iRacing

Phillip island is niet echt populair

Probleem is dat ik in de 3 andere F4 series ook het circuit niet heb die week. En ook in de Advanced Mazda en PCC Serie heb ik die week het circuit niet.

Magny Cours en Mid-Ohio lijken me niet populairder. De andere is the bend en dat onding heeft 33 bochten dus daar blijf ik ver van weg.

Ik heb absoluut geen enkel idee welke klasse ik wil gaan rijden. GT4 lijkt me echt bangelijk, niet super snel, relatief gemakkelijk te (contro)leren en volgens mij ook echt bangelijk racen. Anderzijds lijkt LMP3 ook echt wel een mega serie. GT3 is nog te vroeg helaas, nog een license wachten.

LMP3 is wel een tricky auto om mee te rijden. Daar moet je vertrouwen op de downforce en geen ABS.

Sf23 league race gewonnen door te gokken en op slicks te starten op een opdrogende baan, gelukkig geen nieuwe regen

Kom mee jij zegt hem ik wil je voorstellen aan mijn moeder. Dat hij gewoon lblijft door rijden met die auto op hem echt zalig eigenlijk online racen je komt de gekste dingen tegen.

En zo rijd ik dus mooie ereplaatsen bij elkaar ondanks het feit dat ik maar magere ronde tijden heb. Ze botsen daar met 4 op elkaar en het enige dat ik hoef te doen is even remmen en ik veilig weg.

Dag 1 in de F4 verloopt fantastisch :wallbash: . Van 3.6 SR naar 2.4 en iR van 1600 naar 1200. Wat een brokken piloten allemaal. En maar duiken in onbestaande gaatjes. En maar knallen in mijn poep alsof ze niet zien dat er voor me een hoop autos op elkaar zijn gereden en ik dus wel moet remmen.

FirstWin.jpg

Mijn eerste win. En dat na amper 137 races :oi22:

Als 7e gestart aan T1 naar de 3e plek opgerukt (wel eentje een beuk gegeven maar goed die kwam van rechts plots naar links terwijl ik daar al zat). Laatste bocht gaan de 2 voor me veel te breed in de zandbak. P1 in de 137 races hiervoor heb ik in totaal 10 rondjes aan de leiding gereden een heel ongewone situatie dus voor me. Nu die trekt zichzelf wel snel recht want ik ben zeker niet de snelste dus komen er komen er vlug 2 piepen aan mijn gat ik vecht er niet mee ze gaan me voorbij maar vechten wel me elkaar. (Beetje mijn taktiek ik ga niet verdedigen als er eentje vlak voor me en vlak achter me zit ik laat die achter me voor en laat die 2 vechten dat loopt zelden goed af voor hen.)

Ik dus weer in P2 maar degene in P1 is wel sneller begon ook als P1 dus weinig tegen te beginnen tot er plots een brokken piloot die op een ronde zit voor ons opduikt. Die schakelt wel de leider uit zeker, mij mist hij op een haar na en zo rij ik naar de zege :D Echt wel een geval van om te winnen moet je eerst aankomen.

Proficiat. De MX-5 heeft een zodanige draft dat je perfect meermaals op een race kunt voorbijgaan/voorbij gestoken worden. Daar is als je niet weaved/blocked niet veel aan te doen. Vind het daarom wel leuk met de mazda.

Phillip island is niet echt populair

Was inderdaad een stuk minder populair dan Spa waar je soms met +12 splits zat, nu maar 1 à 3 maar wel een leuk circuit. Echt razendsnel, weinig trage bochten ik zelf had niet echt bochten waar ik soms spinde. Echt wel geamuseerd op het circuit bij momenten. Jammer veel brokkenpiloten maar dat is op elk circuit hetzelfde. Maar als ze niet in mijn poep reden kon ik aardige resultaten rijden 2x 2e, 2x 3e, 2x 4e en 2x 5e.

Week 6 gaat de Asia F4 serie er naar toe dikke kans dat ik die week Villeneuve en Phillip aardig wat ga afwisselen.

Deze week er nog niet helemaal uit waar ik op ga focussen. Alle 4 de F4 series zijn deze week op een gratis circuit dus keuze genoeg.

Little Big Wins op Lime Rock Park :bow:

Wat een combo niet de grootste fan van die 13e week maar dit was echt wel de max. Ik in mijn SFL eerste race pas gedaan met eten en opruimen te laat om nog te qualificeren dus helemaal achteraan gestart achter al die F4s allemaal voorbij gestoken en nog 3e geeindigd met al die F4s op een ronde. Dat is dus constant voor bij steken op een redelijk smal en bochtig circuit.

Was wel mijn beste van de avond want erna toen ik me wel kon qualificeren liep het telkens wel ergens fout. Overkomt me wel vaker eerste race was voorzichtiger want je weet niet wat er komt maar dan komt de overmoed en dat loopt nooit goed af.

Voor volgend seizoen nieuwe track Mexico lijkt me maar niks teveel trage bochten ben daar niet goed in. Die week in de F4 monza dus dat wordt F4 rijden die week. Rest van het seizoen ziet er wel leuk uit buiten dan Long Beach dat lijkt me vragen om miserie volgende week eens Race Planner upgedate is eens zien wat we gaan doen. Dan ook zien welke tracks we gaan kopen heb er maar 2 (Snetterton en Canada) van de 12 voor volgend seizoen in de SFL. Dus zien of we hier en daar niet een weekje F4 kunnen doen op een leuke track.

De dagen worden korten, als het nu nog wat kouder wordt kan ik ook weer racen, voorlopig is he 'savonds nog makkelijk 27 grden in de bureau (door erin te werken). Dan is de zin snel weg. Kijk er wel naar uit om terug in de SIM te kruipen.

Idem hier, nu school terug begonnen is, is er 's avonds sneller rust dus kruip ik al rapper eens in de sim.
Maar ondertussen is m'n zoontje al verkouden geraakt na 3 dagen school en loop ik ook al een week mottig met een verkoudheid. Hopelijk vanaf volgende week terug wat racen.

Ik heb geluk hier wordt het nooit overdreven warm. Heb wel een ventilator want warm hoeft het niet te zijn om het warm te krijgen.

Dinsdag begint het nieuwe seizoen. Wordt mijn 2e. Ik koop content per 6 (-15% korting) Vorig seizoen begonnen met de F4, halfweg dan geswitched naar de SFL. Toen ook de BMW GT4 gekocht maar nooit een race meegereden. Nu in de 13e week wel was vandaag Spa dus daar een 7-tal races gereden viel goed mee.

Eens goed de kalender voor volgend seizoen bekeken en ik denk dat het dit gaat worden.

Week 1​
SFL​
Brasil​
Week 2​
F4​
Monza​
Week 3​
SFL​
Red Bull Ring​
Week 4​
GT4​
Atlanta/America​
Week 5​
F4​
Red Bull Ring/Canada/Suzuka​
Week 6​
GT4​
Brasil​
Week 7​
SFL​
Watkins​
Week 8​
GT4​
Red Bull Ring​
Week 9​
SFL​
Canada​
Week 10​
SFL​
Suzuka​
Week 11​
GT4​
Le Mans​
Week 12​
SFL​
Imola​

Brasil, Red Bull Ring, Watkins, Suzuka, Le Mans en Imola worden mijn 6 aankopen de andere heb ik al. Beetje gekeken dat ik niet meer dan 6 moet kopen. Ook gekeken naar wat populair is. En ook voor mezelf gekeken welke circuits ik denk graag te gaan doen.

Lijkt me leuke afwisseling de weken van de GT4 is er in het weekend ook een 2u Endurance race. Wel beetje jammer dat in week 4 de gewone serie in Atlanta is maar de Endurace in Road America kan dus niet de ervaring van de gewone serie meenemen naar de Endurace race die week. Week 5 heb ik 3 van de 4 circuits waar de F4 die week rijd dus dat gaan we dan wel zien welke van de 3 mijn favoriet wordt.

Jullie al plannen voor dit seizoen?

Zijn er voor iRacing toffe Nederlandstalige leagues met Belgen en Hollanders?

Vond vroeger altijd simracing.nl en de Vlaamse racing league wel tof. Maar die bestaan al meer dan 10 jaar niet meer.

afbeelding.png

500e race gereden :D

Van mijn planning is weinig in huis gekomen. Week 1 de SFL op Interlagos dat hebben we nog gedaan. Heel leuke track. Maar vanaf week 2 een andere weg ingeslagen. F4 op Monza is :cry::cry::cry:. Te weinig bochten en dus een crash in T1 is ondanks dat je een Quick repair hebt en dus nog een paar rondjes kunt afwerken gewoon te weinig om nog SR neutraal uit te komen. Eens je A/B licenties hebt is het knap lastig om je SR op peil te houden.

Dus dan maar gedacht ik kan het toch niet meenemen dus nog eens mijn portefeuille bovengehaald en de BMW GT3 gekocht. Wat een geniale beslissing was dat :cheer:. Je hebt de GT3 Fixed, de GT3 Sprint (40 minuten race :bow:) en dan in het weekend een 3u Endurance race :bow::bow:.

Staat die track je die week niet aan. Geen probleem je hebt ook nog 3 regionale GT3 series met elk hun track. Vind je nog je ding niet dan is er op A niveau ook nog de ISMA series. 35 en 45 minuten races en om de 2 weken ook een 160 minuten endurance. Elke week dus 5 verschillende tracks om uit te kiezen, wat een luxe.

2e week van het seizoen (1e week dat ik met een GT3 reed) was het Le Mans week beetje saaie track natuurlijk maar wel ideaal voor een endurance race. 3u lang op een circuit die ik niet zo goed ken in het donker waardoor herkenningspunten nog moeilijker te vinden waren en na een ganse week de sprint te hebben gereden in het droge was het natuurlijk tijdens de race aan het regenen.

Qualifying lap ging de mist in (dat was nog in het droge) dus als 46e mogen starten maar dat is het leuke natuurlijk aan een endurance gewoon rustig blijven het op veilig spelen en dan komen de plaatsen wel vanzelf. Ondanks 2 accidenten (totaal 10 minuten repairs) toch top 10 gehaald. Heel tevreden mee :).

De week erop dan weer vooral Interlagos gedaan (GT3 America) vind het echt een leuke track. De GT3 Main series gaan er later dit seizoen nog naar toe kijk er wel naar uit. Na Okayama is Interlagos nu al mijn meest gereden track. Week erna Catalonie maar ziek geworden dus amper kunnen rijden. Vorige week dan Indianapolis net buiten de top 10 in die Endurance race.

Deze week rij ik vooral GT4 op Interlagos (vind het echt een leuk circuit :)) dit weekend dan de 2u Endurance mee pikken.

Hoe verloopt bij jullie de eerste helft van seizoen 4? Is nu lekker fris dus ideaal om weertje om te racen binnen :)

Ik rij nagenoeg geen officials meer. Maar ga daar stilaan terug mee starten. Ook vooral voor endurance races (40min-2h, blijkbaar 3h nu). Ik doe niet zo graag sprints.

Laatste race (eind 2024) was ik na 2 ronden 6de en werd toen eruit getikt door de 7de (nadat ik hem voorbij was gegaan op recht stuk van Mugello). Toen ook 10 minuten repair en 18de geworden. Dat je met 10 minuten repair top 10 eindigt kan mss aan de regen liggen. Bij mij was het droog.

Heb sowieso dit jaar zeer weinig gereden door werken in huis en dan was het zomer. Nu is het voornamelijk BF6 en silksong. Zonde van de setup, straks er eens terug achter kruipen :).

Maandag was laatste dag van het seizoen. PCC Watkins Glen in de Mazda als 2e gekwalificeerd. Halve race de leider kunnen volgen maar dan wat foutjes beginnen maken waardoor de leider toch wat kon uitlopen achter me kwam geen gevaar. Voorlaatste ronde loop ik plots 2 seconden in op de leider.

Vlak voor het einde wordt ik ingelopen door de 2 BMWs die voor de zege strijden daardoor krijg ik de witte vlag op dit moment eindigt mijn race op de streep terwijl de leider nog een ronde extra moet. In de laatste bocht zie ik plots de leider precies de controle wat verliezen, de BMWs passeren hem en in hun kielzog ga ik er ook voorbij.

12 rondes lang 2e gereden tot de laatste bocht toch nog voorbij de leider die zonder benzine was gevallen gegaan en zo mijn 2e officiële overwinning ooit behaald :D. Mijn eerste dit seizoen en dat in mijn laatste race van het seizoen. Loop dus hier al een ganse week met een smile rond :cheer:

Watkins Glen in een Mazda trouwens een aanrader. Leuke track met snelle bochten echt ideaal om de Mazda in te smijten zodat zijn kontje een beetje schuift en dan weer de gas op. De dag ervoor (zondag) de Endurance gedaan daar 2e geëindigd nadat ik na een tikje naar de 17e plaats (voorlaatste) was gezakt.

Vanaf dinsdag nieuwe seizoen. Met lijstje voor de kerstman staat al klaar. De nieuwe Porsche, Nurburgring (GP en Nord) , Daytona, Bathurst en Hockenheim. Zijn de populairste circuits die ik nog niet heb. Kerstman gaat hier trouwens vroeg komen want morgen rijd de Porsche op Spa dus gaat niet lang duren eer ik op koop druk.

Wat we gaan rijden volgend seizoen durf ik bijna niet te zeggen want de vorige keer heb ik mijn planning toch meermaals aangepast :D. In principe vooral GT3s met af en toe eens Mazda (PCC) op een leuk circuitje. Bij GT3 waarschijnlijk veel IMSA want de gewone GT3 serie ziet er me toch minder uit zo zit daar Monza Combined in dat vond ik de laatste keer niet echt leuk in PCC dan misschien in GT3s leuker geen idee we gaan zien. IMSA daar in tegen zit dit seizoen op Le Mans, Interlagos, Watkins en America toch een paar van mijn favorietjes dat.

Welke nieuwe autos/circuits mag de kerstman voor jullie meebrengen?

Heb vandaag wat met de nieuwe porsche gereden. De balans zit wel goed, rijdt fijn.
Morgen terug mazda rijden denk ik :).

Hangt van de kalender/tracks af, maar heb wel zin om met de nieuwe Porsche te gaan rijden.

Schermafbeelding-2025-12-13-231828.png

Eerste en laatste zijn de nieuwe tracks maar de rest zijn zowat de populairste tracks in iRacing.

Heb vandaag wat met de nieuwe porsche gereden. De balans zit wel goed, rijdt fijn.
Morgen terug mazda rijden denk ik :).

Lime Rock Park :D

Wordt moeilijke keuze Spa in de Porsche of Lime Rock Park in de Mazda. Gelukkig zonder de West Bend die kan ik dus echt niet pakken hé.

Terug
Bovenaan