Ja dat is de manier dat ik van iedereen hoor. Van die surplus had ik nog niet gehoord.
Maar volgens wat ik begreep van HR valt het percentage onder auteursrechten niet onder automatische indexatie.
Dat wringt dan ook wel wat met de ruling die ze waarschijnlijk hebben want dat wil zeggen dat de percentages niet meer gaan overeenkomen met de ruling, en ook onderling gaan werknemers die volgens de ruling in dezelfde categorie vallen en evenveel auteursrechterlijk beschermd werk maken, allemaal andere percentages krijgen.
Dat zou idd niet logisch zijn. Aangezien de IP vergoeding een bepaald percentage is van uw volledig loon, lijkt het mij maar logisch dat dit gewoon mee stijgt als den basis omhoog gaat.
Dat percentage wordt bepaald o.b.v. uw functie & de ruling voorziet o.a. validatie dat voor elk van die functies x% aanvaard zal worden.
Je geeft een DEV met 1000 EUR nl. geen 200 EUR IP, je voorziet dat 20% van die 1000 EUR als IP behandeld wordt.
Anders zou het percentage over tijd gestaag dalen. Bv. Je begint op 1000 EUR als junior, met 20% IP & na 5 jaar heb je 2000 EUR, maar nog altijd 200 IP (dus 10%)?
Ni echt logisch, want uw IP percentage zou dan jaar na jaar dalen somehow.
Naar wat jij aangeeft
@Nineshots, zou men eventueel kunnen proberen forceren is dat men de index zou toepassen op het nieuwe basis bruto bedrag, dus excl. de IP rechten.
Maar dan wordt het kind of ingewikkeld.
In 't voorbeeld met 1000 EUR & 20% IP zou je dan mogelijks zien dat men index toepast op 800 EUR & dan terug 20% IP voorziet op het nieuwe bedrag. Stel 10% index op 800, zou dan 80 EUR zijn.
Dus 1000 + 80 EUR index = 1080 EUR * 20% = 216 IP (ipv 1000 + 10% = 1100 * 20% = 220 IP).
Anyway, lijkt mij logischer dat gewoon de combo + 10% zou gaan.