Is thuiswerken nuttig?

Ik snap niet goed wat je bedoelt met die 1'en en 0'en en dat ik niet zou beseffen dat niet iedereen hetzelfde is als ik, want dat is net wat ik zeg...
Jij zegt dit:
- Thuiswerk heeft voordelen, net zoals bepaalde zaken van kantoorwerk voordelen heeft
- Thuiswerk is niet dé heilige graal waarvan mensen hier precies vinden dat heel de wereld dat moet kunnen

Terwijl mijn punt dus al de hele tijd is:
- Thuiswerk heeft voordelen als je dat goed inricht, net zoals kantoorwerk voordelen heeft
- Thuiswerk is niet de heilige graal voor ieder bedrijf en iedere sector en iedere leidinggevende. Ik denk persoonlijk dat het in heel veel sectoren wél mogelijk is, en ik denk ook dat er niemand is die vindt dat het overal in heel de wereld moet kunnen :D Maar: met de juiste omkadering, de juiste (bedrijfs)leiding, de juiste sturing en de juiste middelen. Op veel meer plaatsen dan veel mensen, en vooral in leidinggevende functies, vaak denken. Want dan moeten ze een stuk controle afgeven, en wie alleen leidt door controle, zal ineens meer moeite moeten doen.
Ja en ik spreek dat toch niet tegen?!

Ter verduidelijking, hier werken 14 collega's op bepaalde vaste dagen van thuis (van 1 tot 3 dagen). Daarnaast heb je nog een handvol collega's zoals ik die niet vast van thuis werken maar dat al wel eens doen als we een dag afgesloten/gefocust willen werken. Daarnaast zijn er een collega of 10 die niet van thuis werken, de overgrote meerderheid omdat ze dat niet willen/kunnen (nogmaals, hun eigen woorden), 3 collega's zijn nog in opleiding sinds enkele weken en zullen pas de mogelijkheid krijgen na een jaar in dienst te zijn.

Dus al wat je zegt klopt maar je lijkt er een beetje van uit te gaan dat hier huiswerk not done is en dat we dat afblokken?! We doen hier gewoon aan mee maar ook weer onder bepaalde voorwaarden (ook die overeenkomst ga ik hier niet copy-pasten) en ja, om de X aantal weken/maanden gaan we na of dat thuiswerk nog goed gaat, neen, dat wilt niet zeggen dat we elke week in't oog aan't houden zijn of iemand wel X aantal uren achter de PC zit.

Wat ik bedoel over 1's and 0's is dat je (van die 3 berichten die ik hier van je lees) iemand lijkt die moeite heeft met nuance, je lijkt me iemand die zegt "het is X of het is Y, tussenin bestaat niet". Want daar komt het volgens uw uitleg op neer => Thuiswerk marcheert maar het moet deftig ingericht worden, het is niet de heilige graal - maaaar.....

Soit, uiteindelijk zeggen we allebei hetzelfde denk ik dan.

Ja en ik spreek dat toch niet tegen?!

Ter verduidelijking, hier werken 14 collega's op bepaalde vaste dagen van thuis (van 1 tot 3 dagen). Daarnaast heb je nog een handvol collega's zoals ik die niet vast van thuis werken maar dat al wel eens doen als we een dag afgesloten/gefocust willen werken. Daarnaast zijn er een collega of 10 die niet van thuis werken, de overgrote meerderheid omdat ze dat niet willen/kunnen (nogmaals, hun eigen woorden), 3 collega's zijn nog in opleiding sinds enkele weken en zullen pas de mogelijkheid krijgen na een jaar in dienst te zijn.

Dus al wat je zegt klopt maar je lijkt er een beetje van uit te gaan dat hier huiswerk not done is en dat we dat afblokken?! We doen hier gewoon aan mee maar ook weer onder bepaalde voorwaarden (ook die overeenkomst ga ik hier niet copy-pasten) en ja, om de X aantal weken/maanden gaan we na of dat thuiswerk nog goed gaat, neen, dat wilt niet zeggen dat we elke week in't oog aan't houden zijn of iemand wel X aantal uren achter de PC zit.

Wat ik bedoel over 1's and 0's is dat je (van die 3 berichten die ik hier van je lees) iemand lijkt die moeite heeft met nuance, je lijkt me iemand die zegt "het is X of het is Y, tussenin bestaat niet". Want daar komt het volgens uw uitleg op neer => Thuiswerk marcheert maar het moet deftig ingericht worden, het is niet de heilige graal - maaaar.....

Soit, uiteindelijk zeggen we allebei hetzelfde denk ik dan.
Ik denk niet dat we allebei hetzelfde zeggen wat betreft de redenen waarom en de oorzaken, maar inderdaad wel wat betreft het feit dat het genuanceerd is en niet zo zwart-wit.

Zoals ik in mijn eerste post hier al schreef: https://www.beyondgaming.be/threads/is-thuiswerken-nuttig.34051/post-1380520, de meeste kritiek op thuiswerk komt er omdat mensen iets 1-op-1 willen overzetten zonder verdere aanpassingen. Ik heb weleens gezegd: laat me een manager zien die beweert dat thuiswerk onmogelijk even productief is, en ik laat je een slechte leidinggevende zien. En daar blijf ik achter staan in de meeste gevallen. Uiteraard alleen maar in de sectoren waar het logischerwijze over kan gaan, niet bijvoorbeeld de dame achter de kassa in de supermarkt.

Maar dat wil niet zeggen dat het ook voor iedereen de beste keuze is, en zeker niet dat het voor iedereen de beste keuze is om het blind in te voeren als "het is een bonusje dat we aan ons personeel willen bieden". Want dan staat iedereen er al fout in om mee te beginnen. Ik werk trouwens al een dikke 15 jaar in meer of mindere mate van thuis, en de laatste 10j met 1 of 2 kantoormomenten per maand. Net als de rest in ons bedrijf. Van toen we een kleine opstart-KMO waren tot nu we één van de grootste van de wereld zijn. En tot er management kwam dat daar moeite mee had, ging dat niet alleen perfect, het was ook op die manier ingericht dat het een winwin was voor iedereen, ook het bedrijf en de klant. Nu is het iets meer een struggle om management er op dezelfde manier naar te laten kijken, maar zelfs met die extra kanttekening merken zij ook dat dit de beste manier is.

Ik denk niet dat we allebei hetzelfde zeggen wat betreft de redenen waarom en de oorzaken, maar inderdaad wel wat betreft het feit dat het genuanceerd is en niet zo zwart-wit.

Zoals ik in mijn eerste post hier al schreef: https://www.beyondgaming.be/threads/is-thuiswerken-nuttig.34051/post-1380520, de meeste kritiek op thuiswerk komt er omdat mensen iets 1-op-1 willen overzetten zonder verdere aanpassingen. Ik heb weleens gezegd: laat me een manager zien die beweert dat thuiswerk onmogelijk even productief is, en ik laat je een slechte leidinggevende zien. En daar blijf ik achter staan in de meeste gevallen. Uiteraard alleen maar in de sectoren waar het logischerwijze over kan gaan, niet bijvoorbeeld de dame achter de kassa in de supermarkt.

Maar dat wil niet zeggen dat het ook voor iedereen de beste keuze is, en zeker niet dat het voor iedereen de beste keuze is om het blind in te voeren als "het is een bonusje dat we aan ons personeel willen bieden". Want dan staat iedereen er al fout in om mee te beginnen. Ik werk trouwens al een dikke 15 jaar in meer of mindere mate van thuis, en de laatste 10j met 1 of 2 kantoormomenten per maand. Net als de rest in ons bedrijf. Van toen we een kleine opstart-KMO waren tot nu we één van de grootste van de wereld zijn. En tot er management kwam dat daar moeite mee had, ging dat niet alleen perfect, het was ook op die manier ingericht dat het een winwin was voor iedereen, ook het bedrijf en de klant. Nu is het iets meer een struggle om management er op dezelfde manier naar te laten kijken, maar zelfs met die extra kanttekening merken zij ook dat dit de beste manier is.
Mja, wij hebben collega's die al van voor ik hier startte (2011) van thuis uit werken, denk dus dat je ervan uitgaat ging dat ik volledig anti thuiswerk deed en dat we het hier niet deden (mss wat verwarring met dat van de glijdende uren) maar dat is dus alles behalve zo, waar je op oogt dat het op een bepaalde manier geïmplementeerd moet worden is bij ons dus ook (zeer doordacht) gebeurd...

Als je goed werk levert laten ze u gewoonlijk met rust.

Ik kom zelden naar kantoor, regel is 2x per week maar ik kom misschien 0.5x tot 1x per week. Ben weliswaar ook contractor dus wat flexibeler. Maar als je heel goede output levert gaan ze niets zeggen hoor, want ze weten dat er een risico is dat je het afbolt. En dan zijn ze de goede output kwijt.

Werkt misschien wel maar voor de top 10-20% die iets unieks te bieden hebben vs. de gemiddelde peer.
Hier toch wat anders helaas. Enorm content van me, maar het blijft toch een pijnpunt voor hun dat ik 2 dagen/week van thuis uit werk.

Ik heb 10 jaar fulltime op kantoor gewerkt in brussel zonder 1 dag thuiswerk en ik kan u garanderen dat mensen die elke dag naar de bureau kwamen zeker niet productiever waren dan mensen die thuis werken. Sommige mensen werken graag van kantoor, sommige graag van thuis, de meeste ergens tussenin.

Maar productiviteit, positieve collegialiteit, integratie in het bedrijf en quasi elke metric waar een bedrijf naar zou moeten kijken heeft geen enkele relatie met individuele voorkeuren of al dan niet thuis werken. Ik heb aan beide kanten van dit verhaal gestaan en mijn verplaatsing van en naar de bureau was altijd een non-factor hierin.

vrij vertaald: mensen die thuis amper bijdragen of werken, doen dat ook niet op bureau.

Dus in godsnaam: laat ons stoppen met de "universele regel" te vinden die voor iedereen werkt, die bestaat niet. Helaas werken meeste bedrijven graag met een "de regels tellen voor iedereen, geen uitzonderingen"-mentaliteit.

Terwijl anderszijds er wel geen probleem is dat quasi iedereen een andere verloning krijgt voor vaak dezelfde job. Dat soort "ongelijkheid" komt die bedrijven wel goed uit en daar wordt nooit over gerept. Dus niet iedereen gelijk voor de wet, ma bon.

Thuiswerk is er, het werkt voor sommige, niet voor anderen. Helaas hebben de meeste werkplekken een ingesteldheid dat voor dit soort regelingen iedereen 100% gelijk moet zijn voor de wet. En dat is tot kost van die bedrijven en de individuen die die aan deze regels onderworpen zijn, helaas. En let's face it: hoeveel van jullie zouden het pikken dat bepaalde mensen meer thuiswerk mogen doen dan anderen? Terwijl dat eigenlijk wel de beste manier zou zijn dat iedereen werkt naar zijn voorkeur zolang hij zijn bijdrage maar levert.

Laatst bewerkt:
Thuiswerk is er, het werkt voor sommige, niet voor anderen. Helaas hebben de meeste werkplekken een ingesteldheid dat voor dit soort regelingen iedereen 100% gelijk moet zijn voor de wet. En dat is tot kost van die bedrijven en de individuen die die aan deze regels onderworpen zijn, helaas. En let's face it: hoeveel van jullie zouden het pikken dat bepaalde mensen meer thuiswerk mogen doen dan anderen? Terwijl dat eigenlijk wel de beste manier zou zijn dat iedereen werkt naar zijn voorkeur zolang hij zijn bijdrage maar levert.
Ik heb het vooral lastig met thuiswerk als ik terug kom uit ziekte of na een verlofperiode. Ik ga dan meestal de eerste dagen naar kantoor omdat ik dan wat druk voel om terug bij te werken met de achterstand en dat werkt dan gewoon goed voor mij.

Van thuis uit heb ik dan de neiging wat langer uit te slapen (nog het ritme van tijdens je verlof) en ik geraak dan ook slechter in gang. Dus ik doe dat niet meer.

Zit ik echter goed in mijn werkritme dan maakt het geen moer uit. Dan ben ik wel even productief.

Dat is nochtans hier binnen mijn afdeling het uitgangspunt (lokale overheid). Hier zijn collega's die tot 3 dagen per week van thuis werken, dat beschouwen we wel als het maximum. Daarnaast zijn er collega's die minder of helemaal niet mogen thuiswerken.

Waarom? Niet iedere functie leent zich daar even hard toe en niet iedere collega kan evengoed om met die verantwoordelijkheid.

Dat zorgt hier feitelijk nooit voor wrevel omdat wij hier als grote mensen daar onderling afspraken over maken.

Dat is nochtans hier binnen mijn afdeling het uitgangspunt (lokale overheid). Hier zijn collega's die tot 3 dagen per week van thuis werken, dat beschouwen we wel als het maximum. Daarnaast zijn er collega's die minder of helemaal niet mogen thuiswerken.

Waarom? Niet iedere functie leent zich daar even hard toe en niet iedere collega kan evengoed om met die verantwoordelijkheid.

Dat zorgt hier feitelijk nooit voor wrevel omdat wij hier als grote mensen daar onderling afspraken over maken.
Laat mij u garanderen dat dit op veel werkplekken een oorlogje zou ontketenen.

Als je op bvb een productievloer zit waar een administratie-vleugel aan hangt (zoals veel bedrijven) en al het "werkvolk" plots te horen krijgt dat de mensen die bureauwerk doen 2 tot 3 dagen van thuis uit mogen werken, maar de arbeiders dat om voor de hand liggende redenen niet krijgen krijg je een reactie.

Terecht of niet, kan je over discussieren. En ik zeg niet dat dit een reden mag zijn om het niet te doen. Maar je moet wel rekening houden dat dit dan wordt bezien als een "privelege" van de niet-arbeiders. Dan ligt het plots wel gevoeliger.

Als je op bvb een productievloer zit waar een administratie-vleugel aan hangt (zoals veel bedrijven) en al het "werkvolk" plots te horen krijgt dat de mensen die bureauwerk doen 2 tot 3 dagen van thuis uit mogen werken, maar de arbeiders dat om voor de hand liggende redenen niet krijgen krijg je een reactie.

Terecht of niet, kan je over discussieren. En ik zeg niet dat dit een reden mag zijn om het niet te doen. Maar je moet wel rekening houden dat dit dan wordt bezien als een "privelege" van de niet-arbeiders. Dan ligt het plots wel gevoeliger.

Waarom zou je nu daar een reactie voor krijgen? Dat is toch nogal evident dat iemand die in een productie-omgeving werkt zijn werk niet kan dan van thuis terwijl iemand die voor dezelfde werkgever een administratieve job doet dit wel kan. Dat is nu toch eens echt héél eenvoudig uit te leggen (voor zover dat dit nog nodig zou zijn).

Als er binnen die administratieve vleugel mensen zijn die wél mogen thuiswerken en anderen niet, dat zou al wat moeilijker kunnen zijn, maar ook dat is perfect doenbaar zoals ik al aangaf.

Direct bespreekbaar maken op de (arbeiders)werkvloer, zelfs naar arbeiders toe kan je dit perfect kaderen en de discussie aangaan. Als er arbeiders zijn die nog zeggen "ja maar", dan kan je ze melden dat ze de nodige studies aanvatten om een diploma te halen en omgevormd te kunnen worden tot bediende, dat ze dan krak dezelfde voorwaarden krijgen.

Zijn ze nog niet content, dan gaan ze nooit content zijn.

Ik denk dat jullie mij verkeerd verstaan.

Ik werk 4 dagen van thuis, dat werkt voor mij en ben grote voorstander van thuis werk als het kan.

Maar ik weet ook wel dat op veel plekken thuiswerk een gevoelig item kan zijn.

De discussie lijkt hier vooral te zijn dat verschillen in toegestaan thuiswerk tussen mensen op dezelfde werkvloer tot spanningen kunnen leiden. Een beetje zoals bij verschillen in verloning of andere voordelen zeker, enkel is thuiswerk nu wel sterk zichtbaar want "ah waar zit André, weer thuis ofzo?"

Ik denk dat zelfs met compleet rationele argumenten qua verschillen in type werk je mensen krijgt die daar slecht op reageren, en als het dan gaat om gelijkaardig werk maar een verschil omdat de ene er beter mee kan omgaan dan de andere, dan lijkt me de kans op spanning toch enkel maar toe te nemen.

Ik werk twee dagen van thuis en drie op kantoor. Ik ben daarmee koploper op het werk (ook langste in dienst). Mijn functie leent zich ertoe dat ik dat zonder problemen kan doen en ik ben ook gewoon productief als ik thuis bezig ben. Geen onnodige afleidingen via (koffie)geklets. Ik begin ook vroeger omdat ik de verplaatsing niet moet maken en vaak werk ik ook gewoon langer door op die dagen.

Verschil mag er best zijn wat mij betreft. Niet elke functie in een bedrijf kan (goed) van thuis uit worden uitgevoerd en ik zie het ook als een deel van het loonpakket eigenlijk.

ik denk dat het soms te rap wordt verdeeld onder "bedienden" en "niet-bedienden".

Er zijn bedrijven waarbij elke bediende telewerk mag doen, omdat elke functie wel wat telewerk toestaat. Dat klopt, maar doet niet af aan het feit dat een arbeider die die dag iets over zijn loonfiche wil vragen, niet bij de personeelsdienst kan omdat daar iedereen telewerk heeft.

Voor zo'n arbeider is dat dan wel een nadeel en zal dat soms steken. En hoewel vele bedrijven maken dat er per dienst wel één iemand bereikbaar is, is dat in de praktijk, zeker in verlofperiodes, niet het geval.

Dus ik versta het negatieve gevoel. Ik ben begonnen in 2018 met te pendelen naar Brussel. De reactie van mijn schoonbroer (arbeider) toen ik veel mocht telewerken: amai, da's tot 10 uur per week minder werken. Wat in se klopt, want pendeltijd is voor sommigen arbeidstijd. En daar moest ik wel niks voor inleveren, terwijl hij al jarenlang zaagt om maaltijdcheques, maar dit van de baas er niet af kan, ook niet als het bedrijf goed draait.

ik denk dat het soms te rap wordt verdeeld onder "bedienden" en "niet-bedienden".

Er zijn bedrijven waarbij elke bediende telewerk mag doen, omdat elke functie wel wat telewerk toestaat. Dat klopt, maar doet niet af aan het feit dat een arbeider die die dag iets over zijn loonfiche wil vragen, niet bij de personeelsdienst kan omdat daar iedereen telewerk heeft.

Voor zo'n arbeider is dat dan wel een nadeel en zal dat soms steken. En hoewel vele bedrijven maken dat er per dienst wel één iemand bereikbaar is, is dat in de praktijk, zeker in verlofperiodes, niet het geval.

Dus ik versta het negatieve gevoel. Ik ben begonnen in 2018 met te pendelen naar Brussel. De reactie van mijn schoonbroer (arbeider) toen ik veel mocht telewerken: amai, da's tot 10 uur per week minder werken. Wat in se klopt, want pendeltijd is voor sommigen arbeidstijd. En daar moest ik wel niks voor inleveren, terwijl hij al jarenlang zaagt om maaltijdcheques, maar dit van de baas er niet af kan, ook niet als het bedrijf goed draait.
Ik ben dan wel pro 'controle' dat je gewoon werkt naar behoren.

Hoevaak ik niet telewerkers heb proberen bellen die dan in de winkel stonden/kapper/speeltuin/..

Ik ben dan wel pro 'controle' dat je gewoon werkt naar behoren.

Hoevaak ik niet telewerkers heb proberen bellen die dan in de winkel stonden/kapper/speeltuin/..
Maar is er bij telewerk de vereiste dat je op de 'normale' uren werkt?

Ik zou er als diensthoofd geen probleem mee hebben dat iemand rond 16u even de kinderen ophaalt, om 10 uur boodschappen doet, zolang dat de dienst niet stoort (dus geen probleem qua bereikbaarheid) én die uren ingehaald worden.

Maar is er bij telewerk de vereiste dat je op de 'normale' uren werkt?

Ik zou er als diensthoofd geen probleem mee hebben dat iemand rond 16u even de kinderen ophaalt, om 10 uur boodschappen doet, zolang dat de dienst niet stoort (dus geen probleem qua bereikbaarheid) én die uren ingehaald worden.
Sleutel hier is idd zolang het de dienst niet stoort. Wij hadden 2 personen die veel samenwerkten 'met de vloer'. Overdag amper bereikbaar en die werkte dan in de avond wat bij om aan hun uren te komen.
Om dan luidkeels te verkondigen dat ze hele dagen werken.

Dat werkte erg frustrerend.
Als je dan als arbeider asap een antwoord nodig hebt om een vracht te laden kunde mss zelfs wachttijd betalen.

Natuurlijk een hele mooie geste van werkgever want die vrouwen waren alleenstaand en hadden dat nodig, maar toch

Vandaag weer een mooi voorbeeld: 1 van de grootste tegenstanders van thuiswerk bij ons plant een fysieke vergadering in. 1 keer raden wie er niet bij was en inbelde... terwijl hij er 2-3 keer minder lang over doet om hier te geraken dan de mensen die er wel waren.
Geen probleem met zijn beslissing om van thuis te werken, maar dan moet je niet elke 2 weken klagen over dat thuiswerken een pest is die je liefst volledig zou willen afschaffen.

Terug
Bovenaan