Van een praktisch standpunt gezien, is de trein vertrokken en valt die compleet niet meer tegen te houden met de middelen die ons resten.
De politiek is ten eerste veel te traag en te log om hier iets aan te doen, en ook compleet onwetend. Wat ergens ook begrijpelijk is, ik gebruik geen tiktok of telegram en heb eigenlijk ook bijna geen enkel idee hoe dat juist werkt, en welke schade er mee berokkent kan worden. Ik dacht dat TikTok vooral voor grappige filmpjes en dansjes was, nu blijkt dat in Roemenie een gigantische hoop 40-plussers hun politieke ideeen daar halen? que?
Ten tweede denk ik niet dat ons wettelijk kader het toelaat er dusdanige limieten op te leggen die dat vergif zouden stoppen en tegenhouden. En dan bedoel ik geen pleister op een open wonde, zoals de talloze rapporteer functies etc die helemaal niet werken. Om dit te counteren, dien je China gewijs toch echt een Ministerie van Moderatie op te richten, etc. Australie bv legt op aan de sociale media kanalen dat <16 jaar niet is toegestaan, maar de sociale media kanalen mogen geen legitimatie vragen. Tsja, dan weet je op voorhand dat het niet gaat lukken.