Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mijn motivatie staat echt op een heel laag pitje..vind het aanvoelen als een mes in de rug. Komaan, als ge iets niet goed doet..zeg het dan direct eh.

Niet te veel van aantrekken, ben zelf eens ontslagen en dat leek meer op een soort van duiveluitdrijving dan een ontslag.
Een dossier vol leugens en zwartmakerij. Maar uiteindelijk hoewel het allemaal heel onrechtmatig aanvoelde gewoon aanvaard en gefocussed op het gratis geld (ontslagpremie) en de "volgende uitdaging".

Dus mijn raad, aanvaarden dat het daar gedaan is en verder die 10 weken zonder schuldgevoel relaxt en stressloos uitrijden en zoveel mogelijk sollicitatie verlof opnemen.

Stuur gewoon uw kat? En als ze afvragen waar je zit: "ik heb geen openstaande punten, maar wel deadlines te halen".
Ze gaan voor zowat alles mijn input nodig hebben. Het is ook niet op een onaanvaardbaar uur, maar echt prettig is het niet voor een ochtendmens :)

Urghhhh dagelijkse standup tot 17 uur omdat 2 mensen daarvoor altijd conflicten hebben. Nu had ik soms nog een meevaller dat ik om 16 uur kon stoppen, maar nu hang ik er echt elke dag aan. Een standup aan het eind van de dag haat ik sowieso...

Ze gaan voor zowat alles mijn input nodig hebben. Het is ook niet op een onaanvaardbaar uur, maar echt prettig is het niet voor een ochtendmens :)
Een standup 's avonds doen is sowieso niet heel handig vind ik, dat terzijde, ik zou zeggen dat dat voor mij niet past aangezien ik vroeg begin.

Dan hebde toch geen klote motivatie meer?
Ik werk hier momenteel op 20% v mn capaciteit, met de gedacht "Als het hen ni aanstaat, da ze mij dan maar ontslaan..in het ander bedrijf wouden ze mij asap laten beginnen".
Maar ik weet ook dat dit niet de juiste houding is natuurlijk.
Je hebt uw ontslag toch gegeven? Ik denk niet dat er iemand nog iets verwacht dan

Een standup 's avonds doen is sowieso niet heel handig vind ik, dat terzijde, ik zou zeggen dat dat voor mij niet past aangezien ik vroeg begin.

Ik zie eigenlijk ook niet het nut van een standup 's avonds.
Het is om dingen te deblokkeren tijdens de dag, niet de dag nadien. :p

Iemand gaat de toegevingen moeten doen, en aangezien andere mensen de timeslots ervoor niet kunnen en dit aanvaardbaar maar gewoon ongemakkelijk is voor mij, zal ik me wel schikken.

Voormiddag standups doen gaat bij ons niet, tenzij we de Amerikanen om 5 am voor hun laptop willen zetten. :P

Ja jawel, iets in mij zegt "ik word nog volledig verder uitbetaald..dus verwachten ze ook volledige inzet"
Maar enfin, als je in je opzegperiode zit en je gaat uit elkaar in een slechte verstandhouding, dan is het toch gewoon rustig uitbollen naar het einde toe en er voor je zelf nog het beste uithalen, de rest kan allemaal de boom in.

Je hebt uw ontslag toch gegeven? Ik denk niet dat er iemand nog iets verwacht dan
Uitspraak die ik niet goed kan plaatsen. Dus omdat je een opzegging hebt gegeven is het OK om niets meer te doen?

Larie en apekool... Je wordt nog steeds 40u betaald, waarom zou je dan geen 40u presteren? Dat je misschien alles wat trager doet en wat gezapiger, tot daar toe... Maar zeggen "hoe, ge zijt toch weg? Doe dan gewoon niks?" is iets waar ik niet om kan.

Uitspraak die ik niet goed kan plaatsen. Dus omdat je een opzegging hebt gegeven is het OK om niets meer te doen?

Larie en apekool... Je wordt nog steeds 40u betaald, waarom zou je dan geen 40u presteren? Dat je misschien alles wat trager doet en wat gezapiger, tot daar toe... Maar zeggen "hoe, ge zijt toch weg? Doe dan gewoon niks?" is iets waar ik niet om kan.
Als je weg gaat omdat ze uw gezicht niet kunnen hebben, dat is wel iets anders.

Om de collega’s die boten plannen te helpen ooit een matrix gemaakt met welke producten wel of niet na vorige producten geladen morgen worden (met of zonder kuisen van het ruim).
Af en toe komt er dan nog een vraag voor een ad-hoc advies over een product dat nog niet in die matrix staat.
Vandaag gemiste oproep en chat of ik dringend kan helpen bij zo’n advies.
Blijkt het om de meest evidente producten te gaan :sarcastic:. Te lui om in die matrix te kijken 😒

Als je weg gaat omdat ze uw gezicht niet kunnen hebben, dat is wel iets anders.
Correctie, moest je zeggen "als je weg moet" (als in, ontslagen wordt), dan geef ik je ergens nog gelijk (alhoewel). Maar "omdat ze je gezicht niet kunnen hebben", dat is een uitspraak die hij ook maar heeft horen zeggen dat iemand (en dan nog "sommigen" en niet iedereen) gezegd had... Vind ik absoluut geen reden om naar je werkgever integraal een middenvinger op te steken.

In mijn ervaring wordt er voornamelijk bij een schappelijke scheiding nog een deftige, volledige opzegtermijn uitgedaan.
In 't geval van een vechtscheiding wordt er regelmatig al gezegd van 'ge moet ni meer komen' na een paar weken overdrachten.

Je bent niet meer gemotiveerd & hebt ook niets meer te verliezen als je 't verkl**t. Dus ken ik toch wel wat patrons die er voor kiezen om die mensen geen nieuw werk meer te geven & ze zo ver mogelijk weg houden van allerhande verantwoordelijkheden (die ze ooit wel hadden).

Zo kan men in veel gevallen niet meer aan vertrouwelijke data die men mss ooit wel toegang tot had, krijgt men enkel nog simpele(re) taken zonder échte verantwoordelijkheid, etc.
Eens er kwaad bloed is mannekes ... dan is 't toch om zeep hoor. Dan ben je als bedrijf regelmatig al beter af dat je de korte pijn kiest.
Als men het met opzet om zeep haalt ben je veel verder van huis.

Ik zou nooit bruggen opblazen als je bij een werkgever vertrekt. Het is soms een klein wereldje. Je moet geen overuren zitten draaien, maar wel zien dat je nog aanvaardbaar en genoeg werk aflevert.

Twee opmerkingen:
1) De mate waarin je mails kan negeren is erg afhankelijk van job tot job. Zit je laag genoeg in de hiërarchie, dan heb je ook niet de verantwoordelijkheid en zal je op tijd en stond wel herinnerd worden aan dringende zaken. Zit je hoog genoeg in de hiërarchie (ik bedoel dan gewoon vanaf leidinggevende) dan krijg je veel mails in CC om je up to date te houden zonder dat er acties verwacht worden. In mijn functie van project manager ben ik SPOC voor al mijn klanten en dus de centrale draaischijf voor:
- collega's die mij ondersteunen
- mijn leidinggevenden
- aannemers
- overheidsinstanties
- en alle andere stakeholders
Het aantal mails die ik zomaar kan negeren zonder gevolgen voor het project is bijgevolg heel beperkt.

I am sorry, maar dat is self-imposed. Denk je dat de CEO of anything between mezelf en CEO alle emails beantwoordt? Ik moet soms 10x een email sturen tegen ze antwoorden (if any). Ik denk dat die ook heel veel linea recta in de vuilbak flikkeren.

Je kunt echt wel overgrote deel van mails in de vuilbak pleuren. En een heel groot deel doorschuiven naar ergens anders. Indien niet, dan moet je dringend a) of van job veranderen of b) meer mensen krijgen.

Aangezien het bij elke job waar je zit hetzelfde liedje lijkt te zijn, zal er wel iets ofwel self-imposed zijn of slecht georganiseerd.

En SPOCs zijn bullshit. Ik ben ook SPOC voor mijn product, ik schuif 3/4 van de relatief basic stuff gewoon rechtstreeks door naar mijn ondergeschikten. Die kunnen dingen ook oplossen. En ik volg die niet op. Als het shit hit the fan, dan hoor ik wel. Better ask for forgiveness than for permission.

Als ik tegen een boom knal deze avond ben ik redelijk zeker dat alles zo opgezet is dat de boel redelijk goed blijft draaien in mijn afwezigheid. SPOC wil niet zeggen dat je alles zelf moet doen. Alles moet door je deurtje passeren naar een ander deurtje...

2) Telefoons van klanten moet ik wel opnemen omdat er projecten zijn in uitvoering en daar vaak ook dringende acties uit volgen, zeker sinds ik de laatste tijd mijn mails niet meer rondkrijg zijn dit soms de wake-up calls (bijna letterlijk) van mails die ergens bedolven zijn geraakt.

Bwa. Wij hebben op onze kantoren zelfs geen telefoons meer. En mijn GSM staat continue op stil. Er is heel weinig dat je via telefoon kunt doen dat niet via email kan. JIJ bepaalt wanneer je wat doet, niet een of andere random externe trigger.

Ik kan natuurlijk niet spreken vanuit het standpunt van management, maar ik heb wel al voldoende ervaring met mensen die zichzelf per sé als SPOC willen opstellen.
Dat lukt 1 of 2 keer goed, maar de helft v/d tijd is dat een SPOF & 't zou niet de eerste keer zijn dat ik uren verlies gewoon omdat 1 iemand per sé iets bij zich wou houden.

Persoonlijk vind ik dat er @minimum toch 1 persoon moet zijn die backup kan zijn voor bepaalde zaken.
Ik bekijk dit dan van een eerder operationeel standpunt natuurlijk. Iets in de lijn van 'ge wilt dat ik daar op die server XYZ doe, maar mannekes ... ik heb geen rechten' of zoiets.

Als ik mezelf dan in management standpunt inbeeld, dan lijkt mij dat de meeste zaken niet noodzakelijk 'den boel staat in de fik & management moet tussen komen & de gemoederen bedaren' dingen zijn.
Strategische beslissingen zullen wel beslist worden tijdens een vooraf geplande meeting, operationele zaken kunnen gerust doorgegeven worden aan het operationeel team (bv. de teamlead van 't relevante project, die hoogstwaarschijnlijk beter kan helpen dan gij zelf), planning e.d. doe je toch op voorhand voor langer dan 1 dag, etc.

Als iedereen voor letterlijk elke kleinigheid telkens langs u moét passeren ... jah ... da's uiteindelijk onhoudbaar als ge té veel van die dingen naar u trekt.

@mac-bc
Je schuift het op de werkgevers, de sector, het systeem, op Belgie.
Maar Belgie is een godsgeschenk als werknemer.
Grote werkgelegenheid, degelijke verloning, mooi sociaal vangnet bij ontslag of ziekte, doorgaans degelijke balans werk-privé, etc.
Weinig andere landen hebben een combinatie van al deze zaken.

Stappenplan:
1 - Je spreek je leidinggevende aan.
2a - Geen resultaat? Bezoek aan de huisarts en uitleg doen. Afgaande op (de bijna wanhopige toon in) jouw vele posts is de kans groot dat je een paar maanden thuis mag zitten. Dat geeft jou tijd om te rusten, en na te denken over de volgende stappen in uw loopbaan en leven.
of
2b - Het gewoon afbollen bij uw WG en op zoek gaan naar een ander bedrijf. Of je begint nu al te zoeken naar een andere baan, en neemt vervolgens ontslag.
Heb je het gezien als WN in de prive? Prima.
Jaloers op de "luie" ambtenaren? Je kan er zelf 1 worden. Met een Master moet je toch ergens aan de bak kunnen...
Jaloers op de "rijke" zelfstandigen? Ditto. Heb je hiervoor niet de nodige skills? Volg een opleiding.

En ergens in dat traject ook best eens met een psycholoog gaan praten. Kwestie dat je dezelfde fouten niet herhaalt in de toekomst (= leren loslaten).

Klaar. :)

Dan hebde toch geen klote motivatie meer?
Ik werk hier momenteel op 20% v mn capaciteit, met de gedacht "Als het hen ni aanstaat, da ze mij dan maar ontslaan..in het ander bedrijf wouden ze mij asap laten beginnen".
Maar ik weet ook dat dit niet de juiste houding is natuurlijk.
Ik heb bijna geen motivatie meer maar ik ben wel atijd al geweest en rustig mn werk gedaan.

Heb wel iedere week al een sollicitatieverlofdag genomen.
En 1 baaldag, was dit jaar trouwens nog niet ziek geweest zoals altijd.

Net toevallig ontslaan ze iemand die al 14 keer ziek geweest is op 1 jaar.
Bijna even lang als mij er werkte en lekker van dag op dag niet meer moest komen en dan nog eens als cadeautje 48 weken uitbetaald krijgt.
Ik ben op mn 24 jaar maar 14 keer ziek geweest denk ik 🙈

Wie is er dan eigenlijk "den domme kloot"🤔

I am sorry, maar dat is self-imposed. Denk je dat de CEO of anything between mezelf en CEO alle emails beantwoordt? Ik moet soms 10x een email sturen tegen ze antwoorden (if any). Ik denk dat die ook heel veel linea recta in de vuilbak flikkeren.

Je kunt echt wel overgrote deel van mails in de vuilbak pleuren. En een heel groot deel doorschuiven naar ergens anders. Indien niet, dan moet je dringend a) of van job veranderen of b) meer mensen krijgen.

Aangezien het bij elke job waar je zit hetzelfde liedje lijkt te zijn, zal er wel iets ofwel self-imposed zijn of slecht georganiseerd.

En SPOCs zijn bullshit. Ik ben ook SPOC voor mijn product, ik schuif 3/4 van de relatief basic stuff gewoon rechtstreeks door naar mijn ondergeschikten. Die kunnen dingen ook oplossen. En ik volg die niet op. Als het shit hit the fan, dan hoor ik wel. Better ask for forgiveness than for permission.

Als ik tegen een boom knal deze avond ben ik redelijk zeker dat alles zo opgezet is dat de boel redelijk goed blijft draaien in mijn afwezigheid. SPOC wil niet zeggen dat je alles zelf moet doen. Alles moet door je deurtje passeren naar een ander deurtje...

Bwa. Wij hebben op onze kantoren zelfs geen telefoons meer. En mijn GSM staat continue op stil. Er is heel weinig dat je via telefoon kunt doen dat niet via email kan. JIJ bepaalt wanneer je wat doet, niet een of andere random externe trigger.
Mag het nog eens gezegd worden dat je niet bij elk gesprek het ganse topic naar uw werk kunt transfereren en dat wat op jouw 'work place' geldt niet dé standaard is in gans de wereld waar iedereen zich aan moet ijken?

Mag het nog eens gezegd worden dat je niet bij elk gesprek het ganse topic naar uw werk kunt transfereren en dat wat op jouw 'work place' geldt niet dé standaard is in gans de wereld waar iedereen zich aan moet ijken?
Ergens heeft cege wel een punt.

Ik krijg ook veel mails binnen op een dag en acteer ook als SPOC/PM (what's in a name) in een big corporate en stuur mensen aan.
  • Heel veel mails waar ik in cc sta, lees ik schuin en ben ik "op de hoogte van" en vliegen meteen in een of andere map. Vaak wordt dit nog eens besproken/aangehaald op een of andere meeting.. En dus hoor ik dezelfde inhoud nog eens..
  • Dan een hoop mails die ik doorstuur naar mensen die aan mij rapporteren. Ik volg die niet actief op, maar op wekelijkse team meetings, zullen mijn reports wel kort aanhalen of er ergens verduidelijking nodig is of whatever. Ik heb gelukkig competente reports die dit zelfstandig aankunnen en enkel hulp/raad vragen bij lastige zaken. Daar ondersteun ik dan ook om dingen te deblokkeren.
  • Een heel beperkt deel van de mails zijn echt nuttig en geef ik prio. Ofwel meteen beantwoorden ofwel parkeren om tijdens een meeting met de juiste mensen op de agenda te plaatsen en te bespreken. Na afloop nog eens kort allen betrokkenen via mail beantwoorden.
In de specifieke case van mac-bc heeft hij duidelijk nood aan ofwel een Jr. PM die hem ondersteunt door een heel deel basis zaken over te nemen, ofwel een extra Sr. PM die (een) project(en) kan overnemen.
Het kan niet zo zijn dat je op alle mails die binnenkomen meteen moet springen omdat anders alles in de soep dreigt te lopen.

Ik moet wel zeggen dat ik mijn outlook altijd heb openstaan en ik zie de mails binnenkomen. Het stoort me zelf niet. Ik heb meteen door aan de titel en/of afzender of ik dit prio moet geven of niet.

Terug
Bovenaan