IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Nog leuker, bij Cronos krijg je elke middag brood en beleg naar keuze (en dat is een immense keuze). Slechts 1/2 dagen per jaar niet, dan is het toevallig inspectie.

Dus hij weet goed genoeg wat die achterpoortjes zijn hoor, onze Jef.
Dat geldt dan maar voor een paar gebouwen? In ons gebouw kwam dat nooit voor.
Hoogstwss omdat ze ook nog maaltijdcheques geven.

In principe mag je geen MC's geven als je ook cheap/free catering aanbiedt.
Wij kregen geen MC's.

Volgens wat ik er dus uit begrijp (snel eens door gegaan) gaan de werknemers geen auteursrechten meer krijgen vanaf 2024. En freelancers wel nog steeds.
Dat is wat ik er ook eerst onder begreep maar dan stel ik wel de vraag hoe dat precies zit met freelancers met een vennootschap. Daar ben je bedrijfsleider en word je mogelijks wel op reguliere basis volgens een vast tarief vergoed voor je auteursrechten.

In mijn geval keer ik jaarlijks €8.500 uit op een omzet van ongeveer €90.000. Ik werk volgens het principe van de financiële enveloppe, nl. 20% van mijn maandelijkse verloning. Moet ik dan overschakelen op het principe van een percentage van de omzet (12,5%)? Kan dat verhoogd worden naar 30% nu?

Ik stel momenteel ook geen gesplitste facturen op. Dat was niet nodig volgens de advocaat die voor mij een klein contractje heeft opgesteld. Moet ik vanaf nu wel gesplitste facturen opstellen?

Bovendien is er sprake dat de nieuwe wet zich beperkt tot titel 5 en titel 6 er buiten valt, wat zou betekenen dat de wet inderdaad niet expliciet IT-professional als beroep uitsluit maar wel de ontwikkeling van computerprogramma's (wat valt onder titel 6), waardoor het even goed kan zijn dat we er toch allemaal buitenvallen. Bron hiervoor is het antwoord op een mail die ik vorige maand heb gestuurd naar het kabinet van dhr. Van Peteghem.

Onzekerheid troef momenteel.

Laatst bewerkt:
In mijn geval keer ik jaarlijks €8.500 uit op een omzet van ongeveer €90.000. Ik werk volgens het principe van de financiële enveloppe, nl. 20% van mijn maandelijkse verloning. Moet ik dan overschakelen op het principe van een percentage van de omzet (12,5%)? Kan dat verhoogd worden naar 30% nu?

Bij mijn laatste gesprek met mijn fiscaal advocaat een maand geleden, mocht ik maximum 5% van de omzet nemen, geen 12,5%

Heb je ook een TL;DW?

Volgens wat ik er dus uit begrijp (snel eens door gegaan) gaan de werknemers geen auteursrechten meer krijgen vanaf 2024. En freelancers wel nog steeds.
Maar, al is werknemer omschreven als "iemand met een vaste maandelijkse vergoeding" en daar val je als bedrijfsleider mogelijk ook wel onder?
vergoeding laten afhangen van de effectieve factuur van die maand zeker?

Bij mijn laatste gesprek met mijn fiscaal advocaat een maand geleden, mocht ik maximum 5% van de omzet nemen, geen 12,5%
Hangt af van je functie-inhoud en hoeveel tijd je spendeert aan creatieve zaken. Maar 12,5% is het gangbare percentage voor software-ontwikkelaars (bron is een circulaire van de FOD Financiën en voorgaande rulings van de Dienst Voorgaande Beslissingen).

Hangt af van je functie-inhoud en hoeveel tijd je spendeert aan creatieve zaken. Maar 12,5% is het gangbare percentage voor software-ontwikkelaars (bron is een circulaire van de FOD Financiën en voorgaande rulings van de Dienst Voorgaande Beslissingen).
Maar volgens de nieuwe wetgeving (zie filmpje tax shelter) dus niet meer, dat wordt 30%.

Maar volgens de nieuwe wetgeving (zie filmpje tax shelter) dus niet meer, dat wordt 30%.
Maximum 30%, dat wil niet zeggen dat ze dat per se gaan aanvaarden voor IT-professionals. Er moet eerst wat meer juridische duidelijkheid zijn en eventueel een aantal circulaires/precedenten voordat we dat mogen aannemen.

Creative Shelter leest in de wetgeving wat zij willen lezen; dat betekent niet dat hun interpretatie meteen de juiste is.

Maximum 30%, dat wil niet zeggen dat ze dat per se gaan aanvaarden voor IT-professionals. Er moet eerst wat meer juridische duidelijkheid zijn en eventueel een aantal circulaires/precedenten voordat we dat mogen aannemen.
Ja, klopt inderdaad (al is dat niet geheel duidelijk in het filmpje). Maar ik denk dat het momenteel even kat uit de boom kijken is, het is vooral duidelijk dat de nieuwe wetgeving niet bepaald sluitend genoeg is dus ze gaan nog veel mogen verduidelijken.

Het zou überhaupt wel wat belachelijk zijn dat iemand die exact hetzelfde werk doet, maar gewoon extern consultant is (e.g. freelance) dan ineens 20% 'auteursrechten' kan krijgen & z'n overbuur, die toevallig op de payroll staat, maar dus effectief krak 't zelfste doet, dat niet kan krijgen.

Het zoveelste excuus dan om freelance te gaan & dan ook het zoveelste excuus om schijnzelfstandige te worden door dan gewoon full time bij die zelfde WG te blijven plakken. :sneaky:

Het zou überhaupt wel wat belachelijk zijn dat iemand die exact hetzelfde werk doet, maar gewoon extern consultant is (e.g. freelance) dan ineens 20% 'auteursrechten' kan krijgen & z'n overbuur, die toevallig op de payroll staat, maar dus effectief krak 't zelfste doet, dat niet kan krijgen.

Het zoveelste excuus dan om freelance te gaan & dan ook het zoveelste excuus om schijnzelfstandige te worden door dan gewoon full time bij die zelfde WG te blijven plakken. :sneaky:
Ik zie niet in hoe dat als excuis kan gebruikt worden.
Want als dat de reden is, dan wordt bij een controle uw classificatie als freelancer gewoon geklasseerd als werknemer. En mag je die voordelen gaan terugbetalen. En uw werkgever mag een boete betalen.

Dat je dat risico kan nemen dat is iets anders. Maar om het evident te noemen is mij te kort door de bocht.

Want als dat de reden is, dan wordt bij een controle uw classificatie als freelancer gewoon geklasseerd als werknemer. En mag je die voordelen gaan terugbetalen. En uw werkgever mag een boete betalen.

Dat je dat risico kan nemen dat is iets anders. Maar om het evident te noemen is mij te kort door de bocht.
Zelfstandig worden en meteen bij de oude werkgever gaan werken is niet per se schijnzelfstandigheid, ondanks wat vele mensen beweren. Zolang je niet aan de criteria van schijnzelfstandigheid voldoet, kan je wel degelijk als zelfstandige geclasssificeerd worden.
Dat kan als je bijvoorbeeld niet op locatie werkt en zelf je uren mag beslissen. Ligt niet voor de hand, maar het is wel mogelijk.

Die interpretatie komt wel van een bedrijf dat alle belang heeft bij zo'n interpretatie, hun klanten zijn zelfstandigen, werknemers die door de nieuwe regels richting zelfstandigheid gepusht worden zijn voor hen een commerciële droom. Het is misschien eerder wat wishful thinking ipv een objectieve analyse.

Dit is ook louter gebaseerd op een memorie van toelichting, een document waarin de indiener van de wet zijn wetsvoorstel verdedigt en motiveert, het is niet de wet zelf.

Ik heb er veel geweten hoor, zelfstandige consultants (e.g. freelancers) die gewoon full time bij 1 klant zitten.

'k Heb er zelf ook al meermaals bij stil gestaan zelfs of het voor mij niet interessant zou zijn. Moest ik het echt geregeld krijgen met m'n huidige patron bv. dat ik feitelijk gewoon 't zelfde blijf doen, maar gewoon alle maanden een factuur stuur ... afhankelijk van wat ik dan als day rate zou kunnen forceren zou ik wss een pak meer kunnen over houden op 't einde v/d rit.

+ Geen gezever meer met wagens, doe gewoon uw goesting (nuja, honeymoon period is over weliswaar).

En moest dit dan effectief nog eens zo uit draaien dat je op die manier nog eens elke maand een paar 100 EUR netto extra in uw zakken steekt in belastingsvoordelen ... jah ... 😑
Tot op heden had ik altijd zoiets van 'meh ... don't want to bother with the hassle', mor op 'n bepaald moment kunt ge toch eens beginnen 'peinzen' eh. Zo van 'vanaf welken day rate is het écht de moeite'.

Anyway ... TBD eh. Enige wat we echt kunnen doen is de kat uit de boom kijken.

Ik heb er veel geweten hoor, zelfstandige consultants (e.g. freelancers) die gewoon full time bij 1 klant zitten.

'k Heb er zelf ook al meermaals bij stil gestaan zelfs of het voor mij niet interessant zou zijn. Moest ik het echt geregeld krijgen met m'n huidige patron bv. dat ik feitelijk gewoon 't zelfde blijf doen, maar gewoon alle maanden een factuur stuur ... afhankelijk van wat ik dan als day rate zou kunnen forceren zou ik wss een pak meer kunnen over houden op 't einde v/d rit.

+ Geen gezever meer met wagens, doe gewoon uw goesting (nuja, honeymoon period is over weliswaar).

En moest dit dan effectief nog eens zo uit draaien dat je op die manier nog eens elke maand een paar 100 EUR netto extra in uw zakken steekt in belastingsvoordelen ... jah ... 😑
Tot op heden had ik altijd zoiets van 'meh ... don't want to bother with the hassle', mor op 'n bepaald moment kunt ge toch eens beginnen 'peinzen' eh. Zo van 'vanaf welken day rate is het écht de moeite'.

Anyway ... TBD eh. Enige wat we echt kunnen doen is de kat uit de boom kijken.
Dat is al lang zo, en noemt dividend ;)

Terug
Bovenaan