IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Ja, maar het is al altijd zo geweest dat je als freelancer fiscaal veel beter af bent. Dat is dus nu niet bepaald een argument om nu plots wél te willen veranderen?
Als je een financiële afweging maakt kan enkele honderden euro’s in de maand toch de doorslag geven?

Freelance blijft risico tegenover euro’s afzetten in mijn ogen. Als de kant van de euro’s ineens met een 10-20% stijgt per maand is dat wel significant natuurlijk, moet je niet dwaas over doen.

Dividenden kan je ook maar beperkt (op bedrijfsomzet of is het winst?) en na een aantal (is het 3?) jaar uitkeren.

Die interpretatie komt wel van een bedrijf dat alle belang heeft bij zo'n interpretatie, hun klanten zijn zelfstandigen, werknemers die door de nieuwe regels richting zelfstandigheid gepusht worden zijn voor hen een commerciële droom. Het is misschien eerder wat wishful thinking ipv een objectieve analyse.

Dit is ook louter gebaseerd op een memorie van toelichting, een document waarin de indiener van de wet zijn wetsvoorstel verdedigt en motiveert, het is niet de wet zelf.
De bedrijven hebben er wel alle belang bij dat ze het juist interpreteren, want als de fiscus (of is het arbeidsinspectie?) een andere interpretatie heeft, krijgen de bedrijven een boete voor elke freelancer die eigenlijk een werknemer zou moeten zijn.

Als je een financiële afweging maakt kan enkele honderden euro’s in de maand toch de doorslag geven?

Freelance blijft risico tegenover euro’s afzetten in mijn ogen. Als de kant van de euro’s ineens met een 10-20% stijgt per maand is dat wel significant natuurlijk, moet je niet dwaas over doen.

Dividenden kan je ook maar beperkt (op bedrijfsomzet of is het winst?) en na een aantal (is het 3?) jaar uitkeren.
De volledige winst kan je uitkeren als dividend hoor. Je verdient sowieso 2 á 3x meer netto, dan is die 100€ minder belastingen echt niet het verschil hoor

Kan niet alles lezen maar MR / Bouchez is wat aan het poken op dit onderwerp precies

MR blokkeert hervorming auteursrechten

Een tegenstem van Marie Christine Marghem (MR) gijzelt het fiscale luik van de programmawet.
De auteursrechtenhervorming gooit zand in de raderen van Vivaldi.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20221219_97957740

‘Als Van Peteghem verklaart dat ook werknemers van de IT-sector nog van auteursrechten kunnen genieten, is alles geregeld’, zegt MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez aan De Standaard. Maar dat is net wat alle andere Vivaldi-partijen niet willen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221220_94580906

Kan niet alles lezen maar MR / Bouchez is wat aan het poken op dit onderwerp precies

MR blokkeert hervorming auteursrechten

Een tegenstem van Marie Christine Marghem (MR) gijzelt het fiscale luik van de programmawet.
De auteursrechtenhervorming gooit zand in de raderen van Vivaldi.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20221219_97957740

‘Als Van Peteghem verklaart dat ook werknemers van de IT-sector nog van auteursrechten kunnen genieten, is alles geregeld’, zegt MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez aan De Standaard. Maar dat is net wat alle andere Vivaldi-partijen niet willen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221220_94580906
Volgende stap :

Na discussie en vetorecht van MR is het volgende voorstel om het volledige auteursrecht op de schop te doen.
Maar bon, viel te verwachten dat het allemaal zo simpel niet wordt.

Misschien moeten ze die toegeving even leggen langs andere items, zoals vb verlenging van de kerncentrales naar 20j ipv 10j en dit voor alle kerncentrales. Misschien dat Bouchez wel toehapt ;p.

In de praktijk is de grote discussie meestal al over op het moment dat een regeringspartij met een wetsvoorstel komt. Er zullen misschien nog wat punten en komma's toegevoegd worden maar zo'n wetsvoorstel valt er maar zelden door eens het in het officieel proces van goedkeuring zit en als ik het artikel van de Tijd mag geloven ligt de tekst al klaar.
Ik ga toch nog gelijk krijgen (Jammer genoeg). MR doet dwars en ik schrik daar totaal niet van. Ik vind het terecht dat de auteursrechten (voor oa IT'ers) deels wordt afgeschaft / hervormd, maar CD&V wilde eens goed en snel scoren. Maar andere partijen willen ook scoren bij hun achterban dus ja dan is het gemakkelijk om op CD&V te schieten he. (MR zijnde)

Ik denk nog altijd dat dit er gaat door komen hoor, maar ineens wilde men dat dit zou doorgaan op amper 2 maand tijd en dan ook nog eens met 1 overgangsjaar ipv 2 jaar. Naar politieke normen is dat gewoon extreem snel. Als er dan 1 partij (zoals nu MR) die een beetje tegenstribbelt, dan is dat toch erg kort dag aan het worden.

Pas op, ik denk dat de IP ruling inderdaad hervormd zal worden, en dat dit ook gewoon nodig is, ik ben zeker voorstander hiervoor. Maar tegen 1 januari 2023? Ik zei dit reeds in november en ik zeg dit nu nogmaals: Ik twijfel daar nog steeds aan. 1 januari 2024 (de oorspronkelijke datum) lijkt me wel realistisch. Hoe sneller het hervormd wordt, hoe beter denk ik.

Volgende stap :

Na discussie en vetorecht van MR is het volgende voorstel om het volledige auteursrecht op de schop te doen.
Maar bon, viel te verwachten dat het allemaal zo simpel niet wordt.

Misschien moeten ze die toegeving even leggen langs andere items, zoals vb verlenging van de kerncentrales naar 20j ipv 10j en dit voor alle kerncentrales. Misschien dat Bouchez wel toehapt ;p.
2024 komt eraan he. Politiek is al lang niet meer goed regeren, maar goed scoren bij de eigen achterban. :frown:

Dus het is zo vaag dat iedereen akkoord kan gaan maar niemand zeker weet wat er nu gaat gebeuren.

Door in het vage te laten of werknemers in de IT-sector nog met auteursrechten betaald kunnen worden, kan de MR toch de programmawet goedkeuren. De IT-sector zelf gelooft er niet meer in.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221221_97870145

Alexia Bertrand van MR die weet het duidelijk ook niet in volgende fragment en je krijgt al helemaal plaatsvervangende schaamte als er blijft doorgevraagd worden en ze geen ja of nee kan zeggen.

Hoe zit dit eigenlijk met de indexering als werknemer?
Stel je zit met 15% IP rechten op een brutoloon van 3000 euro. Wat 450 euro IP rechten inhoudt.
Als je bruto naar 3300 stijgt, stijgt de IP mee naar 495 euro?

Hoe zit dit eigenlijk met de indexering als werknemer?
Stel je zit met 15% IP rechten op een brutoloon van 3000 euro. Wat 450 euro IP rechten inhoudt.
Als je bruto naar 3300 stijgt, stijgt de IP mee naar 495 euro?
Niet rechtstreekse, wel onrechtstreeks. Je IP is relatief tov je brutoloon. Dus je brutoloon zonder IP wordt geïndexeerd, en het is op dat geïndexeerd brutoloon zonder IP dat je dan 15% moet rekenen voor IP. Wij hebben een Excel gekregen met de berekening en het kwam erop neer dat we ongeveer €30-€50 bruto verliezen met IP tegenover mensen zonder IP.

Niet rechtstreekse, wel onrechtstreeks. Je IP is relatief tov je brutoloon. Dus je brutoloon zonder IP wordt geïndexeerd, en het is op dat geïndexeerd brutoloon zonder IP dat je dan 15% moet rekenen voor IP. Wij hebben een Excel gekregen met de berekening en het kwam erop neer dat we ongeveer €30-€50 bruto verliezen met IP tegenover mensen zonder IP.
@JPV zeker?

Dacht dat dat gewoon een stuk van uw brutoloon was dat anders belast wordt maar dus weldegelijk ook mee geïndexeerd wordt (en ook meetelt voor zaken die op basis van brutoloon berekend worden)

Bij mijn sollicitatie vroeg ik nog of er enige nadelen waren aan IP rechten. Ze zeiden van niet.
Maar dat dit niet mee geïndexeerd wordt, vind ik toch wel een belangrijk nadeel.
Al denk ik dat ik het nog steeds gedaan had, het nettovoordeel blijft groter dan die 11,08% indexatie dat ik verlies op die 15% van mijn brutoloon.

edit: Net eens uitgerekend, ik zou iets van 25 euro netto per maand ontlopen hierdoor. Daar kan ik mee leven.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan