Je glimlach van vandaag

hier plots compleet donker geworden op de middag, het gaat wellicht stormen?
alle ramen open en de kamers hier eens verluchten, feelsgood.gif

Vandaag eens bij de bank langs geweest en blijkbaar is er toch meer mogelijk op vlak van vastgoed aankopen dan dat ik dacht. Maar nu komen er nog andere twijfels bij. :unsure:

Vandaag eens bij de bank langs geweest en blijkbaar is er toch meer mogelijk op vlak van vastgoed aankopen dan dat ik dacht. Maar nu komen er nog andere twijfels bij. :unsure:
Had je al eerder geweest dan was er nog meer mogelijk aangezien de rente gestegen is en nog aan het stijgen is. Dus best niet te lang meer twijfelen en gewoon doen. Want einde de rit kan het rap 10000€ schelen.

Had je al eerder geweest dan was er nog meer mogelijk aangezien de rente gestegen is en nog aan het stijgen is. Dus best niet te lang meer twijfelen en gewoon doen. Want einde de rit kan het rap 10000€ schelen.
Tgoh, toen de rente nog laag was had ik nog niet de middelen die ik nu heb.

Maar ik heb nu het gevoel dat als ik nu iets zou kopen dat ik op een moment koop waar niet alleen de rente hoog is maar er ook nog geen correctie is geweest op de vastgoed markt.

Laatst bewerkt:
Tgoh, doen de rente nog laag was had ik nog niet de middelen die ik nu heb.

Maar ik heb nu het gevoel dat als ik nu iets zou kopen dat ik op een moment koop waar niet alleen de rente hoog is maar er ook nog geen correctie is geweest op de vastgoed markt.
Sommigen op BG roepen al 10j dat de stijging onhoudbaar is en de markt zal imploderen. Zelf geloof ik daar niet in.

En de rente staat ab-so-luut NIET hoog, ze heeft gewoon 2-3j historisch laag gestaan. Dus gokken op een rustigere vastgoedmarkt of lagere rentes zou ik persoonlijk niet doen.
Ondertussen blijft het aantal Belgen ook maar stijgen, net als het aantal huishoudens door scheidingen etc.

de rente staat inderdaad niet hoog, zelfs bevestigd door de bank. het schijnt vooral een slecht moment te zijn omdat de woonst prijzen zo hoog zijn.
een bankier wist mij te vertellen dat hogere rentes op lagere woonst prijzen minder erg zijn dan omgekeerd :unsure:
ik wil ook niet te lang meer wachten, maar ze maken het er niet gemakkelijk op met die prijzen.

Tgoh, doen de rente nog laag was had ik nog niet de middelen die ik nu heb.

De vraag is niet alleen of er een correctie gaat komen op de vastgoed markt (en wanneer), maar ook of die in de regio waar jij zoekt even significant zou zijn.
Als je nu iets naar je zin zou vinden dat binnen je budget past, zou ik al die “what if” scenario’s niet afwachten, springen en (proberen) niet meer achterom kijken.

Ik heb enkele dagen geleden hetzelfde gedaan om af te toetsen of ons vooropgestelde budget realistisch was.
Blijkt dat we 60% van ons inkomen kunnen spenderen aan afbetaling. Onder de 3500 euro inkomsten tot 50%. Dat gaan we sowieso niet doen, maar ik schrok er wel van.

Tgoh, toen de rente nog laag was had ik nog niet de middelen die ik nu heb.

Goh, eerlijk, ik zou dat ook niet te hard proberen te timen hoor. De rente is volgens mij historisch gezien nog altijd eerder laag, en die correctie kan ook gewoon een minder sterke stijging van de prijzen zijn in plaats van echt een correctie. Je eigen vastgoed, waarin je woont, mag je volgens mij niet te hard zien als een investering. Het is er een natuurlijk, maar het is ook gewoon een hoop minder rationele zaken: een woonplaats waar je thuiskomt en emotionele banden krijgt, en nog van die melige zaken :unsure:

Neen, maar serieus, ik zou voor dit soort beslissingen niet te hard proberen te gokken wanneer alle sterren goed staan. Voor hetzelfde geld blijven de prijzen nog jaren stijgen (en zo is het ook meestal geweest).

Goh, eerlijk, ik zou dat ook niet te hard proberen te timen hoor. De rente is volgens mij historisch gezien nog altijd eerder laag, en die correctie kan ook gewoon een minder sterke stijging van de prijzen zijn in plaats van echt een correctie. Je eigen vastgoed, waarin je woont, mag je volgens mij niet te hard zien als een investering. Het is er een natuurlijk, maar het is ook gewoon een hoop minder rationele zaken: een woonplaats waar je thuiskomt en emotionele banden krijgt, en nog van die melige zaken :unsure:

Neen, maar serieus, ik zou voor dit soort beslissingen niet te hard proberen te gokken wanneer alle sterren goed staan. Voor hetzelfde geld blijven de prijzen nog jaren stijgen (en zo is het ook meestal geweest).
Je hebt absoluut gelijk hoor. Maar ik ben een twijfelaar in hart en nieren. Als ik pakweg een nieuwe game wil kopen rij ik soms 5 keer op en af naar de media markt omdat ik twijfel of ik het ga kopen of niet. :unsure:

Je hebt absoluut gelijk hoor. Maar ik ben een twijfelaar in hart en nieren. Als ik pakweg een nieuwe game wil kopen rij ik soms 5 keer op en af naar de media markt omdat ik twijfel of ik het ga kopen of niet. :unsure:
Ik ben dat ook hoor, mijn vrouw countert dat door veel meer "en nu springen we gewoon" te zijn, en eigenlijk is dat altijd ook goed afgelopen. Twijfel voor de grootste aankoop van je leven (meestal) is ook normaal hé, maar het blijven overdenken werkt meestal eerder verlammend heb ik uit ervaring gemerkt. Wij hebben zo uiteindelijk denk ik de koop van ons leven gedaan, enkele maanden voor de pandemie de prijzen liet exploderen.

Laatst bewerkt:
Sommigen op BG roepen al 10j dat de stijging onhoudbaar is en de markt zal imploderen. Zelf geloof ik daar niet in.

Toen wij 6 jaar geleden kochten dacht ik ook 'fuck it, als ik op het hoogtepunt van de prijzen koop dan is het ook maar zo'. Is even anders uitgedraaid...nog geen seconden die beslissing moeten betreuren, in tegendeel.

tijdens mijn middagpauze in de kletsregen gewoon in mijn auto gelegen, en naar het gedrup op mijn dak luisteren een half uur.
zo rustgevend. <3

Terug
Bovenaan