Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

"Oei ja, ik heb wel subiet een call met een klant."

Als het zo belangrijk is, had je maar beter moeten plannen, Sandra!

En er zijn vaak nog genoeg rooms, maar niet overal staat een scherm. Werkpunt voor het bedrijf, maar ik zou echt geen kamer inpalmen zonder te checken of die beschikbaar is. :rolleyes: En als het echt moet, kan je het toch gewoon even vragen of je de room mag gebruiken...
Op ons nieuw kantoor staan er digitale schermpjes waarop je kan zien of ze die ruimte hebben geboekt of niet. Dat is wel handig en misschien een tip voor bij jullie?

Op ons nieuw kantoor staan er digitale schermpjes waarop je kan zien of ze die ruimte hebben geboekt of niet. Dat is wel handig en misschien een tip voor bij jullie?
Dit we momenteel zelf aan het bouwen met een gratis app (er zijn er niet veel) en wat oude 7 inch tablets. Laat maar weten als iemand meer info wilt.

Android app: https://play.google.com/store/apps/details?id=nz.co.aptsoftware&hl=en_US

De app hebben we gekoppeld als Enterprise Application aan onze O365 Exchange Online omgeving (heeft ook nog andere opties). Met de gratis versie kun je de huidige status van de "meeting room" zien (vrij of bezet in een opvallende kleur) en toont ook de uren en aanvragers van de komende reservaties (rest van de dag of 2 dagen). Voor ons is dit voldoende. Met de betaalde versie kun je het kleurenschema aanpassen, in- en uitchecken en on the spot reserveren.

Onze technische dienst is bezig met een oplossing te zoeken om de 7 inch tablets een beetje proper tegen de muur af te werken en te beveiligen.

Vandaag op het werk krijg ik ineens bericht van IT Security met de vraag wie van ons Servicedesk team driversoftpro.exe (ik zal niet ver naast de benaming zitten) malware heeft geïnstalleerd op een bepaalde laptop. Kon daar niet direct op antwoorden dus sturen ze mij een screenshot door van de laatste remote support sessie. Was het nota bene de collega die naast mij zat.

Ik vraag of hij iets van software heeft geïnstalleerd. Hij weet van niets. De laptop kon ik nergens meer terugvinden (ah nee want Security had die laptop ondertussen al volledig geïsoleerd en van de tenant gesmeten). Ik gaf hem het tijdstip en dan kon hij zich iets herinneren dat hij een printer driver wou installeren maar het lukte niet dus heeft hij maar opgegeven. Geen ticket aangemaakt, hij weet niet met wie hij gesproken heeft.. Uiteindelijk via de gsm nummer kunnen achterhalen bij welke gebruiker het was (chance dat de gebruiker een abonnement heeft van het werk). Ik legde hem uit wat er gebeurd was en hij zei dat hij via Google gezocht heeft naar die printer driver. Ik vraag half lachend of hij de eerste de beste link heeft gekozen die hij tegen kwam, zijn antwoord was droogweg met een lachje erbij "ja". Die was zich dus van geen kwaad bewust. "Ah was da ni goe?"

Ik kan dat dus nog steeds niet vatten hoe lomp ge wel niet moet zijn om dat als IT support te flikken.. Ik moet stoppen met eraan te denken of ik krijg nog een beroerte.

Swat, naast individuele verantwoordelijkheid vraag ik hier al jaren naar een deftig vertrekbeleid zodat IT effectief weet wanneer mensen vertrekken en we zelf de nodige stappen kunnen nemen. Vaak weten wij dat pas maanden later. Het zal duren tot er eens iemand in onmin vertrekt en achteraf nog wat dingen uitspookt op een nog actieve account.
Hebben ze op uw werk nog niet over GDPR gehoord en de mogelijke boetes die daaraan vast hangen na een klacht? Er moet maar eens een ex-collega een mailtje sturen naar zijn werk mailadres om te testen of dat nog werkt of niet en dan een klacht indienen.

Hebben ze op uw werk nog niet over GDPR gehoord en de mogelijke boetes die daaraan vast hangen na een klacht? Er moet maar eens een ex-collega een mailtje sturen naar zijn werk mailadres om te testen of dat nog werkt of niet en dan een klacht indienen.
Ik denk niet dat ge een GDPR boete krijgt omdat iemand zijn account te lang actief blijft?

Ik denk niet dat ge een GDPR boete krijgt omdat iemand zijn account te lang actief blijft?
Als die persoon privé gegevens op zijn/haar laptop heeft staan (eventueel buiten het user profile), IT weet niet dat die vertrekt en de laptop wordt onderling doorgegeven dan kan je wel eens een probleem hebben ja. De kans is zeer klein maar als zoiets escaleert zijn die boetes niet mals. Bij ons op het werk zijn we daar zeer strict op en daar wordt ook op gehamerd vanuit het Legal departement. Alle hardware moet terugkomen bij een offboarding en wordt volledig gewiped naar een OOBE inclusief cleaning van user data. Met soms ergenis van bepaalde leidinggeven omdat ze denken materiaal bij te houden tot de volgende collega opstart zodat ze niet alles opnieuw moeten aanvragen.

Als die persoon privé gegevens op zijn/haar laptop heeft staan (eventueel buiten het user profile), IT weet niet dat die vertrekt en de laptop wordt onderling doorgegeven dan kan je wel eens een probleem hebben ja. De kans is zeer klein maar als zoiets escaleert zijn die boetes niet mals.
GDPR is idd één van de dingen waarmee ik sta te zwaaien om dat exitbeleid erdoor te krijgen. Swat, bij de persoon in kwestie was er nu wel geen sprake van persoonsgegevens die op de laptop stonden.

Dag 10, "discussie" 3 met de N+1

Vorige week was het "Silence, ik ga u wat extra dossiers bijgeven, collega x moet een tandje bijsteken en gij zijt wel al goed mee"

Mailtje terug "Niet mijn probleem, moet je met hem bespreken en oplossen, dossiers doorgeven gaat zijn ethiek niet veranderen"

Vandaag zie ik dat er 9! Zaken zijn bijgeschreven bij mij. Zaken waar ik niet voor bevoegd ben.
"Ja de collega's zijn in verlof die dat doen"
Dude de deadline is half oktober, dan is hm wel terug zeker? Ik ga trouwens ook nog 5 weken in verlof. Meteen maar N+2, N+3, betreffende collega en ganse Santeboetiek in Brussel in CC gezet + de rest van de dag overuren ingezet. Dees pakt echt nie bij mij

Ik gebruik hier nu de Epos Impact 1000 headset als proof of concept op het werk. Ik dacht, in dat kiekenkot van een bureau hier gaat dat spel wat verschil maken. Nope, ik merk amper verschil tussen ANC aan of af. Dacht dat het ding kapot was, een tweede getest, juist van 't zelfde. De geluidskwaliteit voor muziek is op niveau van een koptelefoon van 50 €. Bouwkwaliteit is dik in orde hé en de microfoon zal wel goed zijn maar verder is het weer vooral veel marketinggewauwel. Mijn Sony WH-1000XM4 thuis doet die ANC 1000 keer beter, klinkt veel beter maar is dan weer niet geschikt voor Teamsmeetings door zijn slechte microfoon. En te zeggen dat die Epos een adviesprijs van tegen de 400 € heeft. Het ding zit wel goed. En die eeuwige zever dat je de bijgeleverde bluetooth dongle moet gebruiken voor alle toeters en bellen. Ik wil dat ding gewoon met de built in bluetooth van mijn laptop gebruiken zonder lelijk stickje dat uit mijn laptop steekt en één van de weinige USB poorten bezet houdt (doe ik ook in de praktijk zo hoor).
Ik gebruik een Adapt 160T USB II. Niet duur en ook voor muziek eigenlijk nog deftig geluid en bouwkwaliteit. Alleszins 100x beter dan de Plantronics die ik hier voor had die even duur was. Wel niet geschikt voor in een kiekenkot want er is geen ANC.
Het voordeel van wired headsets is wel dat je die zever met bluetooth niet hebt, waar de geluidskwaliteit echt soms van te huilen is omdat BT gewoon niet beter kan.

Ik gebruik een Adapt 160T USB II. Niet duur en ook voor muziek eigenlijk nog deftig geluid en bouwkwaliteit. Alleszins 100x beter dan de Plantronics die ik hier voor had die even duur was. Wel niet geschikt voor in een kiekenkot want er is geen ANC.
Die heb ik hier ook liggen. Qua geluidskwaliteit zijn die heel goed voor zo'n headset. Lang ook de bluetooth variant gebruikt (Epos Adapt 260) maar dat was een stap achteruit qua geluid.

Als die persoon privé gegevens op zijn/haar laptop heeft staan (eventueel buiten het user profile), IT weet niet dat die vertrekt en de laptop wordt onderling doorgegeven dan kan je wel eens een probleem hebben ja. De kans is zeer klein maar als zoiets escaleert zijn die boetes niet mals. Bij ons op het werk zijn we daar zeer strict op en daar wordt ook op gehamerd vanuit het Legal departement. Alle hardware moet terugkomen bij een offboarding en wordt volledig gewiped naar een OOBE inclusief cleaning van user data. Met soms ergenis van bepaalde leidinggeven omdat ze denken materiaal bij te houden tot de volgende collega opstart zodat ze niet alles opnieuw moeten aanvragen.
Maar op veel plaatsen (ook hier op het werk) moeten de mensen bij ontvangst een papier ondertekenen dat het toestel enkel gebruikt mag worden voor professionele doeleinden, niet voor privé. En zo'n toestellen worden sowieso altijd eerst gewist vooraleer die doorgegeven worden aan iemand anders.

Maar op veel plaatsen (ook hier op het werk) moeten de mensen bij ontvangst een papier ondertekenen dat het toestel enkel gebruikt mag worden voor professionele doeleinden, niet voor privé. En zo'n toestellen worden sowieso altijd eerst gewist vooraleer die doorgegeven worden aan iemand anders.
Zolang de persoon in kwestie zijn privébestanden opslaat onder zijn eigen account is er ook geen groot probleem. Niemand kan daar aan buiten een eventuele sysadmin. Of zo zou het toch moeten. Een nieuwe collega logt in onder zijn eigen account en heeft geen toegang tot de files van de eerdere accounts. Tenzij die zo dwaas is van dat in een shared folder te steken.

Maar op veel plaatsen (ook hier op het werk) moeten de mensen bij ontvangst een papier ondertekenen dat het toestel enkel gebruikt mag worden voor professionele doeleinden, niet voor privé.
Omdat je er anders VAA op moet betalen. Het is ook niet omdat je het toestel niet privé mag gebruiken dat er geen persoonsgegevens van de gebruiker op terecht kunnen komen.

Ik heb een maand lang hier en daar een uur aan quality controle van een ander team gespendeerd, omdat de enige quality analyst daar langdurig thuis zit en er meer klachten van klanten binnenliepen van dingen die niet juist gebeurd waren. Da's mijn vorige functie, die ik nu al 3 jaar niet meer uitoefen, en waar ze al die tijd niet naar een vervanger hebben gezocht, met nu dit als gevolg.

De afspraak met mijn manager was dat ik een maand die checks zou uitvoeren en een handover zou doen met 2 senior analisten, zodat zij de checks konden overnemen en wisten hoe/wat/waar ze de quality moesten tracken.

Bij de meest basic zaken loopt het al mis. "Kan jij een nieuwe sheet toevoegen aan deze excel, de formules lopen steeds mis bij mij."

Ik open de excel, ik kopieer de sheet getiteld "template" waar alle formules al instaan en hernoem de sheet.

Ik snap niet hoe een team zo lang zo onbeholpen kan zijn... De quality analyst zit thuis omwille van familiale problemen, maar ik snap sowieso al niet hoe hij die job al 25+ jaar kan uitvoeren zonder compleet zot te worden. Voor mij was het na 2.5 jaar wel dik voldoende.

Laatst bewerkt:
Mid 20'ers zijn tegenwoordig van suiker gemaakt ofzo? Ondertussen al 6 zieken binnen het team. En dokters schrijven ook niet meer gewoon 3 dagen voor, nee direct 2 weken krijgen die voorgeschreven. Dat inclusief de verloven maakt de planning maken toch wel wat moeilijk.

Mid 20'ers zijn tegenwoordig van suiker gemaakt ofzo? Ondertussen al 6 zieken binnen het team. En dokters schrijven ook niet meer gewoon 3 dagen voor, nee direct 2 weken krijgen die voorgeschreven. Dat inclusief de verloven maakt de planning maken toch wel wat moeilijk.

inb4 Carrion is de manager die eist dat iedereen naar het werk komt en samen zit, terwijl hij lekker in zijn bureau videotjes zit te zien en op BG post.
Intussen is 1 iemand van de werknemers ziek maar durft die niet thuis te blijven aangezien hij geen dokter kan betalen en besmet hij al zijn andere collega's
Carrion ziet op alle bureaus een colablik liggen en denkt dat die zoomers van suiker gemaakt zijn

:unsure: :unsure:

uiteraard fictief he :unsure: het is een trage dag op het werk en ik verveel me

inb4 Carrion is de manager die eist dat iedereen naar het werk komt en samen zit, terwijl hij lekker in zijn bureau videotjes zit te zien en op BG post.
Intussen is 1 iemand van de werknemers ziek maar durft die niet thuis te blijven aangezien hij geen dokter kan betalen en besmet hij al zijn andere collega's
Carrion ziet op alle bureaus een colablik liggen en denkt dat die zoomers van suiker gemaakt zijn

:unsure: :unsure:

uiteraard fictief he :unsure: het is een trage dag op het werk en ik verveel me
inb4 carrion heeft ze allemaal ziek gemaakt

Niet met het werk te maken, maar wel met sommige bezoekers die denken dat ze eisen kunnen stellen als ze de brasserie van een woonzorgcentrum bezoeken.

Boertige bezoeker tegen een student die de Brasserie opende. " Zeg gastje zet dienen tv is terug aan zodat ik de koers verder kan volgen"

Student: "heel beleeft, nee sorry de Brasserie is gesloten om 16.30, we hebben al herhaaldelijk gezegt dat we gaan sluiten, en dat we de tafels moeten gaan dekken voor de bewoners, voor het avondmaal"

Boertige bezoeker heel kwaad " ha zit dat zo? Ik ga morgen naar de directeur"

Deze effe goed op zijn plaats gezet.
Ten eerste kom jij hier voor je moeder te bezoeken, of kom je hier om naar de koers te kijken?

Ten tweede, ik pik het niet hoe dat je tegen onze student bezig bent.

Ten derde, de bewoners die hier komen eten vinden dat storend dat de tv aan staat.

En ten vierde heb de baas al verwittigd dat je naar hem gaat stappen om dat je na sluitingstijd de koers niet kan zien, en die staat achter zijn personeel. Dus als je wil gaan we samen naar hem toe.

Een gemompel en een gezeur en meneer was weg.

Was trouwens niet de eerste keer dat deze onbeschoft is tegen mijn medewerkers.

Terug
Bovenaan