Zo eens een steekproef: welke controles gebeuren bij jullie op thuiswerk en hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Zijn er bepaalde verplichtingen of deadlines? Hoe ervaren jullie de bereikbaarheid van thuiswerk?
Ik vermoed dat sommige mensen weer niet buiten hun eigen job kunnen kijken en niet begrijpen dat niet elk bedrijf werkt met "get your shit done" en projecten die gewoon na X aantal dagen/weken af moeten zijn.
Soit, onze operationele job bestaat uit dagelijks 'kleinere' taken uit te voeren (verzekeringsmakelaar dus bvb. offertes maken voor klanten, polissen aanpassen, schadegevallen aangeven/beheren, etc...). Daarnaast werken we met 2 groepsmailboxen (1 voor onze offertes/polisaanpassingen/... en 1 voor onze schadegevallen) waarin respectievelijk 12 collega's en 10 collega's in werken. Gezien de groepsmailboxen is er in beide groepen sowieso een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doet iedereen "zijn job" waardoor we zelden effectief moeten meten. Ik tracht dit maandelijks toch 1x te doen waarbij ik kijk naar de gemiddelden die gehaald worden op kantoor en de gemiddelden die thuis gehaald worden, de algemene trend is dus dat onze thuiswerkers 'productiever' zijn dan de kantoorwerkers. Zit er een anomalie in die trend dan zal ik daar niet meteen op springen (gezien het natuurlijk perfect normaal kan zijn dat collega's tijdens hun thuiswerkdagen tijdelijk aan iets niet-operationeels moeten werken) maar zal ik dat wel in de gaten houden. Zie ik dat de anomalie volhoudt, dan bespreek ik dat met de collega om te kijken waar "het probleem" zit.
Vorige week vrijdag zo een geval gehad van een collega die in principe 80% operationeel werk moet verrichten en 20% onze IT doet (dat gaat dan over laptops installeren/software installeren/computermateriaal bestellen/...). Deze moest thuis werken omdat hij rond 15u30 - 16u00 werd opgehaald, normaal werkt hij vrijdag tot 16u30. Geen probleem, hij was ipv 8u00 om 07u30 begonnen. Die dag heeft hij operationeel 1 iets gedaan (gemiddelde van die taken ligt op een doorsnee dag rond de 40), ook was hij uitgelogd om stipt 15u00. Bij hem heb ik het wel wat nauwer opgevolgd omdat hij ook op kantoor de neiging heeft van eerder wat minder te doen dan wat meer (en er verschillende collega's ook fameuze frustraties naar hem toe hebben). Deze week maandag dus even apart genomen om te informeren, had hij een stuk of 10 smoesjes maar geen echte reden waarom zijn output die vrijdag eigenlijk onbestaande was. Afspraak die we gemaakt hebben is dat hij bij thuiswerk enkel en alleen nog meetbare zaken mag doen, ook kreeg hij de boodschap natuurlijk dat we dat bij hem nauwer gaan opvolgen, we zullen dus zien bij de volgende thuiswerkdag... Dat is nu wel een collega die niet consistent thuis werkt omdat hij zelf toegeeft dat dat niets voor hem is (en hij het dus enkel bij uitzonderlijke omstandigheden doet).
De collega's die geen operationeel werk verrichten (bvb. boekhouding en sales) kunnen simpelweg niet gecontroleerd worden en daar passen we effectief het principe toe "get your shit done", wat prima lukt. Voor hetzelfde geld zit onze interne boekhoudster effectief een halve dag thuis de strijk te doen, dat boeit ons op zich niet, haar job is steeds prima in orde en op tijd (en we vertrouwen erop dat ze dat ook gewoon niet doet).
Naar bereikbaarheid is iedereen thuis prima bereikbaar via Teams/Telefoon/Mail, we merken wel dat collega's zich minder snel zullen richten tot iemand die thuis werkt dan naar een collega die op kantoor is. Dat ligt natuurlijk niet aan de thuiswerkers maar aan de kantoorwerkers.