IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Gemiddeld 765 euro per maand staat er in dat artikel. Hoe kan dat? :o
Als die een ruling hebben waar in staat dat ze een hoger percentage als auteursrechten mogen uitkeren... Lijkt me niet onrealistisch voor webdesigners, het zijn per definitie designers en dus grotendeels creatief werk.

Als die een ruling hebben waar in staat dat ze een hoger percentage als auteursrechten mogen uitkeren... Lijkt me niet onrealistisch voor webdesigners, het zijn per definitie designers en dus grotendeels creatief werk.
Dan nog gemiddeld.
Dan moet je gemiddeld loon ook al heel hoog zijn, of ze hebben 100% auteursrechten

Zoals DogFacedGod zegt is IT een ruim begrip. Ik durf zelfs te stellen dat een kleine 'minderheid' van IT'ers weldegelijk argumenten hebben om te zeggen: Ik heb daar recht op. Of dit nu die webdesigners zijn uit dat artikel ??? Ik spreek mij daar niet over uit. Maar daar gaat het niet om.

Dat er in het huidig voorstel in staat, dat IT'er per definitief wordt uitgesloten (100%) is mogelijks dus niet correct. Maar we mogen ook niet naïef zijn: 95-99% maakt er sowieso misbruik van (in de IT sector). Dus dat men achterpoortjes sluit of poogt te sluiten lijkt mij wel volkomen terecht en normaal.

Anderzijds ook niet natuurlijk: een schilderij is 100% zeker creatief werk, webdesign bevat een heel grote functionele component - een schilder die uw huis komt schilderen en plots beslist om een rode horizontale lijn toe te voegen - kan die dan ook gewoon geen auteursrechten claimen - dat is 99% functioneel en 1% creativiteit?

Anderzijds ook niet natuurlijk: een schilderij is 100% zeker creatief werk, webdesign bevat een heel grote functionele component - een schilder die uw huis komt schilderen en plots beslist om een rode horizontale lijn toe te voegen - kan die dan ook gewoon geen auteursrechten claimen?
Hangt er van af hoe dat bedrijf juist werkt, ik ken bvb veel webdesignbureaus die ook het grafisch design doen. Dat is niet meer dan logisch dat die een hoge auteursrechtenvergoeding hebben...
Van die schilder, ik weet niet of die dat mogen. Maar architecten in elk geval wel in het verleden.

Gemiddeld 765 euro per maand staat er in dat artikel. Hoe kan dat? :eek:
Ik weet niet hoe dat werkt bij werknemers maar als freelancer kom je snel ver boven dat bedrag uit:

Dagprijs 650 * 21 dagen = 13650 EUR
13650 EUR * 12.5% auteursrechten = 1700 EUR
1700 EUR - RV = >1500 EURO netto

Tot daar aan toe, maar ook al management consultants gezien die ook zo beginnen te rekenen en vaak stuk meer dan die 12.5% (strafste gezien was 50%), dan wist je gewoon dat dit verhaaltje niet kon blijven duren

Jah ... dat lijkt mij idd al vrij veel. Voor zover ik hoorde was 20% het hoogste percentage mogelijk (voor IT althans).

echter ...

Vrees voor ontslagen​

Van de 31 bedrijven geeft een vijfde aan dat ze hun 'creatieve medewerkers' minder loon zullen uitbetalen en overweegt dubbel zoveel dat te doen. Een derde vreest werknemers te moeten ontslaan en de helft denkt creatieve opdrachten te zullen uitbesteden in het buitenland.
Dees is wel zever in pakskes eh.

Er zal een fiscale maatregel verdwijnen, dus de WN zal minder verdienen -> TRUE!

Bedrijven geven aan dat ze minder loon gaan uitbetalen??!!?? -> BS!
't Bedrijf blijft exact hetzelfde bruto loon uitkeren, de WN zal er gewoon veel minder van over houden.

In zake outsourcing -> Meh ... mss als er héél véél push komt, van een grote, georganiseerde groep om méér loon te forcéren.
Dat men dan evt. zou stellen van 'dudes ... dit is het bedrag & anders ga ik wel in het buitenland' ... sure.
Maar anders ... slecht excuus om een kosten daling te forceren via outsourcing & het goed te praten.

Bedrijven die mensen hun loon eerst vrijwillig gaan verhogen om ze dan te ontslaan? Of eerst hun loon verhogen om dan het werk te outsourcen? Klinkt alsof er wat bedrijven de enquete hebben ingevuld met wat ze dachten dat het ergst ging klinken eerder dat met wat de reële overwegingen zijn, want dat houdt bedrijfseconomisch geen steek op het eerste zicht. Dat zet meteen ook de geloofwaardigheid van dat gemiddeld bedrag in perspectief.

Ik weet niet hoe dat werkt bij werknemers maar als freelancer kom je snel ver boven dat bedrag uit:

Dagprijs 650 * 21 dagen = 13650 EUR
13650 EUR * 12.5% auteursrechten = 1700 EUR
1700 EUR - RV = >1500 EURO netto

Tot daar aan toe, maar ook al management consultants gezien die ook zo beginnen te rekenen en vaak stuk meer dan die 12.5% (strafste gezien was 50%), dan wist je gewoon dat dit verhaaltje niet kon blijven duren
Het gaat in het artikel over werknemers.

En het werkt ook niet zoals jij uitrekent. Die auteursrechten is enkel op het loon van de zaakvoerder, niet op de omzet.

Het gaat in het artikel over werknemers.

En het werkt ook niet zoals jij uitrekent. Die auteursrechten is enkel op het loon van de zaakvoerder, niet op de omzet.
Bij alle freelancers IT'ers die ik weet is dit wel effectief over omzet.
25% van factuur bedrag is uitbetaling auteursrechten, daarvan de helft (12.5%) gaat door naar de zaakvoerder.

Net even gecheckt bij collega werknemer die ook auteursrechten krijgt, daar is dat 18% van het brutoloon

Ja het mag dan allemaal 'BS' zijn.

Het feit is dat omdat de minister persé dit versnelt wil invoeren, zonder overleg, en de overgangsperiode wenst in te korten van 2 naar 1 jaar staan veel sectoren op hun kop en staat zijn telefoon nu gloeiend rood. :tongue:

Maar goed dat is part of the job van een minister.

Ja het mag dan allemaal 'BS' zijn.

Het feit is dat omdat de minister persé dit versnelt wil invoeren, zonder overleg, en de overgangsperiode wenst in te korten van 2 naar 1 jaar staan veel sectoren op hun kop en staat zijn telefoon nu gloeiend rood. :tongue:
Versneld valt ook best wel mee, heel wat fiscale maatregelen hebben gewoon niks van overgangstermijn. Het is niet omdat we recent wat absurd lange overgangstermijnen hebben zien passeren zoals bij bedrijfswagens, waar het er eigenlijk op neerkomt dat deze regering beslissingen aan het nemen is die eigenlijk toekomen aan de volgende dat dat de norm is of zou moeten zijn.

Waar hebben we die lange overgangsperiode precies voor nodig? Wat gaan ze in 1 jaar niet klaar krijgen dat ze wel in 2 jaar kunnen oplossen? Het is geen overgangsperiode die gevraagd wordt, ze willen gewoon uitstel, zo lang mogelijk.

Versneld valt ook best wel mee, heel wat fiscale maatregelen hebben gewoon niks van overgangstermijn. Het is niet omdat we recent wat absurd lange overgangstermijnen hebben zien passeren zoals bij bedrijfswagens, waar het er eigenlijk op neerkomt dat deze regering beslissingen aan het nemen is die eigenlijk toekomen aan de volgende dat dat de norm is of zou moeten zijn.

Waar hebben we die lange overgangsperiode precies voor nodig? Wat gaan ze in 1 jaar niet klaar krijgen dat ze wel in 2 jaar kunnen oplossen? Het is geen overgangsperiode die gevraagd wordt, ze willen gewoon uitstel, zo lang mogelijk.
Ik geef je volkomen gelijk he. Het punt is gewoon dat veel sectoren hun sector moeten beschermen en ze daardoor moeilijk doen. En door alles nu versnelt door te voeren, krijg je dus meer gezaag vanuit die richting.

En daar mag ik, jij en Jan met de Pet het daar volledig mee oneens zijn, die sectoren zullen toch gewoon (blijven) 'zagen'. Daar gaan wij niets kunnen aan veranderen :tongue:

ze willen gewoon uitstel, zo lang mogelijk.
Haha ja natuurlijk of wat dacht je? Ze willen er het maximale uithalen. Dat klinkt ergens wel logisch.

Ik geef je volkomen gelijk he. Het punt is gewoon dat veel sectoren hun sector moeten beschermen en ze daardoor moeilijk doen. En door alles nu versnelt door te voeren, krijg je dus meer gezaag vanuit die richting.

En daar mag ik, jij en Jan met de Pet het daar volledig mee oneens zijn, die sectoren zullen toch gewoon (blijven) 'zagen'. Daar gaan wij niets kunnen aan veranderen :tongue:
Geen enkel probleem mee. Maar je wint geen inhoudelijk argument door zever in pakskes te verkopen.
Eenvoudig aan te tonen leugens werken eerder averechts.

Dreigen van 'minder loon te betalen' (dus brutoloon, als WG) omdat de belastingen aan WN's kant veranderen ... de ministers en zij die weten hoe 't ineen zitten zullen ook eens goed lachen. (En ze kunnen dan gewoon counteren met de realiteit.)

Daarmee val je ook in diskrediet en dat doet nu net niet goed aan uw doel.

Artikel over Cronos
Een ander nadeel van het bedrijvenkluwen binnen Cronos is dat er van fiscale optimalisatie weinig sprake is. De groep heeft meestal wel een meerderheid in het kapitaal van de dochtervennootschappen, maar lang niet altijd de 90 procent die nodig is om verliezen fiscaal te consolideren. Maar daar maalt De Wit niet om. ‘Fiscale spitstechnologie is zijn ding niet. Hij heeft ook nooit gelobbyd om wetten of regels in het voordeel van Cronos om te buigen of om fiscale rulings te verkrijgen’, valt te horen.

Meer nog: de oprichter van Cronos vindt dat elk bedrijf zijn ‘fair share’ aan belastingen moet betalen. Om die reden weigerde hij altijd om werknemers uit te betalen in fiscaal vriendelijke auteursrechten. Dat achterpoortje in de fiscale wetgeving, dat nu op de schop gaat, werd door al zijn concurrenten wel massaal toegepast. Ook het uitbesteden van activiteiten aan lagelonenlanden, het zogenaamde offshoring en nearshoring, was een trend die hij aan zich voorbij liet gaan.

🤡
Alles opsplitsen in kleine bedrijfjes voor legale (vakbond) en fiscale voordelen (korting RSZ bv.) en dan doen alsof het nadelen zijn

🤡

Om nog niet te spreken over het structureel uitbuiten van systemen zoals vakantiejobs en IBO. Een pas afgestudeerde junior eerst zo lang mogelijk laten starten als vakantiejobber, en daarna enkele maanden IBO om de loonkost nogmaals te minimaliseren. De afgevaardigde van de VDAB komt zelfs ter plaatse naar de kantoren omdat er 100 juniors onder het IBO systeem aan de slag gaan.

Ahja en als de overheid jaarlijks langskomt voor inspectie krijg je daags ervoor toevallig een e-mail dat er die dag geen gratis brood en charcuterie zal zijn tijdens de lunch. Nee, alles volgens het boekje hoor. :unsure:

Artikel over Cronos

🤡
Alles opsplitsen in kleine bedrijfjes voor legale (vakbond) en fiscale voordelen (korting RSZ bv.) en dan doen alsof het nadelen zijn

🤡
Je weet niet waar je over spreekt. Cronos is een groepering van bedrijfjes die niets met elkaar te maken hebben. En soms zelfs concurrent van elkaar kunnen zijn.

Je weet niet waar je over spreekt. Cronos is een groepering van bedrijfjes die niets met elkaar te maken hebben. En soms zelfs concurrent van elkaar kunnen zijn.
Als ze niks met elkaar te maken hebben, waarom neem je ze dan onder 1 naam 'cronos' samen?

Terug
Bovenaan