Je glimlach van vandaag

En daarmee valt het doek over het assisenproces Julie Van Espen. Wie de zaak een beetje gevolgd heeft weet onder andere uit de motivatie van de jury dat het om bijzonder zwaarwichtige feiten gaat. Ik aarzel dan ook om er in deze thread over te posten. Maar tegelijk stemmen enkele zaken mij ook hoopvol. De jury heeft gebruik gemaakt van een relatief nieuw juridisch middel, de beveiligingsperiode, om te verzekeren dat de dader nooit vroeger dan binnen 20 jaar een aanvraag tot vervroegde invrijheidstelling kan indienen. Ook de groeiende trend om zaken met zedenfeiten achter gesloten deuren te houden om zo de eerbaarheid en nagedachtenis van het slachtoffer te beschermen is een stap in de goede richting. We hebben als maatschappij nog een lange weg af te leggen in de strijd tegen seksueel geweld. Wie wil kan een steunende bijdragen leveren aan Punt VZW. De familie van Julie hebben zicht met die VZW in het verleden ook verbonden.
Ik heb vaak de indruk dat zo'n proces een grote egoshow is voor zo'n daders. Daarom alleen al vind ik achter gesloten deuren goed.

‘MOOOOOOOMMMMMMMMYYYYYYYY’
Christus op ne koersvelo, what???
‘Mommy, I’m poor 😭
*oudere broer* Hij wil zeggen dat zijn Robux op zijn… 🙄
Ah… ok…

Ik heb vaak de indruk dat zo'n proces een grote egoshow is voor zo'n daders. Daarom alleen al vind ik achter gesloten deuren goed.

Inderdaad, dat lijkt soms het geval te zijn. Er bestaat in deze zaak mijn inziens wel een valide tegenargument. Namelijk dat, door het sluiten van de deuren, ook enkele van de beerputten bij het gerecht hun dekseltje niet oogetild zien. De algemene consus is dat in deze zaak de dood van Julie geheel voorkomen had kunnen worden indien de vorige rechter vanuit justitie het volledige dossier van Bakelmans had gekregen. In die fictieve tijdslijn zou hij namelijk bij de vorige veroordeling de onmiddellijke aanhouding wél bevolen hebben. In dat dossier stond namelijk dat Bakelmans verschillende malen niet is teruggekeerd naar de gevangenis na penitentiair verlof.

In die tijdslijn had Bakelmans op die dag in mei 2019 dus in de gevangenis gezeten, en niet onder een brug aan het Albertkanaal.

Allemaal vijgen na Pasen uiteraard. Maar het blijft me verbazen hoe de ouders en naasten van Julie zich zo waardig hebben kunnen gedragen in heel deze affaire. Persoonlijk denk ik dat ik ten onder zou gaan aan frustratie en woede.

Screenshot_20211223-055831_Instagram.jpg

Kalender gemaakt voor de grootouders. Mijn broer heeft drie dochters en op een van de foto's die ze hebben geselecteerd voor de kalender hebben ze een trui aan met de beginletter van hun naam.

L - E - L

Ben ik blij dat hun "E" geen "U" was. :unsure: :laugh:

Dat was het binnenpretje van de dag.

De basis uit de Libelle en de top uit het Disneykrantje?
Tot vorig jaar was heel de boom van de eerste tot de laatste bol Disney! Voor onze oudste zijn eerste Kerst ben ik los gegaan (of los geslagen) en ik heb echt vanálles, Mickey, Frozen, Star Wars,… Na 10 jaar hadden we het wel gezien er mee maar er hangt nu nog wel een C3-PO en een Iron Man in. Pasten bij de kleuren.

Terug
Bovenaan