Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Onze agile coach heeft vandaag een hoop recurring meetings ingepland. Sprint planning meeting, sprint review meeting, retrospective, .... Dit naast een al bestaande daily sync van 20-30min. Wanneer kunnen we nog werken?
Herkenbaar, was 1 van de redenen om op een vorige job iets anders beginnen zoeken. Manager had toen blijkbaar het boekje ‘Agile for dummies’ gelezen en dan gewoon klakkeloos voor elk IT team agile-werken verplichten. Sprints van 2 weken die volgestouwd werden met allerlei meetings, dan twee keer per dag standup meeting. Op de duur was je meer bezig met zoeken naar een vrij vergader-lokaal dan je effectief aan het werken was.
 
Nog eens klagen over m'n nieuwe functie die maar uitblijft..

Sinds 1/06/22 ben ik dus geslaagd en aangesteld voor interne promotie naar een andere directie en naar een dagdienst ipv ploegen. Maar tot op vandaag nog geen enkel uitzicht over wanneer ik in m'n nieuwe functie ga kunnen starten. Afgelopen dinsdag met mijn directe leidinggevende gepraat en hij heeft me voor het eerst gefeliciteerd met m'n nieuwe functie. Heeft zich ook geëxcuseerd dat ik wordt tegengehouden maar dat hij niet anders kan. (We zitten met 10 FTE's tekort en de ene na de andere vertrekt terwijl er quasi geen instroom van nieuwe krachten is). Hij kon me dus ook geen verdere info geven over wanneer ik zou kunnen gaan.


Sinds 1/09/22 krijg ik daar maandelijks een premie voor (ong 650€ bruto per maand).
Vanaf 1/12/22 krijg ik daarbovenop nog eens 10,5€ interimvergoeding* per dag dat ik werk. (+ Ong 20€ als ik in het weekend de vroege heb omdat ik dan officieel niet met de trein op m'n werk geraak)
(Vanaf 1/06/22 wordt dit verdubbeld)

*Die interimvergoeding (+eigen gebruik auto) krijg ik nu ook omdat ik op plaats B werk terwijl m'n werkplaats plek A is. Maar binnen een maand verhuizen we allemaal naar plek A dus zou dit vervallen.






Maar vandaag is me iets ter ore gekomen. Blijkbaar zou ik al vanaf 1/06/22 moeten betaald worden volgens mijn nieuwe graad.
Die nieuwe graad is 550€ bruto meer per maand + alle premies (nacht, zaterdag, zondag,...) Zijn ook hoger.
Ik heb hierdoor naar schatting een 400€ per maand minder gekregen dan wat ik zou moeten gekregen hebben.

Gelukkig kan dit rechtgezet worden, maar het toont nog maar eens dat als je er bij ons niet zelf achter zit dat je veel kan mislopen.
Ik heb zeker 5 collega's er op gewezen dat zij ook recht hebben op een "interimvergoeding" omdat ze officieel op plaats A werken, maar in werkelijkheid op plaats B. we mogen gelukkig tot 5j teruggaan om die vergoeding aan te vragen. 1 collega gaat zo, dankzij mij, ongeveer 10.000€ krijgen. Geld waar hij de afgelopen 5 jaar recht op had maar dat niet eens wist. (Bij de anderen is het minder).
Ik ga toch een procentje "finder's fee" vragen denk ik ;)

Ik hoop wel dat ze dit snel doen zodat de rechtzetting op mijn loon van december al kan gebeuren.
In december laat ik een hoop achterstallige verlofdagen (compensatieverlof) uitbetalen. En dat zou 1000€ netto schelen aan m'n huidig loon tov het loon dat ik zou moeten hebben. En ik weet niet of dat achteraf nog recht te zetten is. Want dat is een heel uitzonderlijk iets.


En toch een glimlach, als alles klopt en op tijd in orde gezet wordt ga ik op 30/12 een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dikke loonfiche hebben, dan ga ik toch even komen stoffen in de brutoloon-topic :D.
En dezelfde dag worden mijn belastingen ook nog eens teruggestort.




En om toch met een ergernis af te sluiten: mijn ouderschapsverlof zit er zo goed als op. Vanaf januari werk ik na 4-5 jaar terug full-time...
 
Goh, mijn ergernis is gewoon dat er blijkbaar een HR lijst van verjaardagen is en een collega met teveel tijd daarop is uitgekomen.
Aangezien we in dezelfde shift zitten met een aantal rond dezelfde periode geforceerd moeten meedoen met eten voorzien (buiten het gewoonlijke *dump snoep*). Do not like. Leave me alone.
 
Collega’s die in de gaten houden wanneer iemands bolleke op teams groen, oranje of rood staat.
Dan gaat men vergelijken en speculeren dat als persoon x en y allebei op rood staan ze wellicht met elkaar zitten bellen en als er iemand na de middagpauze enkele minuten te lang op oranje staat dan hebben bepaalde mensen dat ook direct opgemerkt.

En die als er iets in de agenda staat bij x of y als persoonlijk, op zoek gaan naar een matchende agenda met op hetzelfde moment ook een persoonlijk item zodat proberen uitzoeken wie met wie iets persoonlijks moet bespreken.

Volwassen mensen!
Haha gele bolletjes.

Als de settings beheerd worden door een admin, gewoon zien met een tooltje dat uw muis steeds in beweging is.

101 tooltjes heb je.
 
Leads die de laptop voor hun nieuw volk 2 dagen na dat die begonnen zijn aanvragen en dan om de 2 uur komen zagen of die nog niet klaar is. Fuck off, vraag uw nest op voorhand aan.
 
Van die onbekwame schijnheilige kutmanagers, miljaar zo lopen er veel rond.

Ene die letterlijk een kantoortje verder zit, ik praat daar regelmatig werkgerelateerd mee. Absorbeert 0,0 van wat ik hem vertel, kent ook geen ene jota van onze processen (na jarenlang hier te werken en het wel degelijk hem zou moeten aangaan)

Stuurt die (na hem die dag meerdere keren gesproken te hebben) mij een mail met de vraag voor een statusupdate (van iets waar hij goed genoeg weet dat het vertraging heeft opgelopen door externe factoren en hij de status goed genoeg kent) met de hele directie in cc 'want het duurt nu toch wel erg lang'

Schijnheilige onbekwame idioot.
 
Van die onbekwame schijnheilige kutmanagers, miljaar zo lopen er veel rond.

Ene die letterlijk een kantoortje verder zit, ik praat daar regelmatig werkgerelateerd mee. Absorbeert 0,0 van wat ik hem vertel, kent ook geen ene jota van onze processen (na jarenlang hier te werken en het wel degelijk hem zou moeten aangaan)

Stuurt die (na hem die dag meerdere keren gesproken te hebben) mij een mail met de vraag voor een statusupdate (van iets waar hij goed genoeg weet dat het vertraging heeft opgelopen door externe factoren en hij de status goed genoeg kent) met de hele directie in cc 'want het duurt nu toch wel erg lang'

Schijnheilige onbekwame idioot.
Nu het lef hebben om terug te antwoorden met iedereen in cc, waarbij je zegt dat je hem persoonlijk meermaals een statusupdate hebt gegeven.

En er dan nog eens expliciet de feiten bijzeggen, beginnende met zoals ik u reeds heb ingelicht:
-ligt het aan externe factor x
-y
-...


'onbekwame schijnheilige kutmanagers'

Idd, ik kan u massa's anekdotes geven van wat ik ooit heb meegemaakt.
Je zou zeggen dat die na een tijd toch door de mand vallen.
Maar helaas, ouder en wijzer, zo werkt het voor geen meter.
Die kutmanagers hebben ondertussen nog meer door dat het zo niet werkt, en spelen het alsmaar smeriger.
 
Van die onbekwame schijnheilige kutmanagers, miljaar zo lopen er veel rond.

Ene die letterlijk een kantoortje verder zit, ik praat daar regelmatig werkgerelateerd mee. Absorbeert 0,0 van wat ik hem vertel, kent ook geen ene jota van onze processen (na jarenlang hier te werken en het wel degelijk hem zou moeten aangaan)

Stuurt die (na hem die dag meerdere keren gesproken te hebben) mij een mail met de vraag voor een statusupdate (van iets waar hij goed genoeg weet dat het vertraging heeft opgelopen door externe factoren en hij de status goed genoeg kent) met de hele directie in cc 'want het duurt nu toch wel erg lang'

Schijnheilige onbekwame idioot.
Ik ben er gelukkig niet al teveel tegengekomen. Ik kan spontaan aan 1 iemand denken. Daar gaf ik ook steeds informele feedback aan in de wandelgangen en toch moest die zich steeds profileren op bepaalde meetings en in mails.
Uiteindelijk is die vertrokken voor een hogere functietitel elders en had ik er dus geen last meer van.
 
Ik ben er gelukkig niet al teveel tegengekomen. Ik kan spontaan aan 1 iemand denken. Daar gaf ik ook steeds informele feedback aan in de wandelgangen en toch moest die zich steeds profileren op bepaalde meetings en in mails.
Uiteindelijk is die vertrokken voor een hogere functietitel elders en had ik er dus geen last meer van.
Als die waar ik het over heb nog ooit een hogere functietitel krijgt, dan verlies ik alle geloof in de mensheid.

Dat is nu eigenlijk hooguit een operationele teamleader die door slecht management (en veel ellebogen) in een managerspositie is gesukkeld.
 
Van die onbekwame schijnheilige kutmanagers, miljaar zo lopen er veel rond.

Ene die letterlijk een kantoortje verder zit, ik praat daar regelmatig werkgerelateerd mee. Absorbeert 0,0 van wat ik hem vertel, kent ook geen ene jota van onze processen (na jarenlang hier te werken en het wel degelijk hem zou moeten aangaan)

Stuurt die (na hem die dag meerdere keren gesproken te hebben) mij een mail met de vraag voor een statusupdate (van iets waar hij goed genoeg weet dat het vertraging heeft opgelopen door externe factoren en hij de status goed genoeg kent) met de hele directie in cc 'want het duurt nu toch wel erg lang'

Schijnheilige onbekwame idioot.
Lijkt mij gewoon indekken dat hetgeen hij al onofficieel heeft gebriefd aan de andere directeurs en waar hij mogelijk niet geloofd wordt, nu door de bron te laten bevestigen.

Paraplu 101
 
Mijn username slaat terug op de walgelijke AXE geur van indertijd. Van die vervelend Elon was toen nog geen sprake :p
Nu vraag ik me wel af of Elon die deo gebruikt :D

Hier is er zo'n manager waarbij je in een meeting vanalles kan afspreken. De meetingroom uitstappen, statusupdate aan het niveau erboven gaan doen en dat die gewoon los in uw gezicht zegt "dat hebben wij zo niet besproken"...
 
Mja het is is me al teveel geworden dit was de druppel. Heb heel de boel intussen opengetrokken naar de directie. Het kan mij geen hol schelen als ik mezelf er mee zou kloten, dat is gewoon een rotte appel.
 
Van die onbekwame schijnheilige kutmanagers, miljaar zo lopen er veel rond.

Ene die letterlijk een kantoortje verder zit, ik praat daar regelmatig werkgerelateerd mee. Absorbeert 0,0 van wat ik hem vertel, kent ook geen ene jota van onze processen (na jarenlang hier te werken en het wel degelijk hem zou moeten aangaan)

Stuurt die (na hem die dag meerdere keren gesproken te hebben) mij een mail met de vraag voor een statusupdate (van iets waar hij goed genoeg weet dat het vertraging heeft opgelopen door externe factoren en hij de status goed genoeg kent) met de hele directie in cc 'want het duurt nu toch wel erg lang'

Schijnheilige onbekwame idioot.
Zo mails begin je gewoon met "zoals reeds mondeling meegedeeld" oid. Uiteraard in reply all.

Da's echt zoiets waar ik het schijt aan krijg. Ik krijg ook regelmatig vragen over dingen waarvan ik letterlijk alle documentatie doogestuurd heb. Dan antwoord ik gewoon passive agressive met "zie document A pagina X' <citaat>". Echt, na 100 keer die zever is het op dat vlak écht zero fucks given.

Tijd geleden kreeg ik nog een opmerking op mijn documentatie dat een zekere waarde buiten spec lag. Er was nochtans geen spec gevraagd ivm die bepaalde eigenschap. Ik heb gewoon geantwoord "ik heb aangeboden zoals gevraagd, als ingenieur X mijn documentatie afkeurt, moet hij dat maar beargumenteren naar mij". 't Is nu toch al een paar weken stil :lol:
 
Maandelijkse fouten die enorm veel geld kosten wegens nonchalance. Kaart ik dat aan. Alles werd op tijd en duidelijk gecommuniceerd via mail. Toch te lang laten liggen en dan nog eens de inhoud niet gelezen dus is alles verkeerd.

Reactie van hoger management: 'ja, maar op den duur al die mails die collega X krijgt (terwijl we dan over een 10 per dag spreken), laten we een bakje op collega X haar bureau zetten en alles afdrukken en daarin leggen'.

Ah ja ja ja.

Sidenote: onze fax is sinds 1 jaar weg.
 
Maandelijkse fouten die enorm veel geld kosten wegens nonchalance. Kaart ik dat aan. Alles werd op tijd en duidelijk gecommuniceerd via mail. Toch te lang laten liggen en dan nog eens de inhoud niet gelezen dus is alles verkeerd.

Reactie van hoger management: 'ja, maar op den duur al die mails die collega X krijgt (terwijl we dan over een 10 per dag spreken), laten we een bakje op collega X haar bureau zetten en alles afdrukken en daarin leggen'.

Ah ja ja ja.

Sidenote: onze fax is sinds 1 jaar weg.
Hoeveel dagen werkt die van thuis uit? 😂
 
Terug
Bovenaan