Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

I KNOW WHERE YOU LIVE.

Nja, als die persoon op kantoor is, is het soms handig even te overleggen, anders is 't mail, of iemand anders die me dan maar moet helpen.
Gohja, als die persoon effectief tot hier wilt komen, krijgt die van mij een aperitiefke als hij hier nog steeds is tegen dat de werkuren gepasseerd zijn. Schol🍸

En anders een ☕ natuurlijk eh.

Same thing really. Teams == Telefoon.

De klassieke oude, analoge telefoon bestaat pretty much niet meer e. Niet enkel voor de remote mensen, maar zelfs op kantoor vindt je bij ons nog nauwelijks telefoons op de bureau's. Support desk is pretty much de enige plaats waar die nog echt gebezigd worden.

Technisch gezien zou ik de mensen hun persoonlijk GSM nummer wss wel terug vinden in ons CRM systeem, maar ik heb nog nooit gebeld naar 't gros van m'n collega's op die manier. Of toch niet de laatste jaren.
Volledig niet mee akkoord. Teams is een asynchroon communicatiemiddel. Wil je een "fysieke" interactie, dan bel je. Stuur je een chatbericht naar iemand, dan besef je dat je niet meteen een antwoord kan krijgen.

Hoe ga je het anders bolwerken als er 10 mensen tegelijkertijd een chatbericht sturen? Dat is het equivalent van 10 telefoons op je bureau te hebben liggen waarbij je door 10 mensen wordt opgebeld en die 10 mensen nog eens verwachten dat je hen onmiddellijk kan antwoorden...

Volledig niet mee akkoord. Teams is een asynchroon communicatiemiddel. Wil je een "fysieke" interactie, dan bel je. Stuur je een chatbericht naar iemand, dan besef je dat je niet meteen een antwoord kan krijgen.

Hoe ga je het anders bolwerken als er 10 mensen tegelijkertijd een chatbericht sturen? Dat is het equivalent van 10 telefoons op je bureau te hebben liggen waarbij je door 10 mensen wordt opgebeld en die 10 mensen nog eens verwachten dat je hen onmiddellijk kan antwoorden...
Teams VS telefoon is niet chat eh. Da's video call.

"Hey, Ruben, ik zou DRINGEND!!! document xyz moeten hebben, voor 13u in mijn mail?"

Dat is zo een typische die geschreven veel onbeleefder/dwingender over komt dan wanneer die mens exact hetzelfde zou zeggen aan de telefoon.
Sommige mensen zijn natuurlijk ook gewoon boeren, of het nu in geschreven of gesproken taal is. 😬

Allemaal hoofdletters en 3 uitroepingstekens is er ook gewoon over :p
Dat is zowat het equivalent van roepen/krijsen aan de telefoon...

In heel drukke periodes heb ik soms nog aan mensen gevraagd wat ze met dringend bedoelden, binnen het uur, tegen het eind van de dag, tegen morgen - dat helpt ook om te prioritiseren.
En als ik iets nodig heb van collega's waarvan ik weet dat ze gigantisch veel vragen krijgen, geef ik ook specifiek aan als iets niet dringend is, dan kunnen ze daar voor mijn part een paar weken mee wachten ten voordele van dingen die sneller af moeten zijn.

Ik vind het voordeel van die chats net dat je er even mee kan wachten. Een telefoon is instant daar. 5 minuten later is die al niet meer aan het rinkelen, dus dat onderbreekt echt wel hetgene waar je mee bezig bent. Terwijl een chat perfect toelaat om eerst af te werken wat je aan het doen was en die dan pas te lezen.
"Heb het nu even te druk, maar ik bekijk dit straks, " is ook een antwoord.

Onze teams chat heeft ook alzheimer, dus na een maand is je bericht foetsjie.
Goed en slecht tegelijk.

Onze mailbox heeft ook alzheimer, maar da's pas na een jaar dat alles vergeten wordt.

En nee, ik ga me niet bezig houden met mails archiveren.

Onze teams chat heeft ook alzheimer, dus na een maand is je bericht foetsjie.
Goed en slecht tegelijk.

Onze mailbox heeft ook alzheimer, maar da's pas na een jaar dat alles vergeten wordt.

En nee, ik ga me niet bezig houden met mails archiveren.
Ik vindt zelfs m'n mails van >10 jaar geleden nog terug. Voor zover ik weet wordt er net niets weg gedaan.
De e-mails van pre-O365 migratie moet ik idd in een aparte 'folder' (e.g. archief mailbox) zoeken, maar ze zijn er wel nog steeds.

Qua storage is dat 2 keer niets, dus 'k zie er 't voordeel niet van in om die na een beperkte tijd te deleten.

Qua storage is dat 2 keer niets, dus 'k zie er 't voordeel niet van in om die na een beperkte tijd te deleten.
Het voordeel denk ik is de (I kid you not) "plausible deniability" binnen en buiten het bedrijf.

Het omgekeerde letterlijk van een paper trail.
Het adagio is dat al het belangrijke maar elders moet worden bijgehouden dan je mailbox.

En onderschat niet de storage kost van ettelijke tienduizenden mailboxen. Da's niet niets hoor.

Mensen die de booking tool niet gebruiken om meeting rooms te reserveren. 😬 50% van de tijd moet ik iemand vragen om uit de meeting room die ik had gereserveerd te gaan.

Op 1 week tijd 3 toestanden met mensen die hier vertrekken:
Persoon 1 pakt laptop mee naar huis na laatste werkdag. Zogezegd omdat die zijn laatste dag heeft thuisgewerkt. Vandaar dat er op facebook foto's staan dat ie zit te aperitieven met collega's in den bureau op zijn laatste dag. "Ik ben pas eind augustus in de buurt, ik breng het dan wel binnen." Meneer heeft gewoon geen privé pc en dacht van zijn werklaptop nog efkes privé te kunnen gebruiken. Heel den boel remote geblokkeerd en bericht dat aangifte diefstal volgt als toestel niet dezelfde week nog binnenkomt.

Verder, ge kunt hier zelf uw smartphone kopen en dan tot een bepaald budget die aankoop terugvorderen van de werkgever, als ge binnen de x tijd vertrekt volgt er wel een factuur voor de restwaarde. Wel:

Persoon 2 vertrekt. Bij controle blijkt dat die toestel van enkele maanden oud mee heeft én abonnement nog niet is overgedragen. Zit gezellig te bellen en surfen op kosten van de ex-werkgever.

Persoon 3 idem. Hier nog wat leuker: Beweert toestel afgegeven te hebben bij het diensthoofd. Bij navraag, er is effectief een toestel afgegeven bij het diensthoofd. Weliswaar een toestel van jaren oud, over toestel dat ze enkele maanden terug op kosten werkgever heeft gekocht zwijgt ze. Vergeet ze efkes dat er wel zoiets als een inventaris bestaat.

Swat, naast individuele verantwoordelijkheid vraag ik hier al jaren naar een deftig vertrekbeleid zodat IT effectief weet wanneer mensen vertrekken en we zelf de nodige stappen kunnen nemen. Vaak weten wij dat pas maanden later. Het zal duren tot er eens iemand in onmin vertrekt en achteraf nog wat dingen uitspookt op een nog actieve account.

Persoon 1 pakt laptop mee naar huis na laatste werkdag. Zogezegd omdat die zijn laatste dag heeft thuisgewerkt. Vandaar dat er op facebook foto's staan dat ie zit te aperitieven met collega's in den bureau op zijn laatste dag. "Ik ben pas eind augustus in de buurt, ik breng het dan wel binnen." Meneer heeft gewoon geen privé pc en dacht van zijn werklaptop nog efkes privé te kunnen gebruiken. Heel den boel remote geblokkeerd en bericht dat aangifte diefstal volgt als toestel niet dezelfde week nog binnenkomt.

Verder, ge kunt hier zelf uw smartphone kopen en dan tot een bepaald budget die aankoop terugvorderen van de werkgever, als ge binnen de x tijd vertrekt volgt er wel een factuur voor de restwaarde. Wel:

Persoon 2 vertrekt. Bij controle blijkt dat die toestel van enkele maanden oud mee heeft én abonnement nog niet is overgedragen. Zit gezellig te bellen en surfen op kosten van de ex-werkgever.

Persoon 3 idem. Hier nog wat leuker: Beweert toestel afgegeven te hebben bij het diensthoofd. Bij navraag, er is effectief een toestel afgegeven bij het diensthoofd. Weliswaar een toestel van jaren oud, over toestel dat ze enkele maanden terug op kosten werkgever heeft gekocht zwijgt ze. Vergeet ze efkes dat er wel zoiets als een inventaris bestaat.

Swat, naast individuele verantwoordelijkheid vraag ik hier al jaren naar een deftig vertrekbeleid zodat IT effectief weet wanneer mensen vertrekken en we zelf de nodige stappen kunnen nemen. Vaak weten wij dat pas maanden later. Het zal duren tot er eens iemand in onmin vertrekt en achteraf nog wat dingen uitspookt op een nog actieve account.
Ik verbaas me erover hoe cheap sommige mensen kunnen zijn / kunnen profiteren, ook al hebben die waarschijnlijk geen geldzorgen..

Situatie 1 is natuurlijk niet ok, situaties 2 en 3 kunnen denk ik door de werkgever op voorhand afgeblokt worden door de teruggeef policy wat beter te maken (meteen abonnement laten blokkeren op dag na vertrek, meteen nagaan of er een openstaand schuld is voor het toestel en verrekenen met laatste loon en uiteraard bij het binnenbrengen van het toestel nagaan of dat wel het correcte is).

Niet dat het OK is wat die mensen doen maar waarom vertrouwen op een vertrekkende werknemer als je dit zelf gewoon kan oplossen?

Niet dat het OK is wat die mensen doen maar waarom vertrouwen op een vertrekkende werknemer als je dit zelf gewoon kan oplossen?
Ik ben al een jaar of 5 vragende partij voor een deftige exitprocedure waarbij IT verwittigd wordt wanneer iemand gaat vertrekken zodat we zelf initiatief kunnen nemen. Als we op de hoogte zijn (momenteel dus: omdat de persoon zelf contact opneemt "ik ga weg") is het simpel hoor: Inventaris checken welk materiaal ze hebben en welke toegangsrechten ze hebben en dan belletje met de persoon in kwestie om praktisch af te spreken en eens horen wat ze willen qua bvb. nummerovername.

Dan was dat toch betere geregeld bij mijn vertrek. Procedures worden uitgelegd in een niet mis te verstane taal op het intranet. Ik had werklaptop, en gsm en abbo via cafetariaplan.
Door Corona op te lopen vlak voor mijn vertrek, kon ik niet meer fysiek aanwezig zijn om het allemaal af te geven. Dan maar een paar weken later aan ex-collega/team lead afgegeven, want veel kon ik er niet meer mee.
Toegang via badge werd automatisch geblokkeerd en meeste software op laptop vereist specifieke login (al dan niet) via intranet (via VPN), dus dat werk ook niet, want login wordt geblokkeerd en dan verwijderd.
Als je de laptop niet afgeeft, betaal je € 600 bij laatste uitbetaling en wordt alles gewist bij volgende opstart. Cafetariaplan wordt ook volgens vooraf duidelijk uitgelegde regels afgehandeld in laatste fiche. Moet je bijbetalen staat het duidelijk vermeld.
Veel valt daar niet mee te foefelen.

Ik heb al enkele keren op rij mijn 'oude' laptop van 't werk 'over genomen'. Ze moeten geloof ik 3 (of is 't nu 4) jaar mee gaan & elke paar jaar worden ze vervangen.
Ik heb al enkele keren mijn laptop van 't werk over genomen (voor pakweg de symbolische euro).

't Kantoor is er uiteindelijk toch niets mee. Die eindigen 'op den hoop' in de stock & in 't beste geval wordt er eens een van de recentere aangesproken als vervangtoestel of zoiets. Maar daarvoor heeft men uiteraard geen tientallen toestellen voor nodig om vervanger te spelen.

Ik heb zo een laptop onder m'n TV staan in de woonkamer die in feite een wreed fancy Rasberry Pi is, want veel meer dan een media center is dat niet. Die is wss al tegen de 9-10j oud.
Die is ondertussen toch aan vervanging toe, want 4K afspelen is totaal onmogelijk op dat machien, dus m'n vorige laptop ligt al klaar om die te vervangen (ligt er straks een half jaar, maar 't komt der gelijk ni van).

Mijn huidige werklaptop is ook al afgesproken eigenlijk. Die is van mij zodra de termijn op is.

Mja mij hebben ze gevraagd om mijn 2 laptops in te leveren.. ik heb er hier 4 liggen :unsure:

Ze vragen dan ook voor mijn telefoon.. maar daar heb ik op bijbetaald (iets dat in dat bedrijf niet mogelijk is) NET voor ze ons officieel overnamen, dus ze kunnen op hun kop gaan staan >.<

Telefoon abbonement is ook zoiets, ze moeten dat mooi overdragen naar de volgende werkgever, wat ze nog niet gedaan hebben dus ze betalen nog altijd. Maar dat is niet mijn probleem natuurlijk.

Mensen die de booking tool niet gebruiken om meeting rooms te reserveren. 😬 50% van de tijd moet ik iemand vragen om uit de meeting room die ik had gereserveerd te gaan.

"huh booking tool, wat is dat nu weer... pff kzal maar een andere kamer zoeken zeker"
👴🧓

"huh booking tool, wat is dat nu weer... pff kzal maar een andere kamer zoeken zeker"
👴🧓
"Oei ja, ik heb wel subiet een call met een klant."

Als het zo belangrijk is, had je maar beter moeten plannen, Sandra!

En er zijn vaak nog genoeg rooms, maar niet overal staat een scherm. Werkpunt voor het bedrijf, maar ik zou echt geen kamer inpalmen zonder te checken of die beschikbaar is. :rolleyes: En als het echt moet, kan je het toch gewoon even vragen of je de room mag gebruiken...

Terug
Bovenaan