Is sociale media de ondergang van onze maatschappij?

Typ eens iets in op Google en kijk eens hoeveel sponsored shit (en resultaten dat je op Google websites houden) je eerst moet doorscrollen voor je op een gewone website komt.

Nog erger als je dingen wilt kopen. Google is even erg als META
Ik vind dat ook ambetant als ik op zoek ben naar bvb. een schrijnwerker of dakwerker. Uiteindelijk zijn dat ook zelfstandigen die x aantal euro geven aan Google om bovenaan uit te komen bij de zoekresultaten maar als er "gesponsord" voor de naam staat ben ik niet altijd geneigd om daarop te klikken. Vaak kom je uit op een dakwerker "regio X" die blijkbaar in elke regio actief is met een maatschappelijke zetel in een andere provincie en dat vind ik ook al verdacht.

Google gaat echt nog veel verder dan dat.

Stukje v 2:26 tot 4:17
ze weten wat je wil, maar enkel de sponsored results tonen goede resultaten als je iets wil kopen. De niet sponsored zijn gewoon slechtere resultaten. Dat is om hoorndol van te worden.

Van een praktisch standpunt gezien, is de trein vertrokken en valt die compleet niet meer tegen te houden met de middelen die ons resten.

De politiek is ten eerste veel te traag en te log om hier iets aan te doen, en ook compleet onwetend. Wat ergens ook begrijpelijk is, ik gebruik geen tiktok of telegram en heb eigenlijk ook bijna geen enkel idee hoe dat juist werkt, en welke schade er mee berokkent kan worden. Ik dacht dat TikTok vooral voor grappige filmpjes en dansjes was, nu blijkt dat in Roemenie een gigantische hoop 40-plussers hun politieke ideeen daar halen? que?

Ten tweede denk ik niet dat ons wettelijk kader het toelaat er dusdanige limieten op te leggen die dat vergif zouden stoppen en tegenhouden. En dan bedoel ik geen pleister op een open wonde, zoals de talloze rapporteer functies etc die helemaal niet werken. Om dit te counteren, dien je China gewijs toch echt een Ministerie van Moderatie op te richten, etc. Australie bv legt op aan de sociale media kanalen dat <16 jaar niet is toegestaan, maar de sociale media kanalen mogen geen legitimatie vragen. Tsja, dan weet je op voorhand dat het niet gaat lukken.
Ik heb het in het Rusland-Oekraïne topic ook al aangehaald, het grootste probleem ligt bij de algoritmes die mensen in een trechter duwen waar ze niet meer uit geraken. Die algoritmes verbieden of zwaar inperken gaat er niet voor zorgen dat de groep die nu al in de tunnel zit er uit geraakt, maar het zal wel vermijden dat er steeds meer mensen blijven in rijden. Het gebruiksgemak van content die ik leuk/interessant vind met de paplepel binnen krijgen (wat relatief is, want ik vind het zelden echt interessant - al merk ik wel dat ik toch blijf scrollen) weegt echt niet op tegen de maatschappelijke ontwrichting die het teweegbrengt.

En dat is imo iets dat wel nog een haalbare kaart is. De techbedrijven zullen enorm protesteren uiteraard, want ze verdienen er bakken geld mee, maar het is veel haalbaarder en wenselijker dan een leeftijdsverbod (want hoe ga je dat handhaven, zonder ook de privacy te schenden?), een Ministerie van Moderatie of een totaalverbod op platformen.

Remember kids: If you're not paying for the product, you are the product!

Het blijft een moeilijke kwestie voor mij. Enerzijds heb ik een hekel aan alle reclame en hoe dingen gestuurd worden; anderzijds besef ik dat die bedrijven hun diensten ook niet aanbieden uit de goedheid van hun hart. En dat er voor veel van de zaken die we hedendaags als van zelfsprekend beschouwen dat dit gratis beschikbaar is, er wel een enorm prijskaartje hangt om dit aan te bieden.

Ik heb het in het Rusland-Oekraïne topic ook al aangehaald, het grootste probleem ligt bij de algoritmes die mensen in een trechter duwen waar ze niet meer uit geraken. Die algoritmes verbieden of zwaar inperken gaat er niet voor zorgen dat de groep die nu al in de tunnel zit er uit geraakt, maar het zal wel vermijden dat er steeds meer mensen blijven in rijden. Het gebruiksgemak van content die ik leuk/interessant vind met de paplepel binnen krijgen (wat relatief is, want ik vind het zelden echt interessant - al merk ik wel dat ik toch blijf scrollen) weegt echt niet op tegen de maatschappelijke ontwrichting die het teweegbrengt.

En dat is imo iets dat wel nog een haalbare kaart is. De techbedrijven zullen enorm protesteren uiteraard, want ze verdienen er bakken geld mee, maar het is veel haalbaarder en wenselijker dan een leeftijdsverbod (want hoe ga je dat handhaven, zonder ook de privacy te schenden?), een Ministerie van Moderatie of een totaalverbod op platformen.
Ik denk ook dat er een soort gulden middenweg moet bestaan waar je wel een winstgevend platform kan uitbaten, maar er geen hyperperformante algoritmes gebruikt worden die zelf kunnen beslissen wat je voorgeschoteld krijgt. Natuurlijk, het gaat de winstgevendheid benadelen dus vanzelf zie ik al die social media platformen dat niet doen.

We zijn als mens gewoon niet gewapend tegen die algoritmes die ons in een echokamer duwen. Je mag nog zo neutraal denken te zijn, volgens mij gebeurt er sowieso wel enige beïnvloeding. Tenzij je natuurlijk gewoon social media niet gebruikt, maar zeker voor jongere mensen waar groepsdruk en reputatie belangrijk zijn, en die er willen bijhoren, is dat amper een optie.

Dat is natuurlijk het grote probleem met social media, stel dat je éénmaal iets zou opzoeken, of als je een linkse of rechtse website bezoekt, je enkel nog linkse of rechtse informatie te zien krijgt.
Of je zoekt iets op i.v.m. immigratie en je krijgt dan een hele resem video's van het Vlaams Belang te zien. Of je zoekt iets op over klimaat en je komt bij de groenen terecht.
Op die manier zijn sociale media en andere platformen zoals google een gevaar voor de democratie als de informatie die je krijgt niet neutraal meer is. + dat er nogal een hoop desinformatie te ronde doet.

Stel dat ik eens vlug de crypto koers check, dan krijgt een collega nadien die eens meekijkt op mijn scherm ook allemaal crypto advertenties te zien, niet iedereen hoeft dat te weten dat ik crypto heb of opgezocht heb :) Dus dat is eigenlijk wel schending van de privacy. Ik probeer gepersonaliseerde advertenties wel af te zetten waar ik kan, maar heb ook niet de indruk dat alles altijd wordt tegengehouden.

En sommige crypto advententies en video's die je te zien krijgt via facebook / youtube zijn ook gewoon scam. Er wordt veel te weinig op gecontroleerd.

Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk het grote probleem met social media, stel dat je éénmaal iets zou opzoeken, of als je een linkse of rechtse website bezoekt, je enkel nog linkse of rechtse informatie te zien krijgt.
Of je zoekt iets op i.v.m. immigratie en je krijgt dan een hele resem video's van het Vlaams Belang te zien. Of je zoekt iets op over klimaat en je komt bij de groenen terecht.
Op die manier zijn sociale media en andere platformen zoals google een gevaar voor de democratie als de informatie die je krijgt niet neutraal meer is. + dat er nogal een hoop desinformatie te ronde doet.
Het probleem met die algoritmes gaat veel dieper dan dat. Je hoeft zelfs niets op te zoeken dat expliciet over die onderwerpen gaat. De algoritmes sturen je naar video's en plekken waar andere gebruikers die ook op dat onderwerp zochten in geïnteresseerd (lijken te) zijn. Dat is nu wat simpel uitgedrukt, maar heel veel jongeren rollen in de alt-right, conspiracy theory video's niet omdat ze daar naar op zoek waren, maar omdat ze vanuit de zaken waar ze wel naar op zoek waren beetje bij beetje richting die zaken geduwd worden.

Het gaat mijn inziens ook niet over 'linkse' of 'rechtse' content, zo'n opmerking toont alweer dat we die polarisatie enorm aan het interneren zijn. Het gaat hem vooral over desinformatie en propaganda, uit welke hoek die ook komt. Wetenschappelijke informatie zoals vaccinatie, klimaatverandering, de vorm van de Aarde, ... dat heeft niets te maken met links of rechts. Volledige neutraliteit bestaat niet, dat hoeft ook niet. Het probleem is dat waar in het verleden de meeste mensen hun informatie vergaarden bij bronnen die meestal op zijn minst een zekere vorm van neutraliteit en objectiviteit nastreefden, steeds meer mensen nu hun informatie verkrijgen uit bronnen die doelbewust desinformatie en propaganda verspreiden. En vooral, dat doordat hun leven steeds meer online afspeelt, en zij door de algoritmes enkel nog die video's en websites zien die hun wereldbeeld bevestigen, ze in een compleet andere realiteit beginnen te leven dan die van de feiten.

Dus stop al gewoon die algoritmes, zodat mensen er niet per ongeluk in sukkelen, en zodat ze er enkel in kunnen blijven vasthangen als ze doelbewust blijven die informatie opzoeken. Dat zou ons al enorm veel vooruit helpen.

Dan nog moet je mijn inziens als social media platform duidelijke desinformatie en propaganda tegengaan, zij het met fact checks, zij het met deletes en bans. Of beide. En dan moeten we als overheid, maar ook als maatschappij, nog veel meer inzetten op mediawijsheid en burgerschap. We hebben daar ook allemaal een verantwoordelijkheid in.

Google gaat echt nog veel verder dan dat.

Stukje v 2:26 tot 4:17
ze weten wat je wil, maar enkel de sponsored results tonen goede resultaten als je iets wil kopen. De niet sponsored zijn gewoon slechtere resultaten. Dat is om hoorndol van te worden.
Ongelofelijk hoe nutteloos Google geworden is, ook als je bv. een technisch probleem wil oplossen. Het is voor mij enkel nog bruikbaar door 'reddit' achter mijn query te zetten, kwestie van een antwoord te krijgen dat door een mens is geschreven en niet tientallen artikels geschreven door AI met generische bullshit.

Je bedoelt dan dat de "Voor jou" tab op Twitter dient verwijderd te worden, en de Suggesties op Instagram/Facebook ala "You might like this because you watched that before"?

Daar ga ik mee akkoord op vlak van politiek en maatschappelijke inhoud, maar je hebt miljoenen kanalen op YT/Facebook/TikTok die humor, entertainment, sport, ontspanning, etc brengen die je bijna enkel vindt via die algoritmisch gestuurde suggesties. Die zijn dan weer de dupe daarvan. Zo volg ik bv veel booktubers (mensen die praten over boeken op YT) die ik enkel maar heb gevonden via de suggesties.

Je bedoelt dan dat de "Voor jou" tab op Twitter dient verwijderd te worden, en de Suggesties op Instagram/Facebook ala "You might like this because you watched that before"?

Daar ga ik mee akkoord op vlak van politiek en maatschappelijke inhoud, maar je hebt miljoenen kanalen op YT/Facebook/TikTok die humor, entertainment, sport, ontspanning, etc brengen die je bijna enkel vindt via die algoritmisch gestuurde suggesties. Die zijn dan weer de dupe daarvan. Zo volg ik bv veel booktubers (mensen die praten over boeken op YT) die ik enkel maar heb gevonden via de suggesties.
Dat snap ik, maar politieke en maatschappelijke inhoud zit vaak verweven in humor, entertainment, ontspanning, enzovoort. Al die 10-12 jarigen die al mee zijn met Andrew Tate, die zijn daar niet op gestoten omdat ze op zoek waren naar politieke filmpjes hé. Die zijn daarop gestoten omdat die shit ook in entertainment voor kinderen en tieners zit.

Die algoritmes zijn vaak nuttig, ik heb ook al goeie content gevonden of ben geïnteresseerd geraakt in dingen die ik anders nooit zelf gevonden zou hebben (of naar gezocht zou hebben). Maar als dat de prijs is die we moeten betalen om onze maatschappij te redden, zonder sociale media en privacy volledig op te geven? Graag hoor.

Ik gebruik social media eigenlijk enkel en alleen voor entertainment, en ook wel om reviews van producten te bekijken soms (al weet ik dat dat ook vaak gesponsord is).

Als er een politiek geïnspireerd filmpje in mijn YT feed staat ofzo, dan klik ik altijd op 'not interested' of 'do not recommend channel' ofzoiets.
Voor mij heeft dat echt 0,0 meerwaarde om met serieuze zaken op social media bezig te zijn.

Alleen dit forum is de uitzondering, maar fora zijn toch nog iets anders naar mijn mening (bestonden ook al voordat social media ontstaan zijn).

Dat gezegd zijnde overweeg ik ook om mijn instagram account te verwijderen. Die hun algoritme blijft steevast alt science onzin pushen, en tegenwoordig ook heel vreemde AI filmpjes. Vooral irritatie i.p.v. entertainment dus, en dat vind je al genoeg in het echte leven :tongue:

Totaal naast de kwestie, maar kan de knoert van een taalfout uit de titel gehaald worden?
"sociale media" zijn meervoud.

Correct. 1 medium, 2 media.

Mijn kinderen zijn ook prille tieners en allebei bezitten ze een iPhone, iPad en mijn zoon is een fervent PC gamer. De schoolresultaten zijn heel goed en eigenlijk hebben ze ook bitter weinig interesse in Tik Tok, Instagram, Facebook, Snapchat

'k Heb als Millennial zelf de opkomst van heel wat social media meegemaakt. Zelf altijd heel veel gegamed mIRC, ICQ, MSN,Twitter ..

Zelf gebruik ik al heel lang geen Facebook meer, Instagram heb ik nooit gehad. Bitter weinig interesse in het leven van iemand anders. Kinderen de toegang ontzeggen tot zo'n zaken is niet mogelijk, maar je kan ze er wel bewust mee leren omgaan.

Ongelofelijk hoe nutteloos Google geworden is, ook als je bv. een technisch probleem wil oplossen. Het is voor mij enkel nog bruikbaar door 'reddit' achter mijn query te zetten, kwestie van een antwoord te krijgen dat door een mens is geschreven en niet tientallen artikels geschreven door AI met generische bullshit.
Grappig, ik heb deze techniek onafhankelijk ook uitgevonden om iets betere resultaten te krijgen.

Terug
Bovenaan