanaf het kalenderjaar waarin je de leeftijd van 60 jaar bereikt.

@makila ik vermoed dat je die zelf gaat moeten vragen want er zijn van die toffe werkgevers die dus doen alsof hun neus bloedt en dan ben je die dagen kwijt.

Ah ik dacht het al. Ik krijg dus just niks. Ook landingsbaan mag ik tot al zeker mijn 60ste op mijn buik schrijven.
Als ik extra verlof wil voor mijn 60ste dan is dat onbetaald verlof. :tongue:

Ik lees anciënniteitsverlof. Maar ik zie niet direct hoe dat juist ineen zit. En deze info leek enkel voor de tabaksindustrie te zijn.

Maar lijkt mij iets waar je bij uw vakbond al eens achter kan horen hoe dat ineenzit voor uw specifiek geval.

Terug
Bovenaan