Is thuiswerken nuttig?

Zo eens een steekproef: welke controles gebeuren bij jullie op thuiswerk en hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Zijn er bepaalde verplichtingen of deadlines? Hoe ervaren jullie de bereikbaarheid van thuiswerk?
Waarom moeten er specifieke controles zijn voor thuiswerk? :/ Iedereen heeft toch zijn eigen takenpakket/verantwoordelijkheden/projecten? Het is toch de output die telt? Als iemand te weinig doet heb je als leidinggevende misschien de taken niet efficiënt over het team verdeeld?

Ik zie niet het verschil met mensen die wel aanwezig zijn op kantoor. Je gaat toch ook niet continu checken of ze wel iets werkgerelateerde aan het doen zijn? Je gaat toch ook niet afluisteren of ze in de open space enkel over het werk zitten te praten? Je gaat toch ook niet controleren hoelang ze op toilet zitten/buiten staan te roken/aan het koffieautomaat staan te kletsen of op hun gsm zitten? :/

Het is de output die telt. En als die niet gehaald wordt of zelf binnen het team niet alle deadlines gehaald worden, dan moet er een analyse gebeuren waaraan dit ligt.

Bij ons moeten de mensen op payroll wekelijks hun 3 dagen thuiswerk aanvragen zodat de team leader weet wanneer ze op kantoor zijn. Al wordt dit blindelings goedgekeurd omdat hij weet dat het werk gebeurt. Voor externen/freelancers is er geen goedkeuringssysteem.
Wij hebben 2 verplichte kantoormomenten: op woensdag en de laatste dag van de closing is iedereen er, verder plan je jouw agenda zoals je zelf wil. Ik plan ook mijn agenda volledig zelf in functie van het werk, er zijn weken dat ik 2 keer naar kantoor ga, maar eveneens weken dat ik maar 1 keer ga en dan andere weken dat ik er dagelijks zit. Je schikt u naar de activiteiten die op uw bord liggen 🤷🏻‍♀️.

Zo eens een steekproef: welke controles gebeuren bij jullie op thuiswerk en hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Zijn er bepaalde verplichtingen of deadlines? Hoe ervaren jullie de bereikbaarheid van thuiswerk?
Geen controles.
Als mensen hun targets niet halen of onbereikbaar zijn wanneer nodig, worden ze er op aangesproken. Indien het erna nog gebeurd, worden er acties ondernomen.
Als resultaat is iedereen via Teams/mail/telefoon bereikbaar net zoals op kantoor. Zelfs beter bereikbaar, als mensen op kantoor in meeting zitten is dit veelal zonder laptop maar als ze thuis in Teams meeting zitten, antwoorden ze geregeld wel op Teams chat of mail :p

Ik vermoed dat sommige mensen weer niet buiten hun eigen job kunnen kijken en niet begrijpen dat niet elk bedrijf werkt met "get your shit done" en projecten die gewoon na X aantal dagen/weken af moeten zijn.

Soit, onze operationele job bestaat uit dagelijks 'kleinere' taken uit te voeren (verzekeringsmakelaar dus bvb. offertes maken voor klanten, polissen aanpassen, schadegevallen aangeven/beheren, etc...). Daarnaast werken we met 2 groepsmailboxen (1 voor onze offertes/polisaanpassingen/... en 1 voor onze schadegevallen) waarin respectievelijk 12 collega's en 10 collega's in werken. Gezien de groepsmailboxen is er in beide groepen sowieso een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doet iedereen "zijn job" waardoor we zelden effectief moeten meten. Ik tracht dit maandelijks toch 1x te doen waarbij ik kijk naar de gemiddelden die gehaald worden op kantoor en de gemiddelden die thuis gehaald worden, de algemene trend is dus dat onze thuiswerkers 'productiever' zijn dan de kantoorwerkers. Zit er een anomalie in die trend dan zal ik daar niet meteen op springen (gezien het natuurlijk perfect normaal kan zijn dat collega's tijdens hun thuiswerkdagen tijdelijk aan iets niet-operationeels moeten werken) maar zal ik dat wel in de gaten houden. Zie ik dat de anomalie volhoudt, dan bespreek ik dat met de collega om te kijken waar "het probleem" zit.

Vorige week vrijdag zo een geval gehad van een collega die in principe 80% operationeel werk moet verrichten en 20% onze IT doet (dat gaat dan over laptops installeren/software installeren/computermateriaal bestellen/...). Deze moest thuis werken omdat hij rond 15u30 - 16u00 werd opgehaald, normaal werkt hij vrijdag tot 16u30. Geen probleem, hij was ipv 8u00 om 07u30 begonnen. Die dag heeft hij operationeel 1 iets gedaan (gemiddelde van die taken ligt op een doorsnee dag rond de 40), ook was hij uitgelogd om stipt 15u00. Bij hem heb ik het wel wat nauwer opgevolgd omdat hij ook op kantoor de neiging heeft van eerder wat minder te doen dan wat meer (en er verschillende collega's ook fameuze frustraties naar hem toe hebben). Deze week maandag dus even apart genomen om te informeren, had hij een stuk of 10 smoesjes maar geen echte reden waarom zijn output die vrijdag eigenlijk onbestaande was. Afspraak die we gemaakt hebben is dat hij bij thuiswerk enkel en alleen nog meetbare zaken mag doen, ook kreeg hij de boodschap natuurlijk dat we dat bij hem nauwer gaan opvolgen, we zullen dus zien bij de volgende thuiswerkdag... Dat is nu wel een collega die niet consistent thuis werkt omdat hij zelf toegeeft dat dat niets voor hem is (en hij het dus enkel bij uitzonderlijke omstandigheden doet).

De collega's die geen operationeel werk verrichten (bvb. boekhouding en sales) kunnen simpelweg niet gecontroleerd worden en daar passen we effectief het principe toe "get your shit done", wat prima lukt. Voor hetzelfde geld zit onze interne boekhoudster effectief een halve dag thuis de strijk te doen, dat boeit ons op zich niet, haar job is steeds prima in orde en op tijd (en we vertrouwen erop dat ze dat ook gewoon niet doet).

Naar bereikbaarheid is iedereen thuis prima bereikbaar via Teams/Telefoon/Mail, we merken wel dat collega's zich minder snel zullen richten tot iemand die thuis werkt dan naar een collega die op kantoor is. Dat ligt natuurlijk niet aan de thuiswerkers maar aan de kantoorwerkers.

Bij een vriendin hebben ze gecontroleerd of ze op een bepaalde thuiswerkdag wel effectief had gewerkt door haar uitgaande mailbox(en) te checken. Ze had die dag blijkbaar geen enkele mail verstuurd en is nadien op het matje geroepen en haar thuiswerkprivileges werden ingetrokken. Ik vond dat maar raar, op basis van uitgaande mails de activiteitsgraad meten. Maar in haar functie, iets van customer care, was dat blijkbaar wel een maatstaf. Nu, ze liep er daar ook wel de kantjes van af, en ze had die dag ook effectief níks gedaan voor het werk en ook op andere momenten startte ze bv. haar computer op terwijl ze migraine had om dan in haar bed te kruipen. Dus ze hadden ook wel terecht een motief om haar te controleren.

Het komt uiteraard niet voor dat je op kantoor aan je bureau zit en geen hol doet.

Ik heb voor vakantiewerk nog aan de band gewerkt en zelfs daar waren er die 2 van de 8h werkten terwijl het nogal opvalt als je niets doet.

Papier wegdoen duurde 30min terwijl dat 2 min werk was. Systematisch pissen 15min voor het break was om dan 15min in de break in de refter te eten "ik moet nog eten " om 15 min te laat op post te zijn. Bon, je snapt het wel. En ook gewoon erover liegen terwijl iedereen het zag. Als 18 jarige dacht ik al "kleuterboel hier".

Het lijkt wel alsof ze met thuiswerken ontdekt hebben dat niet iedereeen efficiënt is aan een bureau...

Mss wel even vermelden dat mijn vraag niet aanvallend bedoeld is - maar iedereen vind het normaal dat een prikklok bestaat om werkuren te registreren- bij thuiswerk gaat het dan plots over output (die lang niet altijd kan gemeten worden).

En wat doe je dan met 2 gelijk betaalde werknemers waarvan er eentje 10% sneller en equivalent werk levert, wordt die dan meer betaald (en kan dat wel) of mag die elke 2 weken een dag minder werken bvb? Of wat doe je met diegene die wel op het werk is. constant gestoord wordt en helpt waar kan (maar niet altijd even zichtbaar is uiteraard), maar daardoor minder output realiseert.

Om maar aan te geven dat het niet zo eenvoudig is.

Bereikbaar zijn tussen de uren van uw rooster (met marge, je kunt gerust een uur later beginnen en dan een uur langer doorwerken) via Teams, Mail & GSM. We hebben geen prikklok, en het werk is voldoende aanwezig dat we 8h op een dag gevuld krijgen.
Deadlines zijn deadlines, het werk moet gewoon gedaan zijn tegen de afgesproken datum. Hóé je dat doet maakt niet uit.

Het wordt wel aangemoedigd om kleine huishoudelijke taken snel tussen het werk te doen. Genre: vaatwasser uitladen, wasmachine/droogkast vullen. Het is een illusie dat een werknemer 8h/dag geconcentreerd kan werken, en dat weet men bij de werkgever ook.

Er zijn vanuit het bedrijf niet controles-controles, en als je het bij den baard trekt mag je braafjes 5 dagen naar kantoor komen. Als je chronisch onbereikbaar bent, uw werk eronder lijdt en deadlines niet gehaald worden, dan valt dat wel op, en dan zal er wel wat meer uitgepluisd worden bvb via VPN-activiteit). Maar het is niet dat er met trackers of keyloggers gewerkt wordt.

Aangezien wij op zich vrij weinig bellen, en onze communicatie voornamelijk via chat/mail gaat, is die communicatie niets beter/slechter dan als iedereen op kantoor is (ja, in ons landschapskantoor sturen wij teams & mailberichten naar de persoon die recht tegenover je zit).

Laatst bewerkt:
Mss wel even vermelden dat mijn vraag niet aanvallend bedoeld is - maar iedereen vind het normaal dat een prikklok bestaat om werkuren te registreren- bij thuiswerk gaat het dan plots over output (die lang niet altijd kan gemeten worden).

En wat doe je dan met 2 gelijk betaalde werknemers waarvan er eentje 10% sneller en equivalent werk levert, wordt die dan meer betaald (en kan dat wel) of mag die elke 2 weken een dag minder werken bvb? Of wat doe je met diegene die wel op het werk is. constant gestoord wordt en helpt waar kan (maar niet altijd even zichtbaar is uiteraard), maar daardoor minder output realiseert.

Om maar aan te geven dat het niet zo eenvoudig is.

Daarom dat je ook doelen op teamniveau hebt.
Ofdat je niet direct de stok bovenhaalt en eerst persoonlijke begeleiding doet om te zien waar het verschil zit..

Prikklok voor (veel soorten) kantoorwerk is dan ook al lang achterhaald en bij ons al lang afgevoerd; nog voor thuiswerk de norm werd.
En arbeiders kunnen moeilijk thuiswerken :P

... maar als het zover is ben ik niet te genieten. Het "werk" gaat goed vooruit maar 's avonds ben ik behoorlijk opgefokt, ik ben iemand die door de dag wat mensen rond zich heen nodig heeft, structureel thuiswerken 1 dag per week ben ik na een half jaar ook gewoon van afgestapt.

Ik ben volledig het tegenovergestelde.
Een dag volledig alleen zonder enige menselijke interactie en ik ben de gelukkigste mens ter wereld.
Een hele dag mensen rond me heen en ik begin te bidden voor een nieuwe, doeltreffendere, globale pandemie.

Ik geraak enorm snel afgeleid, en wij zitten (gelukkig in een hoekje) van een open verdiep. Jammer genoeg naast de ruimte waar de printer/kopieerapparaat staat en op weg naar de toiletten.
Dus iedereen die passeert heb ik gezien en ben ik afgeleid. Zelfs zonder dat ze me aanspreken of zo.

Thuis kan ik beter en langer ongestoord doorwerken.

Prikklok voor (veel soorten) kantoorwerk is dan ook al lang achterhaald en bij ons al lang afgevoerd; nog voor thuiswerk de norm werd.
En arbeiders kunnen moeilijk thuiswerken :p
En daar wordt ook mee gefoefeld
Heb oa hetvolgende gezien:
  • uitprikken, gaan passen en weer inprikken en dan 2u gaan lunchen
  • Toekomen en badges voor zichzelf en collega die 2u later komt, 2u vroeger naar huis en die collega laten uitbadgen

Ne werknemer die slim is en alle trukjes van de foor kent, kan doen alsof ie hard werkt, zal tijdens controles altijd (100% ratio) online zijn, zal altijd asap reageren, zal ne heel actieve log hebben en zal toch gewoon 0 secondjes nuttig werk verricht hebben.

Dus mijn antwoord is: Gewoon zien dat iemand goed werk aflevert en zijn of haar targets haalt, deadlines haalt enzovoorts ..
We zijn allemaal volwassenen dus ..

Laatst bewerkt:
Wij hebben hier onlangs een meting gedaan. Meting gebeurde op de laatste 6 kwartalen. In de groep die systematisch 3 dagen telewerkt per dag lag de productiviteit gemiddeld 18 pct lager ten opzichte van de peer group. Het was statistisch significant en analyse toonde dat tussen de kwartalen bij dezelfde personen de productiviteit ook correleerde met de hoeveelheid telewerk.

Aantal uren met actieve inlog lag ook lager in telewerk, dat vond ik wel verbazend gezien de reistijd toch wegvalt zou je denken.

We gaan allicht overgaan naar een nieuw doelstellingensysteem 🙂

Waarom moeten er specifieke controles zijn voor thuiswerk? :/ Iedereen heeft toch zijn eigen takenpakket/verantwoordelijkheden/projecten? Het is toch de output die telt? Als iemand te weinig doet heb je als leidinggevende misschien de taken niet efficiënt over het team verdeeld?
Het is enkel in de kerkelijke hiërarchie dat de baas alzienend en wetend is.
Ik vermoed dat sommige mensen weer niet buiten hun eigen job kunnen kijken en niet begrijpen dat niet elk bedrijf werkt met "get your shit done" en projecten die gewoon na X aantal dagen/weken af moeten zijn.
Dit + niet alles is objectief meetbaar, laat staan eenvoudig en niet tijdrovend.
Wij hebben hier onlangs een meting gedaan. Meting gebeurde op de laatste 6 kwartalen. In de groep die systematisch 3 dagen telewerkt per dag lag de productiviteit gemiddeld 18 pct lager ten opzichte van de peer group.
Quod demonstrandum, anderhalfjaar data voor een conclusie die wss iedereen wel wist op voorhand.
Aantal uren met actieve inlog lag ook lager in telewerk, dat vond ik wel verbazend gezien de reistijd toch wegvalt zou je denken.
Nee, in tegendeel: woon-werkverkeer = privétijd. De winst van thuiswerk voor de werknemer zit hem in MEER privétijd.
De werkgever wint enkel bij mensen die alleen beter geconcentreerd kunnen werken, beperkte kantoorruimtes te huren, mensen die mogelijk minder gestresst zijn door beperktere reidtijd etc.
Opt werk ben je voor te werken en misschien een koffietje/babbeltje, thuis werk je, maar kan je ook nog andere dingen doen.

Om deze moeilijkheden te kaderen met een voorbeeld:
Bij ons is er voor bepaalde mensen structureel thuiswerk (=50%), nu is er een functie die vroeger halftijds door een consultant gedaan werd onder dit stelsel. Wat is nu 100% output voor deze fulltime functie?

Bij ons zijn de meeste mensen enkel aanwezig als ze les moeten geven of als er iets van vergadering of infodag ofzo is.

Er is geen controle op wie/wat/waar doet. Het aantal thuiswerkdagen kan variëren tussen 1 en 4 per week. Gemiddeld genomen denk ik wel dat ik er zeker 2 per week heb, dat is dan nog voorzichtig geschat. Ik ben hier zeker niet de enige in, de helft heeft nog een firma, geen klein bijberoep, maar een firma met personeel. Anderen hebben bv een bnb, of nog anderen cumuleren jobs. Nuja, het werk is gedaan en de evaluatie is zeer gunstig.

Als introvert persoon zijn die dagen welkom. Laat een ander maar zijn tijd verdoen met fake-sociaal doen en cataract en darmkanker krijgen van heel de dag achter een pc te zitten. Laat een ander maar dagelijks in de premiumwagenparade gaan aanschuiven en het risico nemen dat er weer 1 op zijn gsm zit en in je gat knalt.

Bij ons zijn de meeste mensen enkel aanwezig als ze les moeten geven of als er iets van vergadering of infodag ofzo is.

Er is geen controle op wie/wat/waar doet. Het aantal thuiswerkdagen kan variëren tussen 1 en 4 per week. Gemiddeld genomen denk ik wel dat ik er zeker 2 per week heb, dat is dan nog voorzichtig geschat. Ik ben hier zeker niet de enige in, de helft heeft nog een firma, geen klein bijberoep, maar een firma met personeel. Anderen hebben bv een bnb, of nog anderen cumuleren jobs. Nuja, het werk is gedaan en de evaluatie is zeer gunstig.

Als introvert persoon zijn die dagen welkom. Laat een ander maar zijn tijd verdoen met fake-sociaal doen en cataract en darmkanker krijgen van heel de dag achter een pc te zitten. Laat een ander maar dagelijks in de premiumwagenparade gaan aanschuiven en het risico nemen dat er weer 1 op zijn gsm zit en in je gat knalt.
Alé, hoe je een goede informatieve post weer met 1 alinea kan verknallen door maar liefst 5 absurde veralgemeningen te proppen in 3 zinnen... Waanzin.

Er is geen controle op wie/wat/waar doet.
Ik doe af en toe de test hier wel eens op het werk.

Als ik dan vraag aan die collega: Kunnen we straks eens samenzitten? Dan is het zo van: Neen ik werk van thuis uit vandaag!
Ik: Hoezo? Je komt elke donderdag toch naar kantoor?
Die collega: Ja maar uitzonderlijk deze week ben ik er niet.
Ik: OK morgen dan?
Die collega: Neen. Ik kom deze week niet meer.

OK dan kan wel zo zijn maar dat is nu al zeker de 10de keer op een maand tijd dat iemand dat als antwoord geeft. Ja dan weet je het al wel.

Dus ja er wordt van geprofiteerd. Maar ik ga niet meteen collega's verklikken zolang ze hun werk goed doen en mij verder helpen. Maar soms krijg je dan zelf ook zin om te zeggen: Fuck it. Waarom kom ik moederziel alleen nog opdagen als de rest zijn kat stuurt? Maar goed iedereen moet dit voor zichzelf of haarzelf uitmaken.

Er is geen controle op wie/wat/waar doet. Het aantal thuiswerkdagen kan variëren tussen 1 en 4 per week. Gemiddeld genomen denk ik wel dat ik er zeker 2 per week heb, dat is dan nog voorzichtig geschat.
Haha, dat is exact mijn ervaringen aan een hogeschool idd. Je bent er als je er moet zijn en voor de rest zorg je maar gewoon dat je werk gedaan is.

Nu aan de unief is het een beetje anders, ik werk in een team dus we hebben wekelijks overleg en we zijn ook wel afhankelijk van elkaar. We verdelen het werk, maar daarnaast hebben we ook elk nog een stukje eigen werk (bvb vakken die je als individu begeleidt, of in mijn geval, het stukje innovatiewerk). Dus er is zeker ruimte voor thuiswerk maar aanwezigheid is wel vaak vereist. Je moet een sessie geven aan studenten, er is overleg, je bereidt samen iets voor.

Maar veel dingen zijn niet meetbaar (althans, niemand gaat mij vragen "toon eens die ppt die je gisteren hebt gemaakt bij het thuiswerken") dus zolang het allemaal loopt, je iets of wat bereikbaar bent en doet wat je moet doen, loopt het allemaal wel. Voor mij persoonlijk een goeie combinatie van autonomie en collegialiteit. Aan de hogeschool voelde ik me soms een beetje té op een eilandje.

Bij ons hebben ze voor ons team gezien dat wij van thuis bijna dubbel zoveel werk kunnen verzetten als pre-covid op kantoor. Al onze deadlines worden gehaald en er is zelfs tijd voor dingen die anders al jaren op de lange baan werden geschoven wegens geen tijd. Geef wel eerlijk toe dat (en mijn 2 directe collega's ook) dat we de uren die we anders in de file verschijten (tot 3u per dag) nu ook nuttiger kunnen inzetten. Ik zit vaak al om 7u al wat door de mails te gaan. Er zijn ook minder onderbrekingen per dag (dat collegiaal geleuter aan het koffiemachien of in de gang is er zo niet meer bij maar mijn god dat was toch soms een waste of time, wel gezellig maar totaal niet productief). Een 9 to 5 mentaliteit zit er bij mij sowieso wel niet in. Vorige week nog een klant geholpen om 22u 's avonds toen mijn oog toevallig op een incoming case viel, zat toch nog effe op de pc terwijl de misses in de zetel in slaap was gevallen. Was maar paar minuten werk maar levert je wel een superdankbare klant op. Ok, zoiets had ik mss ook wel gedaan in de jaren dat we naar kantoor moesten maar had daar toch vaker de indruk dat door de file ellende we thuiskwamen en die rugzak met laptop in de hoek vloog en dat we er niet meer naar omkeken. Nu staat dat ding eigenlijk 24/7 aan.

Onze teamlead heeft al een paar keer gezegd dat geen haar op zijn hoofd eraan denkt van terug naar vroeger te keren.

Ik doe af en toe de test hier wel eens op het werk.

...

Dus ja er wordt van geprofiteerd. Maar ik ga niet meteen collega's verklikken zolang ze hun werk goed doen en mij verder helpen. Maar soms krijg je dan zelf ook zin om te zeggen: Fuck it. Waarom kom ik moederziel alleen nog opdagen als de rest zijn kat stuurt? Maar goed iedereen moet dit voor zichzelf of haarzelf uitmaken.
Hoe is dat profiteren zolang ze hun werk goed doen? Wat zijn de regels bij jullie? Ben jij verantwoordelijke en moet jij dit testen?

Bij ons hebben ze voor ons team gezien dat wij van thuis bijna dubbel zoveel werk kunnen verzetten als pre-covid op kantoor.
<>
Wij hebben hier onlangs een meting gedaan. Meting gebeurde op de laatste 6 kwartalen. In de groep die systematisch 3 dagen telewerkt per dag lag de productiviteit gemiddeld 18 pct lager ten opzichte van de peer group.
Quod demonstrandum, anderhalfjaar data voor een conclusie die wss iedereen wel wist op voorhand.

Dat is het probleem hier, maar ook bij ver alle studies. Er is geen zekerheid, want afhankelijk van wie/wat/waar/hoe krijg je uiteenlopende resultaten (ik heb al studies gezien van gekelderde productiviteit, geen verschil, en veel betere productiviteit).
En dat is ook logisch, er worden zoveel verschillende metrics gebruikt voor productiviteit dat je dit niet kunt vergelijken. En iedereen zal de anekdotische gevallen aangrijpen die bevestigen wat zij denken.

Terug
Bovenaan