Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

mja dan verliezen mails toch hun nut?
Ik krijg zo'n 10 mails per dag.
m'n teamlead zegt dat ik alle pruts vragen moet verzamelen de vrijdag en die dan allemaal oplossen de vrijdag.
Maar ik ben altijd bang dat het dan zo'n berg zal zijn dat ik het niet meer onder controle ga hebben.

Een collega van mij die uit congé kwam had er 160.
mja
Als het dringend is, moeten ze maar bellen lijkt me. Niet dat ik zelf een beller ben, maar als het echt moet, dan moet het maar. Probleem zijn al die meetings die de vaart uit je werkschema brengen. Vandaag ook van 15u tot 17u in meeting gezeten na eerst een aantal andere, kortere, meetings. Op die twee uur tijd had ik mijn mailbox kunnen decimeren, maar helaas is het niet alleen blijven liggen maar is er ook een hoop bijgekomen. Toen ik terugkwam op mijn bureau heb ik de laptop toegesmeten en mijn dochter gaan afhalen. We zien morgen wel wat de dag brengt. Ik probeer dat toch zo min mogelijk aan mijn hart te laten komen en gelukkig zien mijn oversten dat ook in.

Je moet vooral een goeie triage kunnen doen: wat is dringend, wat is belangrijk en wat kan wachten?

Zijn die dan effectief allemaal TO mac-bc of ook CC en nieuwsbrieven en alle ruis die erbij hoort?
Zaligheid om dat er al uit te halen dmv automatische regels en te lezen op een moment naar uw keuze, niet meer alles doorploegen om de essentiële mails er van tussen te halen.

P. verjaart en stuurt aan heel het kantoor: ik verjaar en heb koekjes in de keuken gezet. Doorheen heel de voormiddag een mail aan P. en heel het kantoor: gelukkige verjaardag P.

@Waelvis Hoezo mag men uw planning nog aanpassen nadat deze reeds is uitgekomen? Dat mag toch wettelijk niet of ben ik mis? Je kan zo toch niets plannen privé? Het is niet omdat HR dat in hun regels zet, dat dat zomaar kan wettelijk gezien.

Bij ons mag dat bijvoorbeeld niet. Eenmaal de planning uit is mogen ze niet aan uw uren zitten zonder uw toestemming. Anders is 't vakbond.

mac-bc moet wat chillen. Of een cursus loslaten of een cursus time management of een cursus email management volgen.

Ik heb juist gedaan met werken, maar in de US gaat het leven verder. Ik weet dat ik morgen mijn mailbox open doe om 7h en er weer 50-100 mails zijn. Tegen ik door de nieuwe mails ben rond 9h, zijn er al weer 50 of 100 uit europa.... Ik had in mei 1 week conge zonder computer, dat zijn rond de 1000 emails. 3/4 gaan rechtstreeks in de vuilbak/geen antwoord. 1/2 van wat over schiet gaat naar een collega/ondergeschikte forward en volk ik niet op. van de helft die overschiet, ga ik antwoorden en niet meer opvolgen, een minderheid volg ik op. Is het dringen, moet maar eens herhalen.

Ik heb vandaag 4-5h workshop gehad ivm project planning. Plannen tot in 2026. Wetende dat we in augustus mogen bijsturen en dan in oktober nog eens, rinse and repeat. Waarom we zover vooruit plannen, Joost mag het weten. Overal resource cut cut cut cut. Werk rondduwen, tis belachelijk aan het worden.

Een halve dag wasted dus door die zinvolle workshop (voor de US peeps, 5-9AM overigens, lekker gezond), kom terug aan computer, 200 emails. Een hele avond tot 10min geleden om door de emails te ploeteren en wat werk gedaan te krijgen.

Ik ga mijn zomer conge niet missen en mijn ouderschapsverlof erna ook niet. Mickey Mouse management... Cry me a river, maar 1.5 bln winst en vorig jaar 1.4. Minder dan 10% groei *cry cry cry*...

Net eens gecheckt. Dit jaar al 17385 unread deleted emails. De prutfactor is hoog...

Wat kan helpen is vaste slots inbouwen om emails te doen (smorgens en savonds) of een vaste dag enkel emails doen, ... Er wat structuur rond brengen. In mijn geval is 90% van wat ik moet opvolgen uit zichzelf opgelost tegen einde van de week... Je bent niet alleen om shit op te lossen... Telefoon gedoe snap ik niet. Trek je draad uit, zet je gsm op stil. Je bepaalt zelf wanneer wie je lastig valt.

De maatschappij is aan't doordaaien.

Verhalen van mac-bc en Waelvis zijn al lang geen uitzonderingen meer.

Overal hoor ik nu zulke verhalen.

Veel te hoge werkdruk, flexibel zijn, dan de thuissituatie die nog eens gepannen is.

Het regent ook burn-outs langs alle kanten.
Vroeger kende ik amper iemand met een burn-out, nu is het galore. De ene na de andere valt.

Wetende dat het allemaal nog erger wordt...
(Alles wordt duurder, technologie die alsmaar sneller evolueert, de vergrijzing, gewoon alles...)

Voor sommige sectoren zoals de onze zal dit wel kloppen.

We zijn een dienstenbedrijf en onze lonen zijn dus de grootste kostenpost van het bedrijf. Sinds de loonindexeringen is er dan ook gecommuniceerd vanuit het management dat er extra zal toegekeken worden op alle projecten die binnen budget moeten uitgevoerd worden. De werkdruk is sindsdien een heel stuk groter geworden. Herinner je één van mijn vorige ergernissen omdat mijn teamleader me constant achter de veren zit: Zit project x1 nog binnen budget? Zit project x2 nog binnen budget? Ah neen? Hoe komt dat? Wat ga je daaraan doen? Hoe ga je project y optimaliseren zodat het toch nog binnen budget valt? Heb je bij project z al gevraagd aan de klant om extra te mogen factureren? Heel de fucking tijd. Als ik een binnenkomende oproep krijg van mijn baas beginnen mijn ogen al spontaan uit mijn oogkassen te rollen: "there we go again".

Normaal zou dat enkel bij klanten moeten zijn.

Ik besef meer dan ooit tevoren hoe belangrijk het is om in sectoren te werken die, in uitersten uitgedrukt:
A) Ofwel helemaal niet winstgedreven zijn zoals overheden of semi-overheidsinstanties (lees: de helft van alle jobs in dit kutland)
B) Of als je dan toch in de privé-sector zit, dat je dan maar beter in een sector zit waar de marges hoog genoeg zijn zodat er genoeg ruimte is voor opslag en er niet zo'n permantente wurgende druk op de werknemers zit om toch maar nét winstgevend te kunnen zijn.

Als je daar per ongeluk ergens tussen belandt (in de privé EN met lage marges) is de kans groot dat je tot de moderne loonslaven behoort.

mja dan verliezen mails toch hun nut?
Ik krijg zo'n 10 mails per dag.
m'n teamlead zegt dat ik alle pruts vragen moet verzamelen de vrijdag en die dan allemaal oplossen de vrijdag.
Maar ik ben altijd bang dat het dan zo'n berg zal zijn dat ik het niet meer onder controle ga hebben.

Een collega van mij die uit congé kwam had er 160.
mja
Een mail sturen is gewoon gemakkelijk, te gemakkelijk vaak. Denk je dat we nog aan de helft van al die "dringende" mails zouden komen in tijden waarin je effectief moest bellen of een brief sturen? Neen, toen was dat een volgende stap na wat eigen acties. Natuurlijk is het in se efficiënt, maar het is zo makkelijk om zonder nadenken nog eens een vraag te sturen die al 10 keer werd beantwoord, liefst naar 5 mensen, met wat anderen in cc.

Ik heb zo ook elke dag hopen mails, waarvan na het filteren van complete zever er nog redelijk wat overblijven die niet altijd echt een prioriteit zijn.
Voor sommige sectoren zoals de onze zal dit wel kloppen.

We zijn een dienstenbedrijf en onze lonen zijn dus de grootste kostenpost van het bedrijf. Sinds de loonindexeringen is er dan ook gecommuniceerd vanuit het management dat er extra zal toegekeken worden op alle projecten die binnen budget moeten uitgevoerd worden. De werkdruk is sindsdien een heel stuk groter geworden. Herinner je één van mijn vorige ergernissen omdat mijn teamleader me constant achter de veren zit: Zit project x1 nog binnen budget? Zit project x2 nog binnen budget? Ah neen? Hoe komt dat? Wat ga je daaraan doen? Hoe ga je project y optimaliseren zodat het toch nog binnen budget valt? Heb je bij project z al gevraagd aan de klant om extra te mogen factureren? Heel de fucking tijd. Als ik een binnenkomende oproep krijg van mijn baas beginnen mijn ogen al spontaan uit mijn oogkassen te rollen: "there we go again".

Normaal zou dat enkel bij klanten moeten zijn.

Ik besef meer dan ooit tevoren hoe belangrijk het is om in sectoren te werken die, in uitersten uitgedrukt:
A) Ofwel helemaal niet winstgedreven zijn zoals overheden of semi-overheidsinstanties (lees: de helft van alle jobs in dit kutland)
B) Of als je dan toch in de privé-sector zit, dat je dan maar beter in een sector zit waar de marges hoog genoeg zijn zodat er genoeg ruimte is voor opslag en er niet zo'n permantente wurgende druk op de werknemers zit om toch maar nét winstgevend te kunnen zijn.

Als je daar per ongeluk ergens tussen belandt (in de privé EN met lage marges) is de kans groot dat je tot de moderne loonslaven behoort.
Ik vind het ontwijkingsgedrag om maar eens dezelfde grijsgedraaide plaat op te zetten over "competitieve sector", "marges", "boe de overheid", "kutland"... Misschien moet je eens meer dan ooit beseffen dat al die "privé+lage marges" bevolkt worden door veel mensen die niet op zijn van de stress en thuis in de problemen zitten, en het dus ook anders kan.

Jij bent hier ofwel de dramaqueen aan het uitgangen, of, en dat is waarschijnlijker, ben je jezelf in de vernieling aan het rijden. En als het dat laatste is, mogelijk ook de relatie met je partner. Dan kan je dat afwentelen op de staat van het land en hoe normaal zoiets is in je sector, of misschien ander werk zoeken én zelf eens prioriteiten stellen. Als je, per vorig bericht, voor opvolging moet zorgen omdat je er 3 dagen uit bent, en ze je dan nog niet met rust kunnen laten, schort er gewoon iets aan de organisatie daar.

mac-bc moet wat chillen. Of een cursus loslaten of een cursus time management of een cursus email management volgen.

Ik heb juist gedaan met werken, maar in de US gaat het leven verder. Ik weet dat ik morgen mijn mailbox open doe om 7h en er weer 50-100 mails zijn. Tegen ik door de nieuwe mails ben rond 9h, zijn er al weer 50 of 100 uit europa.... Ik had in mei 1 week conge zonder computer, dat zijn rond de 1000 emails. 3/4 gaan rechtstreeks in de vuilbak/geen antwoord. 1/2 van wat over schiet gaat naar een collega/ondergeschikte forward en volk ik niet op. van de helft die overschiet, ga ik antwoorden en niet meer opvolgen, een minderheid volg ik op. Is het dringen, moet maar eens herhalen.

Ik heb vandaag 4-5h workshop gehad ivm project planning. Plannen tot in 2026. Wetende dat we in augustus mogen bijsturen en dan in oktober nog eens, rinse and repeat. Waarom we zover vooruit plannen, Joost mag het weten. Overal resource cut cut cut cut. Werk rondduwen, tis belachelijk aan het worden.

Een halve dag wasted dus door die zinvolle workshop (voor de US peeps, 5-9AM overigens, lekker gezond), kom terug aan computer, 200 emails. Een hele avond tot 10min geleden om door de emails te ploeteren en wat werk gedaan te krijgen.

Ik ga mijn zomer conge niet missen en mijn ouderschapsverlof erna ook niet. Mickey Mouse management... Cry me a river, maar 1.5 bln winst en vorig jaar 1.4. Minder dan 10% groei *cry cry cry*...

Net eens gecheckt. Dit jaar al 17385 unread deleted emails. De prutfactor is hoog...

Wat kan helpen is vaste slots inbouwen om emails te doen (smorgens en savonds) of een vaste dag enkel emails doen, ... Er wat structuur rond brengen. In mijn geval is 90% van wat ik moet opvolgen uit zichzelf opgelost tegen einde van de week... Je bent niet alleen om shit op te lossen... Telefoon gedoe snap ik niet. Trek je draad uit, zet je gsm op stil. Je bepaalt zelf wanneer wie je lastig valt.

Twee opmerkingen:
1) De mate waarin je mails kan negeren is erg afhankelijk van job tot job. Zit je laag genoeg in de hiërarchie, dan heb je ook niet de verantwoordelijkheid en zal je op tijd en stond wel herinnerd worden aan dringende zaken. Zit je hoog genoeg in de hiërarchie (ik bedoel dan gewoon vanaf leidinggevende) dan krijg je veel mails in CC om je up to date te houden zonder dat er acties verwacht worden. In mijn functie van project manager ben ik SPOC voor al mijn klanten en dus de centrale draaischijf voor:
- collega's die mij ondersteunen
- mijn leidinggevenden
- aannemers
- overheidsinstanties
- en alle andere stakeholders
Het aantal mails die ik zomaar kan negeren zonder gevolgen voor het project is bijgevolg heel beperkt.
2) Telefoons van klanten moet ik wel opnemen omdat er projecten zijn in uitvoering en daar vaak ook dringende acties uit volgen, zeker sinds ik de laatste tijd mijn mails niet meer rondkrijg zijn dit soms de wake-up calls (bijna letterlijk) van mails die ergens bedolven zijn geraakt.

Twee opmerkingen:
1) De mate waarin je mails kan negeren is erg afhankelijk van job tot job. Zit je laag genoeg in de hiërarchie, dan heb je ook niet de verantwoordelijkheid en zal je op tijd en stond wel herinnerd worden aan dringende zaken. Zit je hoog genoeg in de hiërarchie (ik bedoel dan gewoon vanaf leidinggevende) dan krijg je veel mails in CC om je up to date te houden zonder dat er acties verwacht worden. In mijn functie van project manager ben ik SPOC voor al mijn klanten en dus de centrale draaischijf voor:
- collega's die mij ondersteunen
- mijn leidinggevenden
- aannemers
- overheidsinstanties
- en alle andere stakeholders
Het aantal mails die ik zomaar kan negeren zonder gevolgen voor het project is bijgevolg heel beperkt.
2) Telefoons van klanten moet ik wel opnemen omdat er projecten zijn in uitvoering en daar vaak ook dringende acties uit volgen, zeker sinds ik de laatste tijd mijn mails niet meer rondkrijg zijn dit soms de wake-up calls (bijna letterlijk) van mails die ergens bedolven zijn geraakt.
Met andere woorden heb je veeeeels te veel projecten op je naam staan...

Dan zijn meestal de antwoorden "Ja maar er is gewoon niemand anders of niemand met dezelfde dossierkennis als ik". En dit is het antwoord van uw werkgever, niet van u. Beeld je in dat een dakwerker zich in bochten moet wringen en snel-snel moet werken omdat er niet genoeg collega's zijn en alles op zijn planning wordt gezet... Zouden nogal situaties zijn waarin die elke dag overhaast te werk moet gaan en levensgevaarlijk bezig is om "toch maar zijn job te doen".

Gewoon naar uw leidinggevende stappen en zeggen dat ge X% teveel dossiers hebt en binnen de 3 maanden een herverdeling wilt/nieuwe collega's wilt of ge opstapt.

Ontslag ingediend en 10 weken opzeg.
Op die 6-7jr dat ik er werk nooit iets slecht gehoord over mn werk.
Ik wou doorgroeien in een segment binnen het bedrijf, maar kreeg de kans er niet toe. Er werd zelfs achter mn rug gezegd dat dat segment zou afgebouwd worden voor mij..nochtans mooie verkoop gerealiseerd in een slechte economische situatie. We bestaan uit 2 segmenten: het ene segment kent 50% daling in verkoop...het segment dat ik had +10%...
Zelfs mn manager snapte het niet (ook na het herhaaldelijk vragen aan de betrokken persoon) waarom ze het wouden afbouwen.

Ik vorige week mijn ontslag ingediend en gesprek gehad met de desbetreffende persoon en gevraagd waarom ik daarin niet mocht doorgroeien. Antwoord "Sommige mensen vonden uw werk slecht.."
Ik "Maar waarom zegt gelle dan niet waar het niet goed zat? Hoe kan ik dat rieken en mezelf verbeteren als gelle niks zegt?"
Geen antwoord op gehad...

Mijn motivatie staat echt op een heel laag pitje..vind het aanvoelen als een mes in de rug. Komaan, als ge iets niet goed doet..zeg het dan direct eh.

zit nu in week 9 v de 17 weken opzeg in een gelijkaardig geval.

Vermoedelijk betreffende persoon zoals bij mij geen antwoord maar denkt " ik kan uwe kop ni zien en ik gun het u niet" of "je zit niet in de vriendjespolitiek"

Of je u werk nu goed doet of niet maakt soms geen zak uit.

zit nu in week 9 v de 17 weken opzeg in een gelijkaardig geval.

Vermoedelijk betreffende persoon zoals bij mij geen antwoord maar denkt " ik kan uwe kop ni zien en ik gun het u niet" of "je zit niet in de vriendjespolitiek"

Of je u werk nu goed doet of niet maakt soms geen zak uit.
Dan hebde toch geen klote motivatie meer?
Ik werk hier momenteel op 20% v mn capaciteit, met de gedacht "Als het hen ni aanstaat, da ze mij dan maar ontslaan..in het ander bedrijf wouden ze mij asap laten beginnen".
Maar ik weet ook dat dit niet de juiste houding is natuurlijk.

Als een document de naam heeft "2020_Template", waarom vullen sommige mensen dat dan in en slaan het dan op als "2020_Template-Kopie 1 (1)"

mijn autisme kan dat niet aan

Urghhhh dagelijkse standup tot 17 uur omdat 2 mensen daarvoor altijd conflicten hebben. Nu had ik soms nog een meevaller dat ik om 16 uur kon stoppen, maar nu hang ik er echt elke dag aan. Een standup aan het eind van de dag haat ik sowieso...

Terug
Bovenaan